RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: peejpee - 25.05.06 - klo: 16.03
-
Etsinnän alla olisi mahdollisimman hyvin vaikeassa maastossa kulkeva sähköauto, eli ei tarvitse olla mikään raketti, kunhan kivien ja kantojen yli menee :)
Googlettamalla löysin ainakin seuraavat vaihtoehdot:
Tamiya Twin Detonator
Tamiya TXT-1
Tamiya Clod Buster
Kyosho Twin Force
Traxxas E-Maxx
E-Zilla RTR
Onko muita?
Hintoja on ainakin näin aloittelijan kannalta vaikea vertailla, kun paketteja myydään eri kokoonpanoilla (valmiina, rakennus-sarjoina, eri nopareilla, radioilla, akuilla jne.)
Twin Detonator on kuitenkin muita edullisempi (rakennussarja tarjouksessa 218 €)
Mitäs näistä suosittelisitte, onko niillä eroja maastokelpoisuudessa?
Mites varaosien saatavuus ja hinta?
Mitä muuta kannattaa huomioida valintaa tehdessä?
Jos joku on vertaillut tämän hetken tarjontaa eri liikkeissä, niin onko jossain tällä hetkellä joku varteenotettava tarjous?
-
Toi TXT-1 on ollu lähiaikoina ainakin kovassa suosiossa (tuttu myyjä),
joten siihen ainakin pitäs löytyä varaosat melko hyvin ja hinta on
siinä hiukan alle 400e :wink:
ps. "rock crawler" topikissa on joku laittanut muutamia kuviakin TXT-1:stä
-
Noista edellämainituista melkein seuraavat:
1. TXT-1
2. Twin Force
3. E-Zilla
Jos rahaa riittää, niin txt-1 on kyllä varmasti maastokelpoisin paketti, Twin Forcestakin saa ihan kivan crawlerin rakennettua, kuten toki myös Clodista. Clodin modaaminen vaan onkin jo sitten toinen tarina... :)
-
Clodihan on helppo modata koska siinä on koko voimansiirto akseleissa. :wink: Ei tarvi väsää ku uus runko ja tukivarret, eli helpolla pääsee. Ja osiakin löytyy hyvin koska clodi on hyvin suosittu rakentelukohde.
-
täällä on 1 twinforcen puolustajan ääni... multilin´kkijousitus ja pitkä takakardaani ku on ni 1 lathekone riittää varmasti. itse tein alennusvaihteen ja ajoin vakiokoneella..
-
Noista vaihtoehdoista mitkä luettelit niin ehdottomasti E-Maxx, E-Zilla tai TXT-1 ja noi loput voikin sit suosiolla unohtaa...
-
Naapurin pojalla olis E-zilla myytävänä!!!! Hän haluaisi polttiksen...
Autolla ajettu noin 10 akkuparillista.
Auto on RTR setti eli mukaan tulee KAIKKI mitä tarvitset!!!
-auto (kunto on täydellinen)
-radiot
-akut 2kpl
-radion akut
-laturit (hot bodies)
Mukaan tulee myös Dirt-Bonzit Q-6 gunmetalvanteilla.
Pro-Linen 50´s Chevy Panel koppa jonka allekirj. on valitettavasti maalannut.
Akkuja 4 kpl ylimääräisiä
Kuvia korista:
http://img315.imageshack.us/img315/8923/dsc000164jw.jpg
http://img350.imageshack.us/img350/6499/dsc000180yy.jpg
Tarjoa jotain niin katotaan siitä etenpäin jos kiinnostaa!!!
Tai miksei ehkä vaihtokin polttis vermeisiin...
:mrgreen:
-
Noista vaihtoehdoista mitkä luettelit niin ehdottomasti E-Maxx, E-Zilla tai TXT-1 ja noi loput voikin sit suosiolla unohtaa...
Eeeeh...alkuperäinen kysyjä tiedustelee autoa mahdollisimman hankalaan maastoon, eikä vauhdilla ole merkitystä - eli hiukan kaipaisin perusteluja sille, mikä mahtaa nostaa E-Maxxin listasi kärkeen? Hyvä auto mutta rock crawling ei tainnut olla ihan ykkösprioriteetti autoa suunniteltaessa.
-
ClodZ, ... luettelinko jossain noille paremmuus järjestyksen???
Noi mainitsemani autot eivät ole mitenkää paremmuus järjestyksessä, vaan ne ovat ainoat ostamisen arvoiset tuosta porukasta. E-maxxista on omia kokemuksia, E-zillan olen nähnyt ja se on melkein samanlainen käytökseltään kuin ensin mainittu ja menee suht mukavasti maastossa pienien muutosten jälkeen. TXT-1 on tuttu pelkästään mitä netistä olen lukenut ja videoita katsellu ja on mielestäni myös mielenkiintoinen laite ja siitäkin saa tehtyä suht helposti maastoon sopivan, tosin sitä se taitaa olla jo vakiona. Nämä loput taas ovat sitten vähän mitä ovat, tosin Clodin akseleista saa rakennettua hyvän maastomöyrijän.
-
Kyllä noista vakiona vaikeaan maastoon parhaat valinnat ovat TXT-1 tai Twin Force... Jäykät akselit toimivat parhaiten.
-
Kiitoksia hyvistä neuvoista :D
Hobby Point kauppaa Twin Force Spirit - rakennus-sarjaa (pelkkä auto) hintaan 262 €, Atalalta saisi radioineen ja akkuineen 555 €. Kumpiko tulisi edullisemmaksi?
HobbyPeople kauppaa E-maxx pakettia 479 egeen.
E-zilla paketin saisi Hobbylinnasta 399 egellä.
E-maxxista luin jostain amerikankieliseltä foorumilta, että olis tulossa joku uusi malli tilalle??? Tippuuko silloin vanhan mallin hinta?
Toi Tamiyan TXT-1 alkoi kiinnostaa ehkä eniten. Hieman vaan mietityttää, että onko se laadullisesti (materiaalit ym.) yhtä laadukas kuin Traxxas ja Kyosho?
Miltäs toi Twin Detonator vaikuttaisi, onko siitä kenelläkään kokemuksia?
Kyllä valinta on vaikeaa... :shock:
-
http://www.tietonikkari.fi/niks/lista_kyosho.htm
Tietonikkarilla on tuo Twin Force Spirit-paketti todella edullisena tarjouksena, kannattanee kysellä myös sieltä.
TXT-1 on varmasti laadukkain noista vaihtoehdoista, twin detonator on taasen e-maxx/e-zilla-tyyppinen erillisjousitettu malli, menee lujaa ja toimii radallakin mutta vaikeassa maastossa ei jakoa jäykkäakselisille malleilla.
-
Ihmettelin ettei täällä ole ketään joka ylistää "osta e-maxx, se on paras kaikessa!". E-Maxx vs Twin Force kokonaisuutena twin force voitti suurimman osan testatuista osuuksista, epäilijöille http://www.rccaraction.com/articles/twinforcevsemaxx_1.asp . Jenkkifoorumeilta luin että twini on viä paremmilla moottoreilla nopeampi kuin e-maxx samoilla moteilla. Joten Jankalle tiedoksi, että Twini on iahn hyvä vaihtoehto :wink:.
Mielipiteeni kuitenkin on että jos on astetta suurempi budjetti ja haluat maastoon (kiviseen, vaikeakulkuiseen) auton, niin hanki TXT-1. TXT-1 mahdollisesti tarvitsee oston jälkeen hieman upgradea, joten massia menee siihen. Pienemmällä budjetilla twin force kivikkoon ja vaikeakulkuiseen maastoon. Soralle ja mäkiin E-maxx. E-zilla ei sytyttänyt videoiden perusteella joten en siitä sano mitään. Detonator on perheen pienemmille leluks, joten unohda se jos kunnon pelin haluat ( ei pahalla detronatorkuskit :wink: ) . Samoin voit unohtaa clodin ellet rakenna crawleria niin kuin minä teen ja projekti on jo hyvässä vauhdissa. Itse rakentamalla voit saada mahdollisesti parhaan crawlerin, mutta siinäkin on oma vaivansa.
Rehellisesti sanoen clodin akselistot on parhaat crawlerin valmistamiseen ja clodeja saa nykyään pilkkahinnalla käytettynä, jotenka oma rakentaminen saattais olla paras vaihtoehto. Oma luovuutensa kylläkin tarvitaan jos kunnollisen pelin meinaa rakentaa.
EDITTIA: Kysyit laadusta, niin yhdyn at:n mielipiteeseen siinä että TXT-1 on varmasti laadukkain auto noista vaihtoehdoista.
-
Jäykät akselit toimivat parhaiten.
Perustelisitko tuota vähän? Clodin osalta asian ymmärrän, mutta muuten en. Itselläni on oikea Off-Road auto, jäykillä akseleilla, mutta syyt on aivan toiset kuin vain jäykkä akseli. Itseasiassa pidan kannalta erillisjousitus on osassa maastoa parempi, osassa jäykkä. Mutta, kivikossa erillisjousitus on parempi, rinteissä taas usein jäykkä, joskus erillisjousitettu...
-
No paha tuota on perustella mitenkään fiksusti, kaikki crawlerit ovat kuitenkin pääsääntöisesti jäykillä akseleilla eikä kuitenkaan varmaan syyttä..?
(http://www.pirate4x4.com/albums/uroc_phoenix06/afu.jpg)
(http://www.pirate4x4.com/albums/uroc_phoenix06/aar.jpg)
-
1:1-trial autoa ja rc-vastinetta ei suoraan kannata vertailla, rc-käytössä kun jäykillä akseleilla saadaan akselit tarvittaessa joustamaan jopa ristikkäin. Olen nähnyt myös laitteita, joissa erillisjousitetut perä ja keula on nelilinkillä rungossa kiinni. Twin Detonatorista ovat moisia rakennelleet, siinä kun moottorit ovat voimansiirron kanssa samassa paketissa.
-
rc-käytössä kun jäykillä akseleilla saadaan akselit tarvittaessa joustamaan jopa ristikkäin.
Ja jopa puolet lisää. :wink:
(http://image.rcuniverse.com/forum/upfiles/70431/Hf10356.jpg)
Tosin tuollaisessa joustossa ei ole mitään järkeä koska vehkeen saa ajettua tosi pahasti mutkalle eikä siitä sitte omin avuin enää selviäkkään.
Pääsääntöisesti syy sille miksi yleensä crawlereissa on jäykät akselit selittyy sillä että ne ovat kestävämpiä mitä erillisjousitetut, sekä niissä on vähemmän rikkoontuvia osia. Se että jäykkiä akseleita käytettäessä on hieman vähemmän maavaraa perämurkoiden kohdalla on helposti korjattavissa isommilla renkailla.
-
Itse uskoisin syyn olevan samat kuin oikeissakin, vaikka ette vertauksesta oikeisiin pidäkkään. Syy on helppous ja halpuus. On helppo käyttää jäykkiä akseleita ja niiden kanssa pelaaminen on halpaa.
Kestävyydessä ei ole eroja, diffit ja vetarit asian ratkaisee, mutta tukivarsihässäkät on erillisjousitetussa aikas paljon haasteellisempia.
Erillisjousituksessa olisi kuitenkin etuja joita ei voi jäykällä akselilla saavuttaa, esim. paremmat pyöränkulmat. Jäykillä akseleilla muuttuvat pyöränkulmat aika älyttömiksi kun taas oikein toteutetuissa erillisjousituksissa kulmat pysyy kohtuu hyvinä ---> enemmän pitoa.
Maavaran ja painopisteen suhde on erillisjousitetussa parempi, siis auto voi kallistua enemmän kaatumatta.
Jos olisi enemmän kiinnostusta aiheeseen, niin tekisin erillisjousitetun off-road RC-auton napavälityksillä. Näin diffit kestäisivät hyvin, samoin vetarit. Myös moottorivalikoima kasvaisi huomattavasti, jos kokonais perävälityksen saisi jonnekin n. 10:1.
-
Hintavertailujen perusteella täytyy hieman tinkiä maastokelpoisuudesta (TXT-1 kun tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin nämä muut).
Tällä hetkellä eniten kiinnostaa E-maxx ja Twin Force, E-zillassa kun taitaa olla pienempi maavara ja vakiona pienemmät renkaat?
E-maxxissa on kaksi vaihdetta, eli vaatii siis myös 3-kanavaisen radion? Onko tosta vaihteistosta käytännössä mitä hyötyä?
Onko Traxxasin ja Kyoshon varaosien hinnoilla / saatavuudella eroja? Molempien kauppiaat tietysti kehuivat edustamaansa merkkiä paremmaksi tossa asiassa???
-
e-maxxille pitäis kylä kelvata ihan 2 kanavaiset radiot mutta selventäköön joku. Traxxasin ja Kyoshon varaosien saatavuus on varmaankin aika sama mutta Kyosholla on kalliit varaosat ja lähes aina jos tarvit osan x, joudut ostamaan sen paketissa osien x, y ja z kanssa... (oli just fysiikan tentti :) )
-
Eikös e-maxx ole rtr paketti,eli ne 3 kanavaiset radiot tulee mukana...
-
E-Maxx on rtr-paketti kuten juuxmo jo totesi. Mikäli haluat kiipeillä soramäkiä ja mennä kovaa vauhtia maastossa, niin hommaa e-maxx. Muuten pitäisin käytännössö Twinia parempana.
-
juuxmo
:twisted:
-
Jos vaihtoehtoina on enää E-maxx ja Twin Force, niin ehdottomasti E-maxx, jollet halua olla rahapussi kuralla kokoajan Kyoshon varaosa hinnoittelun takia.
Varaosia saa Suomesta hyvin molempiin merkkeihin, Traxxasiin saa ainakin Sabesta ja Hobbypeoplesta ja Kyoshoon saa kaikilta merkin kauppiailta.
-
Kuinkas E-maxx ja Twin Force pärjää vaikeassa maastossa, johon auto olisi tulossa? Itse jos noista pitäis valita niin TXT-1 ottaisin, sehän on melkein ku tehty vaikeaan maastoon. Luulis ainaki et E-maxx jää helpommin pohjasta kiinni, mut en osaa kyl sanoa ku en ole perehtyny kovin paljoa. Tämä on sitten oma mielipiteeni.
-
Twin Force lähtisi edukkaasti nyt Hobby Pointista, 261,50 euroa.
http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=2&PHPSESSID=3f6ac00b5a5b259f8d0562d51234bb7b
-
no on kyllä edullinen kössöks
-
no on kyllä edullinen kössöks
Ei oo kelvannu muuten ja pitää saada vanha varasto tyhjäks :lol:
-
Kyosho Diss Team :lol:
-
juuxmo
:twisted:
Sorii :lol: ! Mistähän toi teini-x on tarttunu :wink: .
Yhäedelleen sanoisin että e-maxx on soralle ja nopeaan maastoajoon. TXT-1 on paras erittäin vaikeaan kiviseen maastoon, mutta jos tarvitaan vähääkään vauhtia, niin twini on oikea valinta. Ja mitä twiniin tulee, omat patentit on sallittuja, mikäli haluaa painoa alas. Itse tilasin hobbypointista twinin. Ilmeisesti jäi vielä jäljelle kauppaan joten tilatkaa nyt jos meinaatte tohon hintaan saada. Hinta sisälsi auton, motit ja noparin. Mielipiteeni ei johdu siitä että ostin twinin vaan tein päätöksen jo aikaisemmin. Btw, ei ollu tarkotus mainostaa..
-
Äääh... Twin force on varmasti hyvä auto, polttisversio Mad forcea olen käytössä seuraillut ja ihan normaalisti on kestänyt rääkkiä. Ihan turhaa dissata kyöstiä jonkun puretenin takia, joka sekin kyllä kestää suht' ok.
-
Edelleen kaipaan kommenttia, että mitä etua tosta E-maxxin vaihteistosta on käytännössä? Vai onko se vaan yksi mahdollinen rikkimenevä osa lisää?
-
parantaa kiihtyvyyttä ja huippunopeutta... Perjaatteessa hyvä lisä ryömimiseen sillä ykkösvaihteella pääsee hiljaa :wink:
-
Kakkosvaihteellakin pääsee hiljaa :D Ykkösvaihteella vääntöä on enemmän.
-
onko tossa siis manuaalinen vaihde? yleensähän vaihde perustuu keskipakoon ja siis pyörien pyörimisnopeuteen jolloin 2-vaihteella on mahdoton mennä hiljaa (koska 1-vaihde kytkeytyy takas päälle)
ja 3-kanava on polttiksen tapauksessa (t-maxx) pakkia varten
-
Muistaakseni e-maxxissa voi mennä 2:lla huonolla kiihtyvyydellä/kova max nopeus, tai 1:llä nopeella kiiht./hidas max nopeus. Käytännössä vaihtaminen kesken ajon ykköseltä kakkoselle saattaa tuntua väliin tuskallisen vaikeelta, koska monasti auto saattaa karata käsistä vaihtaessa. Vaihtamisen kyllä oppii, mutta tiedä sitten onko e-maxxin vaihteissa käytännössä mitään muuta hyötyä, kun se et voi jupittaa muille vaihteilla :wink: .
-
jaa, niin oliskohan se niin traksilla tosiaan on tuo manuaalinen vaihde sekä sähkö että polttisautoissa (maxx/revo), hämärästi sellasta mieleen piirtyy (asiaa tarkistamatta)
-
E-Maxxissa vaihteen voi valita itse kolmannen kanavan kytkimellä (1/2) ja ykköseltä kakkoselle voi vaihtaa kiihdytettäessä ja siinä ei ole mitään ongelmaa. Kakkoselta ykköselle vaihtaessa kannattaa hiljentää vauhtia ja päästää kaasu pois ja sit vasta vaihtaa, niin ei riko paikkoja.
Revossa ja muissa Traxxasin polttismonsuissa on ihan normaali keskipakovaihde ja vain pakki toimii kolmannella kanavalla.
-
Veikeä tsydeemi siis