Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513016 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1560 : 15.04.09 - klo: 21.18 »
Olisi varmaan pikku hiljaa aika lopettaa noiden nimh akkujen kanssa vehtaaminen ja siirtyä LiPo aikaan. Muutamakin asia mietityttää, mutta aika hyvin on tästä ketjusta löytynyt vastauksia. Sellainen jäi kuitenkin mietityttämään, kun nopeuden säätimessä on cutoff niin eikös se voi periaatteessa silti pistää lipon pilalle jos esim. 2s lipossa toinen kenno tyhjeneekin toista nopeammin. Nopeuden säätimistähän ei kuitenkaan mene mitään liitäntää siihen akun balanceri liitäntään ja näin ollen nopari ei pysty valvomaan yksittäisen kennon jännitettä vaan se cutoff perustuu kennojen yhteisen jännitteen valvontaan? Vai onko se edes mahdollista, että toinen kenno tyhjenee nopeammin kuin toinen jos lähtökohtana on se, että akku on ladattu balanceria käyttäen? Toivottavasti tuosta saa selvää.

Toinen kysymys mikä heräsi on noista GM V-MAXX hardcase lipoista. Mistään ei oikein löydy tietoa, että meneekö noiden liittimet sen akkukotelon läpi eli siis voiko ne liittimet laittaa sinne akkuun kummalta puolelta haluaa? Ainakin LRP Lipo Competion Car Line akuissa on tuo mahdollisuus. Tietysti olen ilahtunut jos joku osaa sanoa jotain noiden yllämainittujen LiPojen laadusta, koska pähkäilen kumpiako hankkisi?

Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1561 : 15.04.09 - klo: 21.22 »
Onhan tuo toki mahdollista että esim. 2S -lipossasi toisessa kennossa olisi 2V ja toisessa 4V kun cutoff katkaisee, siksi ladatessa tulisi käyttää aina tasuria, jotta lähtötilanne kennoissa olisi tasainen purkaessa (eli ajaessa).

Toki on mahdollista että kennot purkautuvat eri tahtiin, mutta mikäli akku on hyvälaatuinen eikä ole saanut huonoa kohtelua osakseen, ei SUURIA jännite-eroja pitäisi tulla.

Nopudensäädin ei pysty valvomaan kennokohtaisia eroja, MINÄ en ole vielä törmännyt säätimeen joka pystyisi tarkkailemaan kennokohtaisesti.  En myöskään ole nähnyt että tasuria laitettaisi ajon aikana auton mukaan tasaamaan, mutta olisihan tämä mahdollista  :mrgreen:

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1562 : 15.04.09 - klo: 21.34 »
Nopudensäädin ei pysty valvomaan kennokohtaisia eroja, MINÄ en ole vielä törmännyt säätimeen joka pystyisi tarkkailemaan kennokohtaisesti.  En myöskään ole nähnyt että tasuria laitettaisi ajon aikana auton mukaan tasaamaan, mutta olisihan tämä mahdollista  :mrgreen:

Ei varmaan pitkään mene kun tulee nopareita, joista lähtee piuha myös akun balanseri liitäntään. Parhaimmat varmaan balansoi ajon aikana  :lol:
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1563 : 15.04.09 - klo: 21.43 »
Nopudensäädin ei pysty valvomaan kennokohtaisia eroja, MINÄ en ole vielä törmännyt säätimeen joka pystyisi tarkkailemaan kennokohtaisesti.  En myöskään ole nähnyt että tasuria laitettaisi ajon aikana auton mukaan tasaamaan, mutta olisihan tämä mahdollista  :mrgreen:

Ei varmaan pitkään mene kun tulee nopareita, joista lähtee piuha myös akun balanseri liitäntään. Parhaimmat varmaan balansoi ajon aikana  :lol:

Ja kehitys kehittyy. Pian tulee nopari joka myös lataa akun ajon aikana hyödyntäen rc-kokoon muutettua KERS-järjestelmää. Ja kas, ikiliikkuja on valmis.

 :grin:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1564 : 15.04.09 - klo: 21.45 »
Noita lataavia on ollu jo 80 luvulla!

Itsellänikin on minissä LRP:n Quantum Competition, joka lataa akkua jarruttaessaan.  Tavan hiilikonehan toimii laturina kun sitä pyöritetään muulla voimalla.

....Kyllä noihin on varmasti mahdollisuudet jo, kukaan ei vaan ole vielä lyönyt läpi tuolla (tasaus ajon aikana).  Onhan Lipotkin verraten vielä lapsen kengissä.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1565 : 15.04.09 - klo: 21.49 »
Noita lataavia on ollu jo 80 luvulla!

Itsellänikin on minissä LRP:n Quantum Competition, joka lataa akkua jarruttaessaan.  Tavan hiilikonehan toimii laturina kun sitä pyöritetään muulla voimalla.

No juu, luonnollisesti. Hiilethän ne löytyy 1:1 auton laturistakin.

Mutta sitä en kyllä tienny että noita on oikeasti olemassa.. :huh: Mutta mikä on oikeasti tuon latauksen hyötysuhde? Tuoko paljonkin ajoaikaa lisää?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1566 : 15.04.09 - klo: 21.54 »
Tiedä sitte ajoajoista, riippuu paljonko himmailee!  :cheesy:

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1567 : 15.04.09 - klo: 21.59 »
Propsit sille joka tekee vauhtipyörään perustuvan KERS:n rc-autoon. Hiilikoneilla ei tosiaan kummonenkaan homma ladata jarrutuksessa akkuja, 1:1 hybrideissä ja sähköautoissa varsinkin loistava juttu.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1568 : 15.04.09 - klo: 23.00 »
Kävin ensimmäistä kertaa kokeilemassa LiPoa ja täytyy sanoa, että hyvältä se tuntui. Nimh-akkuun nähden tuntui mukavaa lisäpapua.

Laitoin ennen noparia erillisen LiPo-Cutoffin, joka oli 3V säädettynä. Mittasin LiPon kennojen jännitteet n. 20 min ajon jälkeen ja jännite oli molemmissa kennoissa 3,85V.
Kysymys kuuluu, onko tämä sopiva jännite vai katkaiseeko CutOff jopa liian aikaisin?
CutOffissa on toisena vaihtoehtona 2,7V.

Tiedän ettei kennoa saa ajaa alle 3 voltin jännitteeseen, mutta kuormituksen aikana jännite hetkeksi tippuu ja nyt cutoff reagoi siihen matalimpaan kovan kuormituksen aikaiseen jännitteeseen. Näinkö sen pitäisikin olla vai voisiko kennoa ajaa turvallisesti hieman tyhjemmäksikin?

ps. En olisi uskonut, että tuollaiseen vakio hiilikoneiseen Thunder Tigerin Stadium Truckiin (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/images/st_0903_62e.jpg) tulee niin paljon tehoa, että tuntuu hiekalla olevan jo aivan riittävästi. Nimh:llä pystyi huoletta päästämään hana auki, mutta tuolla LiPolla piti koko ajan pikkaisen hillitä.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1569 : 15.04.09 - klo: 23.20 »
Mieluummin cut-off katkaisee aiemmin kuin myöhemmin!

Jännitteet kennoissa laskevat kuormittaessa alemmas kuin ilman kuormaa mitattaessa.  Eli vaikka mittaisit akusta korkeampia jänniteitä, niin jännite tippuu kun painat kaasua.

Itselläni on sekä cutoff että lipovaroitin, joka alkaa piippaamaan äänekkäästi ja vilkuttamaan punaista kun lipon kennojännitteet laskevat alle 3,3V.

Lipojen kanssa ei voi olla turhan varovainen!

2,7V kuullostaa jo aika matalalta, pidä vaan korkeampi katkaisujännite!

Poissa Björkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1570 : 16.04.09 - klo: 10.53 »
Onko näistä tai harmaakoppaisesta jo käytännön kokemusta?
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=270

Itse ajattelin laittaa varmuuden vuoksi noparista cut-offin 3,0V/kenno. Tuolla sivulla kehoitetaan laittamaan cut-off pois tai arvoon 2,8V/kenno. Pitänee ehkä toisella akulla testata miten käy alemmalla katkaisulla.

