Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513043 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2160 : 07.10.09 - klo: 14.37 »
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-LiPo-Balancer-Charger-2-3S-108188

ois halpa mut tekeekö mitään?

Tekee varmaan mitä lupaakin, eli lataa akun. On vaan onnettoman hidas (4000mAh akun lataamiseen menee sen n.4 tuntia) Vähintään Ultramat 8 kannattaa ottaa

Panosta mielummin 5€ enemmän ja tilaa kiinasta kunnon laturi.

http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

tossa ei ole sitten virtalähettä itessään, eli vaatii sen vielä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2161 : 08.10.09 - klo: 19.32 »
yks kysymys lipoista. mistä saa tai saako jostain 50-60€ budjetille hardcase lipoa mielellään yli 4000mAh? ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2162 : 08.10.09 - klo: 19.35 »
Hei,jos tilaaminen muualta,kuin suomesta ei ole ongelma,niin: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098&Product_Name=Turnigy_5000mAh_2S1P_20C_hardcase_pack
Saat 2 kappaletta budjetillas,tosin postien kanssa saattaa mennä pikkasen yli.
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2163 : 08.10.09 - klo: 19.43 »
ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Siinähän lukee suoraa tekstissä että paketin mukana tulee akun liittimet ja tasausliitin :wink: Piuhoja ei luultavasti tule...
-tauolla-

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2164 : 08.10.09 - klo: 19.49 »
yks kysymys lipoista. mistä saa tai saako jostain 50-60€ budjetille hardcase lipoa mielellään yli 4000mAh? ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Suomesta jos haluat tilata, niin..
Itselläni on tämä http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
käytössä ja hyvin on pelannut.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2165 : 08.10.09 - klo: 19.50 »
yks kysymys lipoista. mistä saa tai saako jostain 50-60€ budjetille hardcase lipoa mielellään yli 4000mAh? ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Suomesta jos haluat tilata, niin..
Itselläni on tämä http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
käytössä ja hyvin on pelannut.

mites toi käy speedpassionille tai harjalliselle?

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2166 : 08.10.09 - klo: 20.00 »
yks kysymys lipoista. mistä saa tai saako jostain 50-60€ budjetille hardcase lipoa mielellään yli 4000mAh? ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Suomesta jos haluat tilata, niin..
Itselläni on tämä http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
käytössä ja hyvin on pelannut.

mites toi käy speedpassionille tai harjalliselle?

Miksi ei kävisi, jos vain nopari ja moottori kestää virran, minkä tuo työntää (100A).

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2167 : 08.10.09 - klo: 20.03 »

Miksi ei kävisi, jos vain nopari ja moottori kestää virran, minkä tuo työntää (100A).

EI SE AKKU MITÄÄN TYÖNNÄ!!!!!

Moottori pyytää virtaa minkä akku joko antaa tai ei, siinä välissä nopari joko kestää tuon virran tai ei...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2168 : 08.10.09 - klo: 20.08 »
yks kysymys lipoista. mistä saa tai saako jostain 50-60€ budjetille hardcase lipoa mielellään yli 4000mAh? ja tuleeko tossa -> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/Speed-Passion-Speed-Power-Lipo-Akku-4000-25C-74V-103400 piuhat mukana?

Suomesta jos haluat tilata, niin..
Itselläni on tämä http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html
käytössä ja hyvin on pelannut.

mites toi käy speedpassionille tai harjalliselle?

Miksi ei kävisi, jos vain nopari ja moottori kestää virran, minkä tuo työntää (100A).

