Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - blaah

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13
31
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.05.09 - klo: 20.40 »
Tuosta 206kv ulkopyörijä[/url] ja kardaanikupit käy suoraan akselille. :)

Aika perverssi idea, tosin miten saisit kaksi kardaania (etu/taka)?

32
 :azn:  Hyvä että muutkin ovat ajoissa liikkeellä.. Itsellä auto vielä ilman ehjää etudiffikoteloa ja siipitukea, sitten vielä sähköt + kone kiinni.
Huomenna harjoituksissa ensimmäiset nitrot tältä vuodelta, eiköhän se siitä palaudu mieleen. Toivottavasti tuo Forecan sääennuste ei pidä paikkansa..

33
Joudu ikävä kyllä jättämään niin buggyn kuin truggyn väliin tältä kertaa, muutto vienyt kaiken ajan viime aikoina.  :undecided: Etenkin ikävä kun tuo tukkikisa lopulta päätettiin järjestää kunnolla. Damn, pitäkää hyvät kisat!
Kaius

34
N 61.45478, E 23.77312

Disclaimer: Taking no responsibility regarding the validity of these valus, but my TOMTOM seems to claim so..

35
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN KALENTERI + M8
« : 31.03.09 - klo: 20.09 »
täällä olisi ainakin yksi truggy kiertämässä kaikki järjestettävät kisat, kunhan ei mitän force majoria ilmaannu..

36
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.03.09 - klo: 19.29 »
Ei ei, suoraan roskiin. Etenkin jos noin kauan on ollut noinkin alhaalla.. Vaikka sinne saisi jotain varausta sisään niin olisi niin iso riski jatkuvasti.. Muista että akku pitää poistaa käytöstä fixulla tavalla, kierrätysohjeita tämä threadi täynnä..

37
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 25.03.09 - klo: 19.25 »
Ugh? Näitä tappeja on eri pituisia?!  :grin: Jep jep, se selittäisikin osittain sitä että kulmat ovat mitä sattuu, vaikka vantit ovat yhtä pitkiä molemmin puolin, omassa kärryssä..

38
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 24.03.09 - klo: 12.14 »
Tuli käytyä VM-kartingissa viime perjantaina, ja oli pakko käydä katsomassa joko alkaisi rata olla ajokunnossa vähitelleen ;)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bxvy+kaius-lavanko.html

Unohtakaa viemärit, kankaat ja sepelit, laitetaan radalle lattialämmitys!

39
Hobao / Vs: HoBao Hyper 8
« : 21.03.09 - klo: 20.25 »
Mulla taitaa olla scannattu ohjekirja PDF:nä. Ei järin hyvä-laatuinen mutta varmasti parempi kuin ei mittään. Voin pistää meilitse tarvitseville..

40
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanotto ??
« : 19.03.09 - klo: 13.27 »
Käytännössä juu. Ainoa mahdollinen haitta olisi vesi/muta kerros korin päällä, tosin oma kokemuksen mukaan vettä täytyisi olla ämpärillinen päällä.. Esim edellä mainittu 180km/h testi tehtiin kaatosateessa. Tosin oli pro:n virittämät laitteetkin ;)

41
Hienoa! Tänne ainakin pari kpl. Olisiko mahdollista hypistellä noita näytekappaleita esim. lauantaina Lippulaivassa? Lähinnä kiinnostaisi koon mätchaaminen omalle virtaviivaiselle profiilille..

42
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanotto ??
« : 19.03.09 - klo: 12.45 »
Miten RFID suhtautuu kahden (tai useamman) auton samanaikaiseen tai lähes samanaikaiseen antenniohitukseen, eli osaako poimia molemmat tägit, ja miten herkästi toinen auto peittää kuuluvuuden jos antenni on vain toisellapuolella rataa?

Useampi tägi samaan aikaan ei ole ongelma UHF laitteille (siis korkeimalla taajuudella toimiva, tällä hetkellä edistyksellisin). Testasin viime kesänä eräällä lentokentällä lukunopeuksia, pikku 1:1 kuplani kyljessä olleet tägi luettiin vielä ihan hyvin 180km/h vauhissa. Ongelma tuleekin vastaan itse rc-sovelluksessa: jos toinen auto on keilan edessä niin.. Ehkä lukee, ehkä ei. Tuota ei kukaan voi sanoa testaamatta. Useammalla antennilla toki poisuu ongelma, ja itse antennit ovat halpoja (halvimmillaan alle 60e).

