Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513048 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2910 : 20.05.10 - klo: 11.45 »
Jep, eli tarttet tällasia pari kpl:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8927

Kotimaasta en tiedä mistä löytyis, noitakaan ei näytä olevan varastossa juuri nyt.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2911 : 20.05.10 - klo: 12.12 »
Minulle on tulossa kahden akun autoon, jossa ei ole LiPo cutoffia tasurissa, LiPo -akut. Lisäksi olen aivan aloittelija näiden vempaimien kanssa, onko tämä paha  :embarrassed: Jostain lueskelin että on olemassa jotain irrallisia varoittimia LiPo akkujen varauksen vähentymiselle. Mitä nämä ovat nimeltään että osaisin etsiä jostain racingfactoryn tms putiikin valikoimista?

"Lipovahti"-nimellä voi kysellä kotimaisista liikkeistä.

Kiinan tuotteista paremmin tuohon käyttöön sopii esim. pari tällaista: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7224.


Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2912 : 20.05.10 - klo: 12.19 »
^ Kappas, tuo meni kokonaa iteltä ohi..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2913 : 20.05.10 - klo: 12.46 »
Tuo mop:n mainitsema yksinkertaisempi(ja halvempi) laite on kyllä loistava keksintö. Itsellä on ollut noita lennokeissa varoittamassa akun loppumisesta. Sekä 2S että 3S versiot olen testannut, eikä niistä ole muuta negatiivista löytynyt, kuin että piirilevylle menevien johtojen vedonpoisto kannattaa hoitaa kuntoon vaikkapa kuumaliimalla.
Laitteen varsinaisessa toiminnassa ei ole mitään valittamista. Summeri kuuluu riittävän kaukaa ja punainen vilkkuva valokin on tarpeeksi kirkas, että sen erottaa melko kaukaa.
Laite ei tunnista yksittäisen kennon jännitettä, vaan se mittaa koko akun jännitettä. Toisaalta laite alkaa varoittelemaan jo hyvissä ajoin ennen kuin akku on oikeasti tyhjä, eli silloin yksittäinen kennokaan tuskin on päässyt alle sen suositellun 3V jännitteen.

Jos haluaa päästä vielä halvemmalla, niin myös tämä lipovahti toimii mainiosti:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4175
Vaikka tuo onkin varsinasesti 3S:lle tarkoitettu, se toimii myös 2S akun kanssa, koska se tarkkailee yksittäisiä kennoja. 2S käytössä jätetään vain kolmannen kennon piikki "ilmaan". Laitteessa ei ole summeria. Vihreät valot muuttuvat punaisiksi kennokohtaisesti kun kennon jännite on pudonnut n. 3.2 volttiin.

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2914 : 20.05.10 - klo: 12.59 »
Kiitän vinkeistä, nuo menevät tilaukseen jos kotimaan liikkeistä (Espoo-Helsinki) ei löydy mitään vastaavaa  :smiley:

Poissa Vetoaxeli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2915 : 20.05.10 - klo: 13.32 »
En tiedä kuin hyvin lipovahti auttaa siinä tapauksessa, kun unohdat auton noparin, tc spec jossa kyllä on lipocutoffi, päälle jossa on tuuletin akun tyhjäksi ajamisen jälkeen... :cry: Noh siperia opettaa ja ens kerralla muistaa varmastikin laittaa noparin pois päältä eikä jätä sitä kolmeksi tunniksi parvekkeelle  :roll: Pääseepähän akkukauppaan heti kun saa rahaa. :evil:

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2916 : 20.05.10 - klo: 13.37 »
^ Ja ne akkupiuhathan irrotetaan aina ajon jälkeen, eiks je..?  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2917 : 20.05.10 - klo: 13.54 »
olikos samu81 muuten tietoinen jo, että lipo akut vaativat myös lipo laturin? tuli vaan mieleen kun mainitsit, että olet aivan aloittelia näiden vehkeiden kanssa.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2918 : 20.05.10 - klo: 14.03 »
Kyllä kaikki muut on hanskassa, LiPo yhteensopiva laturi ja traxxas -liittimet sun muut. Vielä kun se penteleen brittikauppa olisi toimittanut autoni lentopostilla eikä jonkin kirotun rahtilaivan kyydissä niin olisi ollut hienoa  :angry:

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2919 : 20.05.10 - klo: 14.32 »
Julie siskon lähettämät 4000mah hardcase zippyt tuli tänään. Etsi virhe kuvasta.



Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2920 : 20.05.10 - klo: 14.37 »
Pikkusen väärän kokonen/lainen tuo + ja - napojen välist lähtevä johto?  :shock:
Pitäs olla pienempi liitin ja tuo musta johto on ylimääräinen siis?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2921 : 20.05.10 - klo: 14.46 »
Julie siskon lähettämät 4000mah hardcase zippyt tuli tänään. Etsi virhe kuvasta.





Noh... vähän on tumman olonen kuva,

Ei vaan eipä tolla pötköakkua ainakaan balansoida, tainnu mennä pakettiin saddleakkujen latauskaapelit
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2922 : 20.05.10 - klo: 15.06 »
Näköjään saddle latauskaapeli pakettiin eksyny  :cheesy:.
Jeps

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2923 : 22.05.10 - klo: 07.36 »
Kuinkas paljon ajoakku saa lämmetä ajonaikana? Testasin juuri ensimmäistä kertaa Rhinon 4S 2350mAh akkua VE:ssä ja akku oli ajon jälkeen +47astetta.Onko vielä normaalia?  :roll:
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2924 : 22.05.10 - klo: 08.09 »
lähetäkää linkki laturimesta,jossa on sisäinenlipotasaaja joka olis halpa.tai sitten ulkoinenkin käy,mutta tarvii saada samalta sivustolta.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2925 : 22.05.10 - klo: 09.02 »
^ No lähetetääs:

http://lmgtfy.com/?q=lipolaturi

Eikun ettimään..  :roll:

Eihän se oma-aloitteisuus VOI olla noin vaikeeta..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2926 : 22.05.10 - klo: 09.05 »
^ No lähetetääs:

http://lmgtfy.com/?q=lipolaturi

Eikun ettimään..  :roll:

Eihän se oma-aloitteisuus VOI olla noin vaikeeta..
:laugh:
.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2927 : 22.05.10 - klo: 12.46 »
Kuinkas paljon ajoakku saa lämmetä ajonaikana? Testasin juuri ensimmäistä kertaa Rhinon 4S 2350mAh akkua VE:ssä ja akku oli ajon jälkeen +47astetta.Onko vielä normaalia?  :roll:

Muutama vuosi sitten kaukoidän lipot olisivat pullistuneet jo noissa lämmöissä, mutta kiinalaiset ovat parantaneet laatua huimasti viimeaikoina. Kyllähän tuo lämpö on aikalailla siinä rajoilla että akun ikä alkaa lyhenemään normaalia nopeammin. Tästäkin asiasta on olemassa montaa koulukuntaa. Jotkut jopa lämmittävät lipot ennen ajoa että saisi kaikki tehot irti.
Sulla on toivottavasti noita akkuja ainakin 2kpl rinnankytkettynä? Yksinään tuon akun antama teho selvästi liian vähän VE:n tarpeisiin.

Poissa Masse_19_11

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2928 : 22.05.10 - klo: 15.32 »
Semmosta kysyttävää että onko normaalia, kun viime vuoden kesäkuussa ostettu Fullymaxin 20c 5400 lipo latautuu enää vain n. 3500 mah? Akulla ajettu viime kesänä lähes joka päivä.
Rustler VXL | Hpi sprint 2 flux | Futaba 3pm 2.4ghz | 2S & 3s Lipo |

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2929 : 22.05.10 - klo: 16.51 »
Akut ei kestä ikuisesti. Toiset lahoaa nopeammin kuin toiset.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2930 : 22.05.10 - klo: 18.23 »
Jos on vielä säilytetty talven yli täyteen ladattuna, niin kyllä tuo on ihan normaalia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2931 : 22.05.10 - klo: 18.32 »
Kuinkas paljon ajoakku saa lämmetä ajonaikana? Testasin juuri ensimmäistä kertaa Rhinon 4S 2350mAh akkua VE:ssä ja akku oli ajon jälkeen +47astetta.Onko vielä normaalia?  :roll:

Noihan on ne multa ostetut 25C akut. Ei riitä virrananto yhdessä akussa tuollaiselle autolle. Laita ne kaikki kolme (tai vähintään kaksi) rinnan, niin alkaa akut pysyä viileänä ja auto liikkua. Samalla saat 7000 mAh (tai 4700 mAh) akun, jolla hetken aikaa ajaakin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2932 : 22.05.10 - klo: 18.52 »
Kuinkas paljon ajoakku saa lämmetä ajonaikana? Testasin juuri ensimmäistä kertaa Rhinon 4S 2350mAh akkua VE:ssä ja akku oli ajon jälkeen +47astetta.Onko vielä normaalia?  :roll:

Noihan on ne multa ostetut 25C akut. Ei riitä virrananto yhdessä akussa tuollaiselle autolle. Laita ne kaikki kolme (tai vähintään kaksi) rinnan, niin alkaa akut pysyä viileänä ja auto liikkua. Samalla saat 7000 mAh (tai 4700 mAh) akun, jolla hetken aikaa ajaakin.


Kiitos neuvosta  :smiley:  Tuollatavoin saakin yhden "jättiakun" eipä tullut kieltämättä mieleen.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa Vetoaxeli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2933 : 23.05.10 - klo: 20.57 »
^ Ja ne akkupiuhathan irrotetaan aina ajon jälkeen, eiks je..?  :wink:


Joo ainahan ne irroitetaan ;) (ku muistaa)  :afro:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2934 : 24.05.10 - klo: 00.25 »
Niin sen akun saa kyllä tyhjäksi vaikka noparin "sammuttaisikin", jos virtajohdot jättää kiinni. Toki tyhjenemisajassa on ero, mutta jos cutoffiin asti on ajanut, niin se ei paljoa tarvitse kun ollaan alijännitteellä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Vetoaxeli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2935 : 24.05.10 - klo: 17.25 »
Niin sen akun saa kyllä tyhjäksi vaikka noparin "sammuttaisikin", jos virtajohdot jättää kiinni. Toki tyhjenemisajassa on ero, mutta jos cutoffiin asti on ajanut, niin se ei paljoa tarvitse kun ollaan alijännitteellä.

Näinpä, mut minkäs teet jos on sama pää kesät ja talvet. :D

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2936 : 25.05.10 - klo: 14.00 »
Tuollaisten about 5000mAh:n LiPo akkujen lataus ottaa tiettävästi hieman aikaa, tunnista puoleentoista (?). Entäpä jos noita latailee ajeluiden jälkeen / arki-iltoina storage -tilaan eli puolitäyteen ja ennen mahdollisia v-lopun ajeluita sitten täyteen, jolloin säästäisi about puolet latausajasta. Koska käsittääkseni näitähän ei saanut säilyttää täyteen ladattuina esim. viikon mittaisia aikoja?

Tulossa on auto joka vaatii kaksi akkua kerrallaan, lataile siinä sitten perjantaina töiden jälkeen niitä 3h ennen kuin pääset ajelemaan 30-45 minuutiksi...  :undecided: Siinäpä syy hölmöön kysymykseeni  :embarrassed:

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2937 : 25.05.10 - klo: 14.04 »
Kyllä niitä voi vaikka pari viikkoa täynnä pitää. Ei ne siitä itseensä ota. Sitten kun aletaan pitämään kuukausi tai enemmän hyllyssä niin ladataan siihen 3.8v/kenno.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2938 : 25.05.10 - klo: 14.13 »
Tämä selvä, kiitän  :smiley:

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2939 : 25.05.10 - klo: 14.19 »
Tulossa on auto joka vaatii kaksi akkua kerrallaan, lataile siinä sitten perjantaina töiden jälkeen niitä 3h ennen kuin pääset ajelemaan 30-45 minuutiksi...  :undecided: Siinäpä syy hölmöön kysymykseeni  :embarrassed:

Ja varsinkin kun sulle on tulossa 2 paria akkuja..  :grin:

Mutta onhan markkinat latureita täynnä, ei muuta kun jotain halpislaturia rinnalle niin saa ladattua pari akkua kerralla.  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4