Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2220 : 22.10.09 - klo: 16.57 »
Puhelimien akuissa on normaalisti vain yksi kenno (3.7V). Tämä on valtava etu, kun ei ole riskiä epätasapainosta jne. Tämän laisen akun laturin osaa itsekin tehdä, mutta balanserin teko onkin haasteellisempaa.

karvanaama

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2221 : 22.10.09 - klo: 17.05 »
Ja puhelimen akuissa on älyä ja sitä elektroniikkaa. Lisäksi huomauttaisin vielä suhteellisen mahdollisesti paremmasta laadusta, johtuen valmistajien omavalvonnasta. Näin verraten kiinan poikien omiin tekeleisiin.

Älyllinen akku, kaikkea sitä saa lukea. Matkapuhelimen akussa ei ole älyä sen enempää, kuin muissakaan Lixx akuissa. Akussa oleva kolmas napa on akun lämpötilan tarkkailua varten, ja lataus loppuu, kun lämpötila x  saavutetaan.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2222 : 22.10.09 - klo: 17.49 »
Ensimmäisissä Li-ion akuissa (nokian bananinpuhelin noin vuonna 1996) oli sisällä pieni piirikortti, joka valvoi akun tilaa ja tarvittaessa katkaisi virrat jos jännitteet meni pahasti pieleen. Akut oli 7.4V akkuja. Nykyisissä ei kyllä taida olla mitään, kun valvonnan voi tehdä suoraan navoista yksi kennoisilla akuilla.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2223 : 22.10.09 - klo: 18.13 »
Tarkoitatko sitä Matrix puhelinta?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2224 : 22.10.09 - klo: 22.14 »
Kyllä siellä nykyisissäkin on muuta kuin pelkkä kenno. Jotta asiaan saa varmistuksen, niin uhrasin yhden edesmenneestä puhelimestani kotoisin olevan akun tieteelle.


Yksikennoinen LiPo-akku


Päätymuovin irroitus alkaa jo paljastamaan piirilevyä. Lisäksi voin havaita akun kuoren olevan alumiinia, jonka paksuudeksi mitta ilmoittaa 0,20 mm.


Revitään auki lisää ja kyllä siltä piirilevy tulee ulos. Mitä se tekee jää vielä arvoitukseksi, mutta vahva vaikkaukseni on että toimii suojana ylilatausta ja purkua vastaan, rajoittaen sekä virtaa että estäen yli- ja alijännitteen.

Edit:

Tältä se sitten näyttää sisältä kun avaa alumiinikuoret. Kennon päällä oleva folio on liimattu kiinni tuohon alumiinikuoreen, eikä nyt ainakaan sisätiloissa ollut kiinnostusta lähteä repimään sitä irti. Tiedä sitten mitä sitä keksii huomenna tehdä tuolle akulle päivänvalossa ja ulkona.
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo: 22.20 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2225 : 22.10.09 - klo: 22.34 »
Ja puhelimen akuissa on älyä ja sitä elektroniikkaa. Lisäksi huomauttaisin vielä suhteellisen mahdollisesti paremmasta laadusta, johtuen valmistajien omavalvonnasta. Näin verraten kiinan poikien omiin tekeleisiin.

Älyllinen akku, kaikkea sitä saa lukea. Matkapuhelimen akussa ei ole älyä sen enempää, kuin muissakaan Lixx akuissa. Akussa oleva kolmas napa on akun lämpötilan tarkkailua varten, ja lataus loppuu, kun lämpötila x  saavutetaan.

