Kirjoittaja Aihe: Nopeudensäätimen Korjaus  (Luettu 2209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« : 23.08.05 - klo: 09.20 »
Asioidessani muissa asioissa TV-korjaamolla otin mukaan myös rikkinäisen Futaban nopeudensäätimen. Muutaman päivän päästä sieltä tulikin ilmoitus, että vika on löytynyt ja suuntaa-antava kustannusarvio olisi ollut n. 1/4 ko. säätimen hinnasta. Ainoa ongelma oli, ettei heidän normaalien toimittajien listoilta löytynyt vaadittavia komponentteja. Osaisikohan joku Teistä kokeneemmista harrastajista kertoa, mistä nopeudensäätimissä käytettyjä piirejä voisi etsiä, vai voiko mistään? Itse en tuosta elektroniikkapuolesta enää niin kauheasti tiedä, vaikka se 80-luvulla Tekussa olikin yksi pääaineistamme.

Poissa ChrLi

  • Tulokas
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #1 : 23.08.05 - klo: 14.10 »
Niin, jos hajonneet osat olivat FET:tejä (mikä on ylesin ongelma), niin tekniikka on edistynyt aika paljon viime vuosina ja todennäköisesti löytyy joku korvaava parempi FET malli (mikä kestää enemmän virtaa ja on pienempi resistanssi ym.) joka voi vaihtaa tilalle "sukkana".
Jos kyseessä ei ollut hajonneita FET:tejä niin lähtisin etsimään komponenttinimellä ihan Googlesta tai jos Suomesta löytää niin esim. Farnell, Elfa, Bebek tai Partcosta saattaa löytyä?
Netistä löytää yleensä myös osan "datasheet" minkä perustella (osava tyyppi) voi katsoa vastaavan paremman osan jos löytyy...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #2 : 23.08.05 - klo: 14.18 »
Jos haluaa korvat FET:in jollakin muulla mallilla, niin kannattaa vaihtaa kaikki  rinnan kytketyt FET:it samalla. Muuten tulee ongelmia. Eli kaikki kaasu- tai jarru-fetit vaihdetaan samalla uuden tyyppisiin.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #3 : 23.08.05 - klo: 17.34 »
Haluisko joku ostaa korjattavaksi tai korjata kohtuu hintaan mulle pari noparia?

Kyseessä on vanha Novak esc310 (muistaakseni) ja toinen tais olla Ko Propo EX-1.
Viosita ei varmaa tietoa, mutta jos en aivan väärin muista niin molemmat
on hajonnu rikkinäisen vastarin takia :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #4 : 23.08.05 - klo: 18.25 »
Itse olen korjannut oman digital ixus ipc 7.1 noparin ja voin sanoa et siitä yksinkertasemmat hoituu helposti. En vaan lähe muitten nopareita korjaamaan sen takia koska jos vahingossa rikon, niin myös joudun maksamaan sen.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #5 : 23.08.05 - klo: 20.14 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
En vaan lähe muitten nopareita korjaamaan sen takia koska jos vahingossa rikon, niin myös joudun maksamaan sen.

Eihän ne "rikki" mee jos ne on jo rikki, roskiin ne yleensä kai heitetäänki :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #6 : 23.08.05 - klo: 20.24 »
ostaako joku multa lrp ai digital noparin 14 lankaselle.?? sähköistä tietävä kertoi että on 2 trancistoria palanut ja uudet olisi maksanut USA:ssa n1,5 UD.
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #7 : 23.08.05 - klo: 21.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Teemus."
ostaako joku multa lrp ai digital noparin 14 lankaselle.?? sähköistä tietävä kertoi että on 2 trancistoria palanut ja uudet olisi maksanut USA:ssa n1,5 UD.

Tämä ei ole "Myynnissä" palsta......

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #8 : 24.08.05 - klo: 08.13 »
Minä voin korjata nopareita 20 euroa tunti + osien hinta. Yleensä osien hankintaan menee noin tunnin työ ja tutkailuun ja korjaamiseen toinen. Takeita korjausajasta tai toimimisesta ei toki ole tällöinkään ;-)

Ihan oikeasti miksi joku maksasisi merkittävän köntän rahaa rikkinäisestä noparista, kun puolia niistä ei saa järjellisesti toimiin ja toiseen puoleen joutuu tekemään työtä ja laittaan rahaa ainakin käytetyn vastaavan verran. Otan toki lahjoituksena vastaan nopareita, ja voin jopa maksaa postikulutkin.

Useita nopareita olen korjannutkin itselle, mutta miksi sitä oikeasti muille korjaisi, koska ei siitä edes oikeasti mitään hyödy. Joskus olen kylläkin säälistä auttanut kavereita. Yhdenkin noparin korjaamiseen meni valehtelematta ainakin 5 tuntia, kun jouduin vaihtamaan useampia komponentteja ja korvaamaan piirilevyn irronneita kupariliuskoja.

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nopeudensäätimen Korjaus
« Vastaus #9 : 24.08.05 - klo: 15.36 »
joo tiedän tuon.. :roll:  tuo naapuri joka tietää sähköistä olisi voinut korjata tuon ,mutta siinä olis menny ikuisuus . ensin tilaa netistä osat(amerikasta) sitten korjaus, eikä noparia saa aina korjattua..
rahaa se naapuri ei olis ottanu yhtään, mutta olis halunnu ajaa pari kertaa rc-autoani.. :wink:
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy