Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1513039 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3150 : 04.08.10 - klo: 00.28 »
Ei vaan mene mun kaaliin miten jännitettä nostetaan virralla laturissa, jos powerista ei saa irti kuin esim 12V? Luulen (ilman parempaa tietoa) että lataus tapahtuu osittain/jotenkin myös balanseriliittimen kautta? Eihän se tasaus onnistu muuten mitenkään jos lataus tehään vaan päävirtakaapeleista jonka takana 4 kennoa sarjassa. Miten ne balanserin johdot on kytketty akkuun, joku tietää?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3151 : 04.08.10 - klo: 01.58 »
Balansseripiuhojen kytkentä on just niinkuin itse tuossa aiemmin arvuuttelit, yhteinen miinus ja kennokohtainen plus, eli balansseriliittimestä saadaan mitattua kennokohtainen jännite, joka lienee sen tarkoitus myös latauksessa.

Ainakin kaikki ne lipo-laturit, joita olen käyttänyt vaatii aina, että "päävirtapiuhat" on kiinni laturissa, jotta lataus onnistuu. Oma veikkaus on, että lataus tapahtuu pääjohtimista ja kennokohtainen tasaus (purku) balansseriliittimen kautta. Ainakin osassa latureissa on ns. normaali lataus (ei tasausta), jolloin myöskään tasausliitintä ei tarvitse kiinnittää laturiin. Akun ja sen johtimien näkökulmasta lataaminen pelkkien tasauspiuhojen kautta on ihan mahdollista, kuten sanoin en vaan sellaisen laturiin ole vielä törmännyt.

Tuota jännitteen nostamista en osaa sähköteknisesti selittää,  mutta voihan noilla samankaltaisilla latureilla ladata lipoja esim. 8S akkuun saakka, jolloin akun kokonaisjännite on maks. 29,6V.
Flying Calacucco

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3152 : 04.08.10 - klo: 02.06 »
Minun halvat tasaavat laturini lataavat vain tasausliittimen kautta.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3153 : 04.08.10 - klo: 08.55 »
Hyvä. Tuo balanserijohtojen kytkennän vahvistus auttaa paljon ja tästä voinkin jatkaa pähkäilyä. Tosin lisääkin varmaan tulossa LiPo aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, prepare yourself!
Ja kai se on vaan uskottava että 12V syötöllä lataa 14,8v akun kun sitä niin kovaa väitätte.
Tässä huomasin ettei ne KONEtekniikan opinnot aikoinaan ihan turhaa olleet  :azn:
Sopivia latureja on tuo hobbyking täynnä, lienee viisainta säästää jo tässävaiheessa ja hankkia vähintään 100w laite, mutta mistähän nyt virittelisin sopivan powerin?
Taidanpa kysäistä Vaasan elektroniikkakeskukselta josko sieltä saisi avun asiaan, tietysti jos on hyviä "kotkauksia" tehty niin kertokaa toki

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3154 : 04.08.10 - klo: 09.40 »
Elikkäs olis hakusessa traxxas bandit vxl autoon lipo akku ja laturi hobbykingistä. Tarkoituksena saada pitempää ajoaikaa, mutta millaista akkua ja laturia kokeneemmat suosittelis kun olen ihan aloitteja näissä hommissa. Ja onko akkuihin olemassa liittimiä mitkä käy suoraan tohon traxxaksen liittimeen ilman mitään kolvailuja??

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3155 : 04.08.10 - klo: 10.09 »
Tilaa akuksi tuo ja laturiksi vaikka tämä sekä siihen virtalähde.
Tuolta kun tilailee akkuja niin taitavat olla kaikki nykyään noilla putkiliittimillä. Eli jos autossasi on traxxasliitin niin joutuu kolvailemaan, ellet jostain löydä adapteria putkiliitin - traxxasliitin.

Edittiä, tuossa olisi semmoinen adapteri että välttyy kolvailulta.

Edit 2: Eihän tuo adapteri käy suoraan kun hobbycityn putkiliitin on mallia tälläinen







« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 19.34 kirjoittanut JiiPee »
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3156 : 04.08.10 - klo: 10.12 »
Kesälomalla kun sadetta pitelee niin kyselen joutessani lisää. Miten olisi ao systeemi? Luulen että OK paketti ladata 4S? Kommentteja kiitos!

Laturi:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger

onko tästä powerista mihinkään, lupaa ainakin kohtuu arvot:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477&Product_Name=IMAX_Power_Supply_100~240v_5A

EDIT: tulipa tilattua tuo ylläoleva pariskunta. Pitää katsoa jossainvaiheessa flukella pitääkö mitä lupaa
« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 13.03 kirjoittanut Anis »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3157 : 04.08.10 - klo: 10.32 »
Tuo linkittämäsi laturi on ihan hyvä ja kohtuuhintainen laite, itsellänikin on sellainen ollut vuoden verran käytössä. Sen sijaan tuo poweri on ihan rimpula, siinähän ei ole kuin 5A ulostulo.

Poweriksi kannattaa suosiolla katsella sellaista 15-20A poweria, jotta jatkossa saat siitä virtaa myös muihin laitteisiin ja lisälatureihin. Ohessa pari linkkiä, joista on omakohtaisia kokemuksia.

http://www.hobbylinna.com/power-supply-p-4726.html

http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=N250AAA

Ostin HC:stä yhden powerin. Se kesti noin viikon, jonka jälkeen poltti talosta sulakkeet.
Flying Calacucco

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3158 : 04.08.10 - klo: 10.45 »
Jaa, sulla on käyny huono tuuri. Mulla tuo hobbykingin poweri on toiminu yli vuoden ilman mitään ongelmaa. Eikä tuu kiusausta latailla yli 1C:llä eli 5A:lla kun ei potkua tule enempää :evil:
Nuo isommat powerit onkin sitten aivan eri hintaluokassa. Samahan tuolta on ottaa tuo 7€ laite kyytiin ja käyttää niin kauan kun toimii ja sitten miettii sitä kallista.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3159 : 04.08.10 - klo: 11.32 »
Mistä saisi lipo suojapussin suomesta tilattua halvalla tai ulkomailta, muuta tuleeko halvemmaksi kun lisätään postikulut hintaan??

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3160 : 04.08.10 - klo: 11.45 »
No tuolta hobbykingistä pussukka pari taalaa ja postit alle vitosen niin tuskin halvemmalla saa mistään.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3161 : 04.08.10 - klo: 14.35 »
Ja tuo kone kestää ton akun antamat tehot??

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3162 : 04.08.10 - klo: 14.36 »
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098 Siis kestääkö traxxas bandit vxl kone tämän akun tehot ettei ole vaaraa käräyttää??

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3163 : 04.08.10 - klo: 14.38 »
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098 Siis kestääkö traxxas bandit vxl kone tämän akun tehot ettei ole vaaraa käräyttää??

Akuissahan ei varsinaisesti tehoa ole, mutta kyllä VXL kestää 2S akun jännitteen.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3164 : 04.08.10 - klo: 15.40 »
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://cgi.ebay.com/7-4V-5500MAH-35c-60C-2S-RC-R-C-Lipo-Li-Po-Battery-/170506998465?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item27b30252c1
Vaikuttaa edullisilta ominaisuuksiinsa nähden mutta toimivatko?

Aika kovat postikulut tuolta ainakin tulee... 19.98$ / akku :huh:

Kokonaishintaa on se mitä pitää katsoa, ei postikulut.
Irtojohdoilla en ole löytänyt edullisempaa.
Mutta onko kokemuksia?
Lämpeneekö purkaessa ylärajoilla?


Ei ole kokemusta kyseisestä akusta. Mutta vaikka hyvän LiPo kennon sisäinen resistanssi onkin erittäin pieni, niin tuollaisilla virroilla lämpenee aivan varmasti.
Mutta onhan tuo reilusti yli kahden kilowatin piikkiteho kyllä aika mahtava, siinä lämpenee aika moni muukin paikka kuin akku - ja paljon enemmän.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3165 : 05.08.10 - klo: 10.59 »
Minkälainen LiPo olis hyvä kun ajatellaa kisakäyttöön?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3166 : 05.08.10 - klo: 11.16 »
Minkälainen LiPo olis hyvä kun ajatellaa kisakäyttöön?
Riippuu ihan mitä sarjaa ja kisoja meinaat kiertää.
Mutta varmaan yleispätevä sääntö on että akku on EFRA legal ja kovakuorinen 35-50C.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3167 : 05.08.10 - klo: 11.28 »
Lähinnä ajattelin tuota 4WD krossia.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3168 : 05.08.10 - klo: 12.48 »
Onkos tämä minkälainen kun vertaa vaikka tohon EFRAan http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098&Product_Name=Turnigy_5000mAh_
(jos ei nyt ajatella kisamieles) mottina tällänen http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
 pitäis vähä tietää lujaako kulkis (16/74) :tongue: Akku vaikuttaa kuitenki aika edulliselta (15€).
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3169 : 05.08.10 - klo: 14.28 »
No noillahan ei saa tietyissä(en nyt muista missä) kisoissa ajaa, muuten akku on ihan hyvä. Ja tuon setin/motin luulis lämpenevän aika reilusti nelkussa. Villi veikkaus 40-55km/h?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3170 : 05.08.10 - klo: 14.39 »
No noillahan ei saa tietyissä(en nyt muista missä) kisoissa ajaa, muuten akku on ihan hyvä. Ja tuon setin/motin luulis lämpenevän aika reilusti nelkussa. Villi veikkaus 40-55km/h?
Kyl se taitaa olla enemmä kun 5100mAh Nimf akulla menee 60km/h :p ja kyllähän se setti lämpenee sopivasti kananmunan paistoo varte. :mrgreen:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3171 : 05.08.10 - klo: 16.44 »
Ei vaan mene mun kaaliin miten jännitettä nostetaan virralla laturissa, jos powerista ei saa irti kuin esim 12V?

Kuinka sitten voi olla näitä inverttereitä, vai oliko se konvertteri... eniveis laite millä saat 12V akusta nostettua jännitteen 220volttiin

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3172 : 05.08.10 - klo: 16.49 »
Ja tuo kone kestää ton akun antamat tehot??

Edelleen... (moneen kertaan jopa edellisellä sivulla mainittu asia)

Akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan se luovuttaa virtaa sitä tarvitsevalle.

Olkoot vaikka 10.000mAh 150C akku niin kone kuin kone tottakai kestää sen.
Kone on se joka virtaa pyytää sen minkä maksimissaan kuluttaa ja akku sitten luovuttaa sen.

Tärkeintä on vain se ettei moottorin maksimi virrankulutus ole suurempi kuin akun maksimi virranantokyky.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3173 : 05.08.10 - klo: 20.46 »
En noista inventtereistä osaa sanoa? Kai se perustuu normi muuntajamalliin joista toisessa eri määrä (ja eri vahvuisia?) käämejä kuin toisessa? Tarvisi vaan noin kilowatin invertterin että voisi ottaa 220V/5A ulos, ja ei liene enää ihan pieni laite(?). Ja jostain se virta pitää invertteriinkin saada eli onko se virta sitten DC puolella noin 80A?
Piäisikin mielenkiinnosta perehtyä invertterin toimintaan tarkemmin jossain välissä, tuntuu vaan äkkiseltään siltä että jossain välissä vedetään aika kovia virtoja irti?
Herätys sähköinssit / DI:t, tarvitaan faktoja!

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3174 : 05.08.10 - klo: 21.13 »
Laturissa jännite nostetaan hakkuriteholähteellä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkuritehol%C3%A4hde
Näitä voi olla jännitettä laskevia tai jännitettä nostavia. Kun tehdään virta ja jännitemuunnoksia osa sisään mennystä tehosta menee häviöihin eli jos sisään menee 12V, 5A =>60W ulos tulee 40-50W edullisilla latureilla. Eli jos jännite nousee tuplaksi(12V->24V) saadaan virtaa ulos noin 40% sisään mennestä (5A->2A), loput sisään mennestä tehosta menee lämmöksi ja siksi halvoissa latureissa on se pieni ärsyttävästi ääntä pitävä puhallin.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3175 : 05.08.10 - klo: 21.20 »
Miksi RC moottorit sitten ylipäätään palavat? Ottavat liikaa virtaa, tietty.
Miksi ne ottavat enemmän virtaa kuin kestävät? Kuormitetaan liikaa, tietty.
Eli en ole ihan samaa mieltä että kone kestää sen minkä akulta pyytää. Tässä voi minuakin tietämättämämpi mennä vahingossa ajattelemaan asian väärin, kun kysymys oli kestääkö. Sitä ei voi kukaan luvata, riippuu KÄYTTÄJÄSTÄ.
Itse tiedän jotain pientä aiheesta, ja yhden CMS5700 koneen poltin (osittain kokeilunhalusta)kun ajoin tahallani 2*7,4V nihm akuilla vaikka motti oli kuin kiuas ja kuormitus kova.
Ok, onhan tässä saivartelua koska jokainen tietää (karrikoitu esimerkki) mitä tapahtuu jos esim MMM+2200KV kone lyödään akseli viilapenkkiin kiinni ja takana puskee vaikkapa 8S.
Tuleeko näissä moottoreissa akselitehon laskennassa koskaan eteen cos fii? Vai onko se liki 0 kun kestomagneettiroottori? Moottorin akseliteho tulee P=neliöjuuri 3*u*I*cos fii*hyötysuhde, ainakin 3~verkossa, josta helppo ratkaista tuntematon.
Jos moottori ottaa 100A onko se vaihevirta vai onko vaihevirta siitä vaan /neliöjuuri 3? Vai kui? Eikös nämä periaatteessa oli 3~moottoreita?



Ja tuo kone kestää ton akun antamat tehot??

Edelleen... (moneen kertaan jopa edellisellä sivulla mainittu asia)

Akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan se luovuttaa virtaa sitä tarvitsevalle.

Olkoot vaikka 10.000mAh 150C akku niin kone kuin kone tottakai kestää sen.
Kone on se joka virtaa pyytää sen minkä maksimissaan kuluttaa ja akku sitten luovuttaa sen.

Tärkeintä on vain se ettei moottorin maksimi virrankulutus ole suurempi kuin akun maksimi virranantokyky.




Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3176 : 06.08.10 - klo: 15.45 »
Huoh...

Ihanko tarkoituksella haluat ymmärtää asiat vaikean kautta?

Ihan rautakanki vääntönä.

Akun suuri kapasiteetti tai C arvo EI hajoita moottoria!!!!

Akku kun ei itsessään työnnä moottorille virtaa, vaan antaa ulos sen mitä siltä pyydetään... eli mitä kone vaatii.

Laitat autoos vaikka esimerkiks 10.5T harjattoman koneen...
Akuksi jonkun 2S 3700 25C akun...
Vaihdat autoon 2S 5600 50C akun...

Ei... ihan sama lopputulos... Se järeempi akku ei hajoita moottoria.

Tehdäänpä toisinpäin...

Laitat autoosi tehokkaan moottorin.... Esim vaikka 3.5T harjattoman.
2S 5600 50C akku pystyy luovuttamaan virtasyöpön koneen vaatiman virran.
Vaihdat sitten 2S 3700 25C akun...
Kyseinen akku ei pysty luovuttamaan koneen haukkaamaa virtaa... Akku turpoaa liian suuresta rasituksesta ja pahimmillaan syttyy...

Tähän ei tarvita mitään Coshu Wishyjä...
Ei minkään valtakunnan insinöörejä eikä muita.

Täysin perus kauraa jopa ala-astetta käyville harrastajille.

Kun LiPo akuista on kyse niin älä ylitä sen maksimivirranantokykyä.
Akku vahingoittuu siitä.
Tämäkin jo moneen kertaan koettu ja jopa tarkoituksella kokeiltua.
Akku turpoaa ja vahingoittuu... pahimmillaan syttyy.


Ja vielä lisäyksenä yksi rautalanka vääntö.

Moottori joka haukkaa virtaa maksimissaan 60A
Kyseisen koneen kestoon ei liity mitenkään se pystyykö akku luovuttamaan hajoamatta 100A vai 10.000A

Mutta 50A maksimi purkuvirran kestävää akkua alkaa äkkiä kiukuttamaan jos siitä kiskotaan 60A toistuvasti.
« Viimeksi muokattu: 06.08.10 - klo: 16.18 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3177 : 06.08.10 - klo: 16.19 »
Ite oon nyt ainaki ymmärtäny kun tulee melkee sama stoori jokaiselta tyypiltä (enkä oo ees VIELÄ mikää mestari täs Rc-autoilus),
mut joka tapaukses kysyisin onkos kellää kokemusta tälläsestä akusta http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10285
Vaikuttaa ainaki melko hyvältä eikä oo kallis :)
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3178 : 06.08.10 - klo: 16.22 »
Kyllä.
Ok ja toimivaksi todettu akku.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3179 : 06.08.10 - klo: 16.29 »
Kyllä.
Ok ja toimivaksi todettu akku.
Hyvä, sitten lähtee akku tilaukseen...
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|