Muutin topicin nyt 1/8 buggeille tarkoitetuksi projekti topiciksi, kun täällä on nykysellään jo käyttäjien melko monia projekteja ja hyvää tietoa ja vinkkejä monilta käyttäjiltä.
Jatketaan vaan aiheessa ja pistäkää ihmeessä projekti kertomusta kuvien/videon kera omistakin buggeista ja kyselkään mahdollisia kysymyksiä näihin liittyen. Saadaan hieman buggeihin liittyvää tietoutta vinkkejä yhden topicin alle, ettei aina tarvitse selailla tuota poltto->sähkökonversiot topicia.
Itse aloitin myös uuden Hyper 7 projektin, siitä lisää tämän topicin lopussa ja päivittelen tähän ekaan topiciinkin välillä tilannetta.
version 1.0 (19.04.08)
Pitkähkön harrastus tauon jälkeen päätin aloittaa sellaisen projektin, että rungossa ei ajo-ominaisuudet lopu kesken, eikä vakio voimansiirtokaan jauha rattaita samantien diffikotelon sisään. Todella positiivisesti mieleen jääneenä ajokkina Hyper 7 oli selvä valinta projektin pohjaksi. Alunperin tarkoitus oli pistää Mamba Max -säädin kiinni autoon ja hieman muokkailla sitä että saa sen 4lipoa kiinni. Tilanne nyt sitten lähti ainakin omista käpälistä pahasti. Jesi, Hermanni, Jankka, arion ja monet muut isompien harjattomien tuntijat takoivat uutta ideaa päähän sillä vauhdilla ettei perässä meinannu pysyä.
Siitä lähti sitten projekti jota on kovaa vauhtia laitettu kasaan. Alustana toimii siis Hyper 7, josta löytyy Champ 04 (pohjalevy, iskaritornit/iskarit, etuohjauspalat, sivusuojat) + Spider diffit, muuten auto melkolailla vakio sähköjä lukuunottamatta. Muidenkin kokemukset, kuvat, jutut 1/8 krossareista harjattomalla ovat tervetulleita topicin alle, muutan otsikkoa sen mukaan jos joku haluaa omastasta krossaristaan turinoida myös :)
Hieman infoa: (infot päivitelty oikeaksi.)
- MGM Compro 160A
- Feigao XL7
- Akkuina 4s -lipot 8000mha lipot Maxampsilta
- Futaba 3pm
- Joku mikälie ohjausservo
Faktoja: (ex- kokoonpano MGM 160A, Feigao 7turns & 4s 8000mah maxamps)
- Paino: 4.1kg (ajokunnossa)
- Huiput 59km/h 16/46 / 6S (aliteho akuilla) 87.9km/h 16/46
- Ajoaika 40min - 1h 20min
Auton kasailussa ei isompia ongelmia tullut vastaan akkutelineet ja korin sopimaan saaminen oli varmaan isoimpia ongelmia. Auto saatiin myös melko hyvään tasapainoon eli hypytkin mahdollisia jos loikkia mielii :) Pinjoni vaihtoehtoina löytyy 15, 16 ja 12 hampaiset versiot.
Autoon tuli perjantaina pikalähetyksenä Medasecilta 2kpl 2s 8000mha lipoja, suuri kiitos todella nopeasta ja asiallisesta palvelusta. Sen jälkeen auto olikin aikalailla ensimmäistä lipo kokeilua vaille valmis. Painoa on autolla riittävästi, ei tarkkaa vaakaa löydy niin en kiloja osaa heittää. Siltikin auto parin ekan kokeilun jälkeen liikkuu vähintäänkin ripeästi :D Auton tehona on nyt siis teoreettisesti ainakin noin 1400-1600W.
Ensimmäiset testit tapahtui eilen Launeella Lahden porukan kokoontumisessa. Tänään sitten tuli ajeltua jonkin verran testi ajoa tuolla Jokimaalla, mistä tänään yöllä viellä kuvia ja videon pätkäkin jos jotain kiinnostaa nähdä. Alla vielä projektin eri vaiheista satunnaisia kasauskuvia, isot kiitokset dust:ille rengas satseista ja laakereista tulevat varmasti tarpeeseen. Eilen tosiaan pääsi etukardaania irtoomaan lootasta, ruuvilukitetta ja uusiksi kiinni ja hyvin pelannut, tänään aamulla tuli sitten valettua keskidiffi umpeen kuumaliimalla ja autostahan tuli heti omaan makuun paljon loogisempi ajaa ja ripeyttäkin tuli lisää kun ei diffi hukkaile tehoja ties mihin.