On taas tutkittu asiaa kauheesti ennekuin aletaan laukomaan, tuntus olevan lähes kaikissa lixx akuissa jonkin sorttista älyä, pl rc akut.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2226 : 22.10.09 - klo: 23.10 »
Hitto taas MUTU periaate petti :sad:. Taitaa Nokia täytyä varmistaa kaikilla keinoilla, ettei yksi puhelin /100 miljoonasta syty palamaan, kun sillä pääsee niin helposti otsikoihin. Ihan hyvä niin, kun itse en ainakaan aina valvo puhelimen latausta :smiley:.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2227 : 22.10.09 - klo: 23.48 »
Onhan yksittäisiä kennojakin saatavana suojapiirillä, itse tilasin kasan sellaisia toissapäivänä. Eiköhän siihen ole ihan hyvät syyt estää ylilataus ja toisaalta käyttäjän kannalta sekin on ihan hyödyllinen ominaisuus, että kennoa ei päästetä liian tyhjäksi, vaan akussa on sisäinen cutoff. Ainakin itse joutuisin ostamaan puhelimeen uusia akkuja liki viikoittain, jos liiallista tyhjentymistä ei estäisi mikään.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2228 : 23.10.09 - klo: 02.51 »
Liekkö menny akku rikki ku 5tuntia oli laturissa eikä tuntunu ottavan virtaa, oli kyl käyttämättä varmaan jotain 3-4 viikkoo? kyseessä siis 2s 1800 lipo
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2229 : 23.10.09 - klo: 09.02 »
Onhan yksittäisiä kennojakin saatavana suojapiirillä, itse tilasin kasan sellaisia toissapäivänä. Eiköhän siihen ole ihan hyvät syyt estää ylilataus ja toisaalta käyttäjän kannalta sekin on ihan hyödyllinen ominaisuus, että kennoa ei päästetä liian tyhjäksi, vaan akussa on sisäinen cutoff. Ainakin itse joutuisin ostamaan puhelimeen uusia akkuja liki viikoittain, jos liiallista tyhjentymistä ei estäisi mikään.

kamera-akuissa tuossa piirissä on myös oikosulkusuoja/virranrajoitin.

vähää asiaakin: pitäs löytää järkevän hintasia 5000mah n.30c hc akkuja, muutamaan olen jo törmännyt, mutta ei löydy käyttäjäkokemuksia niin arveluttaa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Papu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2230 : 23.10.09 - klo: 09.09 »
Koska ollaan hieman poissa otsikon aiheesta niin uskallan lisätä tänne itsekin mielenkiintoisen jutun, johon törmäsin aivan muussa yhteydessä. Kyseessä on TPS65950-piirin (esim. puhelimiin tarkoitettu) li-ion latauskäppyrä:



Periaatteessa CC-CV, mutta huomionarvoista on tuo hyvin matalasta jännitteestä lähdettäessä käytettävä virta sekä tuo latauksen lopetus.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2231 : 23.10.09 - klo: 10.03 »
vähää asiaakin: pitäs löytää järkevän hintasia 5000mah n.30c hc akkuja, muutamaan olen jo törmännyt, mutta ei löydy käyttäjäkokemuksia niin arveluttaa.

Hardcaseja? Nelkkukrossarissa tuommoinen on toiminut siinä missä robitronicin viistonninen 35c 2s2p efra-akkukin. Vaikkei varmaan noilla purkuvirroilla mahdolliset erot vielä näy. Ittelle tilasin pari toita zippyjä testipattereiksi kasiin ja jos toimii, niin lisää tilaukseen. Kun nyt saisi sen auton, että pääsis kokeilee...

Toi BP-6M akkumallin ominaisuuksiin kuuluu muuten pieni pullistuminen: http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokia-varoittaa-bp-6m-akut-saattavat-turvota

Kuva tosta pöydän kulmalta:

Ei oikein mahu puhelimeen, mutta eipä se virtaakaan oikein enää varastoi.
 

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2232 : 23.10.09 - klo: 10.08 »
Lopetetaan tuo kännykkä akuista jauhaminen, kun ei millään tavalla liity Lipoihin rc käytössä  :wink:

Vai jauhetaanko seuraavana auton lyijy akuista 50 sivuja ja laitetaan 300 kuvaa niistä  :angry:

Axial SCX 10 TR

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2233 : 23.10.09 - klo: 10.18 »

Hardcaseja? Nelkkukrossarissa tuommoinen on toiminut siinä missä robitronicin viistonninen 35c 2s2p efra-akkukin. 

ovat tulossa M8e härveliin, eli 2kpl 2s akkuja. sais olla mallia liittimet akussa, ei oikeen noi ylimääräset johot houkuttele.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Eetu 94

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2234 : 24.10.09 - klo: 10.56 »
Ku mulla on spedessä harjatonmotti ja ajoaika on 4000mah  nimh akulla semmonen 7-10 min. Niin piteneekö se ajoaika 2s 4000mah lipo akulla?
Stampede Castle Sidewinder 5700kV

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2235 : 24.10.09 - klo: 10.58 »
Ku mulla on spedessä harjatonmotti ja ajoaika on 4000mah  nimh akulla semmonen 7-10 min. Niin piteneekö se ajoaika 2s 4000mah lipo akulla?

Pitenee huomattavasti.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2236 : 24.10.09 - klo: 11.59 »
Varmaan kaksinkertaistuu ajoaika.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa ismo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2237 : 26.10.09 - klo: 16.36 »
nii siis mitkä pitäs olla laturin asetukset akulle 7.4v 1800mAH 20c/40c lipo?

