Eilen kun taas tuskailin turistin säätöjen kanssa, aloin miettimään, että miksi tämä tuntuu niin monimutkaiselta ja hankalalta. Noh, perusinsinööri ottaa Excelin ratkaisee ongelman..
Laskin noin summittaisesti ja pääpiirteisesti montako eri säätöasiaa ja -mahdollsuutta perus turistissa on, enempää asiaa filosofoimatta tuli eteen seuraavat:
Ulosjousto etu 8
Maavara etu 8
Iskunvaimennus 8
Jousi 6
Iskarin yläpää 5
Iskarin alapää 2
Vakaaja 4
Camber 6
Caster 3
Ylälinkit 2
Ackerman 5
Raideleveys 4
Roll Center 3
Auraus 4
Kaikkia prikkojen laittoja, diffin kireyttä tai muita "vähäpätöisempiä" asioita en tässä nyt viitsinyt alkaa hifistelemään.
Perässä oleva luku ilmaisee, montako eri säätövaihtoehtoa ko. säätökohteessa on.
Kun ainakin periaatteessa kaikkia noita säätöjä voi tehdä jokseenkin mielivaltaisesti toisistaan riippumatta saadaan erilaisten yhdistelmien määräksi 1061683200 kappaletta. Kun vielä huomioidaan, että etu- ja takapäässä säädöt voivat olla toisistaan riippumattomat, on säätömahdollisuuksia em. luku potenssiin kaksi.
Em. luvussa siis ei ole mukana vielä erilaiset korit, siivet, rengasvaihtoehdot, pitoaineet, pidotusajat ja -määrät, noparin asetukset ja radion säädöt, joita siis äkkiveikkaamalla löytyy toinen mokoma. Kun auton käyttäytymiseen vielä vaikuttaa mm. osissa käytetty materiaali, niiden ikä ja kunto, ruuvien kireys, radan profiili ja pito ja ennen kaikkea kuskin mielentila ja henkinen ja fyysinen vireys, voi olla jokseenkin varma, ettei sitä täydellistä setuppia tule vielä tässä elämässä vastaan.
Oisko se johtopäätös tästä sitten se, että treenaa ja testaa, vai että peesaa muita ja toivo, että homma toimii myös sulla.. :shock: