Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513054 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2790 : 26.04.10 - klo: 10.58 »
Olisin vaan purkanu tyhjäksi, kun pitäis lipo hävittää... Nyt ei ole ihan tyhjänä
.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2791 : 26.04.10 - klo: 11.03 »
Minulla tuli tuossa omituinen ilmiö Lipoakkuni kanssa. Se vain pimeni kesken ajon. Toisin sanoen sieltä ei tule yhtään virtaa, eikä sitä pysty nyt lataamaan. Veikkaus on että akkukotelon sisältä on jostain kohtaa yhteys poikki, mutta ongelmana on että kyseessä on tälläinen kovakuorinen akku. Onkos kukaan saanut millään hyvällä jipolla näitä tämän tyyppisiä kuoria avattua niin että pysyisivät vielä jotenkin ehjinä? Tälläinen akku siis kyseessä eikä ole edes kovin vanha:

http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-intellect-4000mah-stick-pack-hard-case-iphc72s4000-p-28370.html

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2792 : 26.04.10 - klo: 11.42 »
Olisin vaan purkanu tyhjäksi, kun pitäis lipo hävittää... Nyt ei ole ihan tyhjänä

Mites se meni, hautaa hiekkaämpäriin ja vaikka joku auton halogeeni kuormaksi purkamaan, ku ei enää valo hehku niin viikoksi suolaveteen.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2793 : 26.04.10 - klo: 11.47 »
Juuri eilen korjasin yhden Turnigyn halpisakun, joka pimeni kesken ajon. Siinä tapauksessa leikkasin kovasta kuoresta päädyn irti veitsellä, tutkittuani ensin että ei ole vaaraa osumisesta kennoihin. Päädystä paljastui piirilevyn pala, jossa oli tinalla yhdistetty akkujen navat, tasurin johdot ja virtajohdot. Tinasilta oli poikki kolmesta kohtaa kennojen välillä ja juotin näihin kohtiin vain lisää tinaa, pakkasin takaisin koteloon ja liimasin kotelon päädyn kiinni. Toimii.

Kovakuorisen kotelon avaaminen riippuu ihan kotelosta, kuinka hyvin se on suljettu ja miten kennot, johdot ja muut mahdolliset osat on kotelon sisällä. Tuon Turnigyn tapauksessa en halunnut avata koteloa pitkittäistä saumaa pitkin, koska pidin liian todennäköisenä että saan kennoon aikaiseksi reiän.

Tutki sitä koteloa ja jos mahdollista miten tavarat on sen sisällä sijoitettu ja päätä sen mukaan mikä olisi se turvallisin tapa yrittää avata sitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2794 : 26.04.10 - klo: 17.24 »
Voiko Graupner Ultra Duo Plus-laturilla ladata lipoakkuja?
Laturista löytyy latausprofiilit LiIo(3,6V) ja LiMn(3,7V), mutta ei LiPo:lle omaa... :undecided: Hommasin Yuntongin ulkoisen balancerin, kun laturissa ei sisäänrakennettua ole... Akkuna Flightmax 4s 30c 5Ah.
Nelkkukrossia

Poissa atom xb rtr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2795 : 27.04.10 - klo: 08.16 »
Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2796 : 27.04.10 - klo: 08.19 »
Laturin ainakin tarvitset jos käytössä on se auton mukana tullut seinälaturi. Sillä ei paljon lipoja latailla. Lisäksi kannattaa selvittää syökä auto 3s lipoja. Yleensä syö oli mikä vaan, mutta ei se varmistaminen pahaa tee.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2797 : 27.04.10 - klo: 13.24 »
Onhan toi 7,2 V jännitteen nostaminen 11,1 V:iin aika radikaalia ja itse kokeilisin 2S:llä eli 7,4V:n lipolla ensin, ellei sitten tarkoitus ole kokeilla kuinka paljon auton saa kulkemaan ennen käyttösavujen vapautumista.

Lisäksi Lipojen kanssa olisi aina hyvä olla jokin varoitin, joka kertoo että akku on tyhjenemässä. Jos nopeudensäätimessä ei ole katkaisua (cutoff), niin yksinkertainen akkuvahti riittää säästämään akun pilaamiselta alijännitteellä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa atom xb rtr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2798 : 27.04.10 - klo: 14.10 »

Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?
 
