Vakava aihe ja pohdinnan arvoinen.
Ja tarpeellinen kaikkiin luokkiin ei vain M8e:hen.
Eihän kukaan halua että kenellekään sattuu mitään
onnettomuutta.
Aluksi vähän pohdintaa aiheeseen liittyen.
On totta että M8-auto tekee varmasti pahempaa jälkeä
osuessaan kuin esim. M4-10-auto, mutta on myös varmaa että
kevyemmälläkin autolla, huonolla tuurilla, saa hengen pois.
On totta että M8e-autot ovat hiljaisempia kuin M8-autot
ja jos ajavat samassa lähdössä, M8e:tä tuskin kuulee, mutta
äänetöntä M8e-autoa en ole ainakaan vielä itse nähnyt.
On totta että on kokeneita nostajia jotka osaavat kuulon
perusteella arvioida lähetysvät autot, mutta on myös paljon
kokemattomia joiden on vain luotettava silmiinsä, varsinkin
jos joutuvat keskelle rataa nostamaan ja joka puolelta kuuluva
pörinä sotkee kuuloaistin.
On totta että M8e-luokassa on varmasti kokemattomanpia kuskeja,
joiden täytyisi opetella, oman auton seuraamisen lisäksi, vilkuilemaan
seuraavaan mutkaan, jotta nostajien työ olisi helpompaa ja turhilta
kolareilta ja kasoilta vältytään, mutta tämä vaatii aikaa ja opettelua.
Mitä sitten voisi tehdä?
M8 ja M8e eivät aja samoissa lähdöissä.
Huudetaan kun kaadetaan.
Huudetaan kun mennään nostamaan.
Huudetaan kun tilanne on ohi.
Uskotaan kun huudetaan.
Nopea silmäys seuraaviin mutkiin kun joku varoitaa.
Hiljennetään kun edessä näkyy kaatunut auto.
Vaikeaa ja vaatii opettelua.