27
« : 18.04.13 - klo: 14.26 »
Yleisön pyynnöstä:
Aloittelijoille ohjeita kisaamisesta
Kilpailemiseen tarvitset sopivan kaluston sekä lisenssin. Kaikki kaupasta ostettavat M-8 luokan autot ovat suoraan kisakelpoisia pois lukien mahdollisesti moottori ja pakoputkisto. Moottorin suurin sallittu tilavuus on määritelty. Se ilmaistaan joko kuutiotuumina 0,21 tai kuutiosentteinä 3,5. Pakoputkessa pitää olla leima EFRA-hyväksynnästä. EFRA on Euroopan pienoisautoiluliitto, joka hyväksyy ja ylläpitää lista pakoputkista. SM-kisoissa saattaa olla laillisia myös edellisten vuosien pakoputket, joten katso sarjasäännöistä hyväksytyt pakoputket. Kaikki EFRA-leimatut pakoputket eivät ole sallittuja vaan tilanne muuttuu vuosittain. Numerosarja on oleellinen tieto, ei valmista/hyväksyjä. Jos pakoputkesta on tuo leima kulunut lukukelvottomaksi, niin pakoputki (pilli) on laiton.
Radio pitää olla CE merkitty (hyväksytty EU alueelle). Nykyisin uudet radiot ovat 2,4 GHz taajuudella toimivia, joten mitään vaihtokiteitä ei tarvita. Omaan radioon kannattaa laittaa nimi ja vaikka joku hassu tarra, jotta erotan sen helposti muiden joukosta.
Ajanottamiseen tarvitaan oma tai kilpailun järjestäjältä vuokrattava transponderi. Selvitä transponderin vuokrausmahdollisuus ennen ilmoittautumista.
Lisenssi ja ilmoittautuminen kilpailuun
Lisenssin hankkimiseksi sinun pitää kuulua ensin johonkin autourheiluseuraan. Seuraan kuulumisen jälkeen voit ostaa KITI järjestelmän kautta lisenssin. KITIssä myös ilmoittaudutaan kilpailuihin viimeistään reilu viikko ennen kisan järjestämistä. Jos olet iältäsi alle 18-vuotias, tarvitset kilpailuun huoltajan. Yleensä huoltajaa on joko isä/äiti tai seurakaveri. Näillä henkilöillä pitää olla kilpailu- tai huoltajalisenssi. Lisenssiin on liitetty vakuutus henkilövahinkojen varalta.
Kisakalustosta
Hyvissä ajoin ennen kilpailutapahtumaa varmista, että kalusto on kunnossa. Huollettu auto mukavoittaa kilpailupäivän sujumista. Autoon teet kisassa vain haluamasi säätömuutokset sekä korjaukset.
Moottorin huipputeholla on hyvin vähän tekemistä kierrosajoissa. Moottorissa ja pakoputkistossa on oleellista hyvä ajettavuus ja käynnissä pysyminen.
Renkaina kannattaa käyttää niitä mitä yleensä käytät tai sitten käyt kisapaikan myyjiltä kysymässä vielä sopivampia. Vaikka rengas vaikuttaakin paljon auton suorituskykyyn, niin aloittelija tekee parhaan kisasuorituksen helposti ajettavilla yleisrenkailla. Ratojen pinta vaihtelee pidon ja kuluttavuuden osalta johtuen pintamateriaalista, lämpötilasta sekä kosteudesta. Monesti ei vaihdeta renkaan kuviota vaan kumin laatua olosuhteiden muuttuessa.
Titaanit jätät kauppaan. Vasta kun osaat ajaa ja ennen kaikkea säätää auton tilanteen mukaan, voit tarvita muutaman gramman kevyemmän auton. Hyvään ohjausservoon käytät näin säästyneet rahat. Ohjausservo on lujilla, kun 50 km/h kulkeva ja 3,4 kg painava auto pitää saada kulkeutumaan haluamaasi suuntaa.
Toimiminen kisapaikalla
Saavu ajoissa kilpailupaikalle, jotta voit rauhassa laittaa varikon ja varusteet kuntoon ennen kilpailua. Voit heti ilmoittautua, jos kilpailutoimisto on auki. Kiirettä ilmoittautumisen suhteen ei ole. Saat ajaa ensimmäisen harjoituksen ilmoittautumatta. Mutta kannattaa katsoa ilmoitustaululta tai toimistosta ettei eräjakoihin, kidetietoihin ja aikatauluihin ei ole tullut sinua koskevia muutoksia. Ilmoittautumisessa saat autoon eräkohtaiset numerotarrat. Kiinnitä ne autoon. Yksi kuuluu tuulilasiin, toinen tai toiset sivuikkunoihin.
Ensimmäinen eräharjoittelu
Ensimmäisenä vuorossa on eräharjoittelu, jossa ajetaan 5-8 minuuttia omassa erässä. Kannattaa käynnistää moottori jo muutama minuutti ennen omaa erää, jotta ei tule kiire ja moottori ehtii lämmetä. Moottoreita ei käynnistetä mielellään varikkoalueella vaan varikolla tai erillisellä alueella. Ensimmäisen eräharjoittelun tarkoitus on katsoa, että kalusto on kunnossa ja totutellaan rataan. Tuloksella ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että auto on pyörät alaspäin ja nokka menosuuntaan. Väärään suuntaan ajaminen on kiellettyä! Kilpailun ajanottaja tarkastaa, että olet ilmoittanut oikean transponderin numeron ja sen toimivuuden (hyvä signaali). Ensimmäisessä eräharjoittelussa ei ole nostovelvoitetta vaan mekaanikot käyvät kääntämässä autot oikein päin. Ensimmäiseen eräharjoitteluun ei ole pakko osallistua. Voit käydä varikolla vaikka joka kierroksen jälkeen. Ajoajan täyttymisen jälkeen ei enää varikolta saa lähteä liikkeelle.
HUOM! Radio saa olla päällä vain kun on oma eräsi vuoro. Jos käytössäsi on 2,4 radio niin silloin se ei ole niin pilkun tarkkaa. Muista, että sammutat erän jälkeen radiosi vasta kun olet todennut että oma moottorisi on pois päältä!
HUOM! Suomessa aamulla on kesälläkin kylmä. Ensimmäinen erä harjoittelee monesti jo 8:00 aikoihin. Kun olet säätänyt todennäköisesti moottorin edellisen ajon jälkeen iltalämpimään, niin kone menee helposti laihalle, toisin sanoen kone toimii harvinaisen hyvin, lämmöt vaan tuppaa nousemaan. Älä säädä konetta liiaksi, koska päivän edetessä lämpötila nousee ja kone alkaa toimia taas normaalisti.
Vaihtoehtoisesti voi avata pääseosruuvia hieman (5 min), kun tulet uudelle radalle ja kylmempään olosuhteeseen. Päivän edetessä lämpötila nousee ja kone menee rikkaammalle -> kiristät seosruuvia. Ilmiö johtuu lämpötilasta johtuvasta ilman koostumuksen muutoksesta. Kylmä ilma on raskaampaa = enemmän myös happea -> polttoaine palaa paremmin -> voi mennä laihalle.
Ajajakokous
Eräharjoittelun jälkeen on pakollinen ajajakokous, jossa esitellään toimihenkilöt, kuvataan kisan kulku tai poikkeukset normaalista sekä kerrotaan yleisesti kisajärjestelyistä. Kannattaa kuunnella ja kannattaa kysyä, jos ei jotain ymmärrä. Viimeistään tässä vaiheessa on ilmoittauduttava kisaan ja maksettava kilpailumaksu.