Niin tästä vielä jos se on 7.2v 4600mAh toimiiko se?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2799 : 27.04.10 - klo: 14.18 »
http://rc10.fi/index.php?topic=44567.0 ja http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html, mutta ensimmäiseksi se auton manuaali on varmaan suureksi avuksi.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2800 : 27.04.10 - klo: 14.26 »
Helpottaisi kovasti, jos kertoisit, mitä kalustoa sinulla on...auto, laturi?

Nimimerkistäsi päätellen auto voisi olla "Maverick Atom XB RTR 1/18 buggy" (?) ja siltä pohjalta seuraavaa: Paketissa tuleva laturi ei sovellu lipoille. En laittaisi myöskään autoon 3s lipoa. Ehdottamasi 4600 mAh akku on tod.näk. ulkomitoiltaan liian iso tuohon autoon.

Suositteleen kysymään autoa myyvästä liikkeestä eri akku/laturivaihtoehtoja.

Poissa Hade

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2801 : 27.04.10 - klo: 15.27 »

Jos autossa on ostettaessa 7.2v 1100mAh NiMh akku voiko siihen laittaa 11.1v 2300mAh lipo akun? Ja jos voi pitääkö ostaa uus laturi?
 
Niin tästä vielä jos se on 7.2v 4600mAh toimiiko se?


Jos kyseessä Atom kuten nimimerkkisi niin katsoppas tuolta keskustelusta tietoja. Sieltä löytyy myös sopivaa akku vaihtoehtoa. http://rc10.fi/index.php?topic=31149.0
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

Poissa gti1

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2802 : 27.04.10 - klo: 21.44 »
moro. minulla on 3 tällaista akkua Turnigy 2200mAh 2S 20C Lipo Pack. näissä lukee että Max Charge Rate(C)2. tarkoittaako tämä sitä että nämä akut pystyy lataamaan 4,4 ampeerilla?

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2803 : 27.04.10 - klo: 21.45 »
Kyllä.

Poissa gti1

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2804 : 27.04.10 - klo: 21.53 »
kiitoksia nopeasta vastauksesta. kärsiikö nämä akut mitenkää jos niitä lataa aina täysillä virroilla?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2805 : 27.04.10 - klo: 22.05 »
Suurempi latausvirta "pilaa" akut nopeammin. RCtechissä ainakin olen nähnyt sellaisen kuvaajan missä oltiin kuvattu latauskertoja latausvirran suhteen: 1C suuremmilla virroilla ladattaessa alkoi suht voimakkaasti akun käytettävissä olevat latauskerrat vähenemään.

Poissa ezajohn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2806 : 29.04.10 - klo: 11.56 »
Mulla pullistu yks 5s akku "noin puolen sentin pullistuma". Akku tuntu kuitenkin kovalta painaessa. Yön yli kun venailin ni pullistuma oli kadonnu. Uskaltaakohan tota enää käytää?
E-MAXX 3905 + MMM / Mini Revo / Savage Flux / Futaba 3PM 2,4

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2807 : 29.04.10 - klo: 14.59 »
Mulla pullistu yks 5s akku "noin puolen sentin pullistuma". Akku tuntu kuitenkin kovalta painaessa. Yön yli kun venailin ni pullistuma oli kadonnu. Uskaltaakohan tota enää käytää?

Uskaltaa, muta veikkaan että pullistuma palaa joka käytön yhteydessä -ja kasvaa.
Jos/kun pullistuna on yhdessä kennossa, sen voisi poistaa ja käyttää akkua vielä 4s -tyyppisenä, jos moiselle löytyy käyttöä.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2808 : 30.04.10 - klo: 13.44 »
moro :grin:
tommosta Venomin LiPo 2S 1P 7.4V 2000mAh 20C oisin ostamassa pikkurevoon, ja ois pari kysymystä tosta liposta. towerhobbiesis sanotaa et tartteis A charger with balancing capabilities(oman ymmärryksen mukaan laturi jossa on tasapainotus toiminto?). no mullaha semmone on(graupner ultramat 14), mut eipä ole sitä 'balancerii'. mihi ja miks tollasta balancerii tartteis :huh:
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2809 : 30.04.10 - klo: 15.10 »
moro :grin:
tommosta Venomin LiPo 2S 1P 7.4V 2000mAh 20C oisin ostamassa pikkurevoon, ja ois pari kysymystä tosta liposta. towerhobbiesis sanotaa et tartteis A charger with balancing capabilities(oman ymmärryksen mukaan laturi jossa on tasapainotus toiminto?). no mullaha semmone on(graupner ultramat 14), mut eipä ole sitä 'balancerii'. mihi ja miks tollasta balancerii tartteis :huh:

Se tasaa jänitteet tämän pakan kahdessa kennossa.
Tämmöisen voi tunkea laturin ja akun väliin:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-pcm-pro-kennon-tasapainottaja-p-78.html
tai hommata halvalla tasaava laturi:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/tasaava-laturi-kennoa-p-719.html
Kiinasta, verkkoon:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8247
Kiinasta, akkuun/virtalähteseen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6507

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2810 : 30.04.10 - klo: 15.42 »
ja se tasaaja on pakko olla ku lataa lipoo?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2811 : 30.04.10 - klo: 15.47 »
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2812 : 30.04.10 - klo: 16.15 »
kiitos jälleen kerran :grin:
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2813 : 30.04.10 - klo: 19.42 »
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

Jos ladataan lipo akkuja, niin balanseri/tasuri PITÄÄ AINA OLLA KÄYTÖSSÄ JA KYTKETTYNÄ KIINNI.
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2814 : 30.04.10 - klo: 19.57 »
Ja se tasaaja on pakko olla kun lataa lipoa?

Ei ole. Suositeltavaa kyllä. Akun käyttöikä pitenee kun kennot ovat samassa jännitteessä.

Jos ladataan lipo akkuja, niin balanseri/tasuri PITÄÄ AINA OLLA KÄYTÖSSÄ JA KYTKETTYNÄ KIINNI.

Ei ole mitenkään pakollista, suositeltavaa kylläkin käyttää balanseria
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2815 : 30.04.10 - klo: 20.03 »
Balanseri pitää aina olla käytössä,
kun lataillaan lipoja,
joissa on kaksi tai useampia kennoja.

Balanseri balansoi/tasaa kennojen voltti eroja,
näin ekäisten sen, että esimerkiksi kaksikennoisen lipon toinen kenno ylilatautuu ja räjähtää.

Toni

Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2816 : 30.04.10 - klo: 20.13 »
Balanseri pitää aina olla käytössä,
kun lataillaan lipoja,
joissa on kaksi tai useampia kennoja.

Balanseri balansoi/tasaa kennojen voltti eroja,
näin ekäisten sen, että esimerkiksi kaksikennoisen lipon toinen kenno ylilatautuu ja räjähtää.

Toni



Tiedän kyllä mitä se balanseri tekee, mutta se EI siltikään ole _pakollista_, vaan _suositeltavaa_

Lipo akkua voi ladata myös ilman balanseria
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2817 : 30.04.10 - klo: 20.19 »
...Oookei, ihan sama se mulle,
jos se sun lipos räjähtää sen takia,
kun et käyttänyt balanseria ladatessasi sitä...

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2818 : 30.04.10 - klo: 23.28 »
Ei myöskään ole pakko käyttää kumia Tallinnassa tyttöjen kanssa vehdatessa, mutta käyttämättä jättäminen on aivan yhtä tymää kuin lipojen lataaminen ilman balanseria..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2819 : 01.05.10 - klo: 12.46 »
Kyllä se balanceri lipojen kanssa on aivan ehdoton. Jos esimerkiksi katsoo latauksen aikana kennojen jännitteitä, niin jo 2S lipossa jompi kumpi kenno menisi *väkisin* ylijännitteeseen ja vaarana on kennon räjähdys.

Jos lataa ilman balanceria, niin lataus kannattaa lopettaa heti, kun laturi siirtyy CV (constant voltage) vaiheeseen -> todennäköisyys ylilataukselle on pieni. Silloin tosin kapasiteetista jää vielä n. 20% käyttämättä.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck