Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Klasu_

Sivuja: [1]
1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 13.12.09 - klo: 03.53 »
Joo, tosiaan se teräslevy...tuhosi Nicken auton totaalisesti, tai siis toinen sen kahdesta kiinnitysruuvista, joita ei ollut senkattu... nyt on. Toivotaan, että se tästälähin säästää varaosakuluissa, eikä päinvastoin

Ja jatkoa silmälläpitäen: Selkeä ilmo mitä radalle ollaan tekemässä jotta saadaan kaikkien radan käyttäjien mielipiteet esille, ja demokratia toimii.
Hoken kanssa samalla linjalla tässä asiassa.

Nyt rata on tosiaan sillä mallilla, että siellä voidaan kisat järjestää, mutta hiottavaa  radasta löytyy kyllä vielä reilusti.

Toivotaan hyviä kisoja, ja opitaan tästä kommelluksesta jotain....


2
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 12.12.09 - klo: 01.23 »
Joo, tänään tuli käytyä pulttaamassa se teräslevy sinne portaidenreunaan.

Ongelmana vielä sen kanssa uppokantaruuvit, joille ei ole teräksessä upotuksia, ja ruuvien kannat (2kpl) tulee näinollen ulommas levystä => ei hyvä.

Täytyy yrittää lähiaikoina ottaa joku megaluokan porakone ja teriä mukaan että saa sitä RST:tä muokattua niin, että saa ruuvien kannat ainakin suurelta osalta upotettua.
Varmaan kuitenkin jo tuollaisenaan autoystävällisempi kun ilman metallia.


Ja sitten itse radan profiili.... mitä nyt vähä tuli Ollin ajoa katsottua, niin on kyllä hiukan erikoinen tuo "röykkysuma" siinä nelosten paikalla.

Nyt ei tosiaan ole sitten radalla enää yhtään kunnon hyndää missä sais vähä ilmaa renkaiden alle.
Nyt rata toimii kyllä molempiin suuntiin, mutta lopputulos lienee kuitenkin melko suuri kompromissi kahden ajosuunnan ja hyvän ajettavuuden välillä.

Jatkoa silmälläpitäen voisi olla muutama parannusehdotus: Radan muokkausta suunniteltaessa enemmän aiheesta tänne palstalle, jolloin saadaan mielipiteet suuremmalta käyttäjäryhmältä ja mahdolliset parannus ym. ehdotukset voidaan toteuttaa paperilla - ei rakentamalla useaan kertaan paikanpäällä.
Tällä säästetään aikaa, vaivaa ja etenkin rakennustarpeita. Mattojen yms. muokkaaminen aiheuttaa aina mattopalojen turhaa pilkkoutumista pieneksi säläksi, joka ei radalle kelpaa.

Itse olin kyllä melkolailla tyytyväinen edelliseen rataan, eikä ainakaan mun korviin radalla juurikaan kantautunut negatiivisia kommentteja koskien vanhaa rataa, pientä parannettavaa nyt aina on...

Eiköhän tuo uusikin ihan ajettava ole, ainakin pienellä hiomisella jossei muuten.

3
Sähköautot / Vs: Orion Vortex Race Spec ESC
« : 08.12.09 - klo: 18.09 »
Kyllä vastaavia tilanteita on koettu juurikin nopeudensäätimien kanssa.

Kova vääntö vaan päälle, mikäli ei tosiaan ollut millääntavalla kuluttajan vika, ja säädin hajosi "oletettua elinikää" aiemmin.

Ei tosiaan kannata suoraan todeta "no voivoi nyt sattu huono yksilö, maksanpahan 200e tehtaan tuotekehityskuluja".

Jossei rahoja millään saa takaisin taikka toimivaa vastaavaa tuotetta tilalle, niin on hyvä valistaa kanssaharrastajia ko. laitteen ongelmista.

Jos joku edes hiukan kokeneempi harrastaja mulle tulee kertomaan että säädin kajahti käytännössä välittömästi käyttöönoton jälkeen (ilman käyttäjävirhettä) ja kauppias/maahantuoja/tehdas ei tee elettäkään asian korjaamiseksi, niin en kyllä takuulla kanna rahoja ko. puljuun, taikka rahoita paskojen tuotteiden valmistusta.


Melko paljon nopeudensäätimiä nähneenä/testanneena/omistaneena voin kyllä sanoa ettei otsikon säädin ole luotettavin mahdollinen, mutta se ei ole ainoa tai pahin "ongelmalapsi" hintaluokassaan.

Jos pitkäikäisen säätimen haluaa niin melkein Novakkiin kallistuisin. Myös Castlen Mamba maxi on tosi hyvä, eikä sensorittomuus juurikaan haittaa/aseta säädintä huonompaan asemaan saman hintaluokan sensorillisiin kilpailijoihin verrattuna.
Jos taas aikoo ajaa päivittäistä ajoa tehokkailla koneilla >4,5r niin voi jo melkein sanoa, ettei sitä mikään kymppikokoluokan säädin loputtomasti katsele.
Kuumuus tappaa tuossa tilanteessa useimmat säätimet huomattavan lyhyen ajan jälkeen.

Ja vielä se tärkein: tarkkana niiden virtapiuhojen kanssa jos käyttää banaaneja. Lyhytaikainenkin väärinkytkentä aiheuttaa yleinsä välittömän säätimen tuhoutumisen.

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 20.11.09 - klo: 16.32 »
Onhan se tietysti helppoa antaa kaikille sama rengas, mutta ei sillon kyllä eri autoilla ajavat kuskit kuitenkaan tasoissa ole.
Samalla tämä myös toki on renkaita myyvälle taholle taloudellisesti mukava asia.

Jossakin autossa saattaa erilainen rengas toimia paremmin kun toisessa jne.

Esimerkiksi omassa autossa 3Racingin renkaat tuottavat paremman tuloksen kun Shumit, ja Nicke muistaakseni piti shumeja parempina Academyssä, toinen kuski taas haluaa vähemmän pitoa ja enmmän sladia kun toinen tykkää turistimaisesta pidosta.
 

Ja jos on vain yksi rengas millä saa kisata, niin se on melkein pakko ennen kisoja tapahtuvat treenit suorittaa myös ko. renkaalla, ja laittaa auton setuppi sen mukaan.

Imo tälläset rengassäännöt pitäs unohtaa kokonaan luokassa missä kuitenkin kaikki muu on vapaata auton puitteissa.
Voitas sitten tehdä erikseen sarjat jossa voi olla munpuolesta vaikka kuskin kengänkokoa myöten rajotettu kaikki, niin löytyisi heille tätä haluavillekkin oma juttunsa.


5
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« : 20.11.09 - klo: 00.47 »
Itse en tuosta rengassäännöstä myöskään välitä laisinkaan.

Aiheuttaa itselleni vain huomattavia lisäkuluja, joka ei ole toivottu asia.
Tulisin vallan mainiosti toimeen 3 racingin renkailla, joita saa kaksi kierrosta (valmiiksiliimattuna) samaan hintaan = enemmän iloa samalla rahalla, ja sitä ainakin itse haen.

Muutenkin, tänään tollaset minipinnit ostaneena en kyllä voi sanoa renkaiden olevan edes tyydyttävät kun hintaa katsoo.
"Valmiiksiliimatut" renkaat pääsi heti paketista liimailemaan uudelleen (ja tiedän etten ole ainoa kelle tälläiset "yksilöt" sattuneet) ja puolen akullisen jälkeen eturenkaan keskellä peukalonpään kokoinen reikä...

Ja jos ominaisuuksia vertaa Espoon radalla puolet halvempaan 3 racingiin, niin itse tosennäköisesti pääsen nillä lujempaa.



6
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 16.11.09 - klo: 01.00 »
Joo nyt ei tosiaan tarvitse edetä pääsuoraakaan enää reunoja kolistelemalla reittiä tunnustellen (vaikka itse tosin tulen jatkossakin käyttämään kyseistä menetelmää  :p )

Kallistetettujen kaarteiden/portaiden alueella vielä kun sytyttää muutaman valaisimen niin pitäs valoa riittää.

Näihin vaadittavat loisteputket/sytyttimet voinee ottaa siitä ulko-oven oikealta puolelta, pikkuradan vieressä olevalta kulkuväylältä.
Joka toisesta valaisimesta kun nappaa putket niin siinä näkee vielä mainiosti.

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 11.11.09 - klo: 21.36 »
Ja samalla linjalla ollaan täälläkin.

Tullut melkolailla paljon viihdyttyä tuolla ulappatorin radalla, ja huomannut muutamia juttuja: rata muuttuu jatkuvasti, nopeaan tahtiin sitämukaa mitä hiekkaa lentää pois ajouralta.

Hiekka ei pysy ajouralla mutkissa, etenkin pääsuoran jälkeinen "filkkarin mutka" on paha tässäsuhteessa.
Eli siis: Vaikka sinne on levitetty reilusti hiekkaa jo useampaan kertaan, on tilanne muutaman päivän jälkeen se, että ajoura on jälleen erittäin pitävä, täysin slikseillä 3racingin renkailla kippaa pidosta.

No, sitten jos taas hiukan ajautuu ajouralta pois on tulos välitön spinnaus; laidat rytisee ja Yokomosta lentää radan reunoille kourallinen rikkoutunutta osaa.

Maton "täyttymisestä" hiekalla on ollut paljon puhetta, mutta oma näkemykseni on se, että ajouralla hiekka ei kestä maton "sisällä" vaan lentää reunoille (huomattavat muurit hiekkaa aina kaukalon reunoilla)
Jos laidoille lentänyttä hiekkaa taas levittää päivittäin ajouralle, on lähes mahdoton oppia ajamaan radalla saatika löytää minkäänlaista toimivaa setuppia radalle, joka voi muuttua driftiradasta turistibaanaksi parissa tunnissa jos radalla paljon autoja.

Suolaliuos taas sulattaa useat renkaat ihan mössöksi, esimerkiksi juurikin nuo Prolinen Holeshotit, jotka toimivat erittäin hiekkaisella radalla kohtuullisen hyvin.
Laakereitakin mennyt jo useampia, kun lippiksessä ajellessa ei koskaan ollut ongelmaa sillä saralla.

Ymmärrän kyllä pointin tuossa radan muuttumisessa, mutta ihan näin nopeasti muuttuviin olosuhteisiin on ainakin itselläni vaikeuksia sopeutua. 

Radan muoto on kyllä onnistunut, ja toteutus kunnollinen nyt ehkä "nelosten" nostopaikkaa lukuunottamatta, mutta tämä menee tilojen muodon piikkiin.

8
Sähköautot / Vs: Mystinen nopari/moottoriongelma
« : 02.11.09 - klo: 20.44 »
Joo ei kyllä mahdu meikäläisenkään kaaliin;

Nopeudensäädin on kiinni moottorissa sensoripiuhan kautta, josta säätimelle tuleva jännite? tai mahdollinen oikosulku sensoripuolella voi kenties jopa säätimen rikkoa, mutta että katkennut moottorin käämi?

Kuitenkin, jos käämi katkeaa, moottori toimii kun vain kaksi piuhaa olisi paikallaan, eli moottori menee "lukkoon", eikä suinkaan lähde enää alkuvauhtia potkaisemalla mihinkään.

Ja että tuo säätimen käyttö hetkellisesti kahdella vaiheella sen tuhoaisi kuullostaa myös todella oudolta, koska kyseessä kuitenkin on käytännössä sama tilanne kun moottori ei pääsisi kaasutettaessa pyörimään.
Ei sen tuollaisesta pitäisi muutamassa sekunnissa rikkoutua, kun kestää paljon tiukemmin käämittyjä koneita.
Ja tosiaan, johdot ei lämminnyt miinkään tuon kokeilun aikana, eikä moottori tärissyt kuten se lisi tehnyt vaan kahden vaiheen ollessa kytkettynä.

Sensorivikaa veikkailin aluksi, mutta kun sekin nyt on poissuljettu...

9
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 01.11.09 - klo: 00.48 »
Joo tosiaan aika mielenkiintoinen toi Renaultin takalasi keissi :D

Suuret kiitokset kaikille moottoria tarjonneille, ja eritoten moottorin myyjälle :)

8,5R Ec-speed moottori toimii mainiosti, ja lämmöt pysyy alhaalla ja akullisella ajaa pitkään. Suosittelen!

Kyllähän se auto  toki sitten levisi tuttuun tapaan, mutta ne hajoamista edeltävät 5 akullista oli täyttä hupia.

10
Sähköautot / Vs: Mystinen nopari/moottoriongelma
« : 30.10.09 - klo: 01.01 »
Noniin, kirjoitellaas tässä nyt sitten vähän omaakin näkökantaa.

Elikkäs minullahan tuo GM:n 7,5R pata on ollut lainassa.

Useampi akku (yli kymmenen akullista) sillä tuli alkutökkimisten jälkeen ajettua täysin ongelmitta, mitään tökkimisiä ei tuolloin esiintynyt.

Nyt muutama tunti sitten radalla moottori yllättäen kadotti yli puolet tehoistaan (suoralla) ja ihmettelyn jälkeen ongelma alkoi selvitä; autohan ei lähde enää lainkaan liikkeelle ilman alkuvauhtia.
Moottori ei millääntavoin pyri pyörimään, tärise taikka pidä minkäänlaista sirinää kun kaasua painaa paikallaan, ja kun liikkeelle on päästy toimii normaalisti lukuunottamatta huipputehojen puuttumista.

Nopeudensäätimenä minulla on tosiaan Novak:n GTB, joka ainakin aiemmin toiminut täysin moitteetta, eikä nykyinen vika kyllä viittaa nopeudensäätimeen.
Akkuina GM:n 4200mah "Car" 30C purulla, kahdella setillä koitettu.
Nopeudensäädin ei missään vaiheessa ole ko. moottorin kaverina lämmennyt yli 40 asteen.

Tästä päästään mietteeseen, että voisiko todella olla mahdollista että topickin aloittajan molemmat GM:n moottorit (5.5R ja 7,5R) olisivat viallisia, ja mahdollisesti niiden viallisuudesta olisi aiheutunut tuo Xceleron - säätimen rikkoutuminen.

Jonkin aikaa näiden sähkisten kanssa pelanneena en kyllä enää juuri muutakaan keksi, koitettu useita säätimiä, akkuja, kolmea eri vastaria, useita piuhoja yms. kaikkien näiden kokeilujen aikana.


Myös sensoripiuhoja koitettu useita.

11
Ihan mukava päivä kyllä oli, kiitokset siitä järjestäjille ja osallistujille!

Itse en päässyt kumpaakaan luokkaa ajamaan, koska ei löytynyt vielä tarvittavaa autokalustoa, mutta asiaan on tulossa muutos.
Lopuksi pääs parit akulliset Yokomolla kuitenkin pyöräyttämään, joka teki hyvää kolmen viikon tauon jälkeen  :grin:

Yritin siellä vähän nostajanakin toimia, mutta homma oli kyllä mun osalta aika surkeeta, pahoittelut.
Pari viikkoa kestäny nuha&kuume kombinaatio on vieny voimat aika tehokkaasti.   :angry:

12
Tosissaan oli hyvät kisat ja siitä kiitos järjestäjille ja osallistujille!


Omat ajot ei mennyt kovinkaan nappiin, Sharkin nopeudensäädin oikutteli ja välillä mentiin jopa peruuttaen. Positiivinen yllätys tuli kuitenkin 1:10 autolla ajellessa, hönkää riitti ja laitos pysyy renkaillaankin melko hyvin.
Auto oli vasta kasatt ja uusi tuttavuus, joten alussa meno oli "hieman" liian kovaa, mutta loppua kohden rupes vähän parannusta jo syntymään. Ei kun lisää ajoa  :laugh:


Aikataulu oli tiukka, joka oli kyllä tiedossa jo kisoihin lähdettäessä.

