Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512974 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2520 : 11.01.10 - klo: 14.22 »
No niin vihdoin aika on kypsä NiMH akkujen hautaamiseen (viimeinen käytössä ollut ei anna enää virtaa kunnolla ulos, vaikka jännitettä onkin) ja jäljellä on enää yksi huoli. Muuten LiPo:ista on opiskeltu varmaan ainakin lähes kaikki mahdollinen.

Laturiksi tulee (ellei ihan mitään kummaa satu) iCharger 106B+ ja sille joku soveltuva poweri. Saanut aika hyvin arvosteluja, varsinkin LiPo:jen tasaamisen tarkkuudesta.

Mutta sitten itse akku. Kovakuorinen vs. normaali? Pihasuttaukseen se tulee, joten kuinka herkkiä nuo normaalit akut ovat akkukotelossa pyöriville kiville? Rustlerissa siellä on aina pieniä kiviä pohjalla, joten meneekö sellaiset jo kennoihin sisälle? Kysyn siksi, että hobbylinnassa alkaa nuo nosramin LiPo:t olemaan sen verran edulisia, että jos kova kuori ei ole ehdoton, niin sellainen päätyy akuksi. Ja 3s:ät on lähes poikkeuksetta "pehmeitä". Alkuun pitää päästä Suomen markkinoilla, joten Zippyt yms. ei tule kyseeseen.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa sasu`

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2521 : 11.01.10 - klo: 18.05 »
Mitäköhän mahtavat nuo :20c, 30c, 40c jne. lukemat tarkoittaa noiden lipo-akkujen tietojen perässä? Tulis 1/10 touringautoon, moottori on 60a.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2522 : 11.01.10 - klo: 18.08 »
Maksimipurkuvirta suhteessa akun kapasiteettiin.

Esim. 20C 5000mAh akussa antaa purkuvirran maksimiarvoksi 100A.
Flying Calacucco

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2523 : 11.01.10 - klo: 20.45 »
Uskaltaisko tollasia FlightMaxeja ladata yli 1C latausvirralla? Vai voiko lipojen lämpenemisestä päätellä mitään latauskestävyydestä? Nuo ei vaan lämpene pätkääkään tuolla 3A latauksella...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2524 : 11.01.10 - klo: 20.51 »
Ei kannata riskeerata. Se on ikävä sitte jos ne palaakin...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2525 : 11.01.10 - klo: 20.52 »
Jos ovat tuota uutta satsia niin 2C menee hyvin.
Sen mitä olen itse kokeillut niin lipo ei ota enempää vastaan kuin se voi, eli 1C latauskertoimella varustetut akut ei ottanut kuin juurikin tuon 1C vastaan, muilla en ole kokeillut.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2526 : 11.01.10 - klo: 20.59 »
Maksimipurkuvirta suhteessa akun kapasiteettiin.

Esim. 20C 5000mAh akussa antaa purkuvirran maksimiarvoksi 100A.

Sen verran korjaan tätä Peitsamon vastausta että kyseessä on maksimi jatkuva purkuvirta.
Sitten akussa voi olla mainittu burst ja sille joku edellistä isompi C-arvo joka tarkoittaa hetkellistä isointa kuormitusta. Hetkellinen tarkoittaa usein alle 10s aikaa.

Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.

Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.


Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2527 : 11.01.10 - klo: 21.07 »
Jos ovat tuota uutta satsia niin 2C menee hyvin.
Sen mitä olen itse kokeillut niin lipo ei ota enempää vastaan kuin se voi, eli 1C latauskertoimella varustetut akut ei ottanut kuin juurikin tuon 1C vastaan, muilla en ole kokeillut.

Kokeilemallako vain voi selvittää onko "uudempaa" sarjaa? Vai mistä sen voi tietää?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2528 : 11.01.10 - klo: 21.12 »
Katoppa onko sielä akun takana pientä tarraa, jossa kerrottaisiin max. lataus C- arvo
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2529 : 11.01.10 - klo: 21.14 »
Hittolainen!

LRP:n 5300mAh 28C 2s Hard case-akku alkoi käyttäytymään oudosti, kennot tyhjenee tasaisesti ja molemmat latautuu 4,20 Volttiin mutta ykkös kennon täyteen lataaminen kestää paaaaaaaaaljon pidempään kuin kakkos kennon. Eli akun lataaminen "tyhjästä" täyteen kestää 5A virralla 2h.
    En mielestäni ole ajanut akkua liian tyhjäksi koskaan ja akulla ei kuitenkaan latauksiakaan ole takana kuin n.30-50. Mistä moinen ja kannattaako yrittää elvyttää millään vippaskonstein?
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2530 : 11.01.10 - klo: 21.22 »
Katoppa onko sielä akun takana pientä tarraa, jossa kerrottaisiin max. lataus C- arvo

Joo, no onhan sielä sellainen yleistarra jossa lukee "Never charge over 1C... for more information visit www.zippybatteries.com", mut en mä vaan löydä tollasta saittia.

Tulipaloriskin suhteen olisin ennemmin huolissaan mun laturin 5A muuntajasta joka käy jo tolla 3A teholla tulikuumana, joten ei varmaan edes pystyisi ajamaan suurempaa virtaa sisään ilman että toi sulaa..? :grin:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2531 : 11.01.10 - klo: 21.26 »
No mitä hevelvettiä luulet ton "NEVER CHARGE OVER 1C" tarkoittavan????
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2532 : 11.01.10 - klo: 21.29 »
Sitä että ne lätkäisee ton saman tarran joka ikiseen heidän akkuun..? Kätevä yleisohje... Siksi kysyinkin voiko lipojen lämpenemisestä(tai pikemminkin siitä ettei ne lämpene) päätellä mitään?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2533 : 11.01.10 - klo: 21.33 »
Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Jos lämpenevät niin kannattaa soittaa palokunta valmiiksi paikalle...

Itse kun lataan akkuja niin käytän kotioloissa laturia missä on lämpöanturi ja sen katkaisulämpötila on säädetty arvoon 30°C.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2534 : 11.01.10 - klo: 21.36 »
Sitä että ne lätkäisee ton saman tarran joka ikiseen heidän akkuun..?

Ei pidä paikkaansa, itselläni ollut myös 2C tarroja niissä joita voi ladata 2C:llä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2535 : 11.01.10 - klo: 21.38 »
Hittolainen!

LRP:n 5300mAh 28C 2s Hard case-akku alkoi käyttäytymään oudosti, kennot tyhjenee tasaisesti ja molemmat latautuu 4,20 Volttiin mutta ykkös kennon täyteen lataaminen kestää paaaaaaaaaljon pidempään kuin kakkos kennon. Eli akun lataaminen "tyhjästä" täyteen kestää 5A virralla 2h.
    En mielestäni ole ajanut akkua liian tyhjäksi koskaan ja akulla ei kuitenkaan latauksiakaan ole takana kuin n.30-50. Mistä moinen ja kannattaako yrittää elvyttää millään vippaskonstein?

Tasaako laturi viimeisiä sadasosia ja paljonko akkuun menee sen jälkeen milliamppeereita kun eka kenno on täynnä.

Se hitaampi kenno on hiukka heikompi kuin veljensä ja kuormittuu siis vähän enemmän käytössä. Ja jos ero alkaa olla kymmenesosavoltteja niin täytyy alkaa olla huolissaan mutta jos siellä on muutama sadasosavoltti mitä laturi koittaa saada tasan niin ei huolta ainakaan vielä!

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2536 : 11.01.10 - klo: 21.44 »
Siis kennojen jännitteet ovat ajon jälkeen tasan mutta ykkös kenno alkaa jäämään jälkeen heti latauksen alusta asti ja laturi balansoi siis latauksen aikana kennoja. Nyt en noita mAhheja ole vielä kerenny seuraamaan.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2537 : 11.01.10 - klo: 21.47 »
Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Jos lämpenevät niin kannattaa soittaa palokunta valmiiksi paikalle...

Itse kun lataan akkuja niin käytän kotioloissa laturia missä on lämpöanturi ja sen katkaisulämpötila on säädetty arvoon 30°C.

Ok, asia selvä. Nuo on ihan huoneenlämpöiset latauksen aikana, ajattelin vaan että saako ne lämmetä jonkin verran...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2538 : 11.01.10 - klo: 21.55 »
Sitä että ne lätkäisee ton saman tarran joka ikiseen heidän akkuun..?

Ei pidä paikkaansa, itselläni ollut myös 2C tarroja niissä joita voi ladata 2C:llä.
Ok, jos asia on näin niin ei sitten uskalla lykätä yli 1C:tä. Tuo tarra vaan vaikutti niin yleisluontoiselta joten epäilin että ne käyttää sitä kaikkiin akkuhin.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2539 : 11.01.10 - klo: 22.01 »
Siis kennojen jännitteet ovat ajon jälkeen tasan mutta ykkös kenno alkaa jäämään jälkeen heti latauksen alusta asti ja laturi balansoi siis latauksen aikana kennoja. Nyt en noita mAhheja ole vielä kerenny seuraamaan.

Jos se heti alusta lähtien jää jälkeen niin pahaa pelkään että peli alkaa olla selvä.
kokeiles vielä purkaa se akku vaikka jonnekin 3V/kenno (varovasti) tietämiin ja sitten ladata vaikka 2A virralla (jollain pikkuvirralla). Seuraile ladattaessa että onko edelleen tasaustarvetta ja jos on niin pura akku uudelleen nyt vaikka laturilla, jos siinä on purkutoiminto, käyttäen jotain 0,5-1A virtaa. Ja lataa taas varovasti.
En ole lainkaan vakuuttunut että tästä on mitään apua mutta kerro jos on!

Poissa OHa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2540 : 11.01.10 - klo: 22.05 »
Muutama päivä sitten tuli nippu Flightmaxeja ja niissä 2C tarrat kyljessä.
Taitaa uudet LiPot alkaa olla 2C - 5C latauksen kestäviä merkistä riippuen.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2541 : 11.01.10 - klo: 22.25 »
Muutama päivä sitten tuli nippu Flightmaxeja ja niissä 2C tarrat kyljessä.
Taitaa uudet LiPot alkaa olla 2C - 5C latauksen kestäviä merkistä riippuen.
Taitaa mulla sit olla vanhaa varastoa, koska ei oo montaa päivää kun pari tollasta samanlaista FlightMaxia kun nuo edellisetkin tuli Hobbycitystä ja niissä on tosiaan toi "1C" tarra.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2542 : 11.01.10 - klo: 22.29 »
Siis kennojen jännitteet ovat ajon jälkeen tasan mutta ykkös kenno alkaa jäämään jälkeen heti latauksen alusta asti ja laturi balansoi siis latauksen aikana kennoja. Nyt en noita mAhheja ole vielä kerenny seuraamaan.

Jos se heti alusta lähtien jää jälkeen niin pahaa pelkään että peli alkaa olla selvä.
kokeiles vielä purkaa se akku vaikka jonnekin 3V/kenno (varovasti) tietämiin ja sitten ladata vaikka 2A virralla (jollain pikkuvirralla). Seuraile ladattaessa että onko edelleen tasaustarvetta ja jos on niin pura akku uudelleen nyt vaikka laturilla, jos siinä on purkutoiminto, käyttäen jotain 0,5-1A virtaa. Ja lataa taas varovasti.
En ole lainkaan vakuuttunut että tästä on mitään apua mutta kerro jos on!

Juu tarvii tehdä muutama purku-lataus sykli ja kattoa että tapahtuuko muutosta. Kiitoksia vastauksista.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2543 : 13.01.10 - klo: 00.32 »
Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.

Kannattaisi opetella yksiköt oikein. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah) tai yleensä niiden tuhannesosina (mAh). C-arvon yksikkö taasen on 1/h. Numeerisesti laskutoimituksesi meni oikein, mutta yksiköiden kanssa kannattaa olla tarkkana, etenkin jos kuvittelee jakavansa neuvoja, eikä disinformaatiota.

Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.

Sinä meinaat että 66% ylimääräinen kuormitusvara ei riitä, vaan että sitä pitäisi olla peräti 150%. 60 A maksimissaan ottavalle moottorille + noparille + servolle riittää aivan hyvin akku, jota voi purkaa jatkuvasti 100 A virralla. Riittää jopa 80 A jatkuvan purkuvirran antava. Aautokäytössä et pysty mitenkään kuormittamaan sitä moottoria jatkuvasti maksimiteholla, ellei auton voimansiirto ole jumissa. Turhan suuri C-arvo tarkoittaa vain fyysisesti suurempaa ja painavampaa akkua ja kalliimpaa hintaa. Vaikka viimeisellä ei ole niin merkitystä näiden kiina-akkujen kanssa, niin turha niissäkään on rahaa laittaa sellaiseen mitä ei tarvitse.

Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Sellaista akkujen kemiallista koostumusta ei ole vielä keksitykään mikä ei lämpenisi ladattaessa. Akut kyllä lämpenevät ja saavat lämmetä, mutta LiPojen lämpeneminen siten, että se esim. käsin koskiessa havaittavissa ei ole hyvä merkki.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2544 : 13.01.10 - klo: 09.02 »
Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.

Kannattaisi opetella yksiköt oikein. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah) tai yleensä niiden tuhannesosina (mAh). C-arvon yksikkö taasen on 1/h. Numeerisesti laskutoimituksesi meni oikein, mutta yksiköiden kanssa kannattaa olla tarkkana, etenkin jos kuvittelee jakavansa neuvoja, eikä disinformaatiota.

Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.

Sinä meinaat että 66% ylimääräinen kuormitusvara ei riitä, vaan että sitä pitäisi olla peräti 150%. 60 A maksimissaan ottavalle moottorille + noparille + servolle riittää aivan hyvin akku, jota voi purkaa jatkuvasti 100 A virralla. Riittää jopa 80 A jatkuvan purkuvirran antava. Aautokäytössä et pysty mitenkään kuormittamaan sitä moottoria jatkuvasti maksimiteholla, ellei auton voimansiirto ole jumissa. Turhan suuri C-arvo tarkoittaa vain fyysisesti suurempaa ja painavampaa akkua ja kalliimpaa hintaa. Vaikka viimeisellä ei ole niin merkitystä näiden kiina-akkujen kanssa, niin turha niissäkään on rahaa laittaa sellaiseen mitä ei tarvitse.

Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!

Sellaista akkujen kemiallista koostumusta ei ole vielä keksitykään mikä ei lämpenisi ladattaessa. Akut kyllä lämpenevät ja saavat lämmetä, mutta LiPojen lämpeneminen siten, että se esim. käsin koskiessa havaittavissa ei ole hyvä merkki.


Enpä yleensä viitsi tälläisiin reagoida mutta menköön v******aamun piikkiin... :grin:

Lyhyesti:

1. Minä kyllä tiedän C-arvon yksikön. Epäilen vaan että kysyjä ei olisi saanut tuosta tiedosta mitään lisäinformaatiota.

Pistetään tuohon vielä Wikistä selitys tuolle disinformaatiolle mistä Penguin minua ojentaa.

Disinformaatio tarkoittaa tarkoituksellista harhaanjohtavaa tietoa tai tiedotusta, jolla pyritään hämäämään tiedotusvälineitä ja kansalaisia. Disinformaation levityksessä käytetään usein hyväksi tekaistuja asiakirjoja tai kuvia sekä levitetään vääristeltyä tietoa esimerkiksi epämääräisinä huhuina. Disinformaatio eroaa propagandasta siinä, että tietojen todellinen alkuperä pyritään salaamaan. Disinformaation levittäjänä voivat myös toimia tiedotusvälineet tai vaikka maan ns.virallinen lehdistö kuten esimerkiksi ent. DDR:ssä, Kuubassa ja Pohjois-Koreassa. Disinformation levittämisellä yritetään estää sen levittäjälle epäedullisten seikkojen paljastuminen.

2. 60A 2S akulla vastaa palttiarallaa 400-500W ottotehoa. Vastannee jotain 6.5T - 8.5T moottoria. Eli kysyjän auto sijoittuu turistin viriluokaan. Siellä on tarkoituksena ajaa mahdollisimman kovaa. Siis kaasu pohjassa ja mahdollisimman lyhyt ja voimakas jarrutus ja kiihdytys ja jarrutus... jne. Kyllä 20C akulla sitä aikansa voi tehdä mutta olen tasavarma että 30C akulla sitä tekee kauemmin lataussykleissä laskettuna. Oletuksena tietty että akuissa on muuten samanlaiset ja tasalaatuiset kennot. Lisäksi 20C akkujen jännite laskee nopeammin jolloin asiaa joudutaan kompensoimaan virtaa kasvattamalla. Jos akku sitä suostuu antamaan.
Ja käsi pystyyn kaikki turistin virikuskit jotka ajavat 20C akuilla. Ei montaa kättä noussut. Voi tietty johtua siitä ettei kirjoituspaikalla ollut ainuttakaan virikuskia...

Tietty jos auto on tarkoitettu hyllyn reunalle niin voi säästää vielä enemmän ja jättää akun hankkimatta mutta ymmärsin että kysyjä on ottamassa auton käyttöön ja aika nopeasti siitä aletaan ottaa myös tehoja ulos ajotaitojen karttuessa.

Olen edelleen sitä mieltä tässä kohdassa että kokonaisedullisemmaksi tulee hankkia autoon 30C akku.

3. Jep, jep... Varmasti kaikki kaikki energian siirto tuottaa lämpöä. Pyydän sinulta (ja koko lukijakunnalta) mitä nöyrimmin anteeksi käyttämääni ilmaisua "eivät SAA lämmetä". Minun olisi ehdottomasti pitänyt käyttää ilmaisua "eivät SAA havaittavasti lämmetä". Olen mitä suurimmin pahoillani levitettyäni tällaista väärää informaatiota. Oliko se taas sitä disinformaatiota?

4. Hei Penguin, Sinä oikeasti tiedät akuista ja niiden käyttämisestä. Olisiko mahdollista että Sinä yleisemminkin jakaisit sitä tietoa tarvitseville.
Täällä on paljon ihmisiä jotka todella tarvitsisivat oikeaa tietoa lipoakkujen käytöstä.

Olen tietysti otettu siitä että haluat antaa sitä erityisesti minulle!

Heh, Aamuäreys tiessään ja olisi kait viisainta deletoida koko tämä kirjoitus. Mutta on kiva olla vain oma itsensä joten menkööt.
Itsestäni sen verran että olen noin 3 vuotta leikkinyt leluhelikoptereiden kanssa ja kantapään (paremminkin lompakon) kautta oppinut joitain perusasioita lipoakuistakin. Leluautojen kanssa olen touhunnut tämän syksyä ja turistit ovat kyllä koukuttaneet minut aika pahasti.. :grin: Tämäkin on kivaa!
Toki tässä ei enää nuorruta ja yli viiskymppisenä ei nuo refleksitkään ole enää samanlaiset kuin nuorempana. Joten kummassakin leluharrastuksessani into ylittää taidot...

Iän myötä on myös ärsytyskynnys madaltunut mikä valitettavasti näkyy tämän vastauksen alkupuolella. En kuitenkaan käy mihinkään eipäs/juupas väittelyyn joten minun osaltani nämä asiat saavat jäädä tähän.

Seppo


Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2545 : 13.01.10 - klo: 09.25 »
Eikä kannata pelkästään tuota C arvoa katsoa kun se mAh määräkin on ratkaisevassa tekijässä purkuvirran kanssa.
6000mAh 20C akku antaa 120A purkuvirtaa kuten myös 4000mAh 30C akku.
Axial SCX 10 TR

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2546 : 13.01.10 - klo: 10.06 »
Mites käy kun akun purkuvirta ei riitä? Loppuu aikasemmin vai?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2547 : 13.01.10 - klo: 10.28 »
Kuumenee ja tietysti auto ei tahdo oikein liikkua kun akku ei jaksa antaa riittävästi virtaa.

Tietty lipo ottaa siitä nokkiinsa, eli kyrvähtää.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2548 : 13.01.10 - klo: 10.51 »
Akku antaa enimmillään virtaa kun se on oikosulussa. Ja siinä vaiheessa tulee jostain savua ja paljon. Tosin aika usein kennojen välinen siltaus palaa poikki ja toimii sulakkeena. Itselleni niin on käynyt kahdesti.

Yleisemmin jos kuormitat akkua yli sen ominaisuuksien se lämpiää ja elinikä lyhenee sitä enemmän mitä säännöllisempää ja/tai suurempaa ylikuormitus on.

Ja tietysti mitä enemmän rajallisesta astiasta (akusta) otat tavaraa pois sen nopeammin se tyhjenee.

Seuraava on kokemukseen perustuvaa mutua.
Jos akkua jatkuvasti kuormittaa lähelle maksimitehoa niin sen elinikä on luokkaa 50-100 sykliä kennojen laadusta riippuen. Jos taas kuormitus on esim. 0,5 x maksimiteho päästään 150-> lataussykliin. Tietysti olettaen että akkua ladataan myös maltillisesti koska liian suuri latausvirta lyhentää myös akun elinikää tehokkaasti. Akun pitää myös antaa jäähtyä ennen lataamista. Eli myös lämpimän akun lataaminen vähentänee akun elinikää
Akun elinikä muuten katsotaan päättyneeksi kun sen kapasiteetti on laskenut 30% alkuperäisestä eli ei se täysin mykäksi mene.

Ja hyvänkin lipoakun saa pilattua nopeasti liian suurilla purkuvirroilla yhdistettynä liian suuriin latausvirtoihin. Eli ainakaan valmistajan suosituksia ei missään tapauksessa kannata ylittää!


Edit: Bluebeetle olikin nopeampi ja sanallisesti tehokkaampi! :grin:

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2549 : 13.01.10 - klo: 13.11 »
Niin, ja tähän vielä lisäys, että jos akun maksimilatausvirraksi on ilmoitettu 2C, niin akulle on kuitenkin parempi ladata 1C virralla. Esim 4200mah akkua moni pystyy latamaan 8,4A virroilla, ja siinä akkukin kärsii. -Sami
Jeps