Noita kun on kaksi akkua paketissa ja uskon yhdellä pärjääväni, niin kannattaako käyttää molempia vuorotellen vai laittaa toiseen säilytyslataus ja pitää toista aktiivikäytössä? Käyttöä on keskimäärin hieman alle yksi akullinen päivässä, Hobbywing EzRun 60A ESC ja 8,5T/4000kV combolla.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1571 : 16.04.09 - klo: 11.13 »
minulla on sen verran kokemusta että eilen käytiin broidin rustylla kokeilemassa.
hyvin ainakin sillä toimi ja liikkui huomattavasti paremmin verrattuna vanhoihin nimheihin mikä ei sinänsä ole mikään ihme.
moottorina siinä on joku 14 lankainen harjallinen.

saisi tulla jo se ezrunin 8.5t motti niin pääsisi koittamaan miten nuo pärjää sen kanssa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1572 : 16.04.09 - klo: 15.14 »
Kuinka paljon 2s Lipot saa menettää jännitettä, että on haitaks akulle? Mulla putos 2s lipo johonki 5.60V:hen. Onko toi kuinka vakavaa?

Kaksikennoiselle on 6V ehdoton alaraja, sen jälkeen ei takeita toiminnasta ole...

Akku toimii onneksi täysin normaalisti. huh
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1573 : 16.04.09 - klo: 18.49 »
Onko sillä vaikutusta mihinkään muuhun kuin katu-uskottavuuteen, jos hankin tuohon Much More Silent Chargerin perään Much Moren oman Cell Balancerin sijasta vaikka Graupnerin valmistaman Lipo Balancer Plussan? Onko noita laitteita siis mitenkään optimoitu siten, että olisi syytä suosia saman merkkisiä laitteita yhdessä? 
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1574 : 17.04.09 - klo: 08.53 »
Olisi tarkoitus ostella lipojen latauspussi. Onko niissä paljon laatu eroja valmistajien välillä? hinta eroahan niillä ei hirveästi ole. 
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1575 : 17.04.09 - klo: 09.54 »
Lipo pussiin liittyen. Onko kukaan tekaissut latauspussia normaalista sammutuspeitteestä? Nehän kyllä kestää tulta, on edullisia ja myös aika isoja? Semmoisesta vain ompelee paksulla karhunlangalla pussukan.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1576 : 17.04.09 - klo: 10.00 »
Lipo pussiin liittyen. Onko kukaan tekaissut latauspussia normaalista sammutuspeitteestä? Nehän kyllä kestää tulta, on edullisia ja myös aika isoja? Semmoisesta vain ompelee paksulla karhunlangalla pussukan.


No eipä maksa vaivaa jos Hobbycitystä saa lipopussukan kympillä.. Sammutuspeite maksaa jo enemmän.  :huh:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1577 : 17.04.09 - klo: 11.21 »
Lipo pussiin liittyen. Onko kukaan tekaissut latauspussia normaalista sammutuspeitteestä? Nehän kyllä kestää tulta, on edullisia ja myös aika isoja? Semmoisesta vain ompelee paksulla karhunlangalla pussukan.


No eipä maksa vaivaa jos Hobbycitystä saa lipopussukan kympillä.. Sammutuspeite maksaa jo enemmän.  :huh:

Toki, jos on päiväseltään käyntiä Hongkongissa päin, niin kympillähän siitä selviää :wink: Sammutuspeitteet on lähi-siwassa kympin luokkaa. Tuli vaan mieleen, että markkinamiehet kyllä keksii liposäkkejä, vaikka samaa ellei parempaa on marketeissa tarjolla.

Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1578 : 17.04.09 - klo: 11.30 »
lipo pussukka 7.8e posteineen.
http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=263
että kyllä siitä alle kympillä selviää vaikka ei siellä hong kongissa olisikaan käymässä.

mutta mikäs siinä jos askarrella tykkää, jos itse teet niin laita sitten kuvaa miten onnistui.
ja jos lipo kärvähtää niin kuvaa kuinka se kesti.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1579 : 17.04.09 - klo: 13.44 »
kymppi tai kolme :roll: puhutaan niin pienistä summista että sillä nyt ei ihan hirveesti merkitystä ole. Pelkkää lataus pussia en jenkeist lähtisi tilailemaan.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1580 : 17.04.09 - klo: 15.31 »
nyt tuli testattua paremmin noita ec-powerin 3000mah 2s lipottimia.
pedessä 8.5t (4000kv) ez-run, mamba max ja 16/86 välitykset.
aika tarkkaan 9 minsaa sai ajaa ennen kuin vauhti hyytyi.

eilen ainakin kun koitin 17t orionilla ja heti hyytymisen jälkeen tulin kotiin ja löin laturiin niin jännite oli vielä 7.4v.
eikä siitä pitäisi johtua että ehtii lepojännite nousta sillä tuolta ajo paikalta kävelee parissa minuutissa kotiin.

