Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512937 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2370 : 22.11.09 - klo: 11.22 »
Tuli mieleen, kun tätä luki läpi, niin eikös jos LiPo on ajon jälkeen oikeasti kuuma, niin siitä irtoaa liian vähän virtaa? Ja kun virrananto ei riitä, niin kohta auto on kirjaimellisesti "tuli p*rseessä" ajossa. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt asian olevan, että LiPo ei saisi ajossa tulla kuin lämpimäksi eikä suinkaan kuumaksi asti.

Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Polymeerit tulossa keväällä =D.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2371 : 22.11.09 - klo: 11.57 »
Tuli mieleen, kun tätä luki läpi, niin eikös jos LiPo on ajon jälkeen oikeasti kuuma, niin siitä irtoaa liian vähän virtaa? Ja kun virrananto ei riitä, niin kohta auto on kirjaimellisesti "tuli p*rseessä" ajossa. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt asian olevan, että LiPo ei saisi ajossa tulla kuin lämpimäksi eikä suinkaan kuumaksi asti.

Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Polymeerit tulossa keväällä =D.

Oikein olet ymmärtänyt.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2372 : 22.11.09 - klo: 14.25 »
No ei ole kyllä LiPon paikka jääkaapissa, eikä muutenkaan viileässä ja jos ei pidä ladata siitä liian lämpimänä, niin ei myöskään liian viileänä.
Pitkiin säilytyksiin, esim talven yli jääkaappi ja 3.8v säilyttää kapasiteetin parhaiten.
Jossain oli hieno taulukkokin lämpötiloista ja jännitteistä lipon säilymisen suhteen.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2373 : 22.11.09 - klo: 15.13 »
No näköjään sillä lämpötilan pudottamisella huoneen lämmöstä on marginaalinen merkitys:



Paljon suurempi merkitys on tuolla jännitteellä eli ettei säilytetä täyteen ladattuna, vaan 40% (3,75V) - 50% (3,8V) varauksella. Tuo taulukko siis kuvaa sitä paljonko akun kapasiteetista on jäljellä ja palautettavissa vuoden varastoinnin jälkeen eri lämpötiloissa ja eri varausasteilla varastoituna.

Huoneenlämmön ja jääkaapin ero ei kuitenkaan ole kovin merkityksellinen, mutta normaalissa jääkaapissa on kosteaa mikä ei välttämättä ole hyväksi akulle. Eriasia sitten, jos on käytettävissä jääkaappi, johon sulkee akun syksyllä ja ottaa pois keväällä, eikä kukaan auo sitä välillä ja säilyttele siellä ruokia, joiden mukaan kaappiin tulee kosteutta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2374 : 22.11.09 - klo: 18.54 »
Tuli mieleen, kun tätä luki läpi, niin eikös jos LiPo on ajon jälkeen oikeasti kuuma, niin siitä irtoaa liian vähän virtaa? Ja kun virrananto ei riitä, niin kohta auto on kirjaimellisesti "tuli p*rseessä" ajossa. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt asian olevan, että LiPo ei saisi ajossa tulla kuin lämpimäksi eikä suinkaan kuumaksi asti.

Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Polymeerit tulossa keväällä =D.

Oikein olet ymmärtänyt.

Oman kokemuksen mukaan voi sanoa myös että akun pitää hiukan lämmetä antaakseen täyden tehon.
Näin siis halvoissa hoppysityn lipoissa.
Helikopterin kanssa oli syksyllä nollakelillä pahoja ongelmia virran riittävyyden kanssa ennenkuin älysin että kylmässä akussa ei vain ole potkua tarpeeksi.
Kun akut esilämmitti haalarin sisätaskussa noin kehonlämpöiseksi, kapasiteettia riitti niinkuin kesälläkin.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2375 : 22.11.09 - klo: 19.14 »
Ei ole kyllä tullut yhtään, ei minkään merkkistä eikä hintaista, lipoa vastaan joka nollakelissä ja sen lämpöisenä antaisi virtaa kunnolla. Kyllä ne kaikki akut on pidettävä lämpimänä ennen ajoon lähtöä, jos niistä meinaa virtaa saada ulos likikään normimäärät. Toinen ääripää on sitten se jos akku on liian lämmin, mutta onneksi näillä leveysasteilla näin ei ole kovin usein.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2376 : 24.11.09 - klo: 01.04 »
Eipä ole mikään turha lipotin tollanen muailman halvin kiinalainenkaan. Ajelin pitkästä aikaa tyhjäksi ja laturissa tuli rajotin vastaan ennenku tuli täyteen (tai no on se varmaan kyllä täynnä jo). Eli ne kutka ei tiä mitä hain takaa niin sisään meni 5500mAh ja siihen olin max annonkin laittanut kun ajattelin, että ei sinne enempää voi koskaan mennä.


Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2377 : 24.11.09 - klo: 01.36 »
Oiskohan vaan ollut kennot epätasapainossa.. Balancerihan toimii niin, että se purkaa kennoa, jossa korkeampi jännite. Siksi akkuun voi välillä mennä virtaa enemmän, kun akun kapasiteetti on.
| Academy | Axial |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2378 : 24.11.09 - klo: 06.27 »
Ota laturista kapasiteettikatkaisu pois päältä niin menee..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2379 : 24.11.09 - klo: 07.35 »
En tiedä että onko OV:llä tarkoitus tuhota akkunsa vai tehdä empiirisiä kokeita.

Minä aikanaan tuhosin 6s kopteriakun ajamalla sen liian tyhjäksi alle kymmenellä purkukerralla. Akku maksoi siihen aikaan noin 250e...
Ja kassan kautta kitoooos!

Tuossa on kopterit.nettiin kirjoittamani perustietousannos lipoakuista. Jos on kerettiläistä linkittää se tänne niin ylläpito varmaan voi poistaa sen.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2380 : 24.11.09 - klo: 07.45 »
Hienosti kirjoitettu perustietopaketti KAIKILLE lipojen maailmaan siirtymistä harkitseville!

Tuo kun saatais pysyväksi (oma vastaava mutta huomattavasti suppeampi ei kelvannut ja on nyt hautautunut jonnekin paljon tärkeämpien topicien alle) niin olisi maailma edes hitusen turvallisempi paikka.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2381 : 24.11.09 - klo: 08.09 »
Mikäs tuhoamis koe tuo nyt olis? Aina on ladattu balancerin kera joten tuskin oli kovassa epätasapainossa. Yleensä lopetellut aikasemmin, mutta nyt ajoin siihen asti mihin MMM:n auto cut off tuli kehiin. En mitannut jänöjä, mutta varmaan meni siihen vähän alta 3V/kenno.

Ai balanceri voi purkaakkin? Ite luulin, että se vaan lataa toista kennoa jos tarve... Sittenhän kaikki balancerilla varustetut laturit kusettaa nuo mAh lukemat kun ei tuo meikäläisen ainakaan koskaan taaksepäin mene tasaavalla latauksella.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2382 : 24.11.09 - klo: 08.13 »
Eipä ole mikään turha lipotin tollanen muailman halvin kiinalainenkaan. Ajelin pitkästä aikaa tyhjäksi ja laturissa tuli rajotin vastaan ennenku tuli täyteen (tai no on se varmaan kyllä täynnä jo). Eli ne kutka ei tiä mitä hain takaa niin sisään meni 5500mAh ja siihen olin max annonkin laittanut kun ajattelin, että ei sinne enempää voi koskaan mennä.

Meneehän sinne helposti varmasti tuon verran jos olet sen akun kirjaimellisesti tyhjäksi ajanut ja akku on tuota ennen ollut kunnossa, kauaa se ei tota menoa kyllä kunnossa ole..

Itselläni turnigyn samat akut menneet kerran sarjakytkennässä heti ajon jälkeen mitattuna 2.9Volttiin/kenno ja silloin akkuun meni aika tarkkaan tuo 5000mAh joten tuon sun akkusi on täytynyt mennä paljon alijännitteen puolelle...

Edit: Ja juurikin MMM+ Feigao 7XL combolla meni mullakin alijännitteen puolelle cutoffin ollessa 3v/C Itselläni nykyään MMM rajana 3.3 vai peräti 3.4per kenno ja tuolloin voi rauhassa ajaa cutoffiin asti mutta ei metriäkään sen jälkeen
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo: 08.19 kirjoittanut Slugi »
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2383 : 24.11.09 - klo: 08.21 »
Ennenkin sinne on mennyt päälle 5Ah  kun mamba maxilla tuli pöristeltyä ja sillon oli cut off jossain 3,2. Päälle 3 kuitenkin. Tuosta monsterista pistin auton päälle. Harmi kun ei nyt tullut mitattua mihin asti se purki ne kennot. Tuli myytyä työkaverillse se kätevä balanceri kaapelista mittaava härpäke ja dx.com tilaus on ollut jo kuukauden matkalla. Eikä mukamas jaksanut yleismittarilla. Eiku joo nyt muistan miksi ei jaksanut kun piltti roikku toisessa kainalossa niin tuotti jo ongelmia saada johtoja kiinni.

e: No ei tuo niin kallis akku ole etteikö sitä voisi uudestaan tehdä ja mitata sitten mihin asti ne oikein kuivu.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2384 : 24.11.09 - klo: 20.20 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.

En ole vielläkään saanut eloa. Nimh akkuja lataa normaalisti. Oisko jollakin samat akut, laturi, balanseri niin kertois oikeen tarkasti miten ton saa lataamaan. Muistan kun nämä sain niin oli sillonkin ongelmia näitten kanssa.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2385 : 24.11.09 - klo: 20.44 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.

