Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513041 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2490 : 25.12.09 - klo: 23.42 »
En tiedä mitä moinen kopterivalmistaja horisee, mutta kyllä autokäytössä akut puretaan johonkin tietyyn cutoff-jännitteeseen eikä jonkin kapasiteetin mukaan.

Testailin juuri tänään Turnigyn 1300 mAh 2S akuilla ja eipä juuri ollut vaikutusta siihen paljonko akkuun meni ladatessa, oli cutoff sitten tasan 3,0V tai 3,4V. Ensimmäisessä tapauksessa laturi näytti 1371 mAh kun akku oli täynnä ja toisessa 1354 mAh. Kyseessä kummallakin akulla toinen täysi lataus.

Minulla on tuolla liposäkeissä akkuja, joita on purettu ja ladattu yli 200 kertaa / akku ja edelleen niihin menee yli 90% ilmoitetusta kapasiteesista, joihinkin jopa täydet ja varmasti on joka kerta purettu 3,0-3,2V cutoffiin asti. Eivät edes ole mitään kalliita akkuja vaan Zippy Flightmaxeja, joita saa puoli tusinaa yhden "laatuakun" hinnalla. Ne joissa täyttä kapasiteettia ei saa enää käyttöön ovat poikkeuksetta olleet käytössä kovassa pakkasessa tai erittäin lämpimissä olosuhteissa ja kuormitettu suurilla virroilla.

Tuo käyty keskustelu kuitenkin liittyi kennoihin, joissa on suojapiiri estämässä alijännitteen, ylijännitteen ja liian suuren kuormituksen (virta). Kuten myös jo todettua, niiden ilmoitettu kapasiteetti voi olla täysin markkinamiesten huuhaata, kuten esim. noissa akkupakassa käyttämissäni kennoissa. Kennon kyljessä lukee 880 mAh, myyjä ilmoittaa 550 mAh ja itse sain kolmeen rinnan kytkettyyn kennoon ladattua yli 2000 mAh eli n. 670 mAh / kenno. Jos tuo vähän valaisisi mistä oli kyse kun kyselin todellista kapasiteettia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2491 : 28.12.09 - klo: 16.56 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.

En ole vielläkään saanut eloa. Nimh akkuja lataa normaalisti. Oisko jollakin samat akut, laturi, balanseri niin kertois oikeen tarkasti miten ton saa lataamaan. Muistan kun nämä sain niin oli sillonkin ongelmia näitten kanssa.

Voiskohan sulake olla mennyt? Uskaaltaako vaihtaa että onhan siinä balanserissa ihan normaali sulake?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa JHenrikS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2492 : 28.12.09 - klo: 17.43 »
Kuinka kauan Rustler xl-5 autolla ja 4000 mah lipo akulla voisi ajaa,niin että akku ei vahingoitu? :huh:

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2493 : 28.12.09 - klo: 17.47 »
Kannattaa ehdottomasti hommata erillinen lipovahti jottei aja akkua liian tyhjäksi (alle 3V per kenno). Ei tota ajassa pysty kukaan sanomaan koska se riippuu kaasunkäytöstä ja kaikesta muusta.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa JHenrikS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2494 : 28.12.09 - klo: 17.56 »
Kannattaa ehdottomasti hommata erillinen lipovahti jottei aja akkua liian tyhjäksi (alle 3V per kenno). Ei tota ajassa pysty kukaan sanomaan koska se riippuu kaasunkäytöstä ja kaikesta muusta.
Mistä tällaisen lipovahdin saisi?

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2495 : 28.12.09 - klo: 18.10 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.

En ole vielläkään saanut eloa. Nimh akkuja lataa normaalisti. Oisko jollakin samat akut, laturi, balanseri niin kertois oikeen tarkasti miten ton saa lataamaan. Muistan kun nämä sain niin oli sillonkin ongelmia näitten kanssa.

Voiskohan sulake olla mennyt? Uskaaltaako vaihtaa että onhan siinä balanserissa ihan normaali sulake?
Alko samantien pelaamaan kun vaihto sulakkeen  :azn:

Kai on ihan normaalia että laturi kun lataa niin kuuluu semmosta pientä ininää kun
lataa?

Kuinka paljon saa olla akkujen jännite valmiina? Mulla oli 8.43 yhteensä, onko vielä hyvä? Kennohan ei sais ilmeisesti nousta yli 4.2v, onko silti vielä tommonen täysin turvallista?
« Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo: 18.39 kirjoittanut historia »
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2496 : 28.12.09 - klo: 19.53 »
Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.

En ole vielläkään saanut eloa. Nimh akkuja lataa normaalisti. Oisko jollakin samat akut, laturi, balanseri niin kertois oikeen tarkasti miten ton saa lataamaan. Muistan kun nämä sain niin oli sillonkin ongelmia näitten kanssa.

Voiskohan sulake olla mennyt? Uskaaltaako vaihtaa että onhan siinä balanserissa ihan normaali sulake?
Alko samantien pelaamaan kun vaihto sulakkeen  :azn:

Kai on ihan normaalia että laturi kun lataa niin kuuluu semmosta pientä ininää kun
lataa?

Kuinka paljon saa olla akkujen jännite valmiina? Mulla oli 8.43 yhteensä, onko vielä hyvä? Kennohan ei sais ilmeisesti nousta yli 4.2v, onko silti vielä tommonen täysin turvallista?

Jos se jännite on heti latauksen katkaistua on noin, niin ei mitään. Itsellänikin on tuommoiset lukemat. Ja tuokin voi mennä jo mittarin tarkkuudesta. Ja itsellä ei kyllä tuosta samanlaisella laturilla, mutta sisäisellä balanserilla ei kuulu ininää 4,5A latausvirralla. -Sami
Jeps

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2497 : 28.12.09 - klo: 19.57 »
Kai on ihan normaalia että laturi kun lataa niin kuuluu semmosta pientä ininää kun
lataa?
Kuinka paljon saa olla akkujen jännite valmiina? Mulla oli 8.43 yhteensä, onko vielä hyvä? Kennohan ei sais ilmeisesti nousta yli 4.2v, onko silti vielä tommonen täysin turvallista?
Kyllä oma Graupner(Graupner Ultra Duo Plus 50) pitää pientä ininää ladatessa ja loppujännite on aina 2s Lipoille 8.44v.
Hyvin on onnistunut lataukset ja ongelmia ei ole ollut.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2498 : 28.12.09 - klo: 22.59 »
Mistä tällaisen lipovahdin saisi?

Hobby King Battery Monitor 2S hoitaa homman. Eriväriset ledit kertovat karkeasti missä mennään ja vahti alkaa piippaamaan riittävän ajoissa (<3,6 V) ja riittävän äänekkäästi.

Muita vastaavia löytyy mm. eBaysta, eikä hinnat päätä huimaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2499 : 30.12.09 - klo: 09.08 »
Jos haluan pelata varman päälle säätimen cut offin kanssa, niin kannattaako kokeilla laittaa cut-off 3,4 volttiin, ja mitata sitten jännite liposta ? Vai annanko olla tehdasasetuksen eli 3,2 volttia ? -Sami
Jeps

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2500 : 30.12.09 - klo: 10.00 »
Lipoakun hyviin ominaisuuksiin kuuluu se että se pitää jännitteen korkeana koko kapasiteettinsa ajan. Varsinkin pienillä kuormilla jännite romahtaa vasta viimeisten milliamppeerituntien aikana. Eli sillä ei käytännössä ole isoakaan eroa että kumpaa käytät.

Huomaa kuitenkin että lepojännite ja kuormitettu jännite ovat eri asioita. Isoilla tehoilla akku voi käydä cutissa ja kun mittaat lepojännitettä niin löydät sieltä helposti jopa 3,7V kennojännitteen.
Jos ajat pikkuvirroilla niin silloin ei lepojännite suurestikaan poikkea kuormaitetusta jännitteestä.

Tästä seuraa sellainen "luonnonlaki" että jos ajaa isoilla virroilla (Hatusta heitettynä yli 500mAh minuutissa) niin cutin voi pitää vähän alhaisempana (Ja taaskin sitä alhaisempana mitä isompaa virtaa akusta ottaa) ja päinvastoin.

Itse ajelen rauhallista ympyrää stanuturistilla ja saan akulla 25min ajoaikoja. Lopetusjännite keikkuu 7,3V - 7,6V välillä ja kapasiteettia akkuun menee ajon jälkeen 3200 - 4200mAh. Akkuina on LRP 5300 40C 2S ja CS 4800 35C 2S. Toi 4200mAh menee jo yli omien sääntöjeni mutta ihan aina ei malta lopettaa ajoissa... :grin:

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2501 : 30.12.09 - klo: 10.05 »
Itsellä koneena Cs Magnetic 7.5t, joten 30C purkuvirrat riittää, laitan sen cutoffin siihen 3,2 volttiin. Kiitos. -Sami
Jeps

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2502 : 06.01.10 - klo: 14.37 »
Hei...kahlasin koko ketjun läpi noin suurinpiirtein mutta en oikein mielestäni saanut selvää vastausta miettimääni asiaan..nää lipo asiat on mulle uus juttu eli siis sabelta on näillä näkymin tulossa

lipot: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41480&grpid=5017

laturi: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41694&grpid=5018

mutta mihin mä tarvin ton http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39019&grpid=5018 ja miten noi kytkennät menee ladatessa?


Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2503 : 06.01.10 - klo: 14.43 »
Hei...kahlasin koko ketjun läpi noin suurinpiirtein mutta en oikein mielestäni saanut selvää vastausta miettimääni asiaan..nää lipo asiat on mulle uus juttu eli siis sabelta on näillä näkymin tulossa

lipot: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41480&grpid=5017

laturi: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41694&grpid=5018

mutta mihin mä tarvin ton http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39019&grpid=5018 ja miten noi kytkennät menee ladatessa?
Tarviit sen viimeisen linkin tuotteen tasausta varten että saat liitettyä akun laturin tasausliittimeen.
Niin ja vielä että akun virtapiuhat + ja - laturin banaaniliittimiin ja akun tasausliitin tasauslaudan avulla laturin tasausliittimeen ja sit eikun lataamaan.
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 14.47 kirjoittanut savo »
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2504 : 06.01.10 - klo: 14.44 »
Et tarvitse tuota erillistä balanseria, koska tuossa laturissa on jo balanseri. Tilasithan myös lipo latauspussin ? Se on viimeinen suoja, jos vaikka joku asetus ei ole oikea, tai akkupaketti on valmiiksi viallinen. Koska tuossa laturissa on jo valmiiksi tasausliitin. -Sami
Jeps

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2505 : 06.01.10 - klo: 14.48 »
Et tarvitse tuota erillistä balanseria, koska tuossa laturissa on jo balanseri. Tilasithan myös lipo latauspussin ? Se on viimeinen suoja, jos vaikka joku asetus ei ole oikea, tai akkupaketti on valmiiksi viallinen. Koska tuossa laturissa on jo valmiiksi tasausliitin. -Sami
Eihän tuossa erillistä balanceria kukaan ollu tilaamassa.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2506 : 06.01.10 - klo: 14.52 »
eli siis toi balancerilauta toimii ikäänkuin adapterina tuossa välissä koska akun oma tasauspiuha ei ole yks yhteen laturissa olevan liittimen kanssa???ok...näin vähän ajattelinkin..miks tossa balancerilaudassa on sit noin kauheesti noita paikkoja...monelle erilaiselle akulle vai??

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2507 : 06.01.10 - klo: 14.59 »
eli siis toi balancerilauta toimii ikäänkuin adapterina tuossa välissä koska akun oma tasauspiuha ei ole yks yhteen laturissa olevan liittimen kanssa???ok...näin vähän ajattelinkin..miks tossa balancerilaudassa on sit noin kauheesti noita paikkoja...monelle erilaiselle akulle vai??
Juuri näin!
Siihen käy eri kennomäärällä olevat akut.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2508 : 06.01.10 - klo: 15.11 »
ok kiitos sinulle...asiapa tuli hyvinkin selväksi.. :grin: :grin: :grin:

Poissa Jarrupala

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2509 : 09.01.10 - klo: 15.56 »
Kysytään nyt tätä ihan vielä varmuuden välttämiseksi. Katkaiseeko laturit tuon lataamisen automaattisesti kun tuo 4.2V per kenno tulee täyteen? Laturina minulla siis IMAX B5 (tämän manuskasta en mielestäni suoraa vastausta löytänyt). Olen tähän asti itse katkaissut latauksen tuota 4.2 V on lähestytty.

Tack tack vastauksista.

