Kirjoittaja Aihe: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut  (Luettu 6192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« : 08.12.11 - klo: 10.42 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?




Wacky Stack Racing Team

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #1 : 08.12.11 - klo: 10.46 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?
Taitaa itseasiassa olla kaikki nuo mainitsemat asiat. Käytännössähän tämä ei tuota ongelmaa koska melkeen kaikki akut on ROAR laillisia. EFRA lista on sitten paljon suppeampi ja sinne otetaan vaan akkuja kerran vuodessa.

Samoin EFRA/ROAR hyväksyntä on tärkeä, jotta akkut pysyvät tiettyjen standardien sisällä. Tällä valvotaan että kustannukset pysyvät kurissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #2 : 08.12.11 - klo: 11.29 »
Tällä valvotaan että kustannukset pysyvät kurissa.

Eli siis riittävän korkeina... EFRA/ROAR-hyväksyntä kun lienee melko arvokas, ainakin akkujen hinnoista päätellen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #3 : 08.12.11 - klo: 12.19 »
Tällä valvotaan että kustannukset pysyvät kurissa.

Eli siis riittävän korkeina... EFRA/ROAR-hyväksyntä kun lienee melko arvokas, ainakin akkujen hinnoista päätellen.
Ymmärrät asian väärin ja se ei ole kallis, EFRA hyväksyntä maksaa 500e eli ihan peanuts.

Idea on se että kun on standardeja niin voit vaihtaa akkuja autosta toiseen, jos ei olisi standardeja niin joutuisit ostamaan aina uudet akut jokaiseen autoon. Tästä syystähän ROAR teki juuri muutoksen akkusääntöihin ettei tulisi enemän "uusia standardiakkuja" kuten uus shortypack.

Voit varmaan kuvitella mitä akut maksaa jos jokaiseen autoon pitäisi olla eri akku ja kauppiaat joutuis jokaista erikseen pitää hyllyssä.

Jos pohdit miks jotkut akut maksaa 100e tai enempi se johtuu puhtaasti markkinointikuluista, ei noi maailman tähdet ilman palkkaa kisoja aja. Eli tähän ei roar/efra vaikuta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #4 : 08.12.11 - klo: 12.23 »
Briteissä on maksimihinnat akuille, jotka määräävät mitä listoilla tulee. Tosin myös volyymit siinä maassa ovat isompia kuin suomessa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #5 : 08.12.11 - klo: 14.41 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?
Taitaa itseasiassa olla kaikki nuo mainitsemat asiat. Käytännössähän tämä ei tuota ongelmaa koska melkeen kaikki akut on ROAR laillisia. EFRA lista on sitten paljon suppeampi ja sinne otetaan vaan akkuja kerran vuodessa.

Samoin EFRA/ROAR hyväksyntä on tärkeä, jotta akkut pysyvät tiettyjen standardien sisällä. Tällä valvotaan että kustannukset pysyvät kurissa.

Ihan kaikki akut eivät ole hyväksyttyjä; esim. erittäin suositut ja hinta/laatu-suhteeltaan hyvät Hobbykingin akut ei ole listoilla, vaikka HK itse muutamiin akkumalleihin "ROAR Approved" -tarran on laittanutkin. Itse en ainakaan ole löytänyt muita kauppoja, josta saisi ei-niin-vakavaan-kilpailuun sopivia akkuja 15-25$ / kappale. Tämän ovat muutkin havainneet, kun esim. Nokian SCWC-kisoissa näkyi aika paljon HK:n akkuja.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi säännöistä pitää tehdä niin tiukat, että vain listoilla olevat akut kelpaa. Turvallisuuden takaamiseksi on oleellista, että akut ladataan latauspussissa ja ettei 4,2 voltin kennokohtaista maksimijännitettä ylitetä. Turvallisuuden kannalta on sama, onko akussa ROAR-tarra päällä vai ei.

