Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513013 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2640 : 15.02.10 - klo: 00.06 »
Laitoin tuon lennokista pudonneen akun tänään laturiin ja kennot olivat yhtä hyvin balanssissa kuin joka kerta käytön jälkeen. Akku ei lämmennyt ladatessa(1.5C), eikä tasaaminen kestänyt yhtään kauempaa kuin normaalisti.
Kun sain akun täyteen, laitoin sen auton kyytiin ja tehomittarin kaveriksi. Akku antoi 500W tehoja ja 50A virtoja lämpeämättä kummemmin. Alussa akun lämpö oli 18 astetta ja n. 10min myöhemmin 21 astetta. Samaa luokkaa nuo lämmöt on aikaisemminkin olleet.
Taidan ottaa akun käyttöön, koska akku käyttäytyy aivan samanlaisesti kuin aikaisemminkin, ja jos se autossa antaa 500W tehoja niin kyllä se 250W lennokin mottiakin jaksaa vielä hyvin pyörittää.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2641 : 15.02.10 - klo: 09.25 »
Vaikuttaa sähköteknisesti terveeltä. Käyttöön vaan, mutta seuraten.
Lyttäänttynyt akku on toiminut mulla nyt n.3o latausta normaalisti. Eräs epäonnisempi täytti puoli vuotta partsilla ja pääsi paristonkeräykseen. (Saihan potkia lunta,ennenkuin löysin.)

upd:
Joutuu sitä balansoimaan enempi nyt vanhempana ku noita laatuakkuja.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 11.45 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Tzone

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2642 : 15.02.10 - klo: 12.49 »
Mitäs arvon raati sanoo maxampsin lipoista?
Mitä kattelin niin hirveesti ei kehuja saa.
Erikoista vaan että muut tekee 5000mah akkuja ja maxampsilta löytyy yli tuplaten isompia.
Mistä moinen johtuu? Ollako se kusetusta vai kui?
Kivahan se olis jos sais ajoajan tuplattua.
Ei välttämättä tarvitse olla hyvä. Voi olla parempi.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2643 : 15.02.10 - klo: 20.50 »
MaxAmpsissa ei hinta ja laatu kohtaa vaikka kuinka pitkät viivat piirtäisi.

Löytyykö joltain tuota ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 40C akkua?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2644 : 17.02.10 - klo: 18.27 »
Alkaa ihan oikeasti Suomessakin pikkuhiljaa hintataso laskemaan. Pidin jo Hobbylinnan hintoja edullisina, mutta nyt tuossa selaillessa osui silmiin jo jotain ihan muuta. Tämä akku ei ole enää hinnalla pilattu ja vakkei "kiinalipojen" hintaan ihan vielä ylletä, niin on tuo jo aika halpa. Karua ajatella pari vuotta taaksepäin, kun pehmeät 4,2Ah akut oli vielä siellä 70€-80€ luokassa  :grin:. NiMH akut varmaan nyt viimeistään alkaa häviämään.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2645 : 17.02.10 - klo: 18.35 »
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2646 : 17.02.10 - klo: 19.04 »
^Ei muuta kuin tamiya liittimet kiinni ja menoksi. Pitää pistää heti tilaukseen tuohon hintaan :shocked:

Aika hidasta palvelua muuten towerilta tällä kertaa. Tilaus lähti 2 viikkoa sitten ja kaikki piti olla ns. hyllytavaraa. Tänään tuli viesti että tavara liikahti liikkeelle. On tuossa kotimaankaupassa puolensa... Vähän off topic, mutta on ne sentään akkuja mitä tulee. Kerron sitten miten pelaa kiinan 3s.

ja minäkin käyttäisin noita lipoja mistä veli duck kyseli. Pitää vaan silmällä.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2647 : 18.02.10 - klo: 00.32 »
Saahan noita onneksi vielä kalliitakin lipoja...

Esim: http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=07.14005&familj=FamAck&BildLopNr=01

Karua, niin karua. Toisaalta ei se ole hullu joka pyytää, hullu on se joka maksaa. Tuo "tuote on myynnissä" on jotenkin jo koominen, voi olla aika pitkään myynnissä.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Ukko

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2648 : 22.02.10 - klo: 22.55 »
Voikos sarjassa käyttää esim. 2S 5000 mAh ja 3S 5000 mAh akkuja (5S 5000mAh)? Vai pitääkö molemmat sarjassa olevat akut olla samanlaisia?
Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2649 : 23.02.10 - klo: 00.56 »
Mielestäni voi jos akkujen kennot muuten on suoritusarvoiltaan samanlaisia.
Toki sellainen lipovahti kannattaa olla millä voit tarkkailla jokaisen kennon jännitettä erikseen.
Hobbycityssä moiset ei maksa juuri mitään.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2650 : 01.03.10 - klo: 16.00 »
Tänään saapui postin mukana yksi tuollainen edellisessä viestissä mainittu sarjalatausadapteri, mutta eipä ollutkaan ihan kunnossa:

Äärimmäisen harvoin on tullut idän suunnalta epäkelpoa tavaraa, mutta ei tätä ihan toimivaksikaan voi sanoa, kun 1. kennon + johdin ja 2. kennon + johdin ovat ristissä.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2651 : 01.03.10 - klo: 16.37 »
Eli jos et olisi älynnyt ensin tarkistaa -> POKS!
Ja palokunta olisi tullut ihmettelemään rc-harrastuksen monimuotoisuutta.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2652 : 01.03.10 - klo: 16.59 »
Tuonkin huomasin ihan sattumalta kun uteliaisuuttani rupesin tutkimaan että miksi kaksi johtoa on ristissä. Jos se ristikkäinen kohta olisi ollut kutistemuovin alla piilossa, en varmaankaan olisi sitä huomannut.
Tosin laturi olisi siitä varmasti ilmoitellut että kennojännitteet eivät ole ihan kohdallaan. Siinähän olisi ollut laturin mielestä 2x kennon jännite ensimmäisessä kennossa ja -1x kennon jännite toisessa kennossa. Samaten kolmas kenno olisi ollut 2x kennojännitteessä. Neljäs kenno ja koko paketin jännite olisivat olleet oikein.
En usko että laturi olisi antanut latauksen käynnistyä, mutta en halua kokeilla :roll:

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2653 : 01.03.10 - klo: 17.08 »
Näköjään on tullut monilta valmistajilta uusia liPo akkuja jotka voi ladata 5C virralla ja jopa ylikin.
Äkkiä googlettamalla löytyy ainakin seuraavia...
SP batteries 5C Charge 40/80C
Loong Max Tipple 5C Charge 20C
ENERG-PRO 25C LIPO 1800 (2S1P) 5C CHARGE
 
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2654 : 01.03.10 - klo: 17.23 »
Hobbykingissäkin on Rhino ja Flightmax 40C akkuja joissa on 5C latausmahdollisuus.

Lainaus
Our 40C lipoly batteries pack a really big punch and can be charged at 5C!

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2655 : 01.03.10 - klo: 18.16 »
Mitäs eroa näissä on,muutakuin purkuliitin?
Hobbycityn sivuilta ei oikein aukee meikäläiselle erot  :undecided:
« Viimeksi muokattu: 01.03.10 - klo: 18.23 kirjoittanut tohelo »

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2656 : 01.03.10 - klo: 18.33 »
Se jossa lukee kyljessä Turnigy, on luultavasti uudempaa tavaraa. Ei niissä käytön kannalta ole mitään eroa.

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2657 : 01.03.10 - klo: 18.40 »
Kiitos! Kunhan tavara saapuu niin kolvi kuumaksi ja deans liitin päähän.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2658 : 04.03.10 - klo: 21.21 »
Pahoittelen jos tästä on jo juttua, mutta en ainakaan löytänyt. Eli lienee normaalia, että LiPo:kin lataus - purku syklien määrän lisääntyessä alkaa toimimaan "paremmin". Eli mikä pisti silmään, on että akulla tuli nyt n. 15. sykli täyteen ja se purkautuu aina alemmas. Eli ajonjälkeinen kennojännite on aina ollut alhaisempi. Lähti aluksi siitä, että ajon jälkeen kennot oli ~3,6V ja siitä n. 10. syklin kohdalla ~3,5V ja nyt viimeinen ~3,45V. Eli ehdoton alarajahan on 3V, mistä ollaan vielä kaukana, mutta jännitehän nousee akun oltua hetken levossa. Eli mietin lähinnä onko noilla volteilla cut-off vielä sopiva? Nopari on ensimmäisen (kai?) sukupolven VXL-3s missä toivottavasti cut-off on riittävän korkealla. Mitä teillä muilla näyttää kennot n. 15min. ajon jälkeen?
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2659 : 04.03.10 - klo: 21.32 »
Ehdoton alaraja on 2.5v per kenno (Jonka alle mentäessä akku vaurioituu), suositeltava on tuo 3v per kenno.
Eli 3v tasoon voit päästää huoletta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2660 : 04.03.10 - klo: 21.58 »
Ehdoton alaraja on 2.5v per kenno (Jonka alle mentäessä akku vaurioituu), suositeltava on tuo 3v per kenno.
Eli 3v tasoon voit päästää huoletta.

Jep, näin oletinkin. Mutta koitin tarkoittaa, että saako kennot olla tuolla ~3V sitten, kun akku on jo "palautunut"? Joshan akun jännite vain notkahtaa cut-offiin, niin silloinhan se sitten nousee takaisin. Eli juuri sitä haen takaa, että mitä kennot saa alimmillaan ajon jälkeen näyttää, vaikka juuri sen 15min. jälkeen? Vähän on vaikea selittää mitä haen takaa. Tiedän, että liikun vielä turva-alueella, mutta jotenkin näiden akkujen kanssa on kaiken nettiopiskelun jälkeen tullut "ylivarovaiseksi"  :grin:.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2661 : 04.03.10 - klo: 22.18 »
Näinhän se on että kuorman alla tietenkin se jännite notkahtaa.
Ja jos yrittää ajaa tuonne 3v per kenno lepojännitteeseen niin aika economy ajoa loppu on jos kataisujännite on säätimessä sama 3v per kenno.
Eli käytännössä sinne on aika vaikea päästä muuta kuin joissain crawlereissa joissa virran kulutus on pientä.
Käytännössä on hyvä olla säätimessä useampi vaihtoehto tuolle katkaisujännitteelle jotta sen voi säätää omalle kalustolle oikeaksi.
Turha sinne akkuun on 3.5v kenno jättää, ajoaika vain lyhenee.....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2662 : 04.03.10 - klo: 23.28 »
No niin kiitän. Juuri tuota hain takaa. Eli ei ole väliä vaikka lepojännitekkin olisi tuo 3V (kunhan ei tietenkään makuuta sitä siellä viikkoja). Harmi sinänsä, että tässä VXL-3s noparissa on kiinteä cut-off, joten tuolla mennään sitten. Jos tuo joskus päästää toimintasavun ulos, niin silloin sitten hommaan tilalle jonkun, missä on jotain säätöjäkin. Kiitoksia tästä.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Beachrocket

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2663 : 05.03.10 - klo: 12.39 »
^Ei muuta kuin tamiya liittimet kiinni ja menoksi. Pitää pistää heti tilaukseen tuohon hintaan :shocked:

Aika hidasta palvelua muuten towerilta tällä kertaa. Tilaus lähti 2 viikkoa sitten ja kaikki piti olla ns. hyllytavaraa. Tänään tuli viesti että tavara liikahti liikkeelle. On tuossa kotimaankaupassa puolensa... Vähän off topic, mutta on ne sentään akkuja mitä tulee. Kerron sitten miten pelaa kiinan 3s.

ja minäkin käyttäisin noita lipoja mistä veli duck kyseli. Pitää vaan silmällä.
Ala Tamiya liittimiä laita jos haluat että virta kulkee.Laita deansit tai Traxxasin littimet.

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2664 : 06.03.10 - klo: 11.00 »
Ala Tamiya liittimiä laita jos haluat että virta kulkee.Laita deansit tai Traxxasin littimet.

Heh, tuohan oli siis vitsi. Sarkasmi on vaikea laji näin foorumilla.

Itse käytän "kiinan deanseja" Jotkut on väittäny et ei ole alkuperäisten veroisia, mutta hyvin pelaa joka tapauksessa. 3s 5000mAh 40C lipot + mamba monster säädin ja 2200kV kone = Ei ongelmia :cool:
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2665 : 06.03.10 - klo: 11.14 »
Ala Tamiya liittimiä laita jos haluat että virta kulkee.Laita deansit tai Traxxasin littimet.

Heh, tuohan oli siis vitsi. Sarkasmi on vaikea laji näin foorumilla.

Itse käytän "kiinan deanseja" Jotkut on väittäny et ei ole alkuperäisten veroisia, mutta hyvin pelaa joka tapauksessa. 3s 5000mAh 40C lipot + mamba monster säädin ja 2200kV kone = Ei ongelmia :cool:

Ainakin nuo "Deansit" mitä Tinox myy foorumilla on todella hyvät ja jämäkät. Vähän liiankin hyvin tarttuvat uutena kiinni toisiinsa, joskin käytössä sit hieman löystyvät. Kestää tinaustakin todella hyvin sulamatta. Vaikuttaa siltä, että runko olis jotain muovin ja pakeliitin sekoitusta..?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2666 : 06.03.10 - klo: 15.23 »
^ Niistä ei ole kokemusta, elleivät tule samasta lähteestä kuin nuo DXn "deansit" Ja onhan noissa pikkaisen toleransseja toisinaan. Eli jotkut tarttuvat sopivasti, ja jotkut turhankin tiukkaan. Yhtään löysää ei ole kuitenkaan tullut vastaan. Ja hienosti kestävät juottamista. Omia on juoteltu 10awg kaapeleihin jolloin pitää olla juottimessa tehoa ja laadukasta tinaa. Mahtuu kuitenkin passelisti. Päälle "tuplasukat" ja se on siinä :azn:
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2667 : 08.03.10 - klo: 17.13 »
Olen saanut jonkin aikaa sitten zippy flightmax 2S 5200mAh hardcase akkuja 2 paria e-revoon ja niihinhän pitää vaihtaa liittimet. Kysymykseni kuuluu että kun juotelee lipo akkuja niin onko mitään erityistä jota pitää tietää? 
Karvaton ERBE

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2668 : 08.03.10 - klo: 17.23 »
Ei oo mitään erityistä noitten akkujen kanssa. Vanhat liittimet irti ja uudet tilalle. Johtojen ei kannata osua toisiinsa tuossa prosessissa =).

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2669 : 08.03.10 - klo: 17.59 »
Kiitos
Karvaton ERBE