-jvp


Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2510 : 09.01.10 - klo: 15.59 »
Ei sun itse tarvi vahtia, valitset laturista oikean kennomäärän ja latausvirrat yms. laturi hoitaa loput. Ja kun lipo on täynnä, niin mittari näyttää yleensä vähän yli 8.4 tai kennokohtaisesti vähän yli 4.2 ja sekin voi mennä jo mittarin virheestä. Ei syytä huoleen  :wink:. -Sami
Jeps

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2511 : 09.01.10 - klo: 16.04 »
katsohhan se että jännite jää kuitenkin alle  4.235 V. per kenno,koska sen jälkeen saattaapi pullistella.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2512 : 09.01.10 - klo: 16.21 »
Niin jäi myös mainitsematta, että ei ihan noinkaan paljoa. Yleensä se on kai se 8,405 ja juuri kun lataus loppuu niin 8,15. -Sami
Jeps

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2513 : 09.01.10 - klo: 16.25 »
eli siis toi balancerilauta toimii ikäänkuin adapterina tuossa välissä koska akun oma tasauspiuha ei ole yks yhteen laturissa olevan liittimen kanssa???ok...näin vähän ajattelinkin..miks tossa balancerilaudassa on sit noin kauheesti noita paikkoja...monelle erilaiselle akulle vai??
Ei tota adapteria välttämättä tarvi jos osaa/muistaa laittaa sen akun tasausjohdon aina oikein tohon laturin liittimeen. Siihen menee kaikki 2-6S lipojen johdot.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2514 : 09.01.10 - klo: 16.29 »
eli siis toi balancerilauta toimii ikäänkuin adapterina tuossa välissä koska akun oma tasauspiuha ei ole yks yhteen laturissa olevan liittimen kanssa???ok...näin vähän ajattelinkin..miks tossa balancerilaudassa on sit noin kauheesti noita paikkoja...monelle erilaiselle akulle vai??
Ei tota adapteria välttämättä tarvi jos osaa/muistaa laittaa sen akun tasausjohdon aina oikein tohon laturin liittimeen. Siihen menee kaikki 2-6S lipojen johdot.
Mut ne akun ja laturin tasausliittimethän oli eri mallia eli kyllä se adapteri on ihan hyvä olla ettei tarvii käyttää väkivaltaa.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2515 : 09.01.10 - klo: 16.40 »
Muistaakseni tossa oli sellanen yläreunasta avoin liitin johon sopii noi akkujen balanseriliittimet suoraan ilman väkivaltaa. Kaverilla on toi laturi ja kyllä se sillä lataa lipoja suoraan. Mut turvallisuuden takia on tosiaan paras käyttää tota adapteria, mut pakko ei ole.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2516 : 09.01.10 - klo: 16.47 »
Muistaakseni tossa oli sellanen yläreunasta avoin liitin johon sopii noi akkujen balanseriliittimet suoraan ilman väkivaltaa. Kaverilla on toi laturi ja kyllä se sillä lataa lipoja suoraan. Mut turvallisuuden takia on tosiaan paras käyttää tota adapteria, mut pakko ei ole.
Mut mitä lipoja sillä kaverillas on?Jos ne on just sillä JST-EH liittimellä mikä käy tuohon laturiin ilman adapteria.
Ei Tuohon omaan Graupner Ultra Duo Plus 50 laturiin ainakaan käy muut kun JST-EH liitin.Ja olettaisin että tuossa Ultramat 14+ laturissa on sama tasuriliitin kun omassani.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2517 : 09.01.10 - klo: 16.51 »
Pitää tarkistaa asia ens kerralla kun käyn sielä...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2518 : 09.01.10 - klo: 18.10 »
tässäpä hyvä linkki...itelle ainakin oli paljon apua...huomaa myös sivun alareunassa oleva latausmahdollisuus....  http://www.verticalhobby.com/kauppa/akkujen-tasausliitin-tyypit-ja-oikean-adapterin-valinta-a-6.html

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2519 : 09.01.10 - klo: 20.11 »
Kiitos hemppa! Ainakin minulle tosihyödyllinen linkki.  :cool:

Muuten latausasiat tuttuja mutta lipojen tasausliitännät oli ihan hepreaa. Laturi ja akut postissa enkä vieläkään ole ihan varma pitääkö alkaa adapteria etsiä kun ne saapuvat. Sittenpä sen näkee.

Kysympä vielä että pystyykö sen kennokohtaisen jännitteen mittaamaan esim 2 kennoisen paketin akun +navan ja balansointiliittimen oikeasta nastasta ja toisen kennon -navasta ja balansointiliittimen oikeasta nastasta? Testaamalla ilmeisesti selviää mikä nasta on oikea ainakin s2 akun kanssa?
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2