Myös lukutarkkuus askarruttaa, saahan sieltä näennällisesti vaikka kuinka monen numeron tarkkuudella kierrosajat, mutta miten toistettavuus, eli se todellinen tarkkuus?
Jeps, kuten sanoin alkuperäisessä postauksessani, niin AMB induktiosilmukka tarkkuuteen ei päästä ikinä. Riittävän hyvään päästän toki mikäli erittäin suuntaavat antennit asennetaan ajoväylän yläpuolelle. Kun porukka on tottunut erittäin tarkkaan järjestelmään, aiheuttaisi tämä varmasti (lisä)äännestystä kisojen tuloksiin..

43
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanotto ??
« : 18.03.09 - klo: 15.15 »
Joku järkevä ajanottojärjestelmä tarvittaisiin markkinoille, joka sopisi pienelle porukalla ja olisi alkuinvestointina kohtuullinen.

Alle tonnin ei kyllä RFID teknologialla toimivaa toimivaa ratkaisua saa aikaan, paitsi ehkä slotti tai 1:32 autoille. halvin ratkaisu tietenkin infrapuna, tällaisia ratkaisuja löytyy jo valmiina maailmalta, ja taisin itsekkin tilata joskus komponentit tuolltaisen rakentamiseen itse..

44
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanotto ??
« : 18.03.09 - klo: 11.39 »
Jee, pääsen vihdoinkin kommentoimaan jotain aiheesta josta jopa tiedän jotain :)

Tein työkseni noita RFID hommia noin vuoden, ja tietenkin kävi tuo ajanottojärjestelmän kehittäminen mielessä monta kertaa. En ikinä oikein nähnyt siinä mitään järkeä lähteä tekemään kaupallisesti. Syitä erittäin monta mutta kiteytettynä:
- markkinoilla yksi de facto järjestelmä, laitteisto löytyy monelta radalta.
- kynnys siihen että kilpailutoiminta siirtyisi käyttämään uutta järjestelmää korkea
- aktiiviharrajista erittäin suurella osalla jo AMB ponderi, joka kestää 'ikuisesti'
- RFID järjestelmällä ei ikinä päästä yhtä hyviin lukutarkkuuksiin (siis ajallisesti)
- UHF RFID (josta oletan että puhutaan) signaali käytännössä kuolee jos antennin ja tägin välillä on metallia (tai muuta sähköä johtavaa kuten kosteata mutaa)
- UHF tägien luku toteutettava erittäin kapeakeilaisilla antenneilla jotta saadaan edes kohtuu lukutarkkuus. Osittain tämän takia, ja metalliongelmasta johtuen, ainoa fiksu asenuspaikka antennille on radan yläpuolella. Ei järin houkutteleva ratkaisu, etenkin kun 5m ajoväylälle tarvitaan vähintään pari 30*30 antennia (pienin käytännön koko)
- lähtökohta jossa uuden haastaja-asemassa olevan järjestelmän ainoa hyvä ominaisuus on edullinen hinta pitkällä tähtäimellä (harrastajamäärien kasvaessa), on mielestäni erittäin huono. Huonoja ominaisuuksia sen sijaan on useampia vs AMB.

Toki toinen asia on lähteä tekemään järjestelmä harrastajille:
- halvat tarratägit jos käytetään UHF:ää (HF tägit aika isoja, ja lukuetäisyys hieman lyhyt). Reilu vuosi sitten UPM:n alainen Raflatac taisi kertoa hinnaksi 0,1e kpl, mutta minimierä oli aika iso. Suomessa yksi nettikauppa joka myy samoisia tägejä pikkuerissä..
- UHF kovatägit on muistaakseni 5e hintaluokkaa pienerissä, tosin näissä kannattaisi maksaa pari kolme euroa lisää "metalliyhteensopivasta" tägistä. Painavat hieman enemmän kuin AMB ponderi.
- yksi UHF antenni radan sivulle riittää erittäin hyvään lukutodennäköisyyteen
- lukuvarmuus aivan riittävä harrastuskäyttöön, mutta en käyttäisi itse kisoissa
- hintaetu tulee toteutuu vasta merkittävällä tasolla kun harrastjia on riittävästi (alkuinvestointi laitteistoon  maksaa x euroa, ja tägit käytännössä ei mitään)

Kannattaa huomata että kukaan ei vielä maininnut mitä RFID järjestelmää tuossa käyttäisi. Taajuusalueen valinta vaikuttaa erittäin paljon järjestelmän ominaisuuksiin. Esim eräällä hyvälllä kombinaatiolla onnistuin lukemaan passiivi UHF RFID tägin 18 metrin päästä. Mutta, jos tägin päälle pisti alumiinfolion, lukua ei saannut aikaiseksi edes sentin päästä. LF taajuuksilla tosin jälkimmäinen taas onnistui, mutta yli parin metrin päästä lukeminen jopa teoreettisesti mahdotonta.. Jos joku tosissaan aikoo tuollaista edistää, niin voin toki antaa vinkkejä alkuun..

