RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Pikkuveli - 07.07.07 - klo: 13.28

Otsikko: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 07.07.07 - klo: 13.28
Mitä säätöjä teillä on ollut jyrkkälässä. Mitkä renkaat on hyviä entä jouset ja diffi öljyt jne
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tounison - 07.07.07 - klo: 16.14
Mitä säätöjä teillä on ollut jyrkkälässä. Mitkä renkaat on hyviä entä jouset ja diffi öljyt jne
SET UP :mrgreen: (http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=595&setup=xb8tq)

Mut oikeest, mikä auto :roll:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 07.07.07 - klo: 17.08
1/8 polttis krossari
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Jazza - 07.07.07 - klo: 17.11
Sehän kertoo kaiken oleellisen  :laugh:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 07.07.07 - klo: 17.15
Gs storm rtr plus :grin:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 07.07.07 - klo: 20.14
No minkä merkkisiä jousia on ollut kyosho, hobao, gs... Ja minkä varisiä entä renkaat? Crime fighter? :huh:

Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 08.07.07 - klo: 21.10
Eikö täällä ole turkulaisia kuskeja vai luuleeko kaikki että kysyn motin säätöä :lol:... Vähän huono otsikko :embarrassed:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 08.07.07 - klo: 21.21
En usko että asia on näin. "Auton säädöt" -otsikko kertoo melkoisen tarkaan minkä säätämisesta on kyse. (Auto, ei moottori). Tuosta autosta en tiedä kuinka kauan kestää radalla, mutta kun rauhassa ajelee, niin hyvin luulisi kestävän. jonkinlainen setup kannattaa olla. Ei ajosta muuten mitään tule... =)
Ilmari
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 08.07.07 - klo: 21.26
En usko että asia on näin. "Auton säädöt" -otsikko kertoo melkoisen tarkaan minkä säätämisesta on kyse. (Auto, ei moottori). Tuosta autosta en tiedä kuinka kauan kestää radalla, mutta kun rauhassa ajelee, niin hyvin luulisi kestävän. jonkinlainen setup kannattaa olla. Ei ajosta muuten mitään tule... =)
Ilmari
kyllä se on kestänyt mun ajoa :evil: mutta haluaisin tietää minkä merkin ja minkä väriset jouset menen ostamaan ja entä renkaat???
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 08.07.07 - klo: 21.39
Crime Fighter ja GRP Atomic on hjuva.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 08.07.07 - klo: 21.43
Ite oon käyttänyt grp atomiccejä entä jouset ja rengas seokset?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 09.07.07 - klo: 08.52
Sinun urasi lähtee paremmin käyntiin jos vain etsit webistä autoosi perussetupin. Sitten ajat niin perkuleesti. Kun auto käyttäytyy huonosti, niin sitten kyselet radalla tai foorumilla miten tiettyä auton huonoa käytöstä voisi parantaa. Ja silloin laitat oman setuppisi tiedoksi. Muuten et saa hyviä vastauksia.

Ei ole olemassa mitään ideaalista setuppia, joka kaikilla toimisi. Suomen huippukuskeilla on esimerkiksi ihan erilaiset autot(saman merkin sisälläkin), mutta niin on ajotyylikin. Mutta yleensä kuski ei paljon vaihda setuppia eri "suomi"ratojen välillä.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 09.07.07 - klo: 09.08
No mun vastausta et enää tarviikaan. =)
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Mika R - 09.07.07 - klo: 09.12
Lisäksi: Stormin ongelma on saranatappien puute. Tiedän kokemuksesta, koska omistin kaksi aikoinaan (RTR ja Pro mallin). Käsittääkseni vasta evo mallissa on saranatapit. Ei sinänsä tee autosta huonoa mutta nuo tukivarsien pidikkeet on ruuvattu pohjalevyyn niin lähelle sen reunoja että pohjalevy repeää helposti. Tai sitten ruuvit menee poikki. Joten älä ihmettele jos niin käy. Tämä myös tarkoittaa että auton säätö poikkeaa hieman valtavirrasta joka tosin ei itsessään ole ongelma.

