Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512985 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4170 : 02.01.13 - klo: 20.10 »
Liittimen kipinöinti johtuu konkkien varautumisesta.
Ihminen sormineen ei akusta sähköiskua saa, kuten ei tule 1/1 auton akustakaan, mutta jos lähdet kielellä lipomaan niin varmasti sattuu.

Poissa vilve97

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4171 : 02.01.13 - klo: 22.28 »
Voisinkohan rakenta ittelleni noista 3s lipon jos kyken noita sarjaan http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/cs-5300mah-50c-1s.html ja autona on stampede 4x4
Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4172 : 02.01.13 - klo: 22.37 »
Voi rakentaa, mutta aika paljon helpommalla pääset jos ostat suoraan 3S lipot. Tuosta kun klikkailet akut ostoskoriin niin niitä on jäljellä enää 1 kpl eli pitäisi löytää vielä 2 samanlaista. Erilaisia lipoja ei kannata kytkeä sarjaan.

Poissa vilve97

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4173 : 02.01.13 - klo: 22.47 »
niin meen käymää huomenna rcm:ssä ja katon jos sielä on kolme noita niin ostan pitääkö ne kytkeä rinnakain vai sarjaan
Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4174 : 02.01.13 - klo: 22.49 »
Jos kytket ne sarjaan niin saat niistä 5000 mAh 3S akun, jos taas rinnan niin 15000 mAh 1S akun.

Poissa vilve97

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4175 : 02.01.13 - klo: 22.50 »
Oke kiitti
Ultima Sc 2,5T Stampede 4x4

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4176 : 03.01.13 - klo: 22.30 »
Jos lataat niitä 3s moodissa, niin tasauspiuhojen pitää olla myös oikein rakennettu. Osta suosiolla oikea 3s akku
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa santeriJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4177 : 04.01.13 - klo: 19.51 »
Mitä akkujen tiedoissa tarkoittaa esim. 40C ?
Kyosho DRX

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4178 : 04.01.13 - klo: 19.53 »
Akun kapasiteetin kun kertoo tuolla C-arvolla saadaan akun antama purkuvirta. Se ei saisi alittaa moottorin viemää virtaa. Esim. tehokas 4,5t hiiletön voi viedä lähemmäksi 100A niin siihen kannattaa valita akku mikä kestää enemmän kuin 100A, esim. 5000 mAh 40C (5Ah*40C=200A) riittää loistavasti kun on tuplavarmuus.
« Viimeksi muokattu: 05.01.13 - klo: 09.36 kirjoittanut Heuli »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4179 : 04.01.13 - klo: 23.12 »
Akun kapasiteetin kun kertoo tuolla C-arvolla saadaan akun antama purkuvirta. Se ei saisi ylittää moottorin viemää virtaa. Esim. tehokas 4,5t hiiletön voi viedä lähemmäksi 100A niin siihen kannattaa valita akku mikä kestää enemmän kuin 100A, esim. 5000 mAh 40C (5Ah*40C=200A) riittää loistavasti kun on tuplavarmuus.

Korjataan sen verran vaikka se tuossa viestin sisällössä ilmeneekin niin tuo akkujen purkuvirta PITÄÄ ylittää moottorin viemä virta.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4180 : 05.01.13 - klo: 09.42 »
Hyvä että muut on tarkkana  :shocked:

Korjasin viestini ettei pääse syntymään väärinkäsityksiä. Itse ainakin olen mitoittanut kaikki sähköt seuraavalla periaatteella:
1) Valitaan moottori, esim. 4,5t 1:10 touringautoon, arvioitu maksimivirta 2S lipolla 100A
2) Valitaan riittävän kestävä säädin, esim. 120A jatkuvaa virtaa kestävä malli
3) Valitaan riittävän kestävä akku, mieluummin selkeästi vielä säädintäkin kestävämpi, esim. 5000 mAh 50C (250A jatkuva virtaa kestävä)

Tuolla tapaa toimimalla on ainakin viimeiset viisi vuotta pelannut laitteet luotettavasti, hiilettömien alkuvaiheessa sai tapella kisoissa sitten senkin edestä kun oli tekniikka vielä "hieman" keskeneräistä. Joskus kun on nähnyt auton palaneen lipon jäljiltä, niin mieluummin jätän tuon nopeudensäätimen sulakkeeksi että se hajoaa ennen akkua. Moottorin viemät virrat voivat nousta äkkiä todella korkeiksi jos voimansiirrossa hajoaa jotain ja jatkaa ajoa täysillä erän loppuun asti.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4181 : 06.01.13 - klo: 19.57 »
Hei!minulla on kyosho drx ve ja Orion 2s 4200mAH 25c lipoakku ja olen ajanut niillä maksimissaan 10 asteisessa pakkasessa.paljonko auton ja akun pitäisi pakkasta kestää?
EXC125

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4182 : 06.01.13 - klo: 20.03 »
Hei!minulla on kyosho drx ve ja Orion 2s 4200mAH 25c lipoakku ja olen ajanut niillä maksimissaan 10 asteisessa pakkasessa.paljonko auton ja akun pitäisi pakkasta kestää?
Ei niille selkeitä rajoja ole mutta muovi hajoaa helpommin mitä enemmän pakkasta.Lipon kun ottaa lämpimästä niin ajon aikana se kyllä pysyy lämpimänä.Virran kulutusta autossasi on sen verran että se pitää akun lämpimänä.
Kyllä se ukko ainakin täällä hyytyy ennen autoa... :tongue:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4183 : 06.01.13 - klo: 20.22 »
Selvä,itselläni on myös kädet jäätynyt ennekuin akkutyhjentynyt:)kiitos tiedosta!
EXC125

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4184 : 06.01.13 - klo: 20.25 »
Näyttäisi olevan eri valmistajilla keskenään erilaisia tietoja tästä. Ainoa akkumyyjä/toimittaja joka on suoraan kysymykseen vastannut numeroina mitään, on MAXAMPS.

Heidän vastaus on:
Akku tiputtaa +10c alapuolella jo kapasiteettiaan ja purkukykyään! Numeroina vähintään 10% .
Kylmässä, alle nollan lämpötilassa säilytettyä akkua ei suositella otettavan käyttöön, jos purkunopeus on iso, ilman sääsuojaa..
Usean asteen alle nollan mennessä, c- arvo tippuu jopa alle puoleen! Heidän viestinsä ei tuntenut sen kylmempiä. Siihen viestiin loppui minun ja maxampsin yhteistyö.

Olen vaihtanut sähköpostiosoitettani, niin en täsmällistä viestin sanamuotoa enää löytänyt. Jossan 2006 kieppeillä olen sen muistaakseni tänne postannut.

Akkuja pidän takin sisätaskuissa ennen käyttöä pakkaskeleillä.
Kaikkina talvina olen ulkona ajellut, ja nyrkkisäännöllä " jos minä haluan villasukat, akulle jotain eristettä myös" ei akkuja ole siihen enää hajonnut.  Kuski ei meinaa sietää ajoa -15c kylmällä puolen toista akullista, joten tarve tiedolle kyseenalaistuu.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4185 : 09.01.13 - klo: 15.00 »
Ei helkkari... mikähän tuossa laturissa/akussa on vikana kun eilen oli ensimmäinen ajokerta ja sitä ennen latasin täyteen ja sitten ajeluitten jälkeen annoin akun jäähtyä ja laitoin lataukseen parin tunnin päästä laturi rupesi välkyttämään kaikkia vihreitä valoja. Silti näköjään se lataa joten kuten kun latasin tunnin ja akussa taas oli eloa.(noparissa lipo auto cutoff 6v) Eli ajossa nopari pisti virrat poikki kun jännite laski.
Uusi laturi jo on hieman harkinnassa vaikka tuo laturilla ja akulla latailtu 2 kertaa...  :sad:
Carnage brushless

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4186 : 09.01.13 - klo: 15.21 »
Ei helkkari... mikähän tuossa laturissa/akussa on vikana kun eilen oli ensimmäinen ajokerta ja sitä ennen latasin täyteen ja sitten ajeluitten jälkeen annoin akun jäähtyä ja laitoin lataukseen parin tunnin päästä laturi rupesi välkyttämään kaikkia vihreitä valoja.

Jos tarkoitus oli vaan vähän päästää höyryjä, niin se on ok. Jos taas halusit saada tuohon jotain vastauksia tai kommentteja muilta ihmisiltä, niin jotain lisäfaktoja pitäisi ehkä lisätä tuohon tekstiin. :azn:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4187 : 09.01.13 - klo: 16.26 »
No Elikkäs tässä vähän tietoja tarkemmin:
-Laturi välkyttäää kaikkia 3 vihreää lediä ja nopeasti punaista lediä perään kun siihen liittää tuon akun.
-Laturilla ladattu 2 kertaa.
-Akku on ladattu 2 kertaa ja on 2s ja 2700mah volz ja molempien kertojen jälkeen on toiminut hyvin.
 laturi rupesi ajon jälkeen lataamaan ja tunnin jälkeen laturi rupesi vilkuttelemaan nuita vihreitä valoja
-Mittarilla mittasin akusta jännitteeksi 6.6v ja 3,4v ja 3,2v toisesta
 ekalla ajokerralla nopari pisti virrat poikki koska jännite oli akussa 6v(lipo auto cut off)

Mitä toimen piteitä pitäisi tässä tilanteessa kokeilla?
Pitääkö uusi laturi ostaa tuon rtr paketin mukana tulleen tilalle.

kyseessä nyt on tämmöinen laturi: http://www.cmldistribution.co.uk/cml_product.php?new=true&productId=0000005570
Carnage brushless

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4188 : 09.01.13 - klo: 16.40 »
Mikä akku sinulla on eetuppi?
Lipo vai LiFe.

Linkin laturilla lataus pitäisi kestää noin 3 tuntia. Laturi ilmeisesti tasaa kennot vasta latauksen päätteeksi ja nyt se ei ole sitä kerennyt tekemään.

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4189 : 09.01.13 - klo: 16.44 »
Mikä akku sinulla on eetuppi?
Lipo vai LiFe.

Linkin laturilla lataus pitäisi kestää noin 3 tuntia. Laturi ilmeisesti tasaa kennot vasta latauksen päätteeksi ja nyt se ei ole sitä kerennyt tekemään.

Lipohan se on  :laugh:

laturi ei näköjään enää lataile mitään kun katoin yleismittarilla,
ei edes kuumene kuten aiemmilla latauskerroilla teki...
Carnage brushless

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4190 : 09.01.13 - klo: 17.15 »
"laturi ei näköjään enää lataile mitään kun katoin yleismittarilla,"

Laturin ostoksi taisi mennä. Tarkasta nyt kuitenkin johdot ja liittimet ensin. Täysi 2s Lipo on 8.4V.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4191 : 09.01.13 - klo: 17.24 »
En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta joskus ainakin joissain NIMH latureissa oli sulake joka saattoi kyrvähtää, tosin silloin laturiin eivät syttyneet lataus/virta valokaan. Silloin riitti sulakkeen vaihto joka maksoi ehkä noin euron jos sitäkään.

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4192 : 12.01.13 - klo: 12.34 »
Joo kokeilin vielä latailla 3s 1050mah akkua laturilla niin silläkin vilkutti mutta hieman eri tavalla...
No nyt on uusi laturi ja pari akkua tulossa saksanmaalta . :azn:
Helkkari kun laskivat just tähän aikaan tuon tullirajan 22e kun olisi ollut tarvetta amerikan tavaralle.
Carnage brushless

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4193 : 17.01.13 - klo: 17.51 »
Sellaista tässä kyselisin että kauanko pitäisi kestää ladata 2s 3250 lipo akku,laturina on Imax b5 tai imax b8+? Ja onko noissa latureissa se että katkaisee latauksen kun akku täynnä?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4194 : 17.01.13 - klo: 18.07 »
Sellaista tässä kyselisin että kauanko pitäisi kestää ladata 2s 3250 lipo akku,laturina on Imax b5 tai imax b8+? Ja onko noissa latureissa se että katkaisee latauksen kun akku täynnä?
Vähän yli tunnin kummallakin 1C latausnopeudella. Jos lataat täysillä kestää b5:lla ehkä 40 minuuttia ja tuo b8+ on nopeampi. Noin nopea lataus ei välttämättä tee hyvää akulle.

Kaikki lipolaturit lopettaa, kun akku on täynnä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4195 : 17.01.13 - klo: 18.23 »
kiitoksia. Nyt ollaan taas vähän viisaampia.
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4196 : 17.01.13 - klo: 23.05 »
Hep!

Mulla on nyt linkin akku stanu turisti käytössä ja hyvin potkii, okei, ei ole roar/efra laillinen,
mutta hyvin pelaa normi kurvailussa ja kerho kisoissa.

Syy ko. akun valintaan oli halpa hinta ja virran anto kyky.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18606__ZIPPY_Flightmax_5400mah_2S2P_50C_Hardcase_Car_Lipoly.html

Iso Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4197 : 19.01.13 - klo: 18.41 »
Hei,onko kokemusta orion advantage iq404 laturista mitkä valot pitäisi välkkyä latauksella aikana?ja latauksen päätyttyä?
EXC125

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4198 : 19.01.13 - klo: 18.46 »
Hei,onko kokemusta orion advantage iq404 laturista mitkä valot pitäisi välkkyä latauksella aikana?ja latauksen päätyttyä?

Punaiset palaa niille kennoille jota kytketty ja kun lataus valmis niin vaihtuu vihreäksi. Jos vilkuttaa punaista niin akku kytketty väärin tai akku viallinen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4199 : 19.01.13 - klo: 19.09 »
ahaa..nyt kun lataan 2s akkua niin näkyy kaksi vihreää ja kaksi punaista.punaiseet vilkkuvat hitaasti.onko tämä oikein?
EXC125