Akkujen kilpavarusteluun rajaamiseksi voisi vaan listata sallitut akkuteknologiat (LiPo, NiMH, etc), joka rajaisi esim. vielä kokeelliset akkutyypit pois. Lisäksi tietysti akun pitää olla kovakuorinen ja kennomäärä luokan sääntöjen mukainen.

Uskoisin, että näillä lievennyksillä saisi muutaman kisaajan virallisiin sarjoihin lisää.
Wacky Stack Racing Team

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #6 : 08.12.11 - klo: 15.31 »
Ihan kaikki akut eivät ole hyväksyttyjä; esim. erittäin suositut ja hinta/laatu-suhteeltaan hyvät Hobbykingin akut ei ole listoilla, vaikka HK itse muutamiin akkumalleihin "ROAR Approved" -tarran on laittanutkin. Itse en ainakaan ole löytänyt muita kauppoja, josta saisi ei-niin-vakavaan-kilpailuun sopivia akkuja 15-25$ / kappale. Tämän ovat muutkin havainneet, kun esim. Nokian SCWC-kisoissa näkyi aika paljon HK:n akkuja.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi säännöistä pitää tehdä niin tiukat, että vain listoilla olevat akut kelpaa. Turvallisuuden takaamiseksi on oleellista, että akut ladataan latauspussissa ja ettei 4,2 voltin kennokohtaista maksimijännitettä ylitetä. Turvallisuuden kannalta on sama, onko akussa ROAR-tarra päällä vai ei.

Akkujen kilpavarusteluun rajaamiseksi voisi vaan listata sallitut akkuteknologiat (LiPo, NiMH, etc), joka rajaisi esim. vielä kokeelliset akkutyypit pois. Lisäksi tietysti akun pitää olla kovakuorinen ja kennomäärä luokan sääntöjen mukainen.

Uskoisin, että näillä lievennyksillä saisi muutaman kisaajan virallisiin sarjoihin lisää.
Turvallisuuden kannalta esim bullettien asennus tapa on oleellista, eli akun rakenne on myös tärkeä.

ROAR ja efra vaatimukset on loppujenlopuksi todella löysiä, se on puhtaasti valmistajan omaa laiskuuttaa jossei akku ole listalle lisätty, ehkä se lisäisi niiden myyntiä jos olisivat listalla?

Virallisilla sarjoilla tulee olla hyvin määritellyt säännöt ja ainakin minun mielestä roar/efra on riittävän tiukka mutta tarpeeksi löysä että jokainen kilpailija saa sopivat akut. Nykyinen sääntö myös estää kaikkien prototyyppi akkujen käytön kilpailussa mikä on todella tärkeetä a-finaalissa ajaville. (kaikilla on sama mahdollisuus ostaa tuotetta kaupassa eikä tehdaskuskeja suosita muutakuin matchattujen akkujen kautta)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #7 : 08.12.11 - klo: 15.34 »
niissä kiina akuissa on erittäin paljon laatuheittelyitä.
Kennoja ei ole ihmeemmin edes testattu, vaan otettu suoraan hihnalta ja lyöty kasaan.
Jokaisessa nykyisessä 2S akussa on kaksi tai neljä kennoa.
Mikäli kennot eivät ole keskenään mahdollisimman hyvässä balanssissa suorituskykynsä suhteen niin se heikoin kenno saattaa aiheuttaa ongelmia.
Tiksissä on pullistunut ja jopa palanut nyt useita akkuja... Suurin osa näistä kuolleista akuista on nimenomaan näitä ei hyväksyttyjä akkuja.

Hyväksyntä ei ole minkään tae, mutta jos akku on efra hyväksytty niin silloin ne on yleensä käyneet tiukemman laatutarkkailun läpi.
Kiina akut on hyviä treeni akkuja varsinkin esim sc autoissa. Mutta esim touring puolella akkujen erot näkee jo silmällä auton nopeudesta... Varsinkin pro stock luokassa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #8 : 08.12.11 - klo: 16.14 »
Todellakin yllättävän monta akkua oli hiljattain katsoessa kertynyt "jäähtymään" Tiksissä hiekka-astiaan. En tullut katsoneeksi niiden merkkejä, mutta määrä kiinnitti huomiota.

