Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512990 kertaa)

0 jäsentä ja 10 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tzone

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2400 : 28.11.09 - klo: 02.20 »
Koska liPo akut pitaa ladata ajon jälkeen? Heti vai?
Varmaan löytyy jostain aikaisemmin, mut ei vaan jaksa lukee. Ainakaan nyt. Tähän aikaan! :evil:
Onkos kukaan miettinyt sitä, että balaser tarvis olla kiinni autossa, koska purkaminenhan tapahtuu suht samaan tapaan ku lataaminen. eli epätasaseen.
Jos vaikka joku kenno purkautuukin yllättävään alas, niin se kualee, ku viäkä toisista tulee potkuu, noparihan katkasee keskiarvon mukaan´, vai tä?
Tuli vaan mieleen :huh:
Ei välttämättä tarvitse olla hyvä. Voi olla parempi.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2401 : 28.11.09 - klo: 06.28 »
Onkos kukaan miettinyt sitä, että balaser tarvis olla kiinni autossa,
Balanseria ei kannata laittaa autoon, mutta kennokohtainen cutoff olisi hyvä eli koko akun purkaus lopetettaisiin heikoimman kennon mukaan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2402 : 28.11.09 - klo: 08.06 »
Koska liPo akut pitaa ladata ajon jälkeen? Heti vai?
Varmaan löytyy jostain aikaisemmin, mut ei vaan jaksa lukee. Ainakaan nyt. Tähän aikaan! :evil:
Onkos kukaan miettinyt sitä, että balaser tarvis olla kiinni autossa, koska purkaminenhan tapahtuu suht samaan tapaan ku lataaminen. eli epätasaseen.
Jos vaikka joku kenno purkautuukin yllättävään alas, niin se kualee, ku viäkä toisista tulee potkuu, noparihan katkasee keskiarvon mukaan´, vai tä?
Tuli vaan mieleen :huh:

Ajon jälkeen akun kannattaa antaa hetki levähtää=jäähtyä. Jos akussa joku kenno purkautuu tyhjemmäksi kuin toinen niin alkaa akun käyttöikä olla täynnä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2403 : 28.11.09 - klo: 09.52 »
No mikään käyttöikä ala täynnä olemaan.

Kaikilta menis akut roskiin heti, kun pikku (0.0?) eroja tahtoo aina tulla.

Mulla uusissa kiinalipoissa eroa tulee jopa 0.2-0.4V/kenno. Halvalla saa laatua :mrgreen: , mutta määrä/hinta korvaa laadun.
Ja hyvin akut pelittää, kun jättää cutoffin vaan tarpeeksi ylös.
Axial SCX 10 TR

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2404 : 28.11.09 - klo: 11.02 »

Jos vaikka joku kenno purkautuukin yllättävään alas, niin se kualee, ku viäkä toisista tulee potkuu, noparihan katkasee keskiarvon mukaan´, vai tä?


No mikään käyttöikä ala täynnä olemaan.

Kaikilta menis akut roskiin heti, kun pikku (0.0?) eroja tahtoo aina tulla.

Mulla uusissa kiinalipoissa eroa tulee jopa 0.2-0.4V/kenno. Halvalla saa laatua :mrgreen: , mutta määrä/hinta korvaa laadun.
Ja hyvin akut pelittää, kun jättää cutoffin vaan tarpeeksi ylös.


jos tuollanen tapahtuu niin kyllä siellä alkaa kys. kenno oleen entinen.  Itellä ainakin uusissa ja vähän vanhemmissakin kunnossa olevissa akuissa kennojen jännite pysyy 0,0x tasossa, mutta tuo yllättävän alas takottaa kyllä vähän suurempaa heittoa.

0,4 alkaa olee jo semmonen ero kennojen välillä että hei hei.. riittävän korkeella katkasulla se meenaa 3,4/kenno tai jopa 3,6,


« Viimeksi muokattu: 28.11.09 - klo: 11.06 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2405 : 28.11.09 - klo: 11.30 »
En nyt tiedä onko ihan 0.4V mutta aika usein juuri tuota 0.2V on ero noissa kennojen välillä oli sitten akkuna maxamps, turnigy, flightmax tai rhino akku kyseessä...

En ole yleismittarilla mitannut mutta laturista ja siihen tarkoitetulla mittarilla kun niitä katsoo, eikä ole mittarin heitto aiheuttanut tuota vaan ihan satunnaisesti saattaa ensimmäinen tai viimeinen olla hiukan alemmalla jännitteellä..

Ja kaikissa nopareissa on cutoff muutenkin 3.3V tai 3.4V
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2406 : 28.11.09 - klo: 12.26 »
Mitä suuremmat purkuvirrat, sen todennäköisemmin kennojen välille syntyy jännite-ero ja sen suurempi se ero on. Näin tuntuu kokemuksen perusteella olevan kaikilla akuilla merkkiin ja hintaluokkaan katsomatta, enkä ole huomannut että kiinalaiset "halpisakut" olisivat tässä suhteessa yhtään huonompia. Pikemminkin päinvastoin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2407 : 28.11.09 - klo: 13.44 »
Ja Kiina-latureiden balancereissa on yllättäviä eroja. Siitäkin saattaa johtua erot. Eli laturi näyttääkin väärin..
Liikaa Kyoshoja

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2408 : 28.11.09 - klo: 14.55 »
Noniin nyt on sama akku tyhjennetty. CL:llä vielä katoin, että MMM:n cut off on 3V/kenno.

Ajot lopetin kun ekan kerran pätkäs. Kotona kyllä yleismittari näytti 3,5V/kenno (molemmis sama). Mutta ainakin normi akuissa tuo on ihan normaalia, että jänö on suurempi ilman kuormaa joten onko kyse siitä vai?

accucell 6 latas siihen taas sen 5500mAh...

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2409 : 28.11.09 - klo: 15.26 »
Eikös tyhjän akun lepojännite pitäs olla se 11.1V jos on pienempi niin on jo liian tyhjä? Eli 5minuuttia kuormituksen jälkeen
Edit: Näin siis kolme kennoisella eli 3.7V per kenno
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2410 : 28.11.09 - klo: 23.20 »
Eikös tyhjän akun lepojännite pitäs olla se 11.1V jos on pienempi niin on jo liian tyhjä? Eli 5minuuttia kuormituksen jälkeen
Edit: Näin siis kolme kennoisella eli 3.7V per kenno

No ei.

Tyhjän LiPo-kennon jännite on öpauttiarallaa 3,0V tai vähän siitä alle. Eli kolme kennoisella akulla yhteensä noin 9,0V.
Flying Calacucco

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2411 : 29.11.09 - klo: 03.47 »
Niin kuormituksessa minimijännite mitä ei koskaan saisi alittaa on tuo 3 volttia mutta eikös lepotilassa pitäisi olla ihan eri lukemat eli ainakin hyvin lähellä tuota mainitsemaani 3.7volttia...

Jos näin ei olisi niin miksi cutoff sitten laitetaan 3n voltiin? Eikä esimerkiksi paljon alemmas jolloin lepotilassa jännite olisi tuo 3volttia ja jota ei missään tapauksessa pidä mennä tekemään...

No ehkä olen sitten käsittänyt jotakin pahasti väärin mutta en silti ole kyllä purkamassa lipojani alle lepotilan nimellisjännitteen 3.7V eli kuorma päällä tuo noin 3volttia
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2412 : 29.11.09 - klo: 14.36 »
Mitkä on ns hardcase lipon specsit kotelomateriaalin osalta?
Onko se kotelomateriaali jossain määritelty?
Jos itse "koteloin" ns pehmeän akun niin tuleeko siitä hyväksyttäva hardcase?
Eli jos otan esim Turnigyn 5000:n lipon ja tungen sen kovaan muovikoteloon,
niin muuttuuko se hardcaseksi vai pitääkö se esim laminoida lasikuidulla jne.