En ole vielläkään saanut eloa. Nimh akkuja lataa normaalisti. Oisko jollakin samat akut, laturi, balanseri niin kertois oikeen tarkasti miten ton saa lataamaan. Muistan kun nämä sain niin oli sillonkin ongelmia näitten kanssa.

jos löytyy yleismittaria niin mittaappas kennojen jännitteet, jos on pahasti epäbalanssissa ei niin ei lähe lataamaan, huomasin ladatessa 4s:nä akkuja
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2386 : 24.11.09 - klo: 21.02 »
Mitenkä pystyy erikseen tarkistamaan yhden kennon? Ainakin yhteensä oli kummassakin viimeks kun mittasin niin jotain 8.4v.

Edit: Olikos se niin että sai mitattua kun laitto toisen plussaan ja toisen balanserijohdonpaikkaan? Sillä saa toisen kennon jännitteen? Ja sitten miinus ja balanserinjohdonpaikkaan?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2387 : 24.11.09 - klo: 22.57 »
Käy se noinkin kun on vain kaksi kennoa. Siitä ne balancerin liittimestä aina vierekkäisistä johdoista mittaamalla saa mitattua kaikki kennot yksitellen. Mikä on yhden kennon plusjohto on toisen kennon miinusjohto, reunimmaisia johtoja lukuunottamatta. Ne ovat samat kuin akun plus- ja miinusjohdot.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2388 : 24.11.09 - klo: 23.01 »
pois, kun tää tänne kuulunut.
« Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo: 21.50 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2389 : 25.11.09 - klo: 17.49 »
Mitenkä pystyy erikseen tarkistamaan yhden kennon? Ainakin yhteensä oli kummassakin viimeks kun mittasin niin jotain 8.4v.

Edit: Olikos se niin että sai mitattua kun laitto toisen plussaan ja toisen balanserijohdonpaikkaan? Sillä saa toisen kennon jännitteen? Ja sitten miinus ja balanserinjohdonpaikkaan?

Akku 1: Toinen kenno: 4.17, toinen 4.10.
Akku 2: Toinen kenno: 4.16, toinen 4.18. Eikai tommoset erot pitäis vaikuttaa mitään.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2390 : 25.11.09 - klo: 18.31 »
Jos oot lukenut tätä lipotopikkia niin täällä sanotaan että muutaman sadasosan ero kennoissa ei haittaa mitään. Siihen perustuu tämä tieto.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2391 : 25.11.09 - klo: 18.36 »
Kummaksuttaa sitten ettei silti suostuu lataa.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2392 : 25.11.09 - klo: 18.40 »
Lataako laturi niitä akkuja ilman balanseria kuitenkin hyvin?

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2393 : 25.11.09 - klo: 18.41 »
Voi olla että sun lipot on jotenkin sököt. Heitä menee ja osta uudet :azn:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2394 : 25.11.09 - klo: 18.42 »
Heulille: Saako muka lipoja ladata ilman balanseria  :shocked:
Jiipee, en taida kuitenkaan...
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2395 : 25.11.09 - klo: 18.51 »
No tottakai saa.
Tasurin käyttö on joka kerta suositeltavaa, mutta ei millään tapaa pakollista jos kennot purunkin jälkeen pysyy hyvin tasoissa.
Axial SCX 10 TR

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2396 : 25.11.09 - klo: 18.55 »
historia: Tietämättä asiaa oon 99% varma että sun ongelma on tuon balanserin eikä laturin kanssa. Ootko ohjeiden mukaan asettanut ne oikeeseen järjestykseen?

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2397 : 25.11.09 - klo: 19.03 »
Alkoi lataamaan samantien kun ei ollut balanseria välissä. Olen laittanut kaiken aivan kuin ennenkin, mutta en vaan ymmärrä ton balanserin sielunelämää.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2398 : 26.11.09 - klo: 23.38 »
En tunne ko. tasuria, mutta LRP:n tasaajaa voi käyttää ilman laturiakin. Eli jos se on mahdollista niin kokeile ensin tasata ja sitten lataamaan.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2399 : 26.11.09 - klo: 23.50 »
Itselläni ainakin olikohan hyperionin tasuri piti painaa nimenomaan mode/reset napista kerran lyhyesti heti kun oli akun liittänyt niin lipo valo alkoi vilkkua ja sitten pystyi lataamaan, jos painoi liian kauan niin meni väärä mode päälle tai jos ei painanut ollenkaan siitä napista niin silloinkaan ei pystynyt lataamaan mutta tasasi kyllä koko ajan kun lipo oli kytkettynä..

Nykyään en enää kyseistä tasuria omista kun on noi kiina yhdistelmä ihmeet mutta vilkkua siinä tasurissa valon ainakin piti tasaisesti että oli connected mode päällä

Toivottavasti saat toimimaan
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe