Tuollaisessa polttomoottorissa on oikeastaan kaksi melun aiheuttajaa, imuääni ja pakoääni. Näistä yllättäen suurempi äänilähde on imuääni, joka liikkuu .21 kisamoottorilla noin 90 db tietämillä läheltä mitattuna. Pakoääni on noin 85 db tietämillä. Yhteensä näiden vaikutus yltää helposti yli 90 db tasoon. Nämä arvot on mitattu 10 m etäisyydeltä.
85 db ääntä pidetään rajana haitalliselle äänellä. Eli jos on päivän pääsuoran vierellä katsomassa täysillä kierroksilla (90 db) ohi ajavia autoja, niin kuulo voi vahingoittua. Korvatulpat ei ole siis liioittelua.
Arvot riippuu melkoisesti koneesta ja pillistä. Lähinnä niiden sävy muuttuu, mutta voimakkuuteen ei juurikaan näillä ole vaikutusta. Tehokas paljon kiertävä kone aiheuttaa kuitenkin suuremman äänen. Lisäksi suuremman koneen ääni on yleensä kovempi kuin pienemmällä. Toisaalta isomman koneen äänen sävy on yleensä miellyttävämpi kuin pienemmän.
Rata-auto puolella tuota imuääntä voidaan melko tehokkaasti pudottaa Ins-Boxilla 5-10 db suorituskyvyn kärsimättä. Kokonaisääni putoaa vastaavasti. Näitä Ins-Boxeja ei ole kuitenkaan käytetty juurikaan krossareissa.