Kirjoittaja Aihe: Nopareiden ampeereista  (Luettu 1626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HotRod Devil

  • Jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« : 24.02.05 - klo: 15.40 »
Onko kokemuksia alla olevista nopareista?

Carson Mtronick 11 T http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=62&products_id=637
Nosram Magnum http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOSZYHCJ66

Tarkoitus on hommata pakillinen nopari, joka kestää n. 13 lankaista moottoria 6-7 kennolla, nämä ovat siis molemmat 11 lankasille ja ylöspäin.

Mitä nuo ampeerimäärät oikeastaan tarkoittavat, esim. tuon Carsonin kohdalla

1 sek 285 A
30 sek 65 A
5 min35 A

ja Nosramin kohdalla lyhyesti 140A.
E-MAXX | Losi XXX-S G+ | Losi Mini-T

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #1 : 24.02.05 - klo: 15.51 »
Noi on oikeestaan ihan hölypölyä, jos otat c-kennosta 30sekunnin ajan tuon 65A, niin oot kyllä aika hyvin "mätsätyt" kennot löytänyt... Kyllähän niistä saa virtaa, mutta ei tuollaisia aikoja mitenkää, oikeastaan ainoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota on sen sisäinen vastus, mitä pienempi arvo sitä parempi, noin nyrkkisääntönä. Sen merkistys on huomattavasti suurempi, kun noiden "mainos wattien" eli mainos virtojen... Kokemusta ei muuten oo kummastakaan, mutta luultavasti molemmilla pärjää ihan hyvin, mihin muuten tarttet pakkia?

P.S. Tuo arvo mikä on tuossa 5min kohdalla on ainoa, minkä suostun uskomaan, muuten niistä käytännössä mahdoton ottaa tuo 285A edes sen 1 sekunnin ajan...

Poissa HotRod Devil

  • Jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #2 : 24.02.05 - klo: 16.07 »
Selvä, kiitos tiedoista!  :)

Kyllä tuo pakki on ihan paikallaan, kun käy maastossa möyrimässä...
E-MAXX | Losi XXX-S G+ | Losi Mini-T

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #3 : 24.02.05 - klo: 16.51 »
No sitten, ei siinä, tuo Carsonin on vissiin se 100% vesitiivis? Jos on, niin ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, koska sitten voi pärtsäillä ihan millon lystää, lumella tai muuten, ainoa mikä on että tiivistää enään sitten servon, ettei sieltä pääse kosteus sisälle... :wink:

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #4 : 25.02.05 - klo: 08.58 »
Ei se 65A mitenkään mahdoton arvo ole, helposti saa kulutetaan 40A/5min, ja tuo siis sisältää myös kaasu-pois aikaa, joten piikkivirrat esimerkiksi hitaasta mutkasta kiihdyttäessä hiiliharjallisella koneella voi hyvinkin nousta lähemmäksi 100A. Käynnistysvirta on sitten ihan oma juttunsa, konehan on käytännössä oikosuljettu kun se ei pyöri, mittaas käämilankojen vastuksen ja arvioi siitä paljonko virtaa koneessa kulkee käynnistyksessä...

Esim. LRP:n V6 ja V7.1 sarjan nopareille ilmoitettiin muistaakseni piikkikestoksi (alle 1s.) jotain 650-700A :)

Lennokkinoparit on hyvä esimerkki jatkuvaa virtaa kestävästä noparista joka EI kestä piikkivirtaa kovinkaan paljon enempää kun jatkuvaakaan.

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #5 : 25.02.05 - klo: 09.32 »
Kyllä kyllä, ei tuo olekkaan mahdottomuus, mutta otappa yhteen soittoon jatkuvasti akuista se 60A 5min (Tarkoitan siis 60A niin kauan että akku loppuu eli noin ~3min) ajan, niin se on jo aika vaikeeta. Totta kai pumppaamalla kaasua saadaan otettua keskiarvona paljon, mutta jatkuvasti on asia toinen. Tuo virta-arvo on mun mielestäni ihan turha, koska ns. kilpanopareissa (peinet lankarajoitukset) en oo huomannut kenelläkään mitään eroa "potkussa"... Akuissa sen sijaan on PALJON eroa. Mutta tietysti kannattaa katsoa sellainen nopari, jossa riittää ominaisuudet itselle, kuten ohjelmoitavuus, kennojen käyttömäärä, sisäinen vastus... Mutta kuten sanottu, tuo 5min ajan yli 50 ampeeria on paljon, se tarkoittaa käytännössä että ajat akun alta aika yksikön tyhjäksi, jo pelkkien kennojen sisäinen vastus pitää huolen siitä, että jännite tippuu dramaattisesti, kun lasket kaasusta ja painat uudelleen pohjaan, on kenno kerennyt sen verran huilaamaan, että se jaksaa taas potkasta auton mukavasti liikkeelle (jännite tasaantuu ja mahdollistaa virran nopen ulosottamisen)... Elikkä siis tuo virranmäärä lähinnä riippuu akusta, ei noparista. Kunnon akulla varmasti saadaan mutkasta poituttaessa ihan kipeitä lukuja, mutta ne on niin lyhyitä jaksoja, ettei niitten arvoa kannata edes mitata... Kunhan on se sisäinen vastus pieni, se mahdollistaa hetkellisen virran nousun tähtitieteelliseksi. :wink:

Edit: Korjailin virheitä, ja haluan viellä painottaa tuota kohtaa, että: Tärkein ominaisuus on varmasti se ohjelmoitavuus, vaikka topicissa onkin kyse tuosta virtamäärästä, poikkesin pikkusen aiheesta, mutta kuitenkin...

Ei muutaku perjantai päivää! :mrgreen:

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #6 : 25.02.05 - klo: 10.23 »
Tuon Carsonin säätimen heikkous on siinä että jos kuitenkin tulee tarve vaihtaa virtajohto (paksumpaan tai mennyt poikki) jostain syystä kokonaan niin ei onnistu ihan helposti. Plussana koko ja vesitiiviys.

Niin vastaukseni alkuperäiseen kysymykseesi:
Ne virrat joita he ilmoittavat ovat säätimen kestämät virrat ajan suhteen eli 35A virralla säädin "kestää" 5 minuuttia, eli käytännössä lämpösuoja tiputtaa moottorilta jännitteet... kun lämpöä on kertynyt riittävästi... ja lämpöähän tulee sitä enemmän mitä enemmän on sisäistä vastusta säätimellä ja mitä tehokkaampi moottori/akku...

Kannattaa muuten tarkistaa nuo arvot myös valmistajan omilta sivuilta... jos mahdollista...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
Nopareiden ampeereista
« Vastaus #7 : 27.02.05 - klo: 18.42 »
Ton Carsonin säätimen saa muuten hintaan 49,99€ MBS Modelbaushopista, jossain olen nähnyt sen halvemmallakin.