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2238 : 26.10.09 - klo: 16.53 »
latausjännite 4,20v per kenno eli 2s-akulle 8,40v ja latausvirta 1C eli 1,8A. Laturin on oltava lipoakuille soveltuva ja balanseri on hyvä olla/on oltava joka latauksen aikana kiinni.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa ismo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2239 : 26.10.09 - klo: 16.59 »
laturi on ultramat 14 plus.oon vaa ihan ulkona noista luvuista.mites sit 11.1v 1350mAH 20c/40c?nii ja on balanceri.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2240 : 26.10.09 - klo: 17.46 »
laturi on ultramat 14 plus.oon vaa ihan ulkona noista luvuista.mites sit 11.1v 1350mAH 20c/40c?nii ja on balanceri.

Miksi ihmeessä kysyit kahdessa paikassa samaa kysymystä!!?  :huh: :angry:
Tämä on hyvin yksinkertaista, kunhan vain tajuat sen :wink:
3s lipo
1350mah ja latausvirta se 1c eli 1,35a
Laturi osaa itse päätellä maksimi voltti määrän...
-tauolla-

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2241 : 27.10.09 - klo: 20.07 »
Tuli mieleen sellanen kysymys nuista lipojen latauksista että ladataanko se akku pelkästään siitä tasaus johdosta? itellä kun ei oo hajuakaan näistä vielä niin pakko kysyä etten polta koko asuntoo  :grin:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2242 : 27.10.09 - klo: 20.13 »
Ei koska ei ne tasausjohtojen ohuet narut kestä isoja latausvirtoja.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2243 : 27.10.09 - klo: 20.32 »
ok, mites sit lataan akkua kun ostin tollasen laturin http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=1472 se tasurin liitin kävis yhteen kohtaan mut minne akun deans liittimestä kytketään? tuolla on kuva laturin paikoista tasurin liitin menis oikeen puoleiseen http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dhvi+hena-traxxas-e-revo.html
« Viimeksi muokattu: 27.10.09 - klo: 20.45 kirjoittanut carbon666 »
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2244 : 27.10.09 - klo: 20.45 »
No tuolla ei voi ladata kuin siitä tasurin liittimestä eli vain se kiinni.
Deans eli purkuliitin ei mihinkään.

Ja tuossa on kiinteä 800mAh latausvirta, joten toivottavasti ei sulla ole yli 1000mAh akkuja tai lataus kestää. Myöskään alle 800mAh akkua ei tuolla saa ladata. Toisaalta noin pieniä akkuja ei käytetä edes 1/18 autoissa.

Esim. 1600mAh/2h, 4000mAh akku 5 tuntia jne. :lol:

Ps: Hienot mehupilli turvakaaret tuossa Revossa :mrgreen:

Axial SCX 10 TR

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2245 : 27.10.09 - klo: 20.49 »
Eipä tuohon hintaan voi hirveitä vaatiakkaan...
Ihmekkös että pystyykin lataamaan pelkällä tasuri piuhalla, ku kulkee noin pienet virrat :lol:
Juu toivottavasti ei ole mitään 5000mah akkuja :lol:
-tauolla-

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2246 : 27.10.09 - klo: 20.54 »
pieniä on akut yks on 1800mah ja toine 1300mah, tais olla huono ostos tuo laturi  :grin:

Joo nuilla pilleillä hahmoteltiin kaaria, kahtoo jos joskus sais tehtyä alumiinista tai jostain.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2247 : 27.10.09 - klo: 20.56 »
Meikäläinen on 5000 mAh akkua ladannut 5A virralla pelkkien balansserijohtojen kautta, ilman mitään ongelmia. Silloin tosin oli kyseessä laturi ja erillinen lipobalansseri, jolloin ei mahdollisuutta edes ollut ladata molemmista..
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2248 : 27.10.09 - klo: 21.19 »
Olen ladannut kahta 5000 mAh 3S:ää kytkettynä balanceriliittimien kautta sarjaan eli 6S:nä. Latausvirta 5A, eikä mitään havaintoja johtojen lämpenemisestäkään. Kytkentä tehty Hobbycitystä ostetulla adapterilla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2249 : 27.10.09 - klo: 23.20 »
Ehottakaapas joku tasaava laturi 50-60e jota voi käyttää kotona ja autossa, ja mielellään jos löytys suomesta.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891