Toinen eräharjoittelu
Seuraa toinen eräharjoittelu, johon osallistuminen on pakollista. Sinun on oltava ajajakorokkeella radio päällä eräharjoituksen ajan. Kannattaa tietysti ajaa koko käytettävissä oleva aika, jotta totut rataan ja transponderisi toimivuus viimeistään varmistetaan. Radio on päällä, jotta nähdään ettei se häiritse muiden radioita ja toisaalta, että omasi toimii. Toisessa eräharjoittelussa tehdään asiat samoin kuin seuraavissa alkuerissä.
Toinen eräharjoittelu alkaa ajanottajan komennolla ”rata auki” tai jotain vastaavaa. Ensin on kolmen minuutin lämmittely, jonka aikana saa kiertää rataa oikeaan suuntaa niin paljon kuin kerkiät ja haluat. Autollesi ei oteta kierrosaikoja. Saat jopa oikaista, mutta muista paluu radalle huomioiden muiden autot! Radalle palaaja huolehtii, että ei häiritse muiden kulkua. Kun kuulutetaan ”yksi minuutti” ajat varikolle. Yleensä ajokierros vie 40 – 50 sekuntia, joten aja kaksi kierrosta ennen varikolle tuloa. Varikolla kannattaa auto tankata, jotta ei jää matka kesken varsinaisella kellotettavalla erällä polttoaineen loppumisen takia.
Kuuluttajan ilmoitettua ”kolmekymmentä sekuntia” tai sitten näppituntumalla minuutin kuulutuksen jälkeen arvioit tuon ajan kuluneen, niin lähdet varikolta kiertämään rataa. Kun kuulet ”aika käy”, alkaa kullekin autolle oma 5 minuutin ajanjakso ylitettyäsi ajanottopaikan. ”Aika käy” kuulutuksen jälkeen oikaiseminen on kiellettyä. Ennen ajanottokohtaa pysähtyminen myös on kiellettyä, joten jos olit hätäinen niin kierrä vaan uusi kierros. Ajat parhaan kykysi mukaan rinkiä niin kauan kunnes kuulutetaan SINUN autosi olevan maalissa tai KAIKKI autot maalissa. Tuon kuulutuksen jälkeen ajat heti ensimmäisestä mahdollisuudesta varikolle. Toisen eräharjoittelun tuloksella ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ, joten käytä aika radan opetteluun. Selällään oleva auto ei opeta sinua. Yleinen sääntö on, että vähennä kaasun käyttöä jos ajo ei suju.
Katsastaminen
Erän jälkeen jätä radiosi ajajakorokkeelle radiosäilöön tai muuhun osoitettuun paikkaan. Auto voi joutua katsastukseen, joten katso aina erän jälkeen pitääkö auto sinne viedä. Jätä myös tankkauspullo, jossa on riittävästi polttoainetta polttoainesäiliön tilavuuden tarkastamiseen. Kannattaa oma pullo merkitä persoonallisesti.
Nostaminen
Oman eräsi jälkeen menet nostamaan seuraavan erän auton numerosi ilmoittamaan paikkaan. Pue huomioliivi päälle, jalassa on kunnon kengät. Suojalasit ja hansikkaat on fiksun ihmisen merkki. Istu penkille, jos sellainen on nostopaikallasi. Seisoen saatat peittää näkyvyyden radalle. Nostajan tarkoitus on seurata omaa nostosektoria ja huolehtia sen alueen autojen kulkemisesta. Katsomossa on paikka kilpailun seurantaan. Nostajan tulee olla paikallaan ennen erän lämmittelyn alkamista.
HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.
HUOM! Auto nostetaan radalle pitämällä kiinni autosta etu- ja takapäästä. ÄLÄ koskaan nosta autoa auton pohjaa koskettaen tai kyljistä, koska tällöin on vaara moottorin sammuttamisesta vauhtipyörään osumalla tai pakoputken pään tukkimalla. Lisäksi molemmissa tapauksissa on vahingon vaara itsellesi. Älä myöskään koskaan potki autoa. Auto nostetaan ajoradalle nokka menosuuntaan huomioiden radalla kiertävät autot.