Onko hardcaseakku vain kaupasta ostettuna hardcase?
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2413 : 29.11.09 - klo: 15.45 »
Niin kuormituksessa minimijännite mitä ei koskaan saisi alittaa on tuo 3 volttia mutta eikös lepotilassa pitäisi olla ihan eri lukemat eli ainakin hyvin lähellä tuota mainitsemaani 3.7volttia...

Jos näin ei olisi niin miksi cutoff sitten laitetaan 3n voltiin? Eikä esimerkiksi paljon alemmas jolloin lepotilassa jännite olisi tuo 3volttia ja jota ei missään tapauksessa pidä mennä tekemään...

No ehkä olen sitten käsittänyt jotakin pahasti väärin mutta en silti ole kyllä purkamassa lipojani alle lepotilan nimellisjännitteen 3.7V eli kuorma päällä tuo noin 3volttia

Uutta termiä pukkaa, "lepotilan nimellisjännite"  :lol:

Tossa 3 voltin cut-off arvossa on jo hieman pelivaraa, kun se todellinen "kuoleman jännite" on lähteestä (tai akun valmistajasta) riippuen 2,5-2,8 v.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2414 : 29.11.09 - klo: 17.48 »
Uutta termiä pukkaa, "lepotilan nimellisjännite"  :lol:

Tossa 3 voltin cut-off arvossa on jo hieman pelivaraa, kun se todellinen "kuoleman jännite" on lähteestä (tai akun valmistajasta) riippuen 2,5-2,8 v.


Ehkä epäselvästi kirjoitettu mutta tarkoitin kennon nimellisjännitettä ja joka kennoissa pitäisi ilman kuormaa lepotilassa vähintään olla ja sekään nyt ei varmasti tarkka ole mutta ei lepotilajännitteen pidä sitä 3volttia olla joka tuolla ylempänä mainittiin...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2415 : 29.11.09 - klo: 18.57 »
Joo, käsitin kysymyskesi hieman eri tavalla. kokeilin asiaa ihan käytännössä, laitoin cut-offin 3,2V/kenno ja ajoin akun cut-offiin saakka, kun paketti oli hetken "levännyt" oli jännite jotakuinkin 3,5 - 3,6V/kenno.

Eli onko tämä nyt sitten se nimellistilalepovälitilajännite vaimikäseoli.. :p

Flying Calacucco

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2416 : 29.11.09 - klo: 19.10 »
Saako HPI Savage Flux Hp:ssa käyttää tälläisiä akkuja tai liikkuuko se näillä? Kun ohjeissa luki että "Warning! Due to the high performance electronics in this kit, the use of LiPo batteries below 4000mAh and 25C, or the use of lower quality LiPo batteries, may cause damage to battery and/or speed control"
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9437&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_20C_hardcase_pack

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2417 : 29.11.09 - klo: 19.21 »
Saako HPI Savage Flux Hp:ssa käyttää tälläisiä akkuja tai liikkuuko se näillä? Kun ohjeissa luki että "Warning! Due to the high performance electronics in this kit, the use of LiPo batteries below 4000mAh and 25C, or the use of lower quality LiPo batteries, may cause damage to battery and/or speed control"
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9437&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_20C_hardcase_pack
Vähän rajoilla on tuo virranantokyky.
Itse tosin ajelin Savage Fluxilla kymmeniä akullisia vastaavilla akuilla ilman ongelmia.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2418 : 29.11.09 - klo: 19.47 »
Sinne sitten oikeasti menee tuo 5500mAh tai laturi kusettaa. Zippyn akkuun tein kyllä samat temput eli 3V asti ja kun kerran pätkäs niin pakkiin ja himassa näytti 3,5V sitten laturiin ja sinne meni 'vain' 5200mAh.

Sitten ehkä voisi turvallisin mielin ajella noita aina tohon 3V cut offiin jos vielä mittailis kesken matkan tykkääkö ne purkaantua tasasesti. Muutoinhan tuo 3V ihan jees.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2419 : 29.11.09 - klo: 21.24 »
Avasin huvikseni yhden tuommoisen 5000 mAh turnigyn, kennoihin oli päälle kirjoitettu 5270 ja 5280. Suunnilleen senverran sinne näytti laturin mukaan sitten menevän juissiakin sitten..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2420 : 02.12.09 - klo: 08.53 »
kertokaas viisammat ny, et miten toi lataus juttu menee.

oon kahdelta eri henkilöltä kuullu samasta asiasta kaks eri kantaa. Eli saako 5000mAh akkua ladata yli tuon 5000mAh?

Toinen henkilö sano, et akku ei tuu täyteen asti jos laturin arvois on määritetty niin et lataus lopetetaan tuohon 5000mAh.

Toinen taas sano, et "ylilatausta" ei saa missään nimessä suorittaa ja lataus täytyy lopetta tuohon maksimi arvoon. Jos kisoissa joku huomaa, et suoritetaan ylilatausta niin siitä ei hyvää seuraa.

Akkuhan on siis GM V-MAXX 5000mah 35C 7.4V  http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-Akut/GM-V-MAXX-Lipo-5000-35C-74V-107870

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2421 : 02.12.09 - klo: 08.58 »
kertokaas viisammat ny, et miten toi lataus juttu menee.

oon kahdelta eri henkilöltä kuullu samasta asiasta kaks eri kantaa. Eli saako 5000mAh akkua ladata yli tuon 5000mAh?

Toinen henkilö sano, et akku ei tuu täyteen asti jos laturin arvois on määritetty niin et lataus lopetetaan tuohon 5000mAh.

Toinen taas sano, et "ylilatausta" ei saa missään nimessä suorittaa ja lataus täytyy lopetta tuohon maksimi arvoon. Jos kisoissa joku huomaa, et suoritetaan ylilatausta niin siitä ei hyvää seuraa.

Akkuhan on siis GM V-MAXX 5000mah 35C 7.4V  http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-Akut/GM-V-MAXX-Lipo-5000-35C-74V-107870

Laturi pitää kyllä huolen siitä ettei ylilatausta pääse syntymään, eli rajoitus pois ja anna soida niin kauan kunnes laturi katkasee latauksen.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2422 : 02.12.09 - klo: 09.01 »
Laturille määrittelet suurimman sallitun latausvirran, joka tyypillisesti saadaan suoraan akun kapasiteetista. Esim. 5000 mAh akulle latausvirta on 5000 mA eli 5A. Poikkeuksia on, mutta tämä on turvallinen nyrkkisääntö ajoakkujen suhteen.

Laturisi pitää huolen siitä montako mAh tuonne akkuun saadaan ladattua. Ei sille laturille sitä määritellä paljonko ladataan, vaan latausvirta ja kennojen määrä, jonka perusteella laturi osaa lopettaa kun akun jännite on oikealla tasolla.

Joissakin latureissa on lataukselle aika- ja kapasiteettirajoituksia, mutta ne ovat vain rajoja jolloin laturi katkaisee oli akku täynnä tai ei. Mikäli akku tulee täyteen ennen noita rajoja, ei niillä ole mitään vaikutusta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2423 : 02.12.09 - klo: 09.02 »
Ylilatauksella tarkoitetaan yleensä tietyn jännitetason ylittämistä, eikä niinkään milliampeerituntimäärää. Ei sellaista akkukennoa ole olemassakaan josta valmistaja voisi ilmoittaa kapasiteetin yhden milliampeeritunnin tarkkuudella.
5000mAh akku voi käytännössä ottaa vastaan vaikka 5042mAh, eikä silti ole yliladattu tai vastaavasti "vain" 4967mAh, eikä silti ole epäkunnossa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2424 : 02.12.09 - klo: 09.16 »
Tuo akkujen ilmoitettu kapasiteetti on määrä joka uuteen akkuun luvataan minimissään menevän.
Kyllä mulla on poikkeuksetta uusin akkuihin mennyt yli nimellismäärä.
Esim. MaxAmps 8000mAh 4S otti uutena sisään jopa 8800mAh.
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2425 : 02.12.09 - klo: 11.40 »
Merkki/malli Maxamps 8000mAh tuotti mulle vähän pettymyksiä hinta/laatu-suhteessa.
Kuulisin mielelläni, onko tämä "kulumistahti" normaalia muilla.

