Kirjoittaja Aihe: Akkujen soveltuvuus RC-autohin  (Luettu 1555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masukala

  • Tulokas
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« : 11.03.04 - klo: 10.50 »
Löysinpäs tälläisen valmistajan kotisivut:
http://www.tecxus.com/
http://www.tecxus.com/Datenblaeter/NiMH4300C.pdf
Alempi linkki suoraan kyseiseen kennoon... Soveltuukos tuollainen RC-auto käyttöön? Kapasiteetti vaikuttaisi ainakin hurjalta verrattuna kennoihin mitä yleensä kaupitellaan.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« Vastaus #1 : 11.03.04 - klo: 12.10 »
Nuo on C-kokoluokan kennoja eli mahduttaminen autoon ilman muokkaamista on hankalaa. Lisäksi et voi kilpailla moisilla kennoilla. Muuten saattaisivatkin sopia.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« Vastaus #2 : 11.03.04 - klo: 13.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Nuo on C-kokoluokan kennoja eli mahduttaminen autoon ilman muokkaamista on hankalaa. Lisäksi et voi kilpailla moisilla kennoilla. Muuten saattaisivatkin sopia.

Samaa kokohan nuo RC-kennotkin on! Kyllähän noista paketin pystyy väsäämään, mutta kilpailuihin niillä ei ole asiaa, kun kilpailuissa tarvitaan hyväksytyt kennot.  

Toiseksi saattaa olla, ettei noiden kennojen sisäinen jännite ole tarpeeksi pieni, että niistä saisi tarpeeksi virtaa virimoottirille. Nykyiset RC-kennot on optimoitu juuri suuriin virtoihin. Tuollaiset paristoakut voivat olla suuniteltu hiukan pienemmille virroille. Pihacruisailuun lievästi viritetyllä koneella noilla voisi saada mukavasti ajoaikaa lisää. Mutta mihin hintaan?
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa Masukala

  • Tulokas
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« Vastaus #3 : 11.03.04 - klo: 13.58 »
Kisaa akuilla ei olisi tarkoitus ajaa, vaan niillä olisi tarkoitus olla E-MAXX:in voimanlähteenä.
Hinnasta en ole varma täältä luulisi saavan niitä
http://www.mediaplazashop.com/
Jostakin pitäsis vain saada kaivettua että mitä sähkösiä ominaisuuksia akulta vaaditaan tälläisessa käytössä...

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« Vastaus #4 : 11.03.04 - klo: 14.38 »
Lainaus käyttäjältä: "topemu"

Samaa kokohan nuo RC-kennotkin on! Kyllähän noista paketin pystyy väsäämään, mutta kilpailuihin niillä ei ole asiaa, kun kilpailuissa tarvitaan hyväksytyt kennot.  


Siis nuo kennot oli C ei Sub-C joita käytetään rc-autoissa. Näkeehäv se jo mitoistakin että ei oo samoja kennoja: C kennot 49,4mm x 25,3mm ja Sub-C 43mm x 22,7mm (omistani nopeasti mittattuna)
Sen verta on koko eroa, että esim. touring-autojen akkusatulat on liian ahtaita.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen soveltuvuus RC-autohin
« Vastaus #5 : 11.03.04 - klo: 15.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"

Siis nuo kennot oli C ei Sub-C joita käytetään rc-autoissa. Näkeehäv se jo mitoistakin että ei oo samoja kennoja: C kennot 49,4mm x 25,3mm ja Sub-C 43mm x 22,7mm (omistani nopeasti mittattuna)
Sen verta on koko eroa, että esim. touring-autojen akkusatulat on liian ahtaita.


Kappas keppanaa. Mulla ei ollut vertailu kohtana c-paristo. No ainakin ite olen käyttänyt RC-kennoja esim otsalampussa.

No eihän tuosta koko erosta ole haitta, jos niitä käytetään E-Maxxissa. Kyllähän noistakin voi paketin tehdä, tai sitten harkita D-kokoisia 9000mAh akkuja.

Suurin ongelma voi tulla siitä, ettei noi tavalliset akut pysty luovuttamaan niin paljoa virtaa kuin vastaavat RC-kennot. Noista kun laskin niin C-kokoisen 4300mAh akun maksimivirta olisi luokkaa 127A (1,4V ja 11mOhmia) ja tuolle D-kokoiselle 9000mAh akulle 186A. Nuo ovat aika pieniä virtoja jollekin viritysmoottorille.

Itse olen ajatellut noita isompia veneeseeni. Saisi vähän reilummin ajoaikaa.

Onko kellään kokemuksia tavallisten paristoakkujen käytöstä RC-laitteissa.
>--> Chaos is order understood only a few <--<