Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513045 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2940 : 25.05.10 - klo: 19.15 »
Tuossa olisi HobbyKingillä akkuhamsterille pätevä laturi, HobbyKing Quattro 4x6S Lithium Polymer Multi Charger.
Lataa/balansoi neljää akku kerralla - olisi melko pätevä laite jos saisi vielä isoilla virroilla ladattua montaa akkua. Vaatii tosin poweriltakin jo vähän.  :azn:

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2941 : 25.05.10 - klo: 20.18 »
Tuo on wanha... Platinum asiakkaille tuo lähtee 100$. Mutta siellä on uudempikin vastaava mikä lähtee jokaselle 100$ eli tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170

Nuo on melkeen niin, että tuo ylempi pohjautuu wanhaan accuceliin kun 2s lataus max.5a ja tuossa uudemmassa max. 2s lataus 6a kuten uudessa accucelissakin.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2942 : 25.05.10 - klo: 21.32 »
Kummallakaan ei voi ladata kuin 50W teholla per akku ja se ei (ainakaan tälle) hamsterille riitä. Kyllä tuota mietin kun laturisalkkua olen rakennellut, mutta päädyin kahteen 10 A virralla yhtä akkua lataavaan 200 W:n laturiin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2943 : 25.05.10 - klo: 22.20 »
Tuollaisten about 5000mAh:n LiPo akkujen lataus ottaa tiettävästi hieman aikaa, tunnista puoleentoista (?). Entäpä jos noita latailee ajeluiden jälkeen / arki-iltoina storage -tilaan eli puolitäyteen ja ennen mahdollisia v-lopun ajeluita sitten täyteen, jolloin säästäisi about puolet latausajasta. Koska käsittääkseni näitähän ei saanut säilyttää täyteen ladattuina esim. viikon mittaisia aikoja?

Tulossa on auto joka vaatii kaksi akkua kerrallaan, lataile siinä sitten perjantaina töiden jälkeen niitä 3h ennen kuin pääset ajelemaan 30-45 minuutiksi...  :undecided: Siinäpä syy hölmöön kysymykseeni  :embarrassed:

Ei varmasti mene miksikään vaikka lataa valmiiksi täyteen (max. vko. ajaksi)
Aina tulee ladattua akut täyteen,vaikka tietäisin että viikkoon en pääse ajamaan (tuo vko. ollut aika lailla max. aika),enkä ole huomannut akuissa mitään heikkenemää.
« Viimeksi muokattu: 25.05.10 - klo: 22.23 kirjoittanut jekku »
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2944 : 25.05.10 - klo: 22.31 »
Täällä 4 viesti ylhäältä päin kertoo aika hyvin säilytystilan lataustilan merkityksen mAh:n säilymiseen:
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg385534#msg385534

Poissa juust0_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2945 : 26.05.10 - klo: 00.01 »
Onkos porukalla kokemuksia tästä liposta? Ajattelin 5 kappaletta tilata kun noin halpoja ovat. Suositelkaapas jotain hyvää 3 kennosta lipoa samaiselta sivulta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2946 : 26.05.10 - klo: 00.07 »
Hyvä hinta-laatusuhde. Zippy Flightmaxit on tuolta olleet ihan hyviä valintoja, eikä Turnigytkään mitään huonoja ole. Laatu työn laatu ehkä vähän heikompi, kun ainakin itsellä irronut juotoksia Turnigyistä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2947 : 26.05.10 - klo: 22.38 »
Uskaltaako tuollaista Kiinan LiPoa alkaa lataamaan jos (/kun) se oli saanut aikamoista niittiä matkallaan tänne. Neljän akun postituspahviloota toisesta päästään aivan lytyssä ja akun (Turnigy) valkoinen kotelokin silminnähden kolhuinen. Akku itse oli vielä tälläisessä kuplamuovissa ja on päällysmuoveineen aivan tip-top kunnossa, mutta olen aivan aloittelija näissä asioissa...  :embarrassed:

Poissa juust0_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2948 : 26.05.10 - klo: 23.16 »
Laita ulos latinkiin ja kattele paukkumista  :grin:

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2949 : 26.05.10 - klo: 23.17 »
Tuota vartenhan ne suojataan ja pakataan kuljetusta varten. Jos kerran akut on ulkoisesti ehjät, niin ajoon vain. Kovempaa kyytiä ne käytössä saavat, ellei sitten ihan neiteillen ajele.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2950 : 27.05.10 - klo: 07.28 »
Tuo on wanha... Platinum asiakkaille tuo lähtee 100$. Mutta siellä on uudempikin vastaava mikä lähtee jokaselle 100$ eli tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170

Nuo on melkeen niin, että tuo ylempi pohjautuu wanhaan accuceliin kun 2s lataus max.5a ja tuossa uudemmassa max. 2s lataus 6a kuten uudessa accucelissakin.
Minkäs lainen virtalähde tohon tarvitaan? Käykö esim. tälläinen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256&Product_Name=12V_5A_Power_Supply ? Ja entäs nuo lataus virrat, saako tuolla ladattua vaikka kahta tai kolmea 3s akkua 6a virralla?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo


Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2952 : 27.05.10 - klo: 11.29 »
Kannattanee lukea kommentit noista virtalähteistä. Itse kierrän nuo tekeleet kaukaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2953 : 27.05.10 - klo: 11.47 »
Tällä  jaksaa kolmen 2-3s akun latausta 5A:lla ruokkia.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2954 : 27.05.10 - klo: 13.14 »
Tämä poweri on myös erittäin toimiva peli. Muistuttaa ulkoisesti melkolailla muuten tuota HK:n poweria. On ainakin 5kk käytöllä hyvä laite. Melko hiljainen, kunhan saa tuulettimen vakaille kierroksille. Pitäisi jaksaa ruokkia melko suuria akkuja (siis toimittaa laturille virtaa), ennenkuin kyykkää (antaa siis 345W ulos). Pitää iC 106B+ mukaan jännitteen 15,08V eikä heilu mihinkään. Eli voin suositella, jos vaan laturi sietää 15V jännitteen.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2955 : 27.05.10 - klo: 14.32 »
Kannattanee lukea kommentit noista virtalähteistä. Itse kierrän nuo tekeleet kaukaa.

Ei tosiaankaan ole mairittelevia lausuntoja.
Itse en omista virtalähdettä, vaan minulla on auton akku ja sille normilaturi. En siis ole tämän harrastuksen takia joutunut hommaamaan mitään: laturi ja kesäauton ja 3.auton akut toimivat lähteenä...jollen lataa hobbysityn halpiksella jossa on jo muuntaja itsessään:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8247

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2956 : 27.05.10 - klo: 14.53 »
Osaava tai no ei edes kovin osaava tartte olla askartelee nurkissa pyörivistä pc:n powereista hinta/tehosuhteeltaan varsin pätevän virtalähteen.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2957 : 27.05.10 - klo: 22.53 »
Ne vaan eivät pidemmän päälle pidä siitä jos kuormittaa esim. vain yhtä 12 voltin lähtöä eikä muita. Toisaalta alkaa olla aika hintava PC-virtalähde, jonka yksi 12 V:n lähtö kestää 200 W:n kuorman.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2958 : 27.05.10 - klo: 23.13 »
Ite maksoin 15e sis. pk (eli ilmseksi kun posti otti 10,5e) 450W antekista ja tuosta ainakin kaikki 12v lähdöt lähtee samasta pisteestä, että en sitten tiedä miten nuo 2 erillistä linjaa on oteutettu kun tässäkin pitäisi olla erlliset. 17A ja 15A. Tosin vaikka olis vaan jompi kumpi käytössä niin se onkin sitten jo se parisataa wattia.

Uudemmissa powereissa pitäisi myös 12v linjan olla reguloitu niin ei tartte kuormittaa muita linjoja. Jos vanhempaa sorttia niin kuormituksen voi hoittaa tehovastuksella tai vaikka lampulla (jos kaipaa työvaloa :D ).

Hulluhan uuden powerin tohon tarkotukseen menis ostamaan ja silppuamaan. Puhe oli nimenomaan niistä nurkissa kierivistä powereista. Tai sitten ostaa käytettynä jonkun kun noitakin on jo muailman syrjä täys.

e:Voishan sitä huvikseen kokeilla 100W halogeeneilla paljonko löytyy tosta mehua. Vai tuleeko savua kun mennään sinne parinsadan watin yli...
« Viimeksi muokattu: 27.05.10 - klo: 23.24 kirjoittanut OV »

Poissa Hegetti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2959 : 28.05.10 - klo: 17.35 »
sain tänään postista tilaamani akun yuntong 5000mah:n ja balancerin yuntong smartin.
Iski vain semmonen ongelma, että mihin laitaan tuossa balancerissa olevaa liitintä tämä akku pitää kytkeä? eli tämän kuvan perusteella ylä vai ala laitaan?
ohjeesta ei oikein saanut tolkkua siitä.
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2960 : 28.05.10 - klo: 21.02 »
on niin kovin pieni kuva ettei oikeen saa selkoo, mutta eikos noissa yleensä ole merkki jonka kohdalle balanseripiuhan musta johto tökätään?

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2961 : 28.05.10 - klo: 21.05 »
Katsoppa tästä kuvasta :



Tuossa, missä lukee 2-5S, on ylhäällä ja alhaalla + ja - merkit, - kohtaan tulee balanseriliittimen musta piuha. -Sami
Jeps

Poissa Hegetti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2962 : 28.05.10 - klo: 22.48 »
Katsoppa tästä kuvasta :



Tuossa, missä lukee 2-5S, on ylhäällä ja alhaalla + ja - merkit, - kohtaan tulee balanseriliittimen musta piuha. -Sami

Kokeilin, mutta liitin ei passaa tuohon oikein mitenkään :undecided:
pitääkö se olla ihan tuossa laidassa? vai kärsiikö sen olla keskemmällä?
(ei kyllä passaa oikein nuinkaan) :undecided:
Hobbylinnassa sanoivat että se passaa siihen suoraan, mutta ei tuo näytä passaavan.
 
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2963 : 29.05.10 - klo: 09.28 »


Kokeilin, mutta liitin ei passaa tuohon oikein mitenkään :undecided:
pitääkö se olla ihan tuossa laidassa? vai kärsiikö sen olla keskemmällä?
(ei kyllä passaa oikein nuinkaan) :undecided:
Hobbylinnassa sanoivat että se passaa siihen suoraan, mutta ei tuo näytä passaavan.
 

Eihän tuo siihen muistaakseni suoraan sovi. Akussa on JST-EH tasausliitn ja tasurissa taitaa olla JST-XH tasausliitn.

Eli tarviit sovitepalan JST-XH-->JST-EH
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa Samu81

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2964 : 29.05.10 - klo: 15.30 »
LiPo -akku p*skana?

Kyseessä siis uusi 4000mAh:n Turnigy jota on yritetty ladata täyteen, luonnollisesti balanced -moodilla. Ehkä vartin latauksen jälkeen laturi herjasi "check connection". Tarkastin kaiken jatkoin latausta, mutta laturini aikakatkaisu katkaisi latauksen 120min kohdilla. Tällöin akkuun oli mennyt jotain 2400mAh:ta (uusi akku - 1. lataus). Kokeiltiin lähteekö lataamaan lisää ja lähti jollain 0,3-0,5A:lla, en kuitenkaan jäänyt odottelemaan vaan lataus kesken ja akku autoon ja ajelemaan.
Vertailun vuoksi toinen aivan samanlainen Turnigyn uusi akku latautui täysin kiltisti ja sinne meni reilu 2400mAh noin 35min aikana.

 Kyseisellä akkuparilla ajeltiin 20-25min jonka jälkeen tämä temppuillut yksilö takaisin laturiin. Lataa alkuun hienosti 4A:lla mutta reilun vartin / 20min jälkeen latausampeerit tippuvat 0,1-0,5 ja tätä jatkuu kunnes laturini aikakatkaisu poikkaisee leikin 120min jälkeen. Tällöin oli ladannut sinne noin 2500mAh. Vittuillakseni kokeilin vielä tuohon perään ja toiset 120min meni, nyt ihan kokoajan 0,1-0,5A -virralla ja sai ladattua kokonaiset 323mAh:ta lisää akkuun.

Q: Onko tuo p*skana, uskaltaako sillä ajella (kahden akun auto) vai voiko sille vielä tehdä jotain?
« Viimeksi muokattu: 29.05.10 - klo: 15.35 kirjoittanut Samu81 »

Poissa Hegetti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2965 : 29.05.10 - klo: 15.50 »


Kokeilin, mutta liitin ei passaa tuohon oikein mitenkään :undecided:
pitääkö se olla ihan tuossa laidassa? vai kärsiikö sen olla keskemmällä?
(ei kyllä passaa oikein nuinkaan) :undecided:


Eihän tuo siihen muistaakseni suoraan sovi. Akussa on JST-EH tasausliitn ja tasurissa taitaa olla JST-XH tasausliitn.

Eli tarviit sovitepalan JST-XH-->JST-EH

jaa-a. hobbylinnassa sanoivat että se passaa suoraan.
No, pitää hommata sit adapteri
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

Poissa Hegetti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2966 : 29.05.10 - klo: 19.19 »
No nyt on testattu akkua muutamien pienten vaikeuksien jälkeen. :laugh:
Ensikertalainen kun näitten lipojen käyttäjä olen, niin kyllä ihmetytti miten tuo lipo tuo niin paljon enemmän voimaa autoon, kuin vanhat nimhit :grin: (ois pitänyt hommata lipot aiemmin) :grin:
 
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2967 : 29.05.10 - klo: 21.23 »
No nyt on testattu akkua muutamien pienten vaikeuksien jälkeen. :laugh:
Ensikertalainen kun näitten lipojen käyttäjä olen, niin kyllä ihmetytti miten tuo lipo tuo niin paljon enemmän voimaa autoon, kuin vanhat nimhit :grin: (ois pitänyt hommata lipot aiemmin) :grin:
 

saman asian tänään huomasin.rupesi sbv2 jo kirmaamaan ihan eri kivasti...kun vaan osaisi ajaa
Kesämies!

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2968 : 29.05.10 - klo: 21.35 »
Noita akkuja nyt näkyy olevan esim. 2s ja 2s1p!
Niin mitä tuo 1p tuossa lopussa oikein meinaa?

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2969 : 29.05.10 - klo: 21.41 »
Noita akkuja nyt näkyy olevan esim. 2s ja 2s1p!
Niin mitä tuo 1p tuossa lopussa oikein meinaa?

Lyhyesti: 2 kennoa sarjassa ja 1 rinnan kytketty.
Tarkoittaa siis että akussa yksi kennoista on kytketty rinnan.
-tauolla-