13
Joo, tosiaan suomenkielisiä käyttöohjeita ei tullut mukaan.

En niitä itse kyllä juuri olisi kaivannutkaan, tai siitä mitään mekkalaa ole nostamassa, mutta mainittakoon enivei.

Ja tosiaan Bluebeetlellekin; valmistusvirhe myyjän on korvattava, ja kuten aiemmin jo mainitsin, Nypan kaveri oli tästä täysin samaa mieltä; valmistusvirhe korvataan aina.
Jos vain tunnistaisivat, tai haluaisivat tunnistaa selkeät kylmäjuotokset, niin saisin uuden säätimen.

Minulla ei ainakaan ole halua tai varaakaan ostaa valmiiksi rikkinäisiä laitteita, tai niin heikkolaatuisia että hajoavat muutamassa päivässä, joten yritän pitää oikeuksistani kiinni.



14
Noniin, eli pitäähän minunkin noparin omistajana hiukan kirjoitella :)

Jos tuotteessa on valmistusvirhe, niin tietääkseni se korvataan, ja tätä mieltä oli Nypankin kaveri.

Ongelma on vaan siinä, ettei tämä Nypan "sähkötietäjä" tunnista kylmäjuotoksia, vaan ne ovat ihan kunnossa?? ja sieltä on jotain komponenttejä palanut (en ihmettele noilla juotoksilla).

Toinen mielenkiintoinen asia on se, että kun tieto Hobbypointtiin saapui, kerrottiin vaan ettei tuotetta korvata, koska kyseessä on käyttäjävirhe.
Tietysti minua tässävaihessa rupesi kiinnostamaan, että miten olen toiminut väärin ja polttanut säätimen (jo ihan siksikin ettei tämä toistuisi).
Tähän Hobbypointin myyjä sanoi paut "sieltä on menny jotain voltteja jostain läpi ja se ottaa 14 amppeeria kahen minuutn päästä" - okei, helpotti.
Soitto Nypalle, ja kaverille joka oli siis todennut laitteen vialliseksi, ja vian käyttäjän aiheuttamaksi.
Jostain syystä hän ei kuitenkaan osannut sanoa mitä käyttäjä (minä) olin tehnyt väärin?
Sieltä tuli liuta ehdotuksia mahdollisista virheistä, joka paljasti jo, ettei kaverilla ollut mitään tietoa koko säätimestä saati siitä miten se on rikki.
Tämän kaveri sitten puhelussa kertoikin; "ei minun sähkötaidot riitä toteamaan mikä siinä on rikki ja miksi" - hassua, laitehan oli jo todettu käyttäjän rikkomaksi??
Tämän ihmettelemisen jälkeen luvattiin, että sitä tulee katsomaan joku, kellä sähköasiat on selvillä.
Kuitenkin, kuten jo aiemmin sanottua, ko. kaveri ei tunnistanut ilmiselviä kylmäjuotoksia.

Jos hän olisi tunnistanut ne, nopeudensäädin olisi aikaisemman keskustelun perusteella korvattu valmistusvirheellisenä.
Noista juotoksista löytyy kuvia, jotka voidaan laittaa nettiin illemmalla, niin siinä voi muutkin ihmetellä.

MM. kaikki elkot oli kylmäjuotoksilla kiinni, ja ne on kiinni toisissaan (ja piirilevyssä) muovimassalla, josta voinee päätellä, etten minä niitä ole itse irroitellut (miksi olisin?)

Sivuja: [1]