Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513023 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2550 : 13.01.10 - klo: 20.40 »
Niin, ja tähän vielä lisäys, että jos akun maksimilatausvirraksi on ilmoitettu 2C, niin akulle on kuitenkin parempi ladata 1C virralla. Esim 4200mah akkua moni pystyy latamaan 8,4A virroilla, ja siinä akkukin kärsii. -Sami

Sama asia on myös sekin jos maksimi olisi 1C ja latais 0.5C:llä eli 2100mah.

Itse kyllä kiusaan akkuja,eli lataan aina maksimi virroilla paitsi poikkeus on ollut turnigyn akut joita takapuolen lappusen mukaan saisi ladata 2C,mutta siihen en ole luottanut jos rupeaakin pullistelemaan.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa mohko1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2551 : 14.01.10 - klo: 20.32 »
No niin kertokaas joku viisaista!
Ostin Fullymax 3s lipon jossa lukee 1700mah 11,1v cont.35c/Burst.60c
niin monta Ampeeria toi akku purkaa kun en noista C hommista saa mitään tolkkua
aloin vaan mietti että kestääkö mun nopari tota akkua kun se on 30A:nen

tässä linkki kyseiseen akkuun ja nopariin!

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41485&grpid=5017

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/GM-Genius-Sport-30R-Brushless-102475
--SHARK RACE MONSTER FT--FUTABA 2PL 2.4G--E-FIRESTORM FLUX--

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2552 : 14.01.10 - klo: 20.37 »
Ensinnäkin, vaikka akku antaisi miljoona ampeeria niin se ei sun noparia hajota. Nopari ottaa virta sen mitä ottaa ja se ei siitä hajoa, se ei saa otettua mitään ylivirtoja jos sun moottori on ihan suositusten mukainen.
Eli asia on toisinpäin, kestääkö sun akku tuon noparin.

Ja laskukaava:

Jatkuva virta 1700mAh=1,7Ah*35=59,5A jatkuvaa
Piikki virta 1,7Ah*60=102A hetkellistä

Eli kestää akku kyllä keyesti tuon noparin ottamat 30A
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo: 20.41 kirjoittanut Janos »
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa mohko1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2553 : 14.01.10 - klo: 20.41 »
JANOS KIITOS TIEDOSTA!

Eikun akku kiinni ja ajelemaan jos menee nopari niin saahan niitä kaupasta lisää :grin:
--SHARK RACE MONSTER FT--FUTABA 2PL 2.4G--E-FIRESTORM FLUX--

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2554 : 14.01.10 - klo: 20.42 »
Ja perusteet tuolta 10 sivun takaa samasta topikista: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg372873#msg372873

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2555 : 15.01.10 - klo: 12.42 »
Laturiksi tulee (ellei ihan mitään kummaa satu) iCharger 106B+ ja sille joku soveltuva poweri. Saanut aika hyvin arvosteluja, varsinkin LiPo:jen tasaamisen tarkkuudesta.

Mutta sitten itse akku. Kovakuorinen vs. normaali? Pihasuttaukseen se tulee, joten kuinka herkkiä nuo normaalit akut ovat akkukotelossa pyöriville kiville? Rustlerissa siellä on aina pieniä kiviä pohjalla, joten meneekö sellaiset jo kennoihin sisälle? Kysyn siksi, että hobbylinnassa alkaa nuo nosramin LiPo:t olemaan sen verran edulisia, että jos kova kuori ei ole ehdoton, niin sellainen päätyy akuksi. Ja 3s:ät on lähes poikkeuksetta "pehmeitä". Alkuun pitää päästä Suomen markkinoilla, joten Zippyt yms. ei tule kyseeseen.

No niin laturi hommattu, ja täytyy myöntää, että tuollainen kunnon laturi on ihan omassa kastissaan verrattuna tuohon entiseen "2A, 3.5A, 5A" laturiin. Siinä missä sillä 5A:lla 4,2Ah akkua latasi tunnin, tuo uusi hoitaa homman 4,2A:lla ~40min. (sinne meni ~3Ah). Eli akku on jo parhaat päivänsä nähnyt (kysessä siis vanha NiMH). Toisen 6kk käyttämättä olleen se jopa elvytti. Parilla syklillä se otti 3,9Ah vaikka se on vaan 3,6Ah akku. Ja kauppiaan mukaan pehmeällä lipolla pärjää. Jos haluaa oikein varmistella, niin akun pohjaan ja sivuille pari kerrosta "jesaria", niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2556 : 15.01.10 - klo: 18.30 »

[/quote]

No niin laturi hommattu, ja täytyy myöntää, että tuollainen kunnon laturi on ihan omassa kastissaan verrattuna tuohon entiseen "2A, 3.5A, 5A" laturiin. Siinä missä sillä 5A:lla 4,2Ah akkua latasi tunnin, tuo uusi hoitaa homman 4,2A:lla ~40min. (sinne meni ~3Ah). Eli akku on jo parhaat päivänsä nähnyt (kysessä siis vanha NiMH). Toisen 6kk käyttämättä olleen se jopa elvytti. Parilla syklillä se otti 3,9Ah vaikka se on vaan 3,6Ah akku. Ja kauppiaan mukaan pehmeällä lipolla pärjää. Jos haluaa oikein varmistella, niin akun pohjaan ja sivuille pari kerrosta "jesaria", niin ei pitäisi olla ongelmaa.
[/quote]

Ja mikähän liike on noin edesvastuuton, että edes kehtaa suositella pehmeitä akkuja?
Varsinkin pihasuttauksessa, sitä pientä terävää kiveä lentelee.
Ja ne pienet terävät kivetkin painaa niitä kennoja, jos rungon ja akun välissä ovat.
Sitä ei pehmeä jeesusteippikään estä, ne kivet painaa kennoja koska jesari joustaa.
Maalaisjärki käteen ja autokäyttöön AINA kovakuoriset Li-Po akut.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2557 : 15.01.10 - klo: 18.54 »
Maalaisjärki käteen ja autokäyttöön AINA kovakuoriset Li-Po akut.
Juu todellakin kovat lipot autokäyttöön. Esim. yks b4 kuski sai jkl:n radalla pehmeän akun kosahtamaan varsin näyttävästi auton sisällä kun hyppäsi hyppyrissä vastikseen. Ja asson b4:ssä akku on suojattuna varsin hyvin.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2558 : 15.01.10 - klo: 18.57 »
Niin... voihan ne kennot liikkua siellä kovien kuorienkin sisällä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2559 : 15.01.10 - klo: 19.09 »
Ja mikähän liike on noin edesvastuuton, että edes kehtaa suositella pehmeitä akkuja?
Varsinkin pihasuttauksessa, sitä pientä terävää kiveä lentelee.
Ja ne pienet terävät kivetkin painaa niitä kennoja, jos rungon ja akun välissä ovat.
Sitä ei pehmeä jeesusteippikään estä, ne kivet painaa kennoja koska jesari joustaa.
Maalaisjärki käteen ja autokäyttöön AINA kovakuoriset Li-Po akut.