HUOM! Jos auton moottori huutaa ei nostamista tarvitse suorittaa sen vaarallisuuden takia. Jos kuljettaja vetoaa auton sammumiseen, niin se on hänen ongelmansa, ei sinun.
HUOM! Oma turvallisuutesi on tärkeämpi kuin ”maailman paras nostosuorite”. Riittää kun teet parhaasi turvallisesti ja ripeästi.
Nostamisen jälkeen voit noutaa autosi pois katsastuksesta. Auto kannattaa puhdistaa ja tarkastaa vioista. Selvitä myös milloin seuraava ajosi on.
Mekaanikko
Kisassa tarvitset apuhenkilön, jota yleensä kutsutaan mekaanikoksi. Hän huolehtii autosta silloin kun itse olet ajajakorokkeella. Mekaanikkona voi toimia esimerkiksi isäsi, kaverisi tai toinen kuljettaja, Vähimmillään mekaanikko vain laittaa erän alussa auton radalle, tankkaa sen ja nostaa auton pois radalta ajojen loputtua. Yksi mekaanikko alkuerävaiheessa voi huolehtia useammastakin autosta.
Nousufinaalissa on pakko olla henkilö, joka vie auton lähtöruutuun sekä huolehtii välitankkauksista. Tyypillisesti mekaanikolla on sekuntikello, jolla otetaan aikaa tankkauksesta seuraavaan. Etukäteen pitää sopia kuljettajan kanssa mikä on tankkausväli. 20 minuutin nousufinaalissa luonnollisia tankkaushetkiä on 10, 6:40 ja 5 minuutin kohdilla. Autolla pitää pystyä ajamaan tuo minuuttimäärä + yksi kierros, muuten voi polttoaine loppua kesken. Huomaa, että ajoaika vaihtelee joskus paljonkin riippuen säästä, radasta, moottorin säädöistä, välityksestä, kytkimestä ja ennen kaikkea ajotavasta. Viimeistään viimeisessä alkuerässä kannattaa kellottaa ajoaika sekä arvioida tankkiin jäänyt polttoaine, jotta tietää maksimi ajoajan.
”Parhaimmillaan” mekaanikko tekee kaiken muun paitsi itse ajamisen ja nostamisen. Hän suorittaa auton korjaamisen ja säätämisen kuskin ohjeiden mukaan.
Alkuerät
Kilpailu jatkuu yleensä kolmella alkuerällä. Kaikki erät menevät saman kaavan mukaan kuin toinen eräharjoittelu ainoastaan nyt tuloksella on merkitystä. Tuloksesi voi olla esimerkiksi 8 kierrosta aikaan 5:12:34. Viimeinen kierros päättyi siis 12,34 sekuntia 5 minuutin ajan täyttymisen jälkeen. Tulosten perusteella laitetaan eräkohtaisesti kuljettajat järjestykseen, jonka perusteella jaetaan pisteitä. Vähiten pisteitä saanut on paras. Yleensä kaksi erää kolmesta otetaan huomioon eräkohtaisessa pistelaskussa.
Yhden kierroksen huippuajalle ei ole merkitystä, jos kaadat usein. Kannattaa ajaa ennemmin radan lyhyintä linjaa hallitusti kuin lujaa siellä täällä. Kannattaa ajaa omaa ajoa eikä muita vastaan. Ensimmäisessä mutkassa ei myöskään kilpailua voiteta vaan korkeintaan hävitään.
HUOM! Alkuerissä sinun on päästettävä nopeampi auto ohitse. Paras tapa antaa tietä on ajaa ns. mutka pitkäksi, jolloin takana tulija pääsee sisälinjaa ohitse. Suoralla hidastelu johtaa helposti yhteentörmäykseen.
HUOM! Sinä kaadat auton – ei nostaja! Nostaja on kaverisi, joka korjaa virheesi, siksi nostajalle kiukuttelu on turhaa. Pikkuauton kaatuminen radalla ei ole maailmaa järisyttävä tapahtuma kuin kuljettajan mielessä. Muista se mielentila, kun olet itse nostajana.
Nousufinaalit
Alkuerien jälkeen seuraa pieni tauko. Lasketaan pisteiden mukainen järjestys. Tauon jälkeen on vuorossa nousufinaalit. Autot jaetaan A- ja B-haaraan. A- haara ajaa aina ensin. Alimpiin eriin jäävät ajavat ensin. Semifinaaliin päässeet kuljettajat yleensä nostavat nämä erät. Eristä nousee 4 tai 3 autoa riippuen onko erässä 12 tai 10 kuljettajaa. Alkuerien viimeiseksi jäänyt siis voi vielä voittaa kilpailun jos nousee aina erästä seuraavaan.
Nousufinaalissa autot numeroidaan uudestaan. Katso tuloksista mikä numero autoosi kuuluu ja hae ne toimistosta. Auton numero on samalla autosi lähtöpaikka.
Nousufinaali alkaa alkuerien lailla 3 minuutin lämmittelykierroksilla. ”Yksi minuutti – autot varikolle” kuulutuksen jälkeen ajetaan autot varikolle. Tankataan auto. Mekaanikko vie auton lähtöpaikalle kantamalla ”autot lähtöpaikoille” kuulutuksen jälkeen. Kun lähettäjän lippu laskee maahan, niin mekaanikko laittaa auton radalle ja irrottaa otteen. Liikkeelle lähdetään kun kuuluu äänimerkki, lippu nousee tai valomerkki annetaan. Lähetystavasta ilmoitetaan ajajakokouksessa.
Ajat omaa ajoasi parhaasi mukaan. Samalla kierroksella olevaa ei tarvitse päästää ohitse, mutta et saa myöskään hänen ohitusyrityksiä estää. Toki saat valita edellä ajavana ajolinjasi. Kierroksella ohittajan sinun tulee päästää ohitsesi. Nousufinaalissa on yleensä aina tankkaus. Tankkaamisen ajaksi auto on nostettava varikolla pois ajoväylältä siihen varatulle korokkeelle. Tankkaus kannattaa suorittaa huolella. Polttoaine pakoputkelle aiheuttaa paineen tippumisen ja sitä kautta sammumisen varikon suoran päähän. Vajaaksi jäänyt tankki ei myöskään onnistumista paranna. Mekaanikon oikea paikka on suoraan ajajan kohdalla. Yleensä mekaanikko huutaa kuskin nimen ja tankki tai tankille, jonka kuljettaja kuittaa.
Ajo päättyy kun annettu aika tulee täyteen ja ohitat maalilinjan. Jos olet nousijoiden joukossa, pääset ajamaan seuraavaan oman haarasi nousuerään, muussa tapauksessa pääset nostajaksi, jonka jälkeen viralliset kisasi on ohitse. Nousija-auto tarvitsee todennäköisesti taas uuden numeron.
Ajot ohi
Ajojesi loputtua on hyvä käyttää aikaa lajin hienouksien oppimiseen sekä uusien ystävyyssuhteiden luomiseen. Kokeneilta kuskeilta ja mekaanikoilta saat arvokkaita vinkkejä.
Sopivassa välissä ajat tankin loppuun ja laitat afterrun öljyn koneeseen, jos seuraavan ajokertaan menee aikaa.
Tarjoamalla omaa apua – saat sitä itse myös tarvitessasi.
Kilpailualueelta saa poistua palkintojen jaon jälkeen. Kuuluu hyvään urheiluhenkeen juhlia voittajia. Kuka tietää vaikka olisit itse joskus voittajana!
Ja muista ottaa OMA radio mukaan kilpailun jälkeen. Tämä on klassikko unohduksen kohde.
Kiitos lukemisesta. Toivottavasti tulet radalle viihtymään!