Kokemukset, ehdotukset, epäilyt, mielipiteet, kysymykset kaikki mahdollinen on tervetullutta projektia varten.
Kuvia projektista:
version 1.2 (29.03.09) Nykyinen
Jatketaan juttelua :)
Hieman infoa: (infot päivitelty oikeaksi.)
- Mamba Monster Max max6lipoa
- Moottorina NEU/Castle 2650kv 6turns
- Akkuina 4s -lipot 8000mha lipot Maxampsilta.
- Futaba 3pm
- Team Associatech DS1313 -digiservo
Hyperi projekti lähti tosiaan etenemään, Sabelta saapui hyvin nopeasti kaikki tarvitsema, vielä hyvin sopusuhtaseen hintaan verrattuna maailman hintoihin. Paketissa saapui siis Mamba Monster Max v3 + Neu/Castle 2650kv XL moottori ja Team Associatech DS1313 digiservo.
Auton sain kasailtua tänään ja tehtyä jonkunlaisen 1ver. kiinnityksenkin kaikelle. Ainoa ongelma oli oikeastaan MMM, kun siihen ei ole tehty mitään kiinnityskorvia tai vastaavia, nykysessä telineessä se kyllä pysyy ja on vielä "pehmustettukkin" jos siitä minkäänlaista apua, kaunis se ei kyllä ole :D Mamba tuntui ohjelmoituvankin helponlaisesti, kiitokset foorumilaiselle neuvoista kun ihmetytti että pelaako ilman ulkopuolista virtaa tuo ohjelmointi, mutt osannee nykysin ryöstellä usb:sta tarvitsemansa virran. Katsotaan miten se tärkein eli luotettavuus toimii. MGM & Feigao kesti 1kk sitten paloi kerrasta kummatkin :) toivottavasti näillä mennään huomattavasti pitempään.
DS1313 asettui paikalleen ihan hienosti, varmaan puolisen milliä piti ottaa tuosta ohjauksen servopidikkeestä pois, että sai mahtumaan ilmeisesti tuo alumiinista tehty kotelo ja jäähdytysrivasto sen verran just leveempiä ettei ihan mahdu vakio servopaikalle ainakaan tuohon :) Voimaa tuntu kuitenkin olevan ja hyvin toimivan tietysti tulevaisuus näyttää miten kestää hyppyjä yms. Onhan noilla kisojakin kai ajettu jonkin verran, ainakin tuon isoveljellä ajettu jo vuosia.
Nyt mietin vielä pitäiskö tehdä jonkunlainen suojaus kiviroiskeilta noparille ja moottorille toisaalta lämmötkin siinä varmaan nousee, jos tekee tarpeeksi tiivistä. Akkujen korkeudesta johtuen perään pitää tehdä ainakin joku pikkusen korkeempi "helma" tuohon korin ja rungon väliin ettei kivi ruiskut lennä suoraan sinne sisälle, samoin tuli tukittua kaikki polttiksen isommat reiät tuolta pohjasta. Välityksinä hyvin lyhyet alkuunsa katotaan ottaako edes 30km/h noilla :D Vanha Feigao oli hieman pienempi kv:ltaan saa nähdä miten nykyset pinjonit osuu kohdalleen.
Sellaista tuossa tuumailin että riittääköhän Verticalhobbyn myymässä 100A E-loggerissa potku lukemaan noita MMM virtoja s4 pakalla? Vai pitäskö sitten olla tuo 150A malli, sen luulis pystyvän lukemaan nuo virrat vaikka 6s paketilla, vaikka silloinhan virrat voi jopa tippua jännitteen noustessa. Onko kellään ollut vastaavanlaisessa autossa tota 100A mallia? Kuinkas kuumaksi tuollainen 2650kv neu/castle moottori saa tulla kannusta mitattuna? Säädinmenhän pitäis huolehtia itsestään lämpöjen osalta. Kaikki muutkin ehdotukset/kysymykset otetaan mielellään vastaan. Radallekkin tällä olis varmaan tarkoitus mennä tiedä sitten minkälaista säätöä sinne joutuu pistämään voi olla että joutuu tekeen jotain puncs controllille yms, muute suttaa aina turhapäiten tyhjää.