No jätetään nyt nimi mainitsematta, mutta oletin, että tiesivät mistä puhuivat. No kuitenkin taitaa mennä kovakuoristen hankintaan. Eipä niillä ole kuin se pari kymppiä hintaeroa. Täytyy tosin myöntää, että kysymykseen "kumpi kannattaa laittaa, kovakuorinen varmaankin?" vastaus "kyllä pehmeälläkin pärjää. akun alle menevät kivet on tosin haitallisia, mutta sinne voi laittaa pohjaan teippiä lisäsuojaksi." yllätti. Voi toki olla, että jompikumpi ymmärsi jotain jossain kohtaa väärin.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2560 : 15.01.10 - klo: 19.32 »
Kyllä niillä pehmeilläkin pärjää...  Aika fakiiri saa olla ja akku huonossa kunnossa jos sen saa pamahtamaan.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2561 : 15.01.10 - klo: 19.40 »
Kyllä niillä pehmeilläkin pärjää...  Aika fakiiri saa olla ja akku huonossa kunnossa jos sen saa pamahtamaan.
Tuo akku oli juuri paketista repästy tais olla eka tai toka lataus alla. Eli ei niitä pehmeitä akkuja autoihin jos vähänkään on järkeä päässä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2562 : 15.01.10 - klo: 20.26 »
Tuli kyllä ajettua 1/8 truggylla 4S ja 6S lipoilla ja ne oli pehmeitä, eikä mitään ongelmaa, kunhan akut ei pääse liikkumaan.
Että ei se nyt ihan niin selvä asia ole että ne hajoaa offroad käytössä, se on se liike mikä ne hajottaa, jos pääsee liikkumaan kotelossaan.
Ne kovat hajoaa helpommin huomaamatta, kun kennot pääsee liikkumaan kuoren sisällä eikä sitä huomaa ulkoa käsin ennenkuin ne turpoaa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2563 : 15.01.10 - klo: 20.47 »
Ne kovat hajoaa helpommin huomaamatta, kun kennot pääsee liikkumaan kuoren sisällä eikä sitä huomaa ulkoa käsin ennenkuin ne turpoaa.

Tämän ongelman juuri hoksasin vähän aikaa sitten. Saisi olla läpinäkyvät kuoret näissä, niin näkisi kun kenno on normaali ja alkaa pullistelemaan. -Sami
Jeps

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2564 : 15.01.10 - klo: 20.55 »
Ite myös paiskonut autoa pehmoilla ilman ongelmia. Tosin mulla oli juuri millilleen akkukotelon kokoset akut eikä liikkuuneet tasan mihinkään. Järkikin sen jo sanoo jos akku pääsee heilumaan akkukotelossa niin kivet voivat tehdä namia tai johdot pikkihuljaa irrota tinauksista ja mennä oikkariin.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2565 : 15.01.10 - klo: 21.04 »
Lipokennot ei muutenkaan pidä painaumista yms ulkoisesta fyysisestä rasituksesta.
Että se on enemmän siitä kiinni miten se on siellä autossa kiinni, eikä siitä miten se on suojattu.
Jos pehmeä akku on kunnolla kiinni autossa niin se vastaa ihan kovakuorista törmäystilanteessa.
Jos menee tunkemaan pehmeän lipon autoon mikä pääsee liikkumaan esim 5mm suuntaansa, niin se jos joku on edesvastuunonta. Tälläisessä tapauksessa joku kenno pullistuu ihan varmasti muutaman ajokerran jälkeen.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2566 : 15.01.10 - klo: 22.37 »
Osaisiko joku kuvien perusteella tai kokemuksella muuten neuvoa lipo newbietä?

Tuollainen laturi on tulossa:

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger

ja tämän näköiset akut:

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7161&Product_Name=Polyquest_5100mAh_2S_25C_RXP_Racing_Lipo_Pack

Kysymys: Tarvitsenko jonkinlaisen balanseri adapterin tai mitä ne nyt nimeltään ovatkin niin tuohon väliin. Ja jos joku vielä osaa vinkata minkälaisen ja mistä niin olisin hyvin kiitollinen.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2567 : 15.01.10 - klo: 23.34 »
Tälläsen tarvit jotta saat tasausliittimen kiinni: http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7350&Product_Name=iMAX_HP_&_PQ_Plug_Adapter.

Tuolla voi sitten tasata "vain" 2-6s lipoja vaikka laturi pystyy 8s asti.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2568 : 15.01.10 - klo: 23.44 »
Youha you are the man! Kiitos :cool:

Hitsi kun en jotenkin tajunnut sitä silloin tilatessa. Nämä lipo jutut aukeaa pikku hiljaa. Nyt sitten pitäis pelkkä tollanen kikkare tilata :roll: No, kai sitä muutaman latauksen voi heittää ilman balansointia odotellessa?
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2569 : 15.01.10 - klo: 23.47 »
Niin ja tarvit sitten muuten virtalähteen kans sille laturille jos sellasta ei ennestään ole.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2570 : 15.01.10 - klo: 23.48 »
Tuo Youhan linkittämä adapteri poistaa myös sen ongelman että laturissa ei ole 2S lipolle tasausliitintä, mutta sen jo varmaan tiesitkin jos laturi on jo "tulossa".

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2571 : 15.01.10 - klo: 23.50 »
Joo, virtalähde löytyy kun vanha laturikin selaisen vaatii.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2572 : 16.01.10 - klo: 00.02 »
Tuo Youhan linkittämä adapteri poistaa myös sen ongelman että laturissa ei ole 2S lipolle tasausliitintä, mutta sen jo varmaan tiesitkin jos laturi on jo "tulossa".

No en todellakaan tiennyt :shocked: Ei tullut mieleenikään ettei olisi. Mistäs sen näkee? Enemmän kuin hyvä homma jos tuon adapterin avulla sekin asia "korjaantuu". Ei viitsisi kauhean suuria oppirahoja maksella.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2573 : 16.01.10 - klo: 00.06 »
Joskus kun meinasin tuollaisen laturin itselleni ostaa, niin luin manuaalin läpi ennen tilaamista ja siitä jäi mieleen tuollainen yksityiskohta.
En sitten laturia loppujen lopuksi ostanut, mutta se ei johtunut tuosta 2S liittimen puutteesta :wink:

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2574 : 16.01.10 - klo: 14.41 »
Mietiskelin tässä 2s akkujen lataamista pareittain sarjassa ja tarvitsen ilmeisestikin jonkinlaisen balanceriadapterin. Etsiskelin netistä ja törmäsin tällaisiin:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_654/products_id/26726/n/Bantam-E-Station-Multi-Pack-Balancing-Board-Align-E-Flight
http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9718&Product_Name=6S_-%3E_2_x_3S_Splitter_JST-XH_%285pcs/bag%29

Onnistuisiko homma tällaisilla?
Nelkkukrossia

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2575 : 16.01.10 - klo: 14.47 »
A main hobbiesin adapterilla se onnistuisi, mutta ei tuolla hobbycityn kerran se on 3S lipoille.
Kannattaa sitten ensin tarkistaa että onko miinus vai plus ensimmäisessä akussa, muuten balanceri palaa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2576 : 16.01.10 - klo: 15.47 »
Amainhobbiesin adapterilla onnistuu jos akuissasi ja laturissasi on Kokam-tyypin liittimet ja laturi suostuu lataamaan suoraan balanseriliittimen kautta. Esimerkiksi tämä tai tämä hyvin suosittu laturi ei lataa, ellei johto ole tämän mallinen jolloin laturin + ja - liittimiin viedään ensimmäisen ladattavan akun - ja toisen ladattavan akun +.

Toinen linkittämäsi adapteri ei sovellu senkään takia että se on tarkoitettu 1kpl 6S lipon lataamiseen kuten kahta 3S akkua.

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2577 : 23.01.10 - klo: 20.51 »
Minulla olisi kysymys lipo akkujen tasaamisesta. Jos akku on 2S niin onko tasausliitimessä 2 "reikää"? Laturina toimii turnigy accucell-6 jonka tasauspistokkeista pienimmässä on 3 "piikiä". Pitääkö minun siis hankia erillinen tasaaja jos haluan ladata 2S akkuja?
etukäteen kiitän
Karvaton ERBE

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2578 : 23.01.10 - klo: 20.53 »
Kolme siinä on, (+) ja (-) sekä kennojen välistä yksi.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2579 : 23.01.10 - klo: 20.55 »
2S akussa on 3-johtoinen latausliitin. Akun miinus, plus ja kennojen "välistä" yksi johto.

edit: BB ehtikin näköjään ensin...