Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513016 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJ.O

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2040 : 26.08.09 - klo: 17.49 »
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Team Orionin Rocket Pack 3000mah Liposta

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2042 : 27.08.09 - klo: 20.29 »
Erittäin nopea kyssäri kun en millään googlesta onnistunut löytämään. Tuli ajettua vajaa akullinen  ja nyt haluaisin purkaa nuo ennen latausta. Noparin cut off on ollut 3,4V, mutta tuossa laturissa on purku jännite 3V. Tuntuu vaan niin alhaselta? Vai voinko purkaa ne kennot tohon 3V ilman vaaraa? En löytänyt mistään valikkoa mistä sen saisi säädettyä, mutta voihan sen akun aina ottaa pois laturista kun jännite on vaikka 3,3V...

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2043 : 27.08.09 - klo: 20.34 »
Topicin mukaan puhutaan lipoakuista, ei niitä tartte purkaa sen kummemmin mihinkään tiettyyn voltti määrään. Balanseri tasaa kennot ladatessa, kai sellanen löytyy ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2044 : 27.08.09 - klo: 20.35 »
Miksi purkaa, lataat täyteen ennen seuraavaa ajoa ja annat auton purkaa...

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2045 : 27.08.09 - klo: 20.49 »
Ok. Enpä tollasta tiennyt :). Ei ihme ettei googlen kautta löytynyt aiheesta juttua kun moista tartte tehdä.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2046 : 27.08.09 - klo: 21.58 »
Sehän se helppous on näille LiPoille suotu....onneksi :grin:
-tauolla-

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2047 : 30.08.09 - klo: 21.14 »
Kertokaas onko laturi menossa vai mikä tökkii...

Viime kesänä ostettu ultramat 14 ja balancerin kanssa on aina lipot latailtu.

Latausaika viime kesänä 2s2p 25c nossen 5300mah lipoilla alta 2 tuntia(laturi kykenee 5A)

Nyt uusilla akuilla on kestänyt päälle 4 tuntia latailu.

Latailu hoidettu balancerijohdoista ja akku kerrallaan

Akut 2x hobbycityn flightmax 2s1p 20/30c ja 2x 2s1p 30/40C ,kaikki 5000mah.
Akut ottavat aina 5200-5300mah

laturi puskee 3.5-5A virtoja kunnes on 70-80 % kapasiteetista ladannut ja sitten 0.1-0,4A latailee pari kolme tuntia.


Hiukka hatuttaa kun päivässä kerkiää ladata 2 akkua.

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2048 : 30.08.09 - klo: 22.12 »
Eikös tuo äkkiä melkein täyteen ja kauan tasaa viittaa siihen että uudet akut ei oo ihan täysin tasalaatuisista kennoista, joten joutuu kauan hieromaan että saa tasattua molemmat täyteen. Otappa tuossa vaiheessa ku virta putoaa lataus pois ja kato kennojännitteet.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2049 : 30.08.09 - klo: 22.17 »
Eikös tuo äkkiä melkein täyteen ja kauan tasaa viittaa siihen että uudet akut ei oo ihan täysin tasalaatuisista kennoista, joten joutuu kauan hieromaan että saa tasattua molemmat täyteen. Otappa tuossa vaiheessa ku virta putoaa lataus pois ja kato kennojännitteet.

jännitteet on tunnin latailun jälkeen olleet 4.1-4.2v /kenno. (8.37-8.41/akku) Tekee kaikilla akuilla samaa, eli en usko olevan kaikkien kennoissa heittoa pahasti(ja kaikki on "matched" kennojakin.)

Balancerin leditkään ei jatkuvasti vilkuttele eli ei taida kennoissa kovasti heittoa ole.

Tuona viimeisten parin tuntien latauksen aikana ei akkuun mene kuin 2-500mAh

Pitää varmaan hankkia 10-15A antava laturi seuraavaksi.(2C suositus näissä akuissa mitä käyttelen)
« Viimeksi muokattu: 30.08.09 - klo: 22.22 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2050 : 30.08.09 - klo: 22.23 »
Eihän niitä tarvi loppuun saakka ladata kun sinne menee vain vähän kapasiteettia. Lipoissa kun ei muistia ole niin voit latailla miten tykkäät.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2051 : 30.08.09 - klo: 22.25 »
Eihän niitä tarvi loppuun saakka ladata kun sinne menee vain vähän kapasiteettia. Lipoissa kun ei muistia ole niin voit latailla miten tykkäät.

