Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Aapeli

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9
211
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 08.07.06 - klo: 15.06 »
Lainaus käyttäjältä: "atarauskis"
Onko radale menossa tänään ketään,vai onko kaikki ulvilassa????


Radalle olis tarkoitus mennä noin 1700. Saattaahan siellä kaikesta huolimatta olla muitakin.

212
RC-kerhot ja -radat / Re: Onko joku paikalla!
« : 02.07.06 - klo: 14.42 »
Lainaus käyttäjältä: "atarauskis"
Onko sunnuntaina radalla ketään?


Lainaus käyttäjältä: "kimes"
Onko joku paikalla tänään jyrkkälässä jos tulis ajelee!!!!


Tässä vielä paikataan servon johto niin lähdetään radalle, ETA noin 1600. Saattaahan siellä tietysti olla muitakin.

213
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 01.07.06 - klo: 11.09 »
Lauantai on ns. kerhoilta, joten eiköhän siellä tänään vielä metanolia poltella. Mekin sinne iltapäivällä - illansuussa mennään.

214
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 29.06.06 - klo: 22.26 »
Lainaus käyttäjältä: "AkiM"


"Uuden" saven liimautumisesta vanhaan... Syksyllä S mutkaan lisättiin savea koska se oli/on kuopalla. Keväällä paikka tärytettiin kosteana. Kun rata kuivu lähti tämä lisättä savi laattana irti.  Paikalliseen paikkaukseen auttaa tosiaan esim. huopamatolla peittämin tai sahanpuru. Näin kosteus pysyy pidempään ja parantaa lopputulosta.

Kokeiluna voisimme kyllä harkita hienon hiekan lisäämistä ainakin paikallisesti johonkin kohtaan.


Mikähän siinä oli/on, jos savi ei pysy saven päällä, vaikka talvenyli siinä on levännyt ja vielä taryllä hivelty? Tuo ei paljon anna toivoa pienempienkään paikkausten pysyvyydestä.

Hiekan sekoitus saveen kuulostaa hyvältä idealta ja paljon käytetyltä  maanrakennuksessa. Toimi on varmaan tuumaa hankalampi. No sittenhän pidetään taas rattoisasti talkoita :)

215
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 29.06.06 - klo: 01.15 »
Olimme taas tänään säätelemässä sitä pataa  :? no se on toinen juttu.  Kaikki radalla olijat olivat tosi tyytyväisiä rataan, siis suhteellisesti ainakin. Rata oli paljon miellyttävämpi ajella. Ei pelkoa silti, että etteikö krossiradan haasteita olisi jäljellä runsaasti myös pinnan epätasaisuudessa. Rata näytti kestävän kohtullisesti. Eli märkää kannattaa työstää. Tulos oli paljon palkitsevampi kuin kuivan radan haravoinnista.

Tänään siinä myös aprikoitiin, että jos nyt kun pinta oli kuivahtanut, mutta alempaa savi oli vielä kostea, olisi ehkä jyrääminen ollut mahdollista. Jos irtosavella tasoitellut painaumat ja kuopat olisi nyt päässyt kevyehkösti jyräämään, olisi irtosavi painunut kiinni pohjaan ja liimautunut siihen tasasiseksi pinnaksi. Apuna olisi voinut tarvita käyttää jotain pressua tai vastaavaa kuten kevätjyräyksenkin yhteydessä. Siis aprikoimme. Hetki olisi ollut hyvä juuri tuolloin, huomenna pinta on jo luultavasti liian kuiva.

Vesi on hoitokeino. Voiko sitä tosiaankin jotenkin keinotekoiseisti saada tarpeeksi? Taidan vastata itse, ei voi. Ehkä hieman pölynsidonta tapeeseen, mutta tuskin koko 350 m radan kastelemiseen monen sentin syvyydeltä. Entä edes paikallisesti ongelmakohtiin?