broidin rusty sitten taas liikkui kivasti siihen asti kunnes lipo varoitin alkoi huutamaan eli jännite oli 6.6v joka varmistettiin vielä mittarilla.
siinä oli joku 14t motti.

akkujen lämpötila oli 32 asteen paikkeilla, tiedä sitten kuinka kuumia kennot ovat tuolla kuoren sisällä.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1581 : 17.04.09 - klo: 17.52 »
No kyllähän se akun jännite nousee muutamassa kymmenessä sekunnissa lepojännitteeseen :lol:
Axial SCX 10 TR

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1582 : 17.04.09 - klo: 17.55 »
sepä siinä onkin kun rustyllä ajamisen jälkeen se akku oli varmaan vartin ihan rauhassa ja silti jännite oli noussut vain 6.7 volttiin kun laturiin laitoin.
peden kanssa hyytyy jo 7.4 voltissa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1583 : 17.04.09 - klo: 18.06 »
 Rustyllä sait ajettua kevyemmin = lopumpaan akun, joten se palautuu vähemmän myös.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1584 : 17.04.09 - klo: 18.06 »
Moro!

Pakko kysyä kun olen siirtymässä lipoihin.
Itsellä on tällainen setti:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Voinko lykätä tähän jatkoksi minkälaisen lipon vain kunhan se on 2-4s ja antaa tuon moottorin vaatiman 48A jatkuvaa?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1585 : 17.04.09 - klo: 18.11 »
Moottorin virran otollahan ei ole tekemistä asian kanssa :wink:
Mitä enemmän kone ottaa sen enemmän akun jännite tippuu = tulee cutoff vastaan.
Näin ollen miedommalla koneella voi samalla cutoffilla ajaa akkua tyhjemmäksi ennenkuin stoppi tulee.

Ja muutenkin aika kestävyys rajoilla menee noin pieni akku.
Itse olen aina rakentanut pelit sillein, että minimissään 1/3 on akussa jatkuvaa purkuvirtaa enemmän kuin otto virtaa. Eli jos kone ottaa 50A niin akku min. 75A purkua.
Ei akut kyykkäile ja lämpene :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1586 : 17.04.09 - klo: 18.12 »
Sanoisin että 2S lipo ja alkaen 4000mAh niin se on todella hyvä valinta. Nopeudensäädin kestää 3S liponkin mutta moottori ei ehkä tykkää, kisamoottori. Kunhan valitset vain oikeanlaisen ja kokoisen lipon niin se on siinä, suurin osa perus lipoista mitä turistiin yms. 1:10 autoon saa mahtumaan antaa reippaasti tuon vaaditun amppeerimäärän.
- Tapsa

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1587 : 17.04.09 - klo: 18.15 »
Mikähän olis hyvän merkkistä kolvaustinaa? Itellä on joku vanha rulla ostettu vuonna miekka Hong Kong-halpahallista eikä tartu kyllä mihinkään.
Meinasin tuossa vaihtaa crawlerin Traxxas-liittimen Deanssiksi eikä hommasta tullu kyllä hevon hemmettiä.
Tinasta tulee vaan tinapalloja eivätkä sula niinkuin pitäs. Onko tuossa sitten kolvi liian kuumana? Sitä on paha mennä säätämää kun on mallia "töpseli seinään ja kolvaa".
Pitäs varmaan sijottaa ihan kunnon vermeisiin.. :undecided:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1588 : 17.04.09 - klo: 18.23 »
Aika newbie olen näissä lipoasioissa,mutta kysyvä ei tieltä eksy :laugh:
Tulossa olisi 2s 5200 28c lipo,sen luulisi riittävän hetkeksi.


Tuohon tina asiaan,luultavasti tuo kolvisi on liian tehoton eikä riitä deanssien kolvaamiseen.

Itse kyllästyin juuri tuommoisella haista p*ska vehkeillä poruuttamiseen ja ostin pikakolvin,tinaustelineen ja vähän jytäkämmän peruskolvin,muistaakseni oli 60W.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1589 : 17.04.09 - klo: 18.34 »
onko jossain myynnissä "jatkojohtoa" 2s lipon balanseri piuhalle? on nimittäin aika turha tuo liposäkki ladatessa kun akun balanseri piuha on 5 cm joten akku ei mene pussin suuaukkoa pidemmälle..