Kellään vinkkejä miten saa M05:sen perän pysymään auton menosuuntaa nähden takana? Renkaina on mukana tulleet radialit (ilman mitään kummempia virityksiä), niin takapään pito tuntuu todella heikjolta verratuna eteen. Autossa muuten on vain päivitettynä 3racingin iskarit ja ohjaus (+ kuulalaakerit).
Moi,
Heitän pari juttua. Varmista että takapään jousitus ei pohjaa. Eli katso että jousitus ei ole perässä niin matalalla että kaarteessa ulomman pyörän ylätukivarsi ei kallistuessa osu koritolpan juureen. Jos tukivarsi napsahtaa siihen, niin auto pyörähtää melko varmasti. Korjauksena korota takapäätä hieman.
Katso, että takapään pyöränripustus liikkuu vapaasti. Eli ota jouset/iskarit takaa irti sekä takapyörät irti. Kokeile että ripustus putoaa omalla painollaan alas ja liikkuu muutenkin herkästi. Jos ei, niin pyörittele tai löysää akselitappeja ja ylälinkkien ruuveja niin että kaikki liikkuu herkästi. Vaikka tippa jotain oljyä ruuveihin jos muu ei auta.
Yllämainitut on molemmat sellaisia, jonka takia itse takkusin kauan aikaa. Ensimmäinen aiheutti pyörähdyksen nopeassa mutkassa, jälkimmäinen satunnaisesti ja kiemurtelua suoralla.
Ehkä kannattaa myös katsoa, että servosaverissa/ohjauslinkeissä ei ole hirmuisesti klapia. Ja että takapyörien laakerit ei takertele. Ja vaikka renkaita ei pidottaisi, ne kannattaa ainakin putsata liasta ja irtonöyhtästä vaikka jarrukliinerillä. Eli bräkleeniä annos rättiin ja sillä hinkaten kumit puhtaiksi.
Mun mielestä sillä ei ole niin kauheaa merkitystä onko lisäpainoa takana vai ei. Molemmilla tavoilla tuo toimii ja kummankin koulukunnan edustajat pärjää kisoissa ja nappaa podium paikkoja. Mutta ankarassa kisakäytössä moni tunkee kaiken painon eteen jotta kurvasta ulos kiihdytettäessä saa parhaan vetopidon.
t: Mika