Niitä on ollut 8kpl omassa käytössä, + kavereille yhteensä saman verran. Yht 16 joista seurantaa siis. Osa udempaa kupariulostuloista kennotyyppiä.
Kaikilla vähän tonneppäin:
Eka lataus oli ainoa, joka koskaan oli nimelliskapasiteettinsa luona.
Siitä 10-25 latauksella n. 6½A tietämille, ja loput liki 6-5½ kunnes alkoi turpoomaan ajossa. Kaikkia on tosin säilytetty ihan täysinä, ei nimellisjännitteissään.

Ladattu 5A tehoin muita paitsi mun omia 8A/nykyisen kapasiteettinsa arvolla, per seuraava lataus. Kulutettu 100-120A nopareilla.
(Akun lupaukset vertailun vuoksi: 160/240/400 A, olisi pitänyt riittää!)

Toinen ongelma on ollut sisäisten tinausten laadunvaihtelu: 16 akkua ja 4:ssä tinaukset pettäneet kutistesukkien alta eri paikoista. Toki valmistaja on lähettänyt kuluitta uudet kutisteet ja tarrat. Korkeintaan on voinut käyttää 4 vuotena, osan vuodesta ajaen.

Kiinanhalpikset, 4-5A, on päässeet suht samaan hyytymiseen, kokoonsa nähden kovemmalla käytöllä. (Hyperionin 5A päässyt yli 20 latauksen nimellistehoissaan. Lisää ajan kanssa)

PS
Tästä on jätetty pois ne, joiden hajoaminen on ollut käyttäjäperäistä, kuten kylmänä, tai viallinen käyttöympäristö. 16:sta 2 enää toimii moitteita alentuneella kapasiteetillaan, ne muilla kuin minä. 2 muuta purettu pullistelukohdassa ehjät pois, saatu 8A3s pakka. Loput poissa palveluksesta.

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2426 : 02.12.09 - klo: 12.26 »
Mulla ollut 2kpl 2S, 2kpl 3S ja 1kpl 4S 8000mAh MaxAmps.

Kyseisiä ongelmia ei ole ollut. Hyvin latautuneet nimellis/yli kapasiteetin vaikka ladattu kymmeniä kertoja. Eikä ainakaan ole tinaukset pettäneet.
Akut olleet aina käytössä "lisä" suojattuina ja tukevasti kiinni.
Myöskin aina olen käyttänyt tasuria.
Näin siis vähän käytettyinä.

Tuo 4S (veneen) akku alkaa jo olla useamman vuoden vanha ja veneessä kovassa käytössä niin nyt ei enää ota kuin jotain 7000mAh sisään. Sama akku on ollut myös 1/8 crossissa rääkissä.

Mutta kalliitahan nuo ovat joten ei kyllä hinta/laatu ole parasta, vaikka ei ole kummempia ongelmia ollutkaan.
En kummiskaan aio enää MaxAmpseja ostaa hintansa takia.

On mulla myös ollut 3S 2???mAh ja 2S 3???mAh akut. Olivat crawlereissa eli ei purettu kovaa, mutta ajettu yli -10 asteessa ongelmitta.

Ainakin joskus aiemmin on ollut puhetta, että Lipojen käyttöikä olis luokkaa 2-3 vuotta vaikka sitä ei käyttäskään. Ei se kuole vielä tuossa ajassa, mutta juurikin kapasiteetti laskee.
Kyllä 4 vuotta vanha Lipo on jo vanhus.
Axial SCX 10 TR

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2427 : 02.12.09 - klo: 22.19 »
Vähän on samansuuntaisia fiiliksiä Maxampsin akuista. Itsellä tuossa 8 Ah 2S akku, jota ehkä ladattu 15 kertaa ja mahdollisesti lievää pullistumaa havaittavissa. Paha arvioida, kun se on ollut aina vähän pehmeä. Ottaa kyllä likimäärin täydet kapasiteetit vielä sisään, että sikä ei ongelmaa. Ehkä vikaa myös käyttäjässä, kun akulla ajeltu harvakseltaan ja pidetty aina täydessä latauksessa. Toinen löytyy 6 Ah 2S ja siinä pullistumaa paljon enemmän, ei ota enää täyttä latinkia, mutta käytetty myös paljon enemmän.

Silti kun vertaan Zippyihin, Rhinoihin ja Turnigyihin, niin yhtään Maxampsia en enää osta. Niillä kun ei voi ajaa yhtään kylmässä, vaan jo alle 15 astetta C lämpötilassa tuntuu selvää heikkenemistä virranannossa. Noilla kiinalaisilla sen sijaan on ajettu pakkasessakin ilman mitään "villasukkia" ja silti ne antavat sen minkä lupaavat vielä 40 latauskerran jälkeenkin. Zippyn Flightmaxeista pari kovakuorista 4 Ah 2S akkua alkavat osoittaa heikkenemisen merkkejä, eikä niihin enää mene täyttä latinkia (n. 3850 mAh edelleen), mutta niillä on takana jo pitkälti yli 100 latauskertaa, vaikka ikää onkin vain 8 kk. Silti toimivat loistavasti alumiinipintaisen sukan sisällä, vaikka pakkasessa ajaisi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2428 : 08.12.09 - klo: 07.20 »
Tilasin eilettäin Graupnerin Ultramat 14 plus laturin ja GM V-MAXX lipottimet. Eli sitten pitäisi niitä latausasetuksia säätää. Eli akku on siis 4200mah, 2s. Eli laturista lipo lataus ja tasaus päälle, 2s asetus. Entäs latausvirta, 1C eli 4200mah, vai mitenkä ? Kertokaas hyvät latausasetukset, kun en ole koskaan lipoja ladannut. -Sami
Jeps

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2429 : 08.12.09 - klo: 08.41 »
Tuosta on jokainen vähän omaa mieltään.

Ensinnäkin monella C:llä valmistaja antaa ladata akkua?

Itse latailen omia akkujani (LRP 5300 40C) 3A:n virralla ja puran niistä maksimissaan 4000mAh (n.80% kapasiteetista). Toi purku (%) on akkuvalmistajien suositus (Polyquest, Align ainakin) ja akulle luvataan paras kesto noin käytettäessä.

Sitten taas ladattaessa mitä hitaammin (pienempi C) lataat sen kauemmin akku kestää. Toki kun riittävän pienellä virralla lataa niin akku ei tule koskaan täyteen... :grin:

Itse käytän vanhasta muistista jotain tasalukua 0,5 - 0,7 C välistä. Tosin olen kuullut että ainakin Hyperionin uusia 5C akkuja on testailtu sillei että on purettu normaalisti ja ladattu 5C virroilla. Ja päästy yli 150 latauskerran sykliin. Mutta jos niitäkin lataa pienemmällä virralla niin pääsee lienee aika paljon pidemmälle.

Toisaalta akun käytön suhteessa kestoikään määrää aina käyttäjä. Käytät nätisti ja lataat nätisti: Ajat akullisella vähän vähemmän aikaa, lataat sitä vähän pidempään ja se kestää vähän pidempään.
Ja toisin päin: Ajat akullisella vähän kauemman aikaa, lataat sen vähän nopeammin ja se kestää vähän vähemmän aikaa.

Suositus: Lataa 2,5A virralla silloin kun ei ole kiire ja jos on kiire niin suurimmalla virralla minkä akkuvalmistaja lupaa. Tosin tuolla laturillasi et pääse yli 5A:n. Sitten jos ajat kisaa niin kisasäännöissä on että max. latausvirta on 1C ja lipopussia on käytettävä.