Pointtina nyt olikin se, että kun automalleja on kymmeniä, kuka katsastusmiehistä oikeasti voi sanoa että kyse on varmasti jostain tietystä automallista eikä jostain muusta? Kaikkeen tuohon on aikaa muutama sekunti tai per auto.
Ymmärtääkseni tässä katsastetaan kokonaisvälitystä, ei automallia? :)
Eli jos epäillään että välitys ei ole laillinen niin se voidaan tarkistaa. Tarkistus voidaan tehdä eri tavoilla:
Pistokoe tyyppisesti:
tarkistetaan spurri ja pinioni, oletetaan että sisäinen välitys on mitä ilmoitettu. Jos katsastuskortissa ilmoitetaan myös spurri ja pinioni, niin voi tarkistaa vain yhden. Jos halutaan säännöissä voidaan velvoittaa käyttäämään merkattuja spurreja/pinioneita.
Täystarkistus:
tarkistetaan kaikki rattaat vetokalustosta ja lasketaan lopullinen välitys. Hyvin samantapainen kun jos esim puretaan moottori ja todetaan se lailliseksi.
Miksi aikaa olisi muutama sekuntti? Aiotaanko välityksiä tarkistaa jokaisen erän välissä kaikista autoista? Itse koen, että välitystä ei tarvitse sen enempää katsastaa, kuin pistokokeilla päivän mukaan, niistä autoista jotka näyttävät radalla otollisilta kohteilta. Olisko tämä 3-10 autoa yhden päivän aikana. Alkuun tarkistettavia on varmasti enempi mutta loppukautta kohden varmaan hyvin vähän.
Moottorista on myös helppo vaihtaa roottori, ei niitä kumminkaan tarkisteta kaikista autoista jokaisen erän välissä. Säätimestä on myös helppo vaihtaa softa yhteen erään, ei niitä vilkkuvia valoja kumminkaan tarkisteta kuin maks kerran päivässä.