Näin käy helposti http://www.twf8.ws/new/tech/car/gsracing/stormprobuild/performance/07220027.jpg
tai http://www.snrt.net/storm/crash.jpg

Juttua autosta http://www.twf8.ws/new/tech/car/gsracing/stormprobuild/performance/performance.html

Mene radalle, aloita jollain setupilla ja katso kuinka käy. Ennen sitä on oikeastaan turha jaella ohjeita kuten Tuukka jos viittasikin.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 12.03
No mitä jousia menen ostamaan etten osta ihan vääriä kannattaako valkosta ja vaaleen sinistä kokeilla vai mitä kannattaa ostaa varastoon eetten osta ihan väärii?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 12.07
Sinun urasi lähtee paremmin käyntiin jos vain etsit webistä autoosi perussetupin. Sitten ajat niin perkuleesti. Kun auto käyttäytyy huonosti, niin sitten kyselet radalla tai foorumilla miten tiettyä auton huonoa käytöstä voisi parantaa. Ja silloin laitat oman setuppisi tiedoksi. Muuten et saa hyviä vastauksia.

Ei ole olemassa mitään ideaalista setuppia, joka kaikilla toimisi. Suomen huippukuskeilla on esimerkiksi ihan erilaiset autot(saman merkin sisälläkin), mutta niin on ajotyylikin. Mutta yleensä kuski ei paljon vaihda setuppia eri "suomi"ratojen välillä.
Ok eli kokeilen miten auto käyttäytyy ja kerron täällä ja te autatte mitä olen säätänyt väärin. 
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 09.07.07 - klo: 13.30
Näin kai on tehtävä, jos on luvattu. Saako olla utelias, että paljonko on tuota rc-auto tiimaa alla? (Ei ole häpeä olla aloittelija, kaikki on sitä joskus, mutta vastausten sisältö ja sanat pitää laittaa siihen perspektiiviin)
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 14.06
2vuotta
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 09.07.07 - klo: 14.12
2 vuotta nikkoautoilua ja komeet mainokset jo =)
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 14.20
Ei kaksi vuotta kunnon rc autoiluu mut suurin osa ajasta on ollut pihasuttausta nyt olen siirtyny radalle :smiley:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 09.07.07 - klo: 14.36
Just. Kai tuut huomenna kerhoiltaan?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 15.41
En pääse ei ole autoa (isä töissä paraisilla auto sillä)
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 09.07.07 - klo: 16.08
No höh =(
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 09.07.07 - klo: 21.03
No höh =(
Mutta jos keskiiviikkona tai torstaina on hyvä ilma niin saatan piipahtaa radalla. :smiley: Onko kukaan tulossa?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 09.07.07 - klo: 22.47
Mä meen töihin. Huomenna tuun. Huomenna on kerhopäivä, luultavasti joku on paikalla...
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Jasse - 10.07.07 - klo: 11.26
Pojat pojat, väärä topiikki  :police:

http://rc10.fi/index.php?topic=11315.msg111051#msg111051
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Ilmari_S - 10.07.07 - klo: 11.40
Niin, anteeks  :grin:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 10.07.07 - klo: 11.42
Sori :angel: :evil:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 11.07.07 - klo: 20.28
Eli tässä on stormin set up. Etu iskari: öljy gs 35w, männän reijät 1,2mm 3 reikää. Taka iskari: öljy gs 30w, männän reijät 1,2mm 3reikää. Auton mukana tulleet mustat jouset. Diffiöljyt: edessä gs 1000wt, keskellä 7000wt takana 5000wt. Cluth bell 13 hampainen. Siinä auton säädöt. Jyrkkälässä pääsuoran jälkeen tulee kallistettu kurvi vasemmalle ja sen jälkeen lyhyt suora niin suoralla on pieniä töyssyja niin auton peräpää pomppii niissä ihan kivasti :grin: vaikkei vauhtia ole välttämättä kun 40kmh mutta edessä pysyy tiukasti maan pinnalla eli missä on säädöt pielessä? :mrgreen:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: miksalo - 11.07.07 - klo: 20.40
itellä ei buggya ole mut kokeile kääntää takaiskareiden yläpäätä sisäänpäin.
jos ymmärsit???
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 11.07.07 - klo: 20.41
ai takaata
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 11.07.07 - klo: 20.42
ai takaata oho tuli painettu kaksi kertaa :embarrassed: :lol:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Jasse - 11.07.07 - klo: 20.51
Eli tässä on stormin set up. Etu iskari: öljy gs 35w, männän reijät 1,2mm 3 reikää. Taka iskari: öljy gs 30w, männän reijät 1,2mm 3reikää. Auton mukana tulleet mustat jouset. Diffiöljyt: edessä gs 1000wt, keskellä 7000wt takana 5000wt. Cluth bell 13 hampainen. Siinä auton säädöt. Jyrkkälässä pääsuoran jälkeen tulee kallistettu kurvi vasemmalle ja sen jälkeen lyhyt suora niin suoralla on pieniä töyssyja niin auton peräpää pomppii niissä ihan kivasti :grin: vaikkei vauhtia ole välttämättä kun 40kmh mutta edessä pysyy tiukasti maan pinnalla eli missä on säädöt pielessä? :mrgreen:

Olisiko ollut hiukan helpompi kysellä näitä säätö juttuja radalla? Tänään oli samaan aikaan paikalla kanssasi kolme kisaa ajavaa kuskia ja meistä ei kukaan varmasti pure jos tulee kysymään neuvoa.
GS ei itselle ole erityisen tuttu, mutta luulen että jouset on lian jäykät.

Tuolla kyseisellä radan osalla pomppii kaikki autot, nyt kun rata on melkoisen kulunut siltä osin.
Katsotaan autoasi huomenna, jos pääset radalle, itse olen varmasti läsnä jo iltapäivällä.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 11.07.07 - klo: 20.54
Huomenna menen varmaan särkänniemeen huvipuistoon :grin:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 12.07.07 - klo: 08.45
Sinulla on aika jännät nuo diffit. Yleensä keskellä on jäykin ja perässä löysin. Varsinkin jäykkä takadiffi voi aiheuttaa ongelmia, koska silloin sinulla on "lukkoperä", joka kaasulla lähtee sutimaan. Kokeneelle kuskille voi olla hyödyksi käännöksissä(kuten Aigoin), mutta ehkei sinulle. Vaihda etu ja takadiffit keskenään, jos et jaksa öljyjä vaihtaa, silloin etupää jäykkenee tosin ehkä liiaksi, jolloin ilman kaasua ohjattavuus huononee. HN X1-CF autossa on "vakio asetus" 5-7-2, mutta sen auton diffit on liukkaat. GS diffejä en tunne.

Iskareista on paha sanoa näkemättä. Auto kun voi pomppia myös pohjakosketuksen takia. Itse laittaisin etupäähän jäykempää öljyä. Voi kuullostaa koomiselta jos takapää on ongelma, mutta auton säätö on kokonaisvaltainen juttu. Helpoin tapa muuttaa iskareita on vaihtaa niiden kiinnityspisteitä. Se on yllättävän vaikuttava asia. Laittamalla pystympää koventaa jousitusta ja päinvastoin. Jousen jäykkyyden ja öljyn vaimennuksen pitää olla synkassa toistensa kanssa, mutta ei murehdita sitä nyt vielä.

Tee muutoksia yksi kerrallaan, jos meni huonompaan suuntaan, niin palaat vanhaan ja muutat jotain muuta. Helppoa, mutta hidasta. Opi ennen kaikkea ymmärtämään miksi auton käytös muuttui muutoksen jälkeen, muuten et ole koskaan sokeaa kanaa viisaampi. :p
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 12.07.07 - klo: 10.47
Mitä jos kokeilisin laittaisin diffeihin keskelle 7000 taakse 3000 eteen 5000?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 12.07.07 - klo: 10.53
Millä perustelet itsellesi tuon setupin?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: miksalo - 12.07.07 - klo: 13.01
Mitä jos kokeilisin laittaisin diffeihin keskelle 7000 taakse 3000 eteen 5000?
paremmalta tuo vaikuttaa kun se sun nykyinen...
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 12.07.07 - klo: 16.02
Niinhän se onkin, mutta halusin pikkuveljen perustelevan = ajattelevan valintansa. Laihemmatkin kyllä kelpaisivat.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 12.07.07 - klo: 20.06
tuo 1000 on tosi löysää kun pyörittää toista rengasta niin toinen tuskin liikkuu :lol: melkein sama kun ilman öljyä.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Mika R - 12.07.07 - klo: 20.20
Itse kokeilisin jäykempää öljyä iskareihin. Koska jousia ei ole enempää koita vaihtaa alapään kiinnitystä. Diffeihin tosiaan voisit kokeilla alkuun esim 3-3-3 ja siitä vaihdellen yleensä eteen jäykempää kuin taakse.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pikkuveli - 13.07.07 - klo: 18.36
Millä perustelet itsellesi tuon setupin?
kun toinen rengas alkaa sutia ja toinen ei niin suurin osa voimasta lähtee sutivalle renkaalle ja auto hidatuu joten jäykempää öljyä. Onko se noin? :huh: Ja kävin tänään ostamassa etuiskareihin 40w öljyä ja takana jouset on nyt vähän "vinommassa".
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pööki - 30.07.07 - klo: 13.16
Kysymyksiä johon toivoisin apua :azn:

Tajusin tuossa juuri ettei autossani ole etu kallistuksen vakaajaa. Mikä vaikutus tällä on auton ajettavuuten/ajo-ominaisuuksiin?

Auton perä pomppii kovasti Lavangon radalla. Tosin auto myös pohjaa hypyistä alas tullessa. Voiko olla niin että autossa on liian matala maavara ja myös sen takia röykyissä levoton? Mikä on yleensä "suositeltava" maavara?

Auto siis Mugen MBX-5.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: miksalo - 30.07.07 - klo: 14.03
pistä maavaraksi 10cm ni ei varmaan pohjaa  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pööki - 30.07.07 - klo: 14.28
Nii just. Eli mikä on sellainen "normaali" maavara?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: *HOKE* - 30.07.07 - klo: 14.38
Säädä auton maavara siten että tukivarret ovat vaaka asennossa.
Painat esim perän maahan ja päästät... auto palaa tukivarret vaakaan... Sama kun nostat perän ilmaan ja pudotat... palaa taas vaakatasoon.

Tuohon alustan pohjaamiseen vaikuttaa taas monikin asia.
Esim iskariöljyt, jouset jne.
Tule ajelemaan radalle silloin kun siellä on muitakin ja kysy mitä autolle kannattaisi tehdä.
Aina siellä joku meikäläinen on paikanpäällä.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Mika R - 30.07.07 - klo: 14.38
Buggyt pohjaa useimmiten alastuloissa. Laita vahvempaa öljyä ja jousta ja/tai pienmpää männäreikää iskareihin (enemmän 'packiä') pahemman pohjaamisen estämiseksi. Maavaraa ei periaateessa nosteta tota varten; ainoastaan siksi ettei pohjaa ajaessa muilla osuuksilla koska siitä seuraa herkästi pyörähdyksiä.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pööki - 30.07.07 - klo: 14.50
Kiitos ohjeista. Sitä mä vähän ajoinkin takaa notta jos auto pohjaa ajaessa (ja siitä johtuu tuo levoton perä) kun kerran pohjaa hypyissäkin. 

Mites sitten tuo etuvakaimen puuttuminen? Mitä se vaikuttaa?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Mika R - 30.07.07 - klo: 15.11
Aika vähän. Taaimmainen on tärkeämpi.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: make xd - 11.09.07 - klo: 14.06
Mitä neulaa kannattais säätää kun auto sammuu kesken ajon? Lämmöt on 120 asteen tietämillä. Auto ei lähde käyntiin tämän jälkeen ollenkaan. Ja renkaat pyörii aika lujaa tyhjäkäynnillä. Mistä johtuu?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Tuukka - 11.09.07 - klo: 15.44
Etuvakaaja kannattaa laittaa erityisesti aloittelijan autoon. Se rauhoittaa autoa. On helpompi ajaa. Auto kallistelee vähemmän mutkassa, siitä se nimikin.

Ilman etuvakaajaa voi epätasaisella radalla "haukata" ohjaus. Spinnauspyrkimys voi johtua vakaajan puutteesta tai sen ohuudesta.

Liian jäykän etuvakaajan huomaa siitä, että auto kulkee hyvin hanakkaasti vain suoraan. Yleensä automallin ohuin vakaaja edessä ei aiheuta radikaalia aliohjautuvuutta, syy siihen on jossain muualla. Tämä vielä tähdennettäköön.
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pööki - 09.09.10 - klo: 21.09
Ei oikein parempaa topicia löytynyt enkä uuttakaan viitsinyt aloittaa joten kysytään nyt sitten täällä.

Voisiko joku selventää mikä ero on "perinteisellä" pyörän ripustuksella ja pivot ball ripustuksella?
Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: HessuH - 09.09.10 - klo: 21.19


Hinge pin taitaa olla se "perinteinen" ja pivot ball näyttää tältä jos olen oikein ymmärtänyt.
http://www.redrc.net/2006/11/hong-nor-jammin-pivot-ball-system/ (http://www.redrc.net/2006/11/hong-nor-jammin-pivot-ball-system/)

hessu

Otsikko: Vs: Auton säädöt
Kirjoitti: Pööki - 09.09.10 - klo: 22.16
Tarkennan kysymystäni. Ulkonäkö ja niiden eroavaisuus ovat tuttuja mutta mitä eroa noilla on teoriassa auton käyttäymiseen? Mitä etua on pivot ballista ja mitä etua taas hinge pinista?