Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RoughRider

Sivuja: [1]
1
Olen kuullut sellaisia huhuja, että vitosluokan rata-autojen korisääntöä oltaisiin rajoittamassa siten että vain EFRA-hyväksytyt korit olisivat luvallisia vuoden 2007 jälkeen.

En ole aivan  varma, mitä EFRA-säännöt pitävät tässä kohden sisällään, koska niitä varjellaan Ruotsissa kuin kruununkalleuksia, eli niitä saa nähdä vain rahalla, mutta netistä löytyvät EFRA:n korihyväksymisluettelot ovat melko askeettisia, vain muutama hassu automalli, ja kaikki tavallisen taksin tai vaimon moottoroidun kauppakassin näköisiä. Esimerkiksi DTM- ja WRC-ralliautot puuttuvat kokonaan, ja monet niistä olisivat jo enemmän skabarin näköisiä.

Leikkisin mieluummin kilpa-auton kuin saippuakotelon näköisillä pikkuautoilla. Abarth-Pikku-Fiiukin olisi mielestäni paremman näköinen kuin muutamat EFRA-listan autot. Kyllä tässä harrastuksessa pitäisi saada olla vähän hupiakin.

Eli rohkenisin ehdottaa, että Suomessa hyväksyttäisiin kaikki oikeista touring-, ralli- tai muista henkilöautokisoista kotoisin olevat kilpa-autojen esikuvat, kunhan  mahtuvat sääntöjen määräämiin mittoihin.

Ja kuulemani mukaan saksalaiset tekivät vastaavanlaisen ehdotuksen EFRA:n yleiskokouksessa muutama vuosi sitten. En tiedä menikö läpi. Tietääkö kukaan?

Siivestä vielä sen verran, että jos se menee esikuvassa korin takalinjan ulkopuolelle, menköön vastaavasti myös vitosmallin korissa. Ei ole kivaa runnoa kalliin korin peräpäätä uusiksi liian ahtaan säännön takia.

Ne erittäin harvat vitoskuskit, jotka menevät EFRA-kisoihin (meneekö kukaan; yksikään suomalainen ei liene vielä ollut kansainvälisissä LS-5-kapinoissa), osaavat varmasti hankkia EFRA-kisoissa sallitun korin.

Mitä ollaan mieltä?

terveisin
Rafael Rider

P.S. Ja tässä on lueteltu ne nykyisessä EFRA:n hyväksymisluettelossa mainitut korityypit, kaikki 7 (siis seitsemän! Niitä on tietenkin sitten useammalta valmistajalta ja detaljointi ja laatutaso vaihtelevat):

Alfa Romeo 156
BMW 320i
Honda Accord
Peugeot 406
Seat Toledo Cupra
Volvo S40
Volvo S60

http://www.efra.se/news/download/2006_HOMOLIST_largescale_18-06-2006.pdf#search=%22efra%20body%20homologation%22

Sivuja: [1]