Periaaatteessa noin, mutta käytän akkuja sarjassa(2 x 2s1p) ja jos toisessa on vaikka 3500mah ja toisessa 5000 niin ei toimi kauan.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2052 : 30.08.09 - klo: 23.08 »
Lataa 1S moodissa kenno kerrallaan, jos ei muu auta?
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2053 : 02.09.09 - klo: 21.09 »
kyselisin semmosta noista cs lipo pakoista, kun itellä on niitä 4200 35c pakoi, että saako niillä nyt sitten ajaa esim tän vuoden a8:a ja fintrackia kun eivät ole ainakaan efra listalla. Pakoissa kyllä lukee efra-spec, mutta tarkistan täältä vielä.
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2054 : 03.09.09 - klo: 22.19 »
pystyykö lipoja herättää kun jäi nopari päälle  toinen kenno meni pimeeks

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2055 : 03.09.09 - klo: 22.36 »
Mikä jäi kennoon jännitteeksi? Jos on alle 2.5V niin aika turha yrittää pelastella. Lipo kemia tuhoaa itsensä about tuossa jännitteessä ja pelastaminen ei ole teoriassakaan mahdollista.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2056 : 04.09.09 - klo: 12.47 »
Sitä voi koittaa herättää NiMH-moodissa, en muista mihin jännitteeseen asti sillä kuului ladata, mutta kyllä kait netistä tai tästä topiikista löytyy "ohjeet".
Jos ei ole mennyt tuon 2,5V alle.

Etkai pidä akkuja nopariin kytkettynä kun auto ei ole käytössä? Sehän ei ole koskaan suositeltavaa, oli käytössä sitten mikä akku tahansa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2057 : 04.09.09 - klo: 13.44 »
Mikä jäi kennoon jännitteeksi? Jos on alle 2.5V niin aika turha yrittää pelastella. Lipo kemia tuhoaa itsensä about tuossa jännitteessä ja pelastaminen ei ole teoriassakaan mahdollista.

Ei se nyt ihan noin dramaattista ole. Kennon saa todellakin heräteltyä NiMH-moodilla. Kun akkua lataa parikymmentä sekuntia pienellä virralla ja NiMH-moodilla, kennon jännite nousee sen verran, että voit vaihtaa LiPo-moodiin. Jännitteen pitää nousta sen verran, että laturi tunnistaa kennon, yleensä raja menee siinä 2,8-3,0 V kieppeillä.

Kantsii sitten olla sen verran varovainen, ettei tuo NiMH-moodilla lataaminen jää pidemmäksi aikaa päälle, siitä voi tulla (lue: tulee varmasti) ongelmia.
Flying Calacucco

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2058 : 04.09.09 - klo: 13.54 »
Kyllä nosramin 1800 S2 akku heräsi juurikin edellä mainitulla konstilla. Enkä havainnut mitään poikkeavaa esim. lämpeämistä, balansointi ongelmia yms.. jälkeenpäin. Toimiva konsti  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2059 : 04.09.09 - klo: 15.31 »
Aina on riski olemassa, jos lipoja pelastaa liian alhaisesta jännitteestä. Seuraavalla latauksella voi pulistua tai pahimmillaan mosahtaa. Pysyvää damagea tulee väistämättä jos kennot on liian alhaisessa jännitteessä ja käyttöä jatketaan. Välttämättä tuota ei huomaa jos vaurio ei ole suuri tai alijännite kestänyt vain lyhyen aikaa.

Varovainen kannattaa olla ja pitää 'pelastettuja' akkuja silmällä!

http://manuals.hobbico.com/mmr/lipo-manual.pdf

Esim. tuolla mainittuna 2.5V yhtenä rajana
« Viimeksi muokattu: 04.09.09 - klo: 15.38 kirjoittanut apophis »
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2060 : 05.09.09 - klo: 17.58 »
Ja näin sitten voi käydä jos huono tuuri käy:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1727133
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2061 : 05.09.09 - klo: 19.09 »
Perää on molemmissa; akun voi pelastaa joskus juuri tuolla "pakkosyöttömoodilla". Mutta jos toinen kenno on vaurioitunut ja sen jännite jää jatkossa latauksessa alhaisemmaksi kuin 4,2V (olettaen, että toinen on ehjä), niin laturihan yrittää puskea niihin yhteensä sen 8,4V jännitteen tietämättä, että toinen kenno on jo ollut pitkään täynnä. Silloin on vaara olemassa, että pullistuu ja poksahtaa.