Tässä muutamia kuvia autosta tällä hetkellä.
Auto lähti tämän jälkeen mkleemol:lle ja on ilmeisesti vielä tänäkin päivän siellä ajossa :)version 2.0 (15.8.2010)Nyt sitten tauon jälkeen innostus puraisi taas ja aattelin tehdä ajon vietto buggyn, pörräilyyn serkun auton kanssa ja muutenkin tälläsen vaan hauskan pelin :)
Alustaksi tulee Hyper 7 ja varaosiakin sain haalittua melko mukavasti, ettei heti ajo lopu jos jotain hajoaa, voimansiirron hajomiasta vieläkin kyllä epäilen sitä kun ei tuntunu viimesilläkään kokoonpanoilla saavan mitenkään hajalle. Onkos kellään muulla buggy kuskilla mennyt mitään voimansiirtoon liittyvää harjattomalla koneella?
Autosta oli tarkotus tehdä nyt hieman yli tehokas. Viime hetkellä kierrosten takia muuttunut XL10 kone hieman vei normaaleja "monsteri teho" suunnitelmia pois, mutta kovasti sitä puhutaan että tuossakin puhtia olisi.
Suunnitellut spectit:
-
KB45 10XL 1200kv -motti-
EzRun 150A -nopari-
Turnigy 6s 4000mah 40C -akku-
Bluebird BMS-616 - ohjausservoksi- Jotkut 2.4ghz ohjainlaitteet.
Moottoriksi yritin hakea järeimmän kiina tuotoksen kohtuu hintasena. Tuo KB45 XL -sarjalainen tuntu parhaalta vaihtoehdolta, melkein sentin paksumpi kannu, pituutta myös riittävästi ja luvatut wattimäärätkin kohdillaan. Kierrokset yritin hakea suht turvalliselle alueelle 6s pakalla, kiinamoottorille siksi jouduin tyytymään 10XL versioon --> 8XL sijasta.
Nopariksi tuli hankittua tuo EzRun kun on melko hyvässä maineessa kiina nopariksi ja hobbycityn oma ei virallisesti tue 6s lipo pakkoja. Pitäisi ainakin tuolle nykyselle motille riittää melko kirkkaasti.
Akuksi tuli reippaalla 40C lukemalla varustetut akut, ettei jänniteet kyykkäile kiihdytyksissä, kapasiteetista en tiedä. Kuinka nopeasti tollaset on sitten tyhjänä, ei varmaan mitään paljoa yli 10min ajoaikoja kannata odotella, laturilla nyt pystyy onneksi melkein 2.5c lataamaan nuo täyteen.
Ohjausservoksi tuli valittua tuo bluebird ihan kokeilu mielessä, varmaankin näihin omiin ajoihin juurikin sopiva, jos vaan jotenkin pelailee.
Suunnitelmissa olisi tehdä autosta täysin reiätön pohjasta. Tehdä jonkunlaiset kivi/lika suojat niin nokkaan kun peräänkin ettei koppaan pääsisi mitään ylimääräistä. Samoiten oli tarkotus kehitellä jotain millä kopan sivut saisi pysymään tiivisti runkoa vasten, mahtaako tarranauha pitää tuossa, onko kellään kokemuksia?
Sitten mahdollista skooppia mooottorille tms. jos ei tuulettimella saa sitä tarpeeksi jäähtymään. Saa nähdä tuleeko moottorin koon kanssa mitään isompia ongelmia, hirveän pieniä pinjoneita tuskin voi käyttää kun moottori ottaa muuten kardaaniin kiinni, onneksi ollaan suht pienessä kv luvussa, niin voi käyttää vähän isompia pinjoneita.
Tarkotuksena saada kaikki muu moottorin kanssa samalle puolelle paitsi akku, joka jäisi yksinään toiselle puolelle. Mahdollisesti noparinkin joutuu kyllä siirtämään takakardaanin päälle niin lähelle kardaania kun mahdollista, että olisi mahdollisissa kaato tilanteissa suojassa.