Radan rakennushan on hyvin perustavaa laatua oleva kysymys autourheilussa eli hyvä, että vihdoin joku tuo tämän asian esille. Ilman rataa on turha ajaa, mutta silti rataan ei juuri huomiota kiinnitetä.
Ymmärrän toki, että radan merkkaus sisätiloihin on haastava tehtävä jos se halutaan toteuttaa esikuvansa mukaisesti, koska rata pistetään rullalle kisan jälkeen.
Tämä radan merkkaus kysymys on monimutkaisempi juttu kuin pelkästään mollan muoto, mutta oikeaoppinen mollanmuodon määritelmä voisi mielestäni olla seuraavanlainen:
1. Auton osuessa normaalilla tilannenopeudella mollaan, siten että vain toisen puolen renkaat osuvat esteeseen olisi auto saatava takaisin hallintaan rataleveyden sisällä.
2. Oikaisuesteen yliajettaessa tulisi auto palata takaisin maanpinnalle ennen rataleveyden loppumista ja saatava hallintaan ennen vastakkaiseen suuntaan kulkevaa ratalinjaa tai seinää.
Karkeat oikaisut estetään esim. pahvista rakennetuilla hidasteilla tms. Ei kuitenkaan sellaisilla mistä auto ei omin voimin pääse irti.
Toisaalta vastaus kysymykseesi mollasta on vastaus on hyvin yksinkertainen
Paras molla = ei mollaa
Ei Häkkinenkään ajanut tai nykyään Räikkönenkään aja mollista tehdyllä radalla. He ajavat kanttikivien välissä.
Kiimingin radalla käytimme kahdessa kohdassa radan keskivaiheilla lasikuidusta tehtyjä reunuksia. Nämä matalammat oikaisuesteet olivat tässä kohdassa juuri sitä varten, että autot eivät pikkukosketuksesta sinkoile pääsuoralle, joka kulki juuri vastakkaiseen suuntaan. Oikaisuesteen runko on tehty pahvilaatikon aaltopahvista, joita on neljä kerrosta päällekkäin leikattuna pyramidimaisesti.
Katso oheiset kuvat...
http://rcnetti.wmhost.com/kuvabig.php?cat=oulu03&i=13http://rcnetti.wmhost.com/kuvapre.php?oulu03