Nyt on pakko korjata. Akkuhan ei työnnä mitään virtaa joten siitä et voi päätellä mitään noparin kestosta. Jännite on se minkä hajoittaa noparin ja myös moottorin(liikaa kierroksia, ylittää moottorin mekaanisen keston). Eli jos noparin valmistajan ilmoittama max. jännite ei ylity niin akku kiinni vaan.
Kysy ennemmin toisinpäin eli kestääkö akku tuon moottorin ottaman virran, eli pystyykö se antamaan tarpeeksi virtaa. Jos moottori ei ota yli 100A jatkuvaa virtaa niin ei muutakuin akku kiinni ja hanaa.
Nämä on ihan perusasioita ja jos näitä ei tiedä niin en lähtisi ketään myöskään neuvomaan. Vinkiksi vain aikaisemman viestin kirjoittajalle
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2169 : 08.10.09 - klo: 20.54 »
Missä nämä kyselijät olivat, kun nämä asiat opetettiin koulussa fysiikan tunnilla? Tuntuu välillä, että vähintään 2/3 kyselijöistä on työntämässä sitä sähköä johonkin ja niiden joukossa usein sellaisiakin, joiden olen luullut tietävän jotain näistä laitteista.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2170 : 08.10.09 - klo: 21.06 »
Janos, kiitos korjauksesta. Sana valinta oli väärin. Tiedän, että patteri vain antaa virtaa kaukosäätimelle, mutta olen silti luullut asian jostain syystä toisin, kun yleensä missään moottorissa ei kerrota tuota moottorin ottamaa virtaa, kun taas nopareissa ilmoitetaan tuo virrankesto tai rated current, jos joku voisi selventää vielä, että onko tuo edes se virrankesto?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2171 : 08.10.09 - klo: 21.17 »
Rautalangasta väännettynä:

Moottori vie virtaa tietyllä jännitteellä sen mitä vie (voi mitata mittarilla tai laskea esim. tehon ja jännitteen kautta jos valmistaja ei ole ilmoittanut suoraan).

Akku antaa tietyn määrän virtaa ulos, esim. 100A jatkuvana ja 150A hetkellisenä (4000mAh 25C). Jos kone vie enemmän niin akku voi pullistua ja hajota.

Säädin jossa on joku tietty virrankestoraja (esim. 100A) sitten joko savuaa tai toimii riippuen ylittääkö moottorin viemä virta säätimen virrankestorajan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2172 : 09.10.09 - klo: 06.10 »
tosta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohmin_laki

ei toimin tietenkään ihan noin suoraan induktiivisissä kuormissa, mutta suuntaa antaa kuitenkin. taino ei anna edes suuntaa laskettaessa koneiden virtoja  :grin:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2173 : 09.10.09 - klo: 06.14 »
Tää sensijaan pätee myös näissä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Murphyn_laki
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2174 : 09.10.09 - klo: 10.50 »
mites teillä on lipot kestäneet jotka käytätte niitä radioissa ympäri vuoden?
nyt kun on talvi tulossa taas eikä viitsisi sen takia pattereita ostaa ohjaimeen.
eihän kylmyydenm muuta pitäisi lipolle tehdä kuin heikentää virranantokykyä ja ohjainhan ei paljon sitä virtaa tarvitse.
taitaa kyllä kapasiteettikin pienentyä kun tarpeeksi kylmää saa.

Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2175 : 09.10.09 - klo: 11.52 »
edit: tuakos tää täällä :E
« Viimeksi muokattu: 09.10.09 - klo: 12.45 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2176 : 09.10.09 - klo: 12.13 »
Täytyy kyllä sanoa, ettei nuo "kovakuoriset" lipot autuaaksi tee. Taisi olla tässäkin keskustelussa aiemmin keskustelu kun joku oli joutunut avaamaan kuoret syystä tai toisesta.

Itse jouduin avaamaan yhden ROAR-leimallisen akun kun tasurin johto oli nirhautunut poikki kohdasta, mistä se tulee ulos kuoresta. Kennot oli sisällä huonommassa kunnossa kun yksikään omista jo paljon enemmän käytetyistä "pehmeistä" lipoista. Kuoren sisään kun oli päässyt hiekkaa, mikä oli sitten tehnyt jo jonkin verran painaumia kennoihin. Tiedä sitten olisiko hiekanjyvät saaneet kennon puhki ajan mittaan vai ei.

Suosittelen tiivistämään johtojen läpiviennit heti uutena, varsinkin jos ajatte ulkona hiekkaisissa olosuhteissa.