216
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 27.06.06 - klo: 23.58 »
Olisko jollain perimätietoa tuon saviradan hoivaamisesta? Kuivalla se on niin kovaa, että sen tasoittaminen on ... kovaa. Ja märällä niin liejuista, että homma on tosi ... liejuista.

Kun kuivalla haravoi kuopat kauniisti sileäksi radan ulkokaarteen silppusavella, on se tosi lyhytaikainen hyöty, sillä muutamassa tunnissa reiät ilmestyvät samaan paikkaan. Jyrien ja täryttimien käyttö on nähdäkseni myös kokolailla hyödytöntä jollei tasoitettua rataa saada jotenkin samalla kasteltua.

Kun rata on kunnolla märkä, kuten tänään oli, voi sitä helposti rautaharavalla tasoittaa. Eri savilajit kuluvat eri nopeudella radalta, jolloin sinne jää paljon röpelöisyyttä joka joissain paikossa kasvaa melkoisiksi kuopiksi. Savilaatujen erot on helppo huomata ja se viimeksi törröttämään jäävä savi on sitä kaikkein kuolleinta savea. Tämä savi murenee ja tasoittuu kyllä talvella itsekseen, mutta kuivana se on kovaa.

Sateen jälkeen tämä savi siis kyllä helposti murenee haravan alla. Törrötykset ja kuoppien reunat saa tasoitettua. Jälkeä ei saa kuitenkaan enää sen enempää tiukattua tai mitenkään tasoitettua, koska enempi siihen saveen koskeminen saa haravan, saappaan ja sapen tukkeeseen. Jyrääminen tms. ei onnaa, koska savilieju tarraa tosissaan kiinni kaikkiin työkaluihin. Reunoilta silppusaven haravointikin on todella työlästä ellei mahdotonta.

Homma on selvästi tuloksekkaampaa märkää rataa sohiessa kuin kuivaa pöllytellessä. Uskoisin että esim tänään tehdyt tasoitustoimet kestävät sentään muutaman päivän ajelut. Järkyttävän raskasta se on kuitenkin löntystellä 10 kilon saappailla...

On tässä kuitenkin varmaan jonkinlaisen opin paikka. Miten ja milloin tuollainen kunnossapito kannattaa tehdä?

217
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 21.06.06 - klo: 23.13 »
Tuo ajanotto oli hieno juttu. Kiitos, että jaksoitte sen sinne raahata. Sais olla käytössä vaikka useamminkin toivoo ainakin tällainen aloitteleva tiimi.

Tietenkin sitä tiedetään, että ollaan kaukana hyvistä kierrosajoista, mutta kyllä se silti motivoi keskittymään aivan eri lailla. Ja jos sitten hoksaa kierrosajoista jotain, niin silleehän sitä sitten kehittyy. Harmi vaan, että eilinen sessio jäi meiltä vähän lyhkäiseksi kun "hehkusta loppui virta".

Tänään mekaanikko yritti sitten epätoivoisesti löytää STS:stä jotain uutta potkua. Ja löytyihän sitä, mutta samalla lämmöt nousivat yli 130 asteen. Ja sitten aloitettiin taas alusta... Hankalinta oli se, että tilanne tuntui muuttuvan kuin itsestään. Välillä oli parempi ja sitten taas ei, vaikka ruuveihin ei koskenutkaan. Ja siiten, kun taas koski, kaikki meni sekaisin. Yritin ajaa koneen aina ensin lämpöiseksi ennen kun rupesin sohimaan meisselillä, joten tuskin tein sitä kylmän koneen säätämisen perisyntiä. Jotain muuta on kuitenkin hakusessa. Aivan, kokemus, ja siksi taas huomenna jatketaan. :)

218
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 03.06.06 - klo: 15.10 »
Kiitos pojat. Tosi hienoa  :D Silläaikaa kun minä väsään YV:tä JQ:lle kaikki onkin jo täällä hoidettu paremmin kuin hyvin. Tässähän ihan liikuttuu tällaiseen yhteishenkeen.

Vain epätietoisuudesta ja väärinkäsityksistähän näissä nopeissa reaktioissa on aina kyse.

Ja tunnustettava on, että en ole malttanut ihan niin "varovarovasti" ajella täällä "Suomen ehkä pomppurikkaimalla radalla", vaan kyllä se CNC iskaritornikin menee nyt jo vaihtoon.

219
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 03.06.06 - klo: 13.09 »
Välttyäksemme lisävahingoilta jatkan offi-ASIAN tiimoilta asianomaisten kanssa suoraan.

220
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 02.06.06 - klo: 22.26 »
Sama propleemi meillä täällä kuin petkallakin. Etupään diffiboxi on poks ja iskaritolppa vähän takagenossa. Takaapäin katsottuna oikeanpuoleinen yläkorvake on poikki (niin tai en tiedä onko petkalla just sama).

Hobao cup Turku piti keskeyttää, kun ei uskallettu enää hyppiä. Varaosia ei paikanpäältä saanut. Niitä on kyllä luvattu useaankin otteeseen tällä viikolla, mutta ei ole kuulunut. Arvasimme, että Lavangon kisa on liian lähellä emmekä siihen edes ilmoittautuneet, mutta jos nyt sais Salon kisaa ennen. Odotellessa pitää ajella varovarovasti ettei se ...

Ja nimen omaan JQ sinun piti se kuulemma toimittaa!

Sori jos on liikaa OT, mutta varaosien puute vaan vaikutaa oleellisesti osallistumiseen.

221
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 29.05.06 - klo: 22.47 »
Tänään löytyi maataloustyökalu kaikille halukaille. Parhaillan meitä oli neljä, joten pahimmat kuopat täyttyivätkin pikaisesti. Siivousta oli selvästi suoritettu jo eilenkin. Kiitos pojat! Näin ehdittiin vähän ajellakin.

Putkien korjaus jäi seuraavaan kertaan.

Jos huomenna ei sada, menen radalle noin kuuden aikaan (todennäköisesti).

222
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 29.05.06 - klo: 13.23 »
Avain on ja nuorta intoakin.  :)

223
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 29.05.06 - klo: 11.26 »
Joo kyllä tarkotus olis päästä sinne ennen kuutta. Ota sinäkin harava tai lapio mukaan niin saadaan taas suurimmat kuopat peitettyä ja röykyt tasattua. Vielä kun harjataan varikkoalue ja kerätään roskat y.m. pientä reunaputkien kanssa, niin saatetaan päästä vielä ennen vesperiä tankillinen polttamaan. Olis kyllä aika mahtavaa, jos olis enemmänkin tulijoita...

224
Yleinen keskustelu / Kevättä rinnassa?
« : 06.05.06 - klo: 23.04 »
Jesss...

vihdoinkin radalla. Piiiiitkä odottelu on päättynyt. Vietimme tänään loistavan, täydellisen päivän Ulvilan radalla. Hieno rata hyvässä kunnossa, sopiva määrä mukavaa porukkaa. Ei olisi voinut toivoa parempaa säätä. Totesimme yhdessä

"Ei enää koskaan talvea!"

225
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 26.04.06 - klo: 11.02 »
Tähän sopisi toistaa Tuntemattoman sotilaan Vanhalan tapaan hyväntahtoisella hymyllä ja hihittävällä äänellä: "...Suomen pomppurikkain M8 rata".

Mitä sitten tulee siihen kysymykseen oliko Hän tyytyväinen, toteaisin vaatimattomasti, että jatkolupa harrastukselle on saatu. Parina tulevana iltana aion kuitenkin laitella paremminkin kotinurkkia kuntoon. Neuvottelutulos. Palaan sitten sinne salaojaputkien äärelle jos ja kun hanslankaria tarvittaan.

226
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 25.04.06 - klo: 22.00 »
Tänään kerättiin talkoissa roskia 5 jätesäkillistä ja ennen kaikkea saatiin vihdoinkin kaivettua se pressu jäätyneen sahanpurun alta pois, ja kuoppa tietysti about peitettyä.

Vähältähän tämä tietysti kuulostaa, mutta talkoisiin osallistujiakin oli vain yksi. Onneksi joku kuitenkin kävi piristämässä juttelemalla. Kaikilla kävijöillä ei tietysti ollut aikaa moiseen turhuuteen. Työnjohdolle esittäisin kainon pyynnön, että talkooopäivät ilmoitettaisiin vielä selvemmin; omatunto varmasti kaikilla on, mutta ilman selvää päivää ja kellonaikaa on ainakin uusien tulijoiden vaikea lähteä mukaan.

Nyt viidennen perättäisen reippaan talkooillan jälkeen talven sisällä hohmetunut kaljamahoittunut kroppa alkaa kummasti vertyä. Tähän yhdistettynä saunan puhtaus ja tyytyväinen mieli saataisi vihdoin johtaa siihen, että ensi yönä hän ei pettyisi...  :wink:

227
Yleinen keskustelu / Kevättä rinnassa?
« : 03.04.06 - klo: 19.04 »
Speeder, tuon kysymyksesi retorisuus ja sarkasmi paljastuu upeasti  kuvassasi  :!:  Puistattavan hieno, elegantti yksinkertaistus. Epäilemättä tänään kuvattu.

228
Yleinen keskustelu / Aprillipila
« : 01.04.06 - klo: 12.38 »
:DLiikenneruuhkat oli kyllä aika pahat, kun kaikki eivät jaksaneet odottaneet yhteiskuljetuksia klo 12:30 asti.

Tässä kuva ykköstieltä heti F1 aika-ajojen jälkeen


Kuvamontaasi ysitieltä uutisen saavuuttua Tampereelle


 :shock:

229
Vapaa keskustelu / Ärsyttävätkö pienet asiat?
« : 01.04.06 - klo: 12.10 »
:D

230
Yleinen keskustelu / Kevättä rinnassa?
« : 01.04.06 - klo: 12.07 »
Eka piisi oli Deep Purplen Smoke On The Water.
Toinen oli Stevie Ray Vaughanin The House Is Rockin'

231
Yleinen keskustelu / Aprillipila
« : 01.04.06 - klo: 06.22 »
Pääkaupunkiseudulla kokoontuminen Lavangon radalla

Juuri saamani tiedon mukaan pääkaupunkiseudulta ollaan lähdössä tänään 1.4. yhteiskuljetuksella ajamaan (ja talkoisiin) Turkuun. Kokoontuminen on Lavangon radalla, Myllykiventie 3, 01760 Vantaa (VM Karting Centerin takana). Yhteiskuljetus lähtee heti kun bussi tulee täyteen. Jos kaikki eivät mahdu yhteen bussiin, tilataan toinen, jotta kaikki varmasti pääsevät mukaan.

Omat ämpärit tai vastaavat astiat siis myös mukaan.

Maksu- ja muissa organisatoorisissa asioissa voi varmaankin kääntyä samojen henkilöiden puoleen kuin transpondereiden yhteistilauksessakin. :wink:

232
Yleinen keskustelu / Aprillipila
« : 01.04.06 - klo: 06.19 »
Jyrkkälässä kuivaa - ulkoharrastuskausi käyntiin

Vielä viikko sitten Turun Urheiluautoilijoiden pienoisautorata Jyrkkälässä näytti ankealta runsaan märän lumen vuoksi. Tänä yönä on tilanne kuitenkin nopeasti muuttunut kuten uusi uunituore video osoittaa (sattumalta paikalle osuneiden myöhäisten kotiinpalaajien amatöörikuvaa, tekstitetty suomeksi).

Selityksenä yleinen sääilmiö

Eteläisen Suomen viime päivien leuto sää on sulattanut lumet ennätystahtia. Åbo Akademin säätutkan graafeista näkyy usean päivän jatkunut plus asteinen kevätsää. Lämmön vaikutusta on tehostanut etelässä pitkään jatkunut tihkusade.

Tällaiset erittäin leudot ja kosteat sääilmiöt aiheuttavat ilmakehässä suurta ilmamassojen pystysuuntaista liikettä. Kun Suomessa virtaus on selvästi ollut alaspäin, on tämän vastavaikutuksena jossain muualla ollut melkoiset ylöspäin suuntautuneet virtaukset. Tällä kertaa Suomen putousvirtaukset ovat tehostaneet Ruotsin eteläosien ylöspäin suuntautuneita virtauksia. Kun pystyvirtaus on siellä kiihtynyt, on säämassa noustessaan ja viilentyessään satanut kaiken veden pois ja kuivunut hyvin kuivaksi. Kuiva säämassa on sitten tänä yönä liikkunut yläilmojen suihkuvirtausten mukana kohti Suomea kuin putkea pitkin. Sääputken toinen pää on ollut melko tarkasti Turussa Jyrkkälän rc-autoradan kohdalla. Kun ilma on laskeutunut alas, on se vielä huomattavasti lämmennyt.  Kuiva, lämmin, virtaava ilma on sulattanut loputkin lumet ja kuivattanut vielä maan kesäisen kuivaksi (fööni-ilmiö). Ilmiö on ollut hyvin paikallinen mutta rc-autoharrastajien onneksi se on osunut mainioon kohtaan.

Rata ajokunnossa - talkoot tarvitaan

Rata on siis aivan kuiva ja ajokunnossa heti aamun valjettua. Harrastajia odotetaan saapuvan avausajoihin joka puolelta Suomea. Mutta ajon estää kuitenkin eräs tästä äärimmäisen rajusta sääilmiöstä johtuva lieveilmiö. Ilmamassan mukana on nimittäin kentälle tippunut lukematon määrä polkagrisar pötkylöitä. Ne on raivattava radalta ennen kuin päästään ajamaan. Piparminttumakeisia on niin paljon, että turkulaiset eivät yksin siivouksesta selviä. Kaikkia kentälle saapuvia harrastajia pyydetään siksi ottamaan mukaan joku ämpäri tai vastaava astia johon polkat kerätään. Samalla astialla niitä voi sitten viedä myös kotiinsa. Apua toivotaan erityisesti pääkaupunkiseudulta, koska siellä on paljon rc-autoilun harrastajia. Aurinko nousee tänään jo ennen F1 aika-ajoen päättymistä, nouse sinäkin.

233
Yleinen keskustelu / Monsterin renkaiden "kääntö"
« : 29.03.06 - klo: 22.38 »
A-P Liljeroos on jakanut tietouttaan auraus asiasta seuraavalla sivulla

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/saato/setup.html#auraus

Hyvä sivusto moneen muuhunkin alan asiaan.

234
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 28.03.06 - klo: 15.02 »
Viime sunnuntain eli 26.3. tilanne radalla näkyy tuon videon lopussa

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=15762

jos siis jaksaa sen kolme minuuttia ensin kelata.

235
Yleinen keskustelu / Kevättä rinnassa?
« : 27.03.06 - klo: 22.34 »
:D Kiva jos joku tykkäs videosta.

On täällä näköjään joku muukin jo kohtuullisen kypsä kevääääääseeeennn :mrgreen: - napalmit ja kaikki hehe. :shock:

Joo, ihan kiva oli video tehdäkin, jotain kun oli ihan pakko päästä autoilla puuhailemaan.

Ensi viikolla on jo ihan varmasti kesäkelit 8)

236
WIN XP:n kylkiäinen Movie Maker riittää mun tarpeisiin. Sillä saa otokset järjestettyä/leikattua kätevästi. Ohjelman toiminta on videon pakkausta myöten selkeää ja helppoa. On se joskus jumittunutkin ei silti.