Laatua harvemmin saa halvalla ja hintahaitari akuissa on melkoisen suuri. Siitä voisi arvella jotain halvimpien akkujen laadusta. Hintaerot eivät kuitenkaan selity kuin osittain brandi/markkinointi/jakelutie tyyppisillä seikoilla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #9 : 08.12.11 - klo: 16.38 »
Hyväksyntöjen takana on myös kenno kokojen pysyminen kurissa ettei olla samassa tilanteessa kuin joskus pelti kennoilla. Jolloin kenno saattoi venähtää 1mm ekalla latauksella.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #10 : 08.12.11 - klo: 21.50 »
niissä kiina akuissa on erittäin paljon laatuheittelyitä.
Kennoja ei ole ihmeemmin edes testattu, vaan otettu suoraan hihnalta ja lyöty kasaan.
Jokaisessa nykyisessä 2S akussa on kaksi tai neljä kennoa.
Mikäli kennot eivät ole keskenään mahdollisimman hyvässä balanssissa suorituskykynsä suhteen niin se heikoin kenno saattaa aiheuttaa ongelmia.
Tiksissä on pullistunut ja jopa palanut nyt useita akkuja... Suurin osa näistä kuolleista akuista on nimenomaan näitä ei hyväksyttyjä akkuja.

Hyväksyntä ei ole minkään tae, mutta jos akku on efra hyväksytty niin silloin ne on yleensä käyneet tiukemman laatutarkkailun läpi.
Kiina akut on hyviä treeni akkuja varsinkin esim sc autoissa. Mutta esim touring puolella akkujen erot näkee jo silmällä auton nopeudesta... Varsinkin pro stock luokassa.

Lainasin tämän viestin siitä syystä että tässä kuten monissa muissakin viesteissä eri kirjoittajilta puhutaan kiina akuista Mistä saa ja mitkä ovat jossain muualla kun kiinassa tehtyjä ? Vai tarkoittaako tuo kiina akku sanonta näitä halpoja kiinassa tehtyjä ja kalliimmat kiinassa tehdyt, jotka ovat tuolla hyväksyttyjen listalla ovat sitten vaan hyvin pienellä ja hiljaa kiinan akkuja. Minä ostin just 4 kallista hyväksyttyä akkua, ajattelin että eipä tarvi kiinan akuilla ajella. Pettymys suuri, made in China.

Onko muuten nopareita muualla tehty kun kiinassa, esim Tekin on kiinalainen, sellaisiakin on itsellä ja taas kirottiin kun pakettia tutkin. Halpoja nopareita olen nähnyt myös kutsuttavan "kiina nopareiksi"

Ja se kysymys kuuluu: Mistä saa jossain muualla kun kiinassa tehtyjä akkuja ja nopareita  :azn:

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #11 : 08.12.11 - klo: 21.56 »
niissä kiina akuissa on erittäin paljon laatuheittelyitä.
Kennoja ei ole ihm   eemmin edes testattu, vaan otettu suoraan hihnalta ja lyöty kasaan.
Jokaisessa nykyisessä 2S akussa on kaksi tai neljä kennoa.
Mikäli kennot eivät ole keskenään mahdollisimman hyvässä balanssissa suorituskykynsä suhteen niin se heikoin kenno saattaa aiheuttaa ongelmia.
Tiksissä on pullistunut ja jopa palanut nyt useita akkuja... Suurin osa näistä kuolleista akuista on nimenomaan näitä ei hyväksyttyjä akkuja.

Hyväksyntä ei ole minkään tae, mutta jos akku on efra hyväksytty niin silloin ne on yleensä käyneet tiukemman laatutarkkailun läpi.
Kiina akut on hyviä treeni akkuja varsinkin esim sc autoissa. Mutta esim touring puolella akkujen erot näkee jo silmällä auton nopeudesta... Varsinkin pro stock luokassa.

Lainasin tämän viestin siitä syystä että tässä kuten monissa muissakin viesteissä eri kirjoittajilta puhutaan kiina akuista Mistä saa ja mitkä ovat jossain muualla kun kiinassa tehtyjä ? Vai tarkoittaako tuo kiina akku sanonta näitä halpoja kiinassa tehtyjä ja kalliimmat kiinassa tehdyt, jotka ovat tuolla hyväksyttyjen listalla ovat sitten vaan hyvin pienellä ja hiljaa kiinan akkuja. Minä ostin just 4 kallista hyväksyttyä akkua, ajattelin että eipä tarvi kiinan akuilla ajella. Pettymys suuri, made in China.

Onko muuten nopareita muualla tehty kun kiinassa, esim Tekin on kiinalainen, sellaisiakin on itsellä ja taas kirottiin kun pakettia tutkin. Halpoja nopareita olen nähnyt myös kutsuttavan "kiina nopareiksi"

Ja se kysymys kuuluu: Mistä saa jossain muualla kun kiinassa tehtyjä akkuja ja nopareita  :azn:

Kopropo tehdään japanissa. Ainakin servot ja radiot. Nopareista en oo varma, mutta strömmi niitä lienee polttanut niin monta että tietää  :cool:
Vastaheitolla voittoon.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #12 : 08.12.11 - klo: 21.56 »
Onko muuten nopareita muualla tehty kun kiinassa, esim Tekin on kiinalainen, sellaisiakin on itsellä ja taas kirottiin kun pakettia tutkin. Halpoja nopareita olen nähnyt myös kutsuttavan "kiina nopareiksi"
Tekin tekee piirilevyt USA:ssa ja kokoonpano on myös heidän omassa tehtaassa. Moottoreiden CNC työstöt tehdään tietääkseni vain Kiinassa. Tieto on peräisin suoraan Tekinin omistajalta noin reilu vuosi sitten. En tiedä sit onko kuviot sielläkin muuttunut.

Ja tosiaan kiina akku=halvin akku suoraan kiinasta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #13 : 08.12.11 - klo: 22.58 »
Lainaus
Lainasin tämän viestin siitä syystä että tässä kuten monissa muissakin viesteissä eri kirjoittajilta puhutaan kiina akuista Mistä saa ja mitkä ovat jossain muualla kun kiinassa tehtyjä ? Vai tarkoittaako tuo kiina akku sanonta näitä halpoja kiinassa tehtyjä ja kalliimmat kiinassa tehdyt, jotka ovat tuolla hyväksyttyjen listalla ovat sitten vaan hyvin pienellä ja hiljaa kiinan akkuja. Minä ostin just 4 kallista hyväksyttyä akkua, ajattelin että eipä tarvi kiinan akuilla ajella. Pettymys suuri, made in China.

Onko muuten nopareita muualla tehty kun kiinassa, esim Tekin on kiinalainen, sellaisiakin on itsellä ja taas kirottiin kun pakettia tutkin. Halpoja nopareita olen nähnyt myös kutsuttavan "kiina nopareiksi"

Ja se kysymys kuuluu: Mistä saa jossain muualla kun kiinassa tehtyjä akkuja ja nopareita  :azn:


Smc akut on Japanilaisista kennoista, mutta kasattu kiinassa.
Thunder powerin akut on Korean kennoista ja ainakin jotain arvokkaampia akkuja kasataan vielä jenkeissä.
Orionin edellinen mallisarja "Molecular" oli Koreassa tehtyjä, mutta nykyiset taitaa tulla Kiinasta.

Nopereista GM genius/Cs rocket max tehään vielä Saksassa.

Autoista vielä länsimaissa tehdään ainakin Xray, Yokomo, Schumacher, X-Factory ja Tamiyan TRF-sarja.
Assot ja lositkin tehty jo viime vuodet kiinassa.

Lisätkääs viel jos keksitte.

Viimesimpien tutkimusten mukaan työ alkaa siirtyä takas länsimaihin 8-15v päästä, kun kiinan palkat nousee liian korkeelle, joten sitten taas alkaa saada noita länsimaisia rc-tarvikkeita.


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #14 : 08.12.11 - klo: 23.58 »
eikai sentään yokomoa ja TRF autoja euroopassa tai jenkeissä tehdä? TRF autot teki ainakin vielä muutama vuosi sitten muistaakseni Tech racing, kentsulla ois tähän varmaankin faktatietoa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #15 : 09.12.11 - klo: 00.13 »
Aika hyvin hyppäs keskustelun aihe yhdestä ilmaisutavasta siihen missä mikäkin on valmistettu jne.

Ihan selvennykseksi minunkin puolesta, vaikka goos sen jo tekikin.

Kiina akku = halpa ja ei hyväksytty.


Ihan ok treeni akkuja näitä on tullut itsekin nähtyä, mutta ero sitten kalliimpaan laatu akkuun onkin ollut huomattavissa jo ekalla kokeilulla.
Teho ja varsinkin sen parhaan tehon kestävyys... Eli kestääkö akussa hyvä puhti minuutin vai kokonaisen kisalähdön alusta loppuun.
Ja ajon jälkeen on akkujen balanssi ollut selkeästi pielessä.
Laadukkaissa akuissa on kennojen tasapaino ollut aina todella lähellä keskenään, vaikka akun onkin sattunut ajamaan cutoffiin asti.
Laadukkaat akut ovat myös kestäneet parempana useampia latauksia.

Ja kyllä... olen omistanut useita "kiina akkuja" ja useita laadukkaita (missä tahansa maassa valmistettuja) akkuja.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #16 : 09.12.11 - klo: 09.11 »
Jatketaan hieman offtopicia. Onko tietoa kuinka monta Tiksin hiekka ämpäreissä olevista kiina-akuista on päästänyt savut? Eli onko akut vain sipannu vai onko tullut toimintasavut ulos ?
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #17 : 09.12.11 - klo: 09.17 »
Jotenkin muistelisin että noi mitkä on hiekkasangoissa, eivät ole ilmoitellut henkensä lähdöstä savumerkein.
Ne mitkä ovat savunneet, on toimitettu vauhdilla pihalle ja savun hälvettyä akut on hävitetty.
Eli taitaa olla hiekkasangossa akkuja jotka ovat turvonneet oikein kunnolla, joku kenno pimeenä jne. akkuja jotka on ymmärretty päästää paremmille laitumille ennen kuin ovat savumerkein ilmoitelleet eläkkeelle haluamisesta.

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #18 : 09.12.11 - klo: 09.39 »
eikai sentään yokomoa ja TRF autoja euroopassa tai jenkeissä tehdä? TRF autot teki ainakin vielä muutama vuosi sitten muistaakseni Tech racing, kentsulla ois tähän varmaankin faktatietoa.

Länsimaiksi laskin tuossa kohtaan myös Japanin. Suurin osa Tamiyan malleista tulee Indoneesiasta, mutta ainakin uusimmat TRF-sarjan autot on ihan Japanista.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« Vastaus #19 : 01.03.12 - klo: 19.52 »
1.   Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali), joka täyttää seuraavat kriteerit:
a.   1S (3.7V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksyttyä akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.
 
b.   2S (7.4V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksytty akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh (ROAR listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja)
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.

Tuossa lainaus virallisissa kisoissa käytettävistä akkumalleista eli koskee matto-, touring- ja crossiautojen SM-sarjoja. Nykyään EFRA ja ROAR listat ovat todella laajat (akkuja monelta eri vuodelta) sekä tummennettuna oleva sääntökohta mikä sallii sitten loputkin. Akkulistan ulkopuolelle ei jää kuin jotain aivan tuntemattomimpia kiina-akkuja, mutta yleisimmät niistäkin löytyvät jo ROAR-listalta ja näinollen ovat sallittuja myös täällä.

Tässä akkulistat linkitettyinä:
EFRA 1S pötkölipo
EFRA 2S pötkölipo
EFRA 2S saddlepacklipo
ROAR 1-4S lipot
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo: 20.16 kirjoittanut Heuli »