Balancerin kanssa ladatessa tuota ongelmaa ei tietty ole, latauksessa paketin jännite vain jää alhaisemmaksi ja laturi katkaisee, kun jännite ei enää kohoa paketissa. Eikä akku enää potki kunnolla.

Aina kenno ei kuitenkaan vaurioidu, vaikka se olisi mennyt "tyhjäksi". Mutta jännitteitä (kennokohtaisia) kannattaa aina varsinkin tuollaisissa tapauksissa tarkkailla latauksen aikana ihan turvallisuuden vuoksi.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2062 : 05.09.09 - klo: 20.18 »
Ja näin sitten voi käydä jos huono tuuri käy:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1727133

Mutta onko ollut kyseessä Lipo , vai huonolla laturilla ladattu joku muu akkutyyppi (?).
Kun siis on Lipoketju....

Tossa ajattelemisen aihetta, kun akkuja ostelee....

http://www.kopterit.net/index.php?topic=6136.0

 
« Viimeksi muokattu: 05.09.09 - klo: 20.30 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2063 : 05.09.09 - klo: 20.49 »
Jebu, voi olla noinki. Ite ajelin 1S latinkia 1.9A noihin vajaakennoihin. Nyt on palattu taas maanpinnalla järjestykseen ja homma pelittää. Eli jostain syystä turnigyn accucell-6 laaderi ei tasannu kennoja niinkuin piti ja homma piti ratkoa 1S latauksella kaikki 4.2V arvoon. Ajelin kaikki iltapäivästä vajaiksi ja latailin täyteen ja jännite toppaa normaalisti 4.2V arvoon.



Mulla samalla laturilla sama ongelma siksi kysynkin miten sait ladattua noita kennoja yksitellen?

edit. Onnistuikin jo  :grin:
« Viimeksi muokattu: 06.09.09 - klo: 09.15 kirjoittanut oden »

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2064 : 10.09.09 - klo: 18.27 »
Osaakos joku kertoa että miksi LRP:n 5100 28c saddle pack lipossa on tasaus liittimessa punanen ja musta johdin ristissä verrattuna ainakin muihin itsellä oleviin normi pötkölipoihin EHT-liittimellä.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 18.38 kirjoittanut Youha »
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2065 : 10.09.09 - klo: 22.20 »
Ei kait niillä tasausliittimen johtojen väreillä sinänsä ole merkitystä? Riippuu valmistajasta. Flightmax ja EC-power lipoissa värit on mitä sattuu. Kunhan järjestys vain liittimellä on jännitteiden puolesta ok!
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2066 : 11.09.09 - klo: 06.49 »
Osaakos joku kertoa että miksi LRP:n 5100 28c saddle pack lipossa on tasaus liittimessa punanen ja musta johdin ristissä verrattuna ainakin muihin itsellä oleviin normi pötkölipoihin EHT-liittimellä.

Jos liitin itsessään on oikea, niin ei ole mikään ameriikan temppu irrottaa johdot ja laittaa oikeille paikoille.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2067 : 11.09.09 - klo: 12.04 »
Joo siis ei se ole ongelma mutta ihmetyttää vaan tuo homma. Kun kuitenkin sillä on merkitystä että missä järjestyksessä ne on. En kyllä ole varma josko akkujen edelliset omistajat (kahdella akulla eri edellinen omistaja) ovat nuo jostain syystä vaihtaneet.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2068 : 11.09.09 - klo: 12.10 »
Joo siis ei se ole ongelma mutta ihmetyttää vaan tuo homma. Kun kuitenkin sillä on merkitystä että missä järjestyksessä ne on. En kyllä ole varma josko akkujen edelliset omistajat (kahdella akulla eri edellinen omistaja) ovat nuo jostain syystä vaihtaneet.
Mittaa ne jännitteet niistä piuhoista niin sillähän sä näät ne että onko ne piuhat oikeen sun laturiin nähen.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2069 : 11.09.09 - klo: 12.38 »
Joo homma hoidossa.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz