Joo totta_minimissään_kaikki ajaa saman verran, mutta kuten edellä on kerrottu niin toisilla kisa loppuu siihen ekaan nousuun ja toisilla myöhemmin. Ja erityisesti polttiksissa kun otetaan lisäksi huomioon se, että finaalien pituudet tuppaa kasvamaan loppua kohti, niin on tasavertaisuus aika kaukana.
Tänävuonna ajettiin M-8 kisoja kaaviolla missä kaikki nousut olivat saman pituisia.
Vain A finaali oli pidempi.
Ja sitähän yllä sanoin että kun finaalit ovat saman mittaisia niin jokaisella ajoiaika on minimissään sama.
Mielestäni sanoin myös että ei kannata suoraan siihen polttiskaavioon verrata.
Sitä en sitten oikeastaan ymmärrä että mikä siinä asiassa haittaa mihin kellonaikaan oma ajo loppuu.
Eli jos saa ajaa samanverran kuin moni muukin, mutta oma ajo loppuu tuntia aikaisemmin kuin 1/2 finaali on edes starttaamassa niin eihän tässä ole silti ajojen kanssa mitään epäreilua.
Ja sitähän moni peräänkuuluttaa että on epäreilua jos ei saa ajaa kuin vähän ja toiset saa ajaa enemmän, vaikka todellisuudessahan jokainen ajaa vähintään saman, ja alimmista finaaleista on mahdollisuus nousta enemmän ja siis ajaa enemmän.
Joku mainitsi myös että oma ajo loppuu ekaan nousuun ja nostellaan loppupäivä.
Ei tämä pidä paikkaansa.
Polttiskaavio tutuksi niin tietää mistä on kyse.
Jokainen nostaa saman verran... paitsi poikkeuksen tekee 1/2 finaalissa putoavat jotka itseasiassa nostaa reilusti eniten... Jokainen muu nostaa aivan saman määrän.
Eli... jos putoaa 1/8 finaalissa... tällöin nostaa 1/4 finaalissa ja sen jälkeen oma velvollisuus on täytetty.
Eli mitä asiaa tuolla tasapuolisuulla haetaan takaa.
Sitä että saa ajallisesti ajaa saman kuin muut, vai sitä että on omat ajosuoritukset vielä viimeisten joukossa???
Se positiivinen asia minkä polttiskaavio tuo, on että jos on alkuerissä mokannut tai potenut paljon tekniikkamurheita niin kilpailu ei silti ole pilalla.
On mahdollisuus nousta finaali toisensa jälkeen ja vielä vaikka voittaa koko kilpailu.
Sähkökaavio ei anna tähän mahdollisuutta, vaan alkuerät on pakko onnistua.
Ja jokainen joka tietää että onnistuminen ei aina ole vain itsestä kiinni.
Mukava kisakaveri kun päättääkin hieman kolauttaa ja löydätkin itsesi seinästä hajonneen auton kanssa.
Ja näitähän kyllä sillointällöin sattuu.
Jos erän pituus on 10 minuuttia ja lähtöväli on 5 minuuttia niin oman ajosuoritteen välillä on aina aikaa 15 minuuttia.
Siinä ajassa kyllä sähköt ehtii jäähtymään.
Akkuja tosin pitää olla vähintään kaksi.
Ja yhdelle akulle jää periaatteessa lähes 30 minuuttia latausaikaa mikäli sen laittaa samantien latinkiin kun tulee lauteilta.
Se riittää helposti lataamiseen.
Mutta ei toki aina akun jäähdyttelyyn ennen latausta.
Monellako akut lämpenee niin paljon ettei vai parin minuutin jäähdyttelyn jälkeen laitta latinkiin?
Itsellä akku lämpenee sellaiseksi vain mikäli ajan sen cutoffiin asti.