Tottakai akkujen kova kuori suojaa iskuilta, hankaumilta, jne. Mutta ainakin näissä halvemmissa nuo kennot hölskyy ja heiluu tuolla kuorensa "suojassa" vapaammin kuin esim. sopivalla vaahtomuovilla vuoratussa auton akkukaukalossa...
Old fart

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2177 : 11.10.09 - klo: 23.52 »
Kytketäänkö tähän balanceriin: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-LiPo-Balancer-Plus-103113 akun pelkkä virtajohto?? vai myös akun tasausjohto??
-tauolla-

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2178 : 11.10.09 - klo: 23.58 »
Miten aattelit, että laturi tasaa kennot ilman tasausliittimen kiinniolemista?

Eli balansoidessa balancerliittimen pitää luonnollisesti olla kiini.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2179 : 12.10.09 - klo: 00.00 »
Miten aattelit, että laturi tasaa kennot ilman tasausliittimen kiinniolemista?

Eli balansoidessa balancerliittimen pitää luonnollisesti olla kiini.

No joo, onhan se nyt päivän selvää...  :embarrassed: mutta mutta pelkkä tasausliitin kiinni vai??
-tauolla-

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2180 : 12.10.09 - klo: 00.21 »
.... mutta mutta pelkkä tasausliitin kiinni vai??

Sekä virtajohdot, että balancerinjohto.

Eli balanceri on laturin ja akun välillä virtajohdoilla, ja sen lisäksi akku tietenkin bancerinjohdolla kiinni balancerissa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2181 : 12.10.09 - klo: 11.10 »
.... mutta mutta pelkkä tasausliitin kiinni vai??

Sekä virtajohdot, että balancerinjohto.

Eli balanceri on laturin ja akun välillä virtajohdoilla, ja sen lisäksi akku tietenkin bancerinjohdolla kiinni balancerissa.

Dodi! Nyt selkis...kiitokset selvennyksestä!
« Viimeksi muokattu: 12.10.09 - klo: 11.55 kirjoittanut jiksu »
-tauolla-

Poissa jansu

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2182 : 13.10.09 - klo: 13.19 »
terpa!! laturi lrp jet pro ac/dc charger ja lipo akku 1800 7.4v eli latailin 0.2A eli ihan ok näinkin? mutta ku latailin akkua normaalin tapaan,niin kuitenkin akulla samantien hyyty hmm...aika uutta mulle näitä vehkeet on.
slash traxxas 4x4 race 1:10

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2183 : 13.10.09 - klo: 15.34 »
Älyvapaa kommentti poistettu,asianomaisen toimesta.
« Viimeksi muokattu: 13.10.09 - klo: 16.18 kirjoittanut camshaft6 »
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2184 : 13.10.09 - klo: 15.57 »
http://www.rcpiste.fi/do?action=group&id=81

kyllä linkin myynti-ilmossa on ilmoitettu, että voi ladata 1-3 kennoisia lipoja...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2185 : 13.10.09 - klo: 16.18 »
katso,niinpä olikin vedin muistista että oli vain nimh/nicd.poistan äsköisen kommentin ja pahoittelen jos säikäytin kommentillani.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2186 : 13.10.09 - klo: 19.18 »
Juu kiitos
« Viimeksi muokattu: 15.10.09 - klo: 12.55 kirjoittanut Vilperix »

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2187 : 13.10.09 - klo: 19.24 »
Ja sinähän tiesit ettei lipoa saa ajaa tyhjäksi? Ja 5000mah lipon tyhjentäminen minuuttiin on jo aikas kova suoritus :laugh:

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2188 : 13.10.09 - klo: 19.40 »
Mitenkäs muuten tuo lipojen säilyttäminen täytenä vaikuttaa akkuun? Kun siis sehän pitäis säilyttää puolitäytenä.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2189 : 13.10.09 - klo: 21.03 »
No siiis niin tyhjäks ku lipo cut off antaa :D