Pinnacle Video Studio on monipuolisempi ja on se selkeä kyllä sekin. Siinä on peruskäyttäjälle erityisesti enemmän mahdollisuuksia äänen kanssa touhuiluun kuin MM:ssä. Ainoa miinus on se. että sen hankinta maksaa.

Eilen tein ensimmäisen videon Win DVD Creatorilla (en muista versionumeroa). Kätevästihän se silläkin kävi, sellainen perusvideo. Aherruksen lopuksi kuitenkin huomasin, että sillä ei voi tehdä kuin DVD soittimessa näkyvän videon - muita tiedostomuotoja ei tuettu. Niin että tein sen sitten kokonaan uudelleen vielä MM:llä. Tulos on tuolla "Kevättä rinnassa?" -sivulla.

237
Yleinen keskustelu / Kevättä rinnassa?
« : 26.03.06 - klo: 23.00 »
Kenen hermot kestää, kenen pinna palaa... :twisted:

Kevätpuuhat :oops:

238
Yleinen keskustelu / Laadukkaat RC-videot
« : 23.03.06 - klo: 17.15 »
Mutta kyllä heino on tuo pätkä. Jostain syystä on paljon todella komeita driftausvideoita. Niitä on oikein tehty - haettu kuvakulmia, käytetty liikkuvaa kameraa, leikattu, sovitettu musiikkiin jne. Miksi krossipuolelta videot on yleensä enemmänkin sanoisko dokumentaarisia? Olisko siksi, että koska driftaus on paremminkin tyylilaji, harrastajissakin on enemmän taiteenharrastajia. Krossarit taas kohtelevat kameraa yhtä reippaasti kuin muutakin kalustoaan :D :mrgreen:

239
Yleinen keskustelu / Laadukkaat RC-videot
« : 22.03.06 - klo: 11.26 »
Tuo video.google.com onkin mainio osoite. Ei siirto-ongelmia ja videoiden pakkaus on siedettävää. Kahlasin siellä rc-videoita muutaman sata läpi ja tässä pari omasta mielestäni hyvää:

Ensin todella taitavaa, suorastaan loistavaa ajoa ja tasaista vääntöä sisällä sähkövehkeillä
http://video.google.com/videoplay?docid=2337086234476354048&q=rc&pr=goog-sl

ja sitten sama nitrokrossareilla
 http://video.google.com/videoplay?docid=-5129403498816732153&q=rc&pr=goog-sl

Molemmissa kuvaus on niin hyvää, että ajamista on jännittävä seurata. Kamera pysyy rauhallisena ja seuraa hienosti kisaa. Täyttä asiaa amatöörivoimin.

240
RC-kerhot ja -radat / Turku - Jyrkkälän M8 krossirata
« : 01.03.06 - klo: 12.39 »
Sori, en tainnut vastata aiempaan suoraan kysymykseen ihan suoraan. "...mitä ajat takaa?"

Päätelmäketjuni oli yksinkertaisuudessaan ja vajavaisuudessaan seuraava: Ennen oli yksi iso hyppyri mutta uudessa viisi - onko siis vaikeus viisinkertainen, onko juoksemista viisinkertaisesti, kohdistuuko kalustoon viisinkertainen rasitus, katoaako ajettavuus kokonaan. Näihän hain vastausta mielipidekyselyn tapaan: "Mitä mieltä sinä olet?" vaikkakin tuon kysymyksen esitin hyvin pesimistisin esipuhein.

Vastaukset ovat kaikkien edellä luettavissa. Minä summaisin ne niin, että koska entinen hyppyri ei ollut oikein hyvä lajin edustaja, ei  määrän viisinkertaistaminen tarkoita ongelmien viisinkertaistumista, vaan paremman suunnittelun ja toteutuksen ansiosta rata vain monipuolistuu. Ystävien ja taidon lisääntyessä juokseminenkin vähenee.

Minä tyydyn mieluusti tähän ja odotan innolla mahdollisuutta sen toteamiseen. Kiitos vielä kärsivällisyydestänne.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9