Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512992 kertaa)

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2670 : 09.03.10 - klo: 08.46 »
^ Niistä ei ole kokemusta, elleivät tule samasta lähteestä kuin nuo DXn "deansit" Ja onhan noissa pikkaisen toleransseja toisinaan. Eli jotkut tarttuvat sopivasti, ja jotkut turhankin tiukkaan. Yhtään löysää ei ole kuitenkaan tullut vastaan. Ja hienosti kestävät juottamista. Omia on juoteltu 10awg kaapeleihin jolloin pitää olla juottimessa tehoa ja laadukasta tinaa. Mahtuu kuitenkin passelisti. Päälle "tuplasukat" ja se on siinä :azn:

Sanotaan näin, että en suosittele noita dx.com:n liittimiä ainakaan kisoissa. Kyllä ne tykkää irrota ja mikäs sen mukavampaa kun liitin irtoaa ja nostaja ei osaa laittaa noparia päälle. No seuraavalla rundilla oli jesarilla teipattu kiinni :). Ajattelin hylätä nuo ja siirtyä 5,5mm plugeihin kunnes taas seuraavalla kierroksella irtosi ks. liitin  :angry: ja sitten teippasin senkin kiinni ja kyllä pysyy liittimet kiinni XD.

Ei vaan pysty kykene maksamaan niistä alkuperäisistä... Eikä tolla nyt muuten niin väliä ole ja kisoissa sitten teippaa vielä varmuudeksi.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2671 : 09.03.10 - klo: 12.40 »
^ Niistä ei ole kokemusta, elleivät tule samasta lähteestä kuin nuo DXn "deansit" Ja onhan noissa pikkaisen toleransseja toisinaan. Eli jotkut tarttuvat sopivasti, ja jotkut turhankin tiukkaan. Yhtään löysää ei ole kuitenkaan tullut vastaan. Ja hienosti kestävät juottamista. Omia on juoteltu 10awg kaapeleihin jolloin pitää olla juottimessa tehoa ja laadukasta tinaa. Mahtuu kuitenkin passelisti. Päälle "tuplasukat" ja se on siinä :azn:

Sanotaan näin, että en suosittele noita dx.com:n liittimiä ainakaan kisoissa. Kyllä ne tykkää irrota ja mikäs sen mukavampaa kun liitin irtoaa ja nostaja ei osaa laittaa noparia päälle. No seuraavalla rundilla oli jesarilla teipattu kiinni :). Ajattelin hylätä nuo ja siirtyä 5,5mm plugeihin kunnes taas seuraavalla kierroksella irtosi ks. liitin  :angry: ja sitten teippasin senkin kiinni ja kyllä pysyy liittimet kiinni XD.

Ei vaan pysty kykene maksamaan niistä alkuperäisistä... Eikä tolla nyt muuten niin väliä ole ja kisoissa sitten teippaa vielä varmuudeksi.

Eihän ne alkup. deanssit nyt niin kalleita ole. Tai toki niille tulee hintaa jos akkuja on ~10. Onhan ~3€ parista liittimestä nyt sentään jotain, mutta ovat kuitenkin lähes ikuisia, joten siihen nähden maksavat itsensä takaisin.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2672 : 09.03.10 - klo: 14.25 »
Niin sillaihan se menis, että kolvaa ne aina irti akuista kun pistää akkuja eteenpäin. Oma vaivansa siitäkin tosin.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2673 : 09.03.10 - klo: 15.43 »
On niissä aidoissa ja halvimmissa klooneissa eroa mnyös deans-maailmassa: aidoista ei ole vieläkään kultaus puhki. Loppukesällä ostetut kloonit ei ole enää kontaktipinnaltaan kullanväeistä metallia, tyystin samassa käytössä. Lopulta vastus alkaa kasvaa....

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2674 : 09.03.10 - klo: 16.39 »
Niin ja kopioita saa nykiä hampaat irvessä,että saa liittimet irti.
Onko muuten aidoissa deansseissa semmoinen karhea pinta joka helpotta irrottamista,kun jostain on tullut sellaisiakin vastaan ja ovat todella käteviä?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2675 : 09.03.10 - klo: 17.54 »
Eiköhän ne aidot ole ihan silposia. Kolvilla teet urat niin tulee ottopintaa.

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2676 : 18.03.10 - klo: 21.12 »
Pistetäänpäs tänne kun en nyt parempaakaan aihetta löytänyt eli tänään otin iltasella käyttöön uuden uutukaisen Graupnerin Ultramat 14 Plus laturin ja virtajohtoa (240) laittaessani kiinni niin liitin ja kotelon sisällä oleva yksikkö näytti hieman liikkuvan. Onko muilla samaista laturia käytössä? Liekkö ominaisuus vai vika? Voisin tätä huomenissa kysyä myyjäliikkeestäkin, mutta...

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2677 : 18.03.10 - klo: 21.18 »
Pistetäänpäs tänne kun en nyt parempaakaan aihetta löytänyt eli tänään otin iltasella käyttöön uuden uutukaisen Graupnerin Ultramat 14 Plus laturin ja virtajohtoa (240) laittaessani kiinni niin liitin ja kotelon sisällä oleva yksikkö näytti hieman liikkuvan. Onko muilla samaista laturia käytössä? Liekkö ominaisuus vai vika? Voisin tätä huomenissa kysyä myyjäliikkeestäkin, mutta...

kys vempeleen sisällä on "läppärin" poveri joka nojaa muutamaan muovitappiin, jos tappi joustaa/on poikki niin poveri pääsee liikkumaan 5-10mm. Ei mitään vakavaa siis, jos muuten toimii.

edit: toki kannattaa ilmottaa liikkeeseen moisesta, koska tuo ei kuitenkaan itestään hajoa vaan vaatii tippumisen yms. sopivassa kulmassa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2678 : 18.03.10 - klo: 21.26 »
Pistetäänpäs tänne kun en nyt parempaakaan aihetta löytänyt eli tänään otin iltasella käyttöön uuden uutukaisen Graupnerin Ultramat 14 Plus laturin ja virtajohtoa (240) laittaessani kiinni niin liitin ja kotelon sisällä oleva yksikkö näytti hieman liikkuvan. Onko muilla samaista laturia käytössä? Liekkö ominaisuus vai vika? Voisin tätä huomenissa kysyä myyjäliikkeestäkin, mutta...

kys vempeleen sisällä on "läppärin" poveri joka nojaa muutamaan muovitappiin, jos tappi joustaa/on poikki niin poveri pääsee liikkumaan 5-10mm. Ei mitään vakavaa siis, jos muuten toimii.

edit: toki kannattaa ilmottaa liikkeeseen moisesta, koska tuo ei kuitenkaan itestään hajoa vaan vaatii tippumisen yms. sopivassa kulmassa.

Ok. Tulinpa katsoneeksi myyntipakkaukseen ja sieltäpä löytyi katkennut tapin palanen. Tosiaan tuo poweri liikkuu tuon mainitsemasi 5-10 mm. Olisiko sitten saanut kovaa kohtelua kuletuksen aikana...

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2679 : 18.03.10 - klo: 23.58 »
On niissä aidoissa ja halvimmissa klooneissa eroa mnyös deans-maailmassa: aidoista ei ole vieläkään kultaus puhki. Loppukesällä ostetut kloonit ei ole enää kontaktipinnaltaan kullanväeistä metallia, tyystin samassa käytössä. Lopulta vastus alkaa kasvaa....


Nuo kopio deanssit on niin halpoja että kolvaa aina uudet kun kultaus lähtee pois :wink:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa IgNIs

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2680 : 19.03.10 - klo: 14.46 »
Tutkiskelin hieman omia lempi elektroniikka sivujani ja löysin tälläisiä liittimiä.

Hintaa ei ole paljoa, pitäisi pysyä kiinni "kynnen" ansiosta.

-Naaras -runko
-Uros -runko
-Sisäkalut

Kaikki komponentit pitää tosin ostaa erikseen ja kontaktien irroitus rungoista voi olla hieman vaikea tulevaisudessa (Ei varmuutta).

Edit:
Minkä kokoista johtoa yleensä noissa autoissa käytetään, taitaa tulla kontaktien tilavuus vastaan kun sopii vain 3-5mm2 kokoiset piuhat.
« Viimeksi muokattu: 19.03.10 - klo: 14.56 kirjoittanut IgNIs »

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2681 : 20.03.10 - klo: 21.31 »
Kyllä 3-5mm2 riittää aikapitkälle. Itsellä on 12awg 2s lipoissa, nimheissä ja vanhemmissa säätimissä, 3s lipot ja e-maxx 10awg.

Nuo linkin liittimethän on saman firman kuin ns "tamiya"liittimet. Eli molexin tekemiä. Ei kuulosta lupaavalta :grin: No, vitsi vitsinä, onhan nuo luokiteltu suuremmille virroille. Mutta "vain" tina pinnoitus kontakteissa. Noita ei varmaan ole tarkoitettu käyttöön jossa jatkuvasti irroitetaan ja kiinnitetään...
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2682 : 20.03.10 - klo: 21.43 »
Tutkiskelin hieman omia lempi elektroniikka sivujani ja löysin tälläisiä liittimiä.

Hintaa ei ole paljoa, pitäisi pysyä kiinni "kynnen" ansiosta.

-Naaras -runko
-Uros -runko
-Sisäkalut



Noilla liittimillä kaivaa kyllä verta nenästään, liittimissä ja johoissa ei kannata alkaa kikkailemaan mitään ylimääräsiä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2683 : 28.03.10 - klo: 15.12 »
Tietääkö voiko e-sky:n 3s 1000mah lipoa käyttää autossa? Ite kokeilin ja hyvinhän se kulki, mutta ihmetyttää kun akku lämpeni aika paljon ja se pullistu vähän. Johtuuko se siitä että ajon akun liian tyhjäksi. Kun mittasin mittarilla ni se näytti ajon jälkeen 8.45V, eli ajon varmaan vähän liiän tyhjäksi :cry:, mutta eihän sitä osaa lopettaa ajoissa ku ekan kerran vasta kokeilin autossani lipoa :mrgreen:.
edit: Voiko pullistuneen akun ladata uudelleen :huh:.
« Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo: 15.16 kirjoittanut timeless-93 »

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2684 : 28.03.10 - klo: 15.18 »
Tietääkö voiko e-sky:n 3s 1000mah lipoa käyttää autossa? Ite kokeilin ja hyvinhän se kulki, mutta ihmetyttää kun akku lämpeni aika paljon ja se pullistu vähän. Johtuuko se siitä että ajon akun liian tyhjäksi. Kun mittasin mittarilla ni se näytti ajon jälkeen 8.45V, eli ajon varmaan vähän liiän tyhjäksi :cry:, mutta eihän sitä osaa lopettaa ajoissa ku ekan kerran vasta kokeilin autossani lipoa :mrgreen:.
edit: Voiko pullistuneen akun ladata uudelleen :huh:.

Hyvin olet näihin lipo akkuihin näemmä tutustunut ennen niiden käyttöä :D Jos jännite tosiaan on noin alhainen niin voit sanoa hyvästit tuolle akulle
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2685 : 28.03.10 - klo: 15.28 »
Lainaus
Hyvin olet näihin lipo akkuihin näemmä tutustunut ennen niiden käyttöä :D Jos jännite tosiaan on noin alhainen niin voit sanoa hyvästit tuolle akulle
Pistin just lataukseen. Kohta nähään toimiiko :undecided:. Samaa virhettä en tee toiste :roll:.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2686 : 28.03.10 - klo: 15.29 »
Jos se on pullistunut niin ei ladata enää!

Tsiisus.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2687 : 28.03.10 - klo: 15.43 »
Jos se on pullistunut niin ei ladata enää!

Tsiisus.
No miks laturi sitten antaa ladata akun jos se "muka" on viallinen? Ja tuohon näyttää menevän ihan normaalisti virtaa. Ja se on pullistunut vain ehkä puoli milliä kummaltakin puolelta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2688 : 28.03.10 - klo: 15.46 »
Normaalisti käyttäjän oletetaan olevan laturiaan älykkäämpi, mutta saattaa jotkut laturit kyllä olla älykkäämpiäkin...

Kipaseppa iskältä nyt kysäsemässä teitin palovakuutuksesta että onko se voimassa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2689 : 28.03.10 - klo: 17.13 »
Taitaa olla jo liian myöhäistä  :roll:.

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2690 : 28.03.10 - klo: 18.11 »
Akku toimii ihan moitteettomasti ja ei lämpene eikä pullistu edes enää yhtään. Mutta autoon en sitä toisten laita. P*askat se nyt enää pullistuu jos sitä ei aja taas liian tyhjäksi. Ja sitä varten on lipo safepack.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2691 : 28.03.10 - klo: 19.14 »
Kun lipo on vähänkin pullistunut sitä EI saa käyttää.Se rupeaa pullistumaan lisää ja lopulta räjähtää.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2692 : 28.03.10 - klo: 19.17 »
Et halua olla paikalla kun se lipo räjähtää. Et käytä sitä.
- Tapsa

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2693 : 28.03.10 - klo: 19.20 »
Kun lipo on vähänkin pullistunut sitä EI saa käyttää.Se rupeaa pullistumaan lisää ja lopulta räjähtää.

Ja todettua faktaa? Okei kyllä se jossain vaiheessa varmaan nasahtaa, mutta ite ainakin ihan huoletta käyttänyt kevyesti pullistuneita lipoja.

Ite oon yhden kennon herättäny henkiinkin kun oli päässyt liian alhaselle jännitteelle ettei laturi suostunut lataamaan. Vähän aikaa latasin nimhinä ja kun jänöt nousi vähän niin sen jälkeen lipo balance latauksena... Ja hyvin toimi.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2694 : 28.03.10 - klo: 19.26 »
Akku toimii ihan moitteettomasti ja ei lämpene eikä pullistu edes enää yhtään. Mutta autoon en sitä toisten laita. P*askat se nyt enää pullistuu jos sitä ei aja taas liian tyhjäksi. Ja sitä varten on lipo safepack.

ite ainakin ihan huoletta käyttänyt kevyesti pullistuneita lipoja.



Eihän se ladattu haulikkokaan laukea siitä kun piippuun katsoo, mutta on se vaan helvetin tyhmää ja vaarallista.

Nyt järki kouraan hei. Jos sitä ei ole syntymälahjana annettu, niin sitten pitäkää omana tietonanne. :police:
Flying Calacucco

Poissa next

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2695 : 28.03.10 - klo: 19.41 »
Ja jos ajaa noilla "kiinan" kennoilla niin niillä on tapana jopa pullistella talvella vaikka ovat ylläpitoladattuja.

Ilmeisesti sarjat kuitenkaan ei ole tasalaatuisia jonka takia osaan ainakin täällä tulee vastaavaa pullistumaa. Nytkin käytössä kaksi sellaista 3S akkua joissa yhdessä kennossa pienoista pullistumaa.

Virtaahan noista omistani ei ainakaan ole ylitetty eli vika oltava kennon valmistuksessa.

Eri asia on noi ihan tyynyt niitä ei kannata käytellä kyllä enää. Tyhjentelee vaan varovasti ja akkujen kierrätykseen vain.

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2696 : 28.03.10 - klo: 20.37 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2697 : 28.03.10 - klo: 20.44 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?
Pilkun viilausta, mutta tarkoititko 0,5Ah eli 500mAh? Koska 0,5mAh on 0,0005Ah.
.

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2698 : 28.03.10 - klo: 20.49 »
joo tarkotin :grin:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2699 : 28.03.10 - klo: 21.00 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?
Pilkun viilausta, mutta tarkoititko 0,5Ah eli 500mAh? Koska 0,5mAh on 0,0005Ah.

Ja jos jatketaan pilkunviilausta niin tuo 0,5MAh ei ollut milliampeeritunteja vaan mega-ampeeritunteja =) Eli se on omien laskujen mukaan 500000Ah eli 500000000mAh =)
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R