Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - suonke-1

Sivuja: [1] 2
1
Polttisautot / Asfaltti renkaita alle!
« : 08.06.04 - klo: 20.19 »
Juuri tuli tilattua hobbymanista 20 ekee pari :)

2
Polttisautot / Asfaltti renkaita alle!
« : 08.06.04 - klo: 19.50 »
Elikästen joo...Kertokaa ken tietää onko 1/8 crossareihin saatavilla asfaltille tarkoitettuja pyöriä tai siis kummeja? Jos on niin mistä niitä saa...?

Saattaapa olla, että täällä jossain foorumilla olisi asiasta kerrottu, mutta aika ei riitä etsiskelemään tällä hetkellä.

kiitoksia etukäteen...

3
Polttisautot / Vauhtipyörän irroittaminen
« : 26.03.04 - klo: 11.09 »
Minusta toi männän junttaaminen on takuuvarma konsti pilata kietokangen liukulaakeripinnat tai mahdollisesti kiertokanki kokonaan tappeja myöten.

Itse olen aina purkanut vauhtipyörän puristamalla sen lukkopihteihin tai ruuvipenkkiin ja räikällä vääntänyt auki mutterin ja aina on auennut.

Ja mahdollisesti kiilautuneen vauhtipyörän pois saaminen akselista onnisttuu hitusen lämmittämällä ja laittamalla se "roikkumaan" vauhtipyörästä ja naputtelemalla kampiakselin päätä missä on mielellään mutteri vähän matkaa kierteellä ettei pilaa sitä kierrettä naputtelemalla.

4
Polttisautot / Suuret suunnitelmat osa 1
« : 19.03.04 - klo: 01.09 »

5
Polttisautot / Suuret suunnitelmat osa 1
« : 19.03.04 - klo: 01.05 »
Vois olettaa, että hitusen enemmän kun ossin 26 nelarissa. On kuitenkin karvan verran enemmän iskutilavuutta. Ossilta oli kait 0.5 heppaa ilmoitettu. Se on vain niin, että nelarin ja 2-tahtisen tehojen vertailu on aivan turhaa koska se uupuva teho on korvattu väännöllä nelarissa  ;)

6
Polttisautot / Suuret suunnitelmat osa 1
« : 19.03.04 - klo: 00.42 »
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"
Jees, siellä OSssin sivuilla olisi yksi mielenkiintoinen mitä voisi omaan projektiin suunnitella. (tosin rahanpuutteessa on vaikea toteutella)

http://www.osengines.com/engines/osmg2092.html


En tiedä mitä ossin  26 nelari maksaa, mutta saiton karvan isompi 30 nelari tais olla uutena n. 180 ekee ei siis paljoa moottoriksi etenkään nelariksi.

7
Polttisautot / Suuret suunnitelmat osa 1
« : 19.03.04 - klo: 00.31 »
Olisi tarkoitus asentaa 7.5 Infernooni Saiton 30 nelitahti. Olisinkin kiinnostunut onko kukaan rakennellut vastaavia? Ossillahan on auto käyttöön suunniteltu 26 nelari...

Käyttelin tänään vauhtipyörän kanssa kyseistä saiton kolmekymppistä nelitahtia ja tuntui käyvän hienosti. Moottori on aikahyvin rihlotettu sylinteriä myöten, mutta arveluttaa silti riittääkö jäähdytys, ilman jonkin näköistä lisä tuuletinta varsinkin lämpimillä ilmoilla. Vääntöä tuntuis olevan aika kivasti, mutta kierrokset varmaan jää alle 20 000 kier/min, joten huippuja ei kauheasti tulisi. En tiedä kuinka isoina kellokytkimiä saa, mutta  ajattelin ensin koittaa 15 hampaista.

Ainoa tässä moottorissa on, että se on lennokki käyttöön suunniteltu ja on asteen pitemmällä kampiakselin kierteellä.
Tarkoitus olisi itse sorvata siihen vauhtipyörä sekä kytkimen laakerin akseli. Varsin yksinkertaisia hommia, mutta aikaa ja tarkkuutta vaativaa.

Jahka saan projektini täysin käynnistyyn voisin mailata vaikka kuvia autosta. Olisihan se hieno lasketella nelari infernolla ;) Vai mitä!?

8
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 19.03.04 - klo: 00.09 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
MP-6 sportin vakio motissa on vissiin neulalaakeri kytkimessä? Voiko siihen vaihtaa kuulalaakerit vai pitääkö uusia koko kytkin?


Olinkin niin näppärä jätkä, että porasin vakio kytkinkellon neulalaakerin pesään molempiin päihin 10 mm reijät ja 4 mm syvät. Ja avot... kuulalaakerit paikalleen ja komiasti pyöri :)  Se jää kieltämättä aika ohueksi rattaan ja laakerin väliltä, mutta poraa tarkasti pylväskoneella eikä hosu.

9
Vapaa keskustelu / Aloittelijoille oma keskustelu nurkka?
« : 25.02.04 - klo: 03.54 »
Pyydän jo etukäteen anteeksi tulevaa vuodatustani, mutta asia on minua jo jonniin aikaa vaivannut ja pänninyt täällä.  

Sapettaa kun  välillä puidaan niin yksinkertaisia asioita keskusteluissa, että pistää mietityttään miksi ylipäätään ostaa rätinä ohjattava auto, jos ei osaa  sille yhtään mitään tehdä itse, jos tulee jotain ongelmia. Saa välillä sellaisen käsityksen, että iskä on ostanut pojalleen uuden lelun kun poika on niin kovasti halunnut ja sitten kun se eräänä päivänä sattuu "laukeamaan" niin tullaan kyselemään täältä ensimmäisenä mikä mun autooni tuli kun se ei käy enään. Sitten kun tätä asiaa on ihmetelty ja puitu täällä paripäivää ja jokainen on antanut sen kymmenen eri ohjetta asiaan, niin selviääkin että tulppa olikin vain palanut.

Olisi äärimmäisen mukava, jos rohkenisitte ensin vähän itse selvittämään ongelman ydintä ja tarkastaa perus asiat. Mikäli ei tämänkään jälkeen ala selvitä, niin sitten tulkaa kyselemään. Mielellään vielä niin, että kerrotte ongelman tarkkaan eikä tyyliin "autoni ei käy auttakaa" kiitos!

Olen itse 10-vuotiaana aloittanut rc harrastukseni lennokki puolelta ja käynyt polttis veneistä polttis autoihin lähes kaiken näköset laitteet läpi lukuun ottamatta rc helikoptereita. Nyt kun ikää on kertynyt likipitäen 24-vuotta huomaa omaavansa aika paljon tietoutta moottoreiden säätämisestä lähtien. Ja kun muistelen ei minulla ollut ketään silloin neuvomassa näissä asioissa eikä paljoa netti foorumeita ollut vaan piti vain sitkeästi itse koittaa selvittää ongelmat ja mysteerit. Eipä niitä ole kyllä selvittämättä jäänyt vaan kaikki on itseksiin selvinnyt ennemmin tai myöhemmin. Ei sitä tekniikkaa kannata arastella, siinä sitä parhaiten oppii kun vain pistää osiin ja läjään. Aattelet vaan, että jos sen joku viirusilmäkin on lyönyt läjään toisellapuolella maapalloa, niin miksempä minäkin mollo silmineni täällä. No en kiellä etteikö tälläisiä poropeukaloitakin olisi joukkoomme luotu, joilla ei yksin kertaisesti ole motoriikka yhtään hallussa vaan se peukalo sojottaa visusti keskellä kämmentä. Siinä kohtaa suosittelenkin lämpimästi harrastuksen vaihtoa tai palkkaamaan henkilökohtaisen assistentin/mekaanikon mikäli tilipussi sen sallii.

Minusta keskustelu palsta erikseen henkilöille, jotka ovat juuri aloittaneet tai aloittamassa harrastusta olisi yksinkertaisuudessaan paikallaan.  Missä sitten asiaan paremmin paneutuneet voisivat opastaa asiallisesti.

10
Polttisautot / No niin...
« : 25.02.04 - klo: 02.47 »
:?  Tarkastaisin sinuna myös polttoaine letkun ehjyyden sekä paine letkun. Itselläni teki joskus lennokin moottori ihan tuota samaa ja löysin letkustä mitättömän näköisen reiän aikani väänneltyä, vaihdoin letkun ja AVOT! taas toimi...

11
Vapaa keskustelu / Re: Mikä auto sinulla on?
« : 22.02.04 - klo: 19.18 »
Lainaus käyttäjältä: "ashen"
Minulla on nyt inferno mp 7.5 sportti eilen ostettuu :D


Olet sitten erehdyksissäsi tehnyt saman erheen kuin minä ja ostanut sport varsion, jälkeen päin on vähän harmittanut kyseinen ostos.  

Kaksi kertaa on moottori kajahtanut edellis kerralla petti kampiakselin laakeri ja laakerinkuulat kampikammioon. Iskarit meni vaihtoon heti kun pääsi vähän radalle rässiin, ment nimittäin solmuun. Paikat väljistyy ripustuksissa aika nopeasti ja diffit on särkynyt takaa koska tässä mallissa on rattaat vapputinaa. Kandee tilata jatkossa hobaon osia siihen sitä mukaan kun leviää ovat huomattavasti edullisempia ja huomattavasti kestävämmän tuntusia ja sopivat yhteen suurelta osin.

Toivottavasti en pilannut koko päivääsi tällä "positiiivisella" kommentilla, mutta näin on asia valehtelematta.