Tuli tuolta WheelspinModels:ilta noita laatikon ulostuloja muutama setti sekä muuta pientä, joten sain tehtyä tuon slipperin modauksen valmiiksi.
Eli siis Firestormin oma slipperi korvataan Traxxasin slipperillä. Traxxasin slipperi on huomattavasti parempilaatuisempi kuin HPI:n ja siihen saakin sitten jo vähän vaikka minkälaista spurria kiinni.
Alunperin suunnittelin käyttäväni Stampede/Rustler spurriakselia. Sellaisen käsiin saatuani totesin sen auttamatta liian lyhyeksi, joten päädyin käyttämään Jaton spurriakselia.
Tässä hieman ohjetta ja osaluetteloa, jos joku muukin intoutuu vastaavaan projektiin;
Jaton spurriakselia lyhennetään kierteettömästä päästä 20mm. Leikkausreuna hiotaan suoraksi jos tarvetta ja reunoja pyöristetään aavistuksen verran että akseli menee laakerin sisälle helposti.
Lyhennetystä päästä mitataan 5mm kierrepäähän päin, johon porataan 2mm reikä päärattaan pidiketappia varten (mieluusti melko keskelle akselia ja suoraan...). Porausjäysteet hiotaan hienolla (300-500) hiekkapaperilla pois jotta akselista tulee sileä.
Reiän paikka on melko kriittinen, sillä jos reikä tulee liian pitkälle akselin päästä, slipperiä ei enää saa kiinnitettyä akselille ja jos reikä on vino akseliin nähden, pääratasta ei saa lukittua paikoilleen.
Pääratas laitetaan paikoilleen ja spurriakselin mukana tullutta muovista putkea lyhennetään sopivaan mittaan (en muistanut tuota mitata kun oli kiirus pistää loota nippuun) estämään akselin päittäisliike ja pitämään pääratas linjassa idleriin nähden. Prikkoja voi myös käyttää akselilla välyksen hienosäätöön esim. muoviputken ja laakerin väliin.
Laatikon kuoret kiinnitetään ja kasataan slipperi liitteessä olevan kuvan mukaan.
Spurrin voi vaihtaa muuttamatta slipperin säätöä irroittamalla vain nuo kolme kuusioruuvia.
Slipperin alustava säätö tapahtuu Traxxasin ohjeen mukaan seuraavasti:
Kiristysmutteri kierretään niin syvään että jousi on kokonaan puristunut kasaan, jonka jälkeen mutteria kierretään auki puoli kierrosta.
Lopuksi vielä osaluettelo Traxxasin varaosanumeroin. Spurreja en tähän laittanut, jokainen valitkoon itse mieluisensa.
Stampede 48P, Jato 32P, E-Maxx 3905 32P, Revo 3.3 Mod1 spurrit käyvät.
5552 Rebuild kit, slipper clutch (steel disc/ friction pads (3)/ spring/ pin/ 4.0mm NL)
5566 Input shaft
5556 Slipper pressure plate & hub
5116 Ball bearings, blue rubber sealed (5x11x4mm) (paketissa 2, tarvitaan 1)
2554 Screws, 3x6mm cap-head machine (hex drive) (paketissa 6, tarvitaan 3)
Konversio tulee maksamaan ilman spurria kotimaan hinnoilla laskettuna kolmisen kymppiä, mutta esim. jenkeistä osat saa ihan pilahinnalla.