45
Yleinen keskustelu / Vs: Pakittaminen rc-autojen kanssa
« : 17.03.09 - klo: 17.37 »
Lainaus
Mitä taas tulee tuohon kuuluvasti ilmoittamiseen niin ei käy sekään.

Jaa, no tuosta voi olla montaa mieltä. Uskon toki että säännöissä kielletty, mutta en usko että monellakaan on mitään sitä vastaan että autostaan varoittaa muita kilpailijoita..?!
Ainakin lippulaivan kisoissa pyrin ilmoittamaan selkeästi (välillä karjuen) missä auto on, jotta vältettäisiin päälle ajot. Esim. kaadoin autoni keskelle pääsuoraan, ja suoraan sen takana seisova nostaja seurasi kärkikuskien menoa huomaamatta metrin päässä olevaa autoani. Tästä armottomat "PÄÄSUORALLA" huudot päälle. En näe tässä mitään ongelmaa..? Toki ne tehostesanat voi sieltä suodattaa pois, mutta se onkin toinen topikki.
Tässä tapauksessa tosin Arin(?) auto tömähti niskaan täydessä vauhdissa, kuljettajat kun lauloivat kilpaan sulosäveliä nostajille, onneksi ei kummastakaan autosta hajonnut mitään.. Varmaan kannattaisi keskustella tuo läpi ajajakokouksessa, itse kyllä elänyt siinä uskossa että kaikkien etu on että kaatuneesta autosta varoitetaan, ja kaikki tästä pyrkivät varoittamaan..

46
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 16.03.09 - klo: 12.59 »
Voit jättää päälle, se vain rajoittaa menoa aika paljon etenkin kun nimh:i on päässyt vähän purkautumaan. kannattaa huomata että Nimhiä ei saa tod näk ajettua järin tyhjäksi, joten kannattanee purkaa erillisellä laturilla/vastuksella, jos haluaa pidemmän päälle täydet potkut akusta.

47
Kohtuu ok meni päivä, vaikka autoa ei ollut ehtinyt mekata lainkaan kisakuntoon, eikä uutta profiilia ehtinyt testaamaan aikaisemmin. Tai no, tungin kyllä sormeni erään auton vetarin ulostuloon aika kivasti, amatöörimäistä..

Noita kierrosaikoja tiirailessa löytyy kyllä selvä punainen lanka: omat Best Lapit parin kolmen parhaimman seassa, mutta silti lopullisessa tuloksissa ollaan selvästi perässä. -> vähemmän virheitä..
Jostain syystä ensimmäisestä alkuerästä alkaen ajoin erä erältä huonompia tuloksia, sama finaaleissa, siis keskimmääräinen kierrosaika..  :huh:

Tuosta tuomaroinnista sen verran että olisi varmasti kehityskelpoinen ottaa yksi nostajista kisajohtajan avustajaksi. Ja tietenkin kyseinen henkilö saisi olla kokeneemmasta päästä. Muistaakseni tuota joskus kokeiltu Turussa M8:ssa, hieman ehkä helpotti mutta haastavaa taisi se kyllä silloinkin oli.

Peitsamon mainitsemasta tuomarin tottelemisesta sellainen sivukommentti että allekirjoittaneellle useampaan kertaan käskytetty "päästä nopeampi ohi", oli väärinkäsitys, joten jätin tottelematta. Oli ilmeisesti jokin toinen oranssi auto samassa erässä, plagioija.. Kuten sanottua, tuomarointi on mielestäni erittäin haastavaa..

Päivän kohokohta minullekkin (näitä päiviä ei varmaan tule hetkeen):
Kääkrein on mun takana tuloksissa :mrgreen:

Kiitoksia kisoista järkkääjille! Seuraavalla kerralla kaikille kuskeille suukapulat aina lauteilla ollessa ;)

48
..ja muistat sitten Model Expossa antaa ohjaimen kiltisti jokaiselle 5v pojulle joka haluaa ottaa tyypit autosta sisätiloissa.

On kyllä uskomaton projekti, Model Expoon pakko lähteä jos tuo on paikalla.

49
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 12.03.09 - klo: 15.02 »
Aika monet taisi viime kesänä ajaa .21 koneella truggyssä, ihan hyvin toimii. Itsekkin sitä edeltävän kesän ajoin v-spec:llä. Ero .28 koneeseen on lähinnä alaväännössä joka tekee ajamisesta hauskempaa (-> enemmän kaatoja) sekä tankkivälissä (noin pari minuuttia tippui)..

50
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 12.03.09 - klo: 14.12 »
Hmm, eikö sinne pitäisi se sisäänajo prikka laittaa kannen alle? Tai muistanko väärin, onko se jo paikallaan?

51
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 09.03.09 - klo: 16.30 »
"kampiakselin ja lohkon välys" - eikö kampiakseli ole kiinnitettynä lohkoon laakerin avulla? Ei tajuu..

52
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 09.03.09 - klo: 14.28 »
uhg, jos ei ole likatiivis niin tuskin voi olla ilmatiivis, vai..? Tällöin koneen toiminta voi olla aika hatusta..
Haetaanko etulaakerin sisemmän suojan poistossa pelkästään parantunutta laakerin voitelua? Muistaakseni (ainakin halvemmissa) omissa koneissa tullut vastaan ihan molemmin puolin tiivistettyjä laakereita..

53
Polttisautot / Vs: os moottorin purkamis propleema..
« : 07.03.09 - klo: 00.03 »
Heh, poikki on mennyt moni minunkin nippusiteistä, vaikkakin olen käyttänyt ainoastaan paksuja nippusiteitä (Biltema).. Taisi olla 2007 Salon SM-kisoissa kun avasin koneen vaihtaakseni etulaakerin, kun kone ei oikein ollut iskussa (vaihteeksi). Koneen sisältä löytyi 3 kpl vajaan sentin pituisia nippusiteen pätkiä Edellisestä avauksesta oli mennyt jo jonkin aikaa joten ainakin yhdet kisat oli ajettu "virimoottorilla". Ei kai sääntöjenvastaista  :grin:

54
Onkos listassa kyseinen EFRA numero, mutta eri valmistajan nimellä?
Eli saahan eri brändin alla olevalla putkella ajaa? Esim. HongNor 2062 vs jammin 2062, joista ensimmäinen listalla..

Odottelen vieläkin tornihuhuja kerho&truggy - sarjan suhteen..  :tongue:

55
Kysytään vaikka täältä: onko vielä mitään tietoa/tornihuhua ensi kesän Finnish Open:sta  (tai muun nimisestä kerhokisasarjasta)? Etenkin kiinnostaisi Truggy kisojen kohtalo..

Noita uusista M8 pillisäännöistä sen verran on tilitettävä että olipas hauskaa ostaa 3xxx pilli "fiksuna" varastoon, teho ja tankin kesto aivan surkeita, joten vanhoihin pilleihin pakko sijoittaa sittenkin..

56
Tulokset / Vs: Winter Jumps IV - Nokia
« : 04.03.09 - klo: 22.28 »
kisojen päivämäärä?

57
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 04.03.09 - klo: 22.07 »

Aika hyvin kiteytetit, tässä (omasta mielestäni) pari tarkennusta:
-Ennen varastointia ladataan niin, että virtaa riittää varastoinin ajaksi
Käytännössä akku ei juurikaan itsepurkaudu, joten optimi säilytykseen taitaa olla puolityhjä, sen verran kapasiteettia ettei mene alle 3v/kenno. On huomattava että kennoa ei kannata säilyttää täyteen ladattuna, kuluttaa kennoa (näin ainakin lukenut jostain)
-Joka lataus kuluttaa kennoa, ja sitä suurempi latausvirta, sen lyhyempi kennon kestoikä. Vaikka osa valmistajista sanoo että kennoja saa latailla 2C arvoilla, kannattanee tilanteen mukaan pysyä pienemmissä..

58
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Huijari Liikkeellä!
« : 04.03.09 - klo: 14.21 »
Hyvä homma! Itseltäni jäi muutama osanen herralle vuosi-pari takaperin, mutta laiskana heppuna en jaksanut rähistä sen pidemmälle, lähinnä säälitti tyyppiä.. Toivottavasti kasvaa aikuiseksi tuosta (en kuullosta wanhalta, en.. )

59
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 28.02.09 - klo: 23.12 »
..Zippy:n Flightmax akuista, muistaakseni moni valitteli akkujen "kuolleen" ajossa, eli akut huonosti juotettu ja juotokset irronnut ajossa.

Jos viittaat allekirjoittaneen viesteihin, niin tosiaan oli hardcaseista kyse. Pari kertaa per akku hajonnut liitokset, tällä viikolla molemmat akut menivät aika hankalasti rikki. Kennoista ulostulevat virtajohtimet katkesivat molemmista aivan kennon juuresta, joten juottamien erittäin hankalaa.. Edelleenkin ihan käyttökelpoiset, mutta kannattaa teipata kennot koteloon kiinni, sekä kennojen väliin liimat. Saa nähä tuleeko kestämään, itse kennot toimivat moitteetta ainakin 8,5 koneella, vaikka lämpiävät hieman ja potku ei ole ihan parhaasta päästä..

60
Tarkoittanee sitä summaa (ei prosenttia) mitä he kirjoittavat paketin arvoksi paketin postipapereihin. Eli tarkoituksena siis hämätä tullia kirjoittamalla alle 50USD summa kokonaispaketin arvoksi, jolloin ei mene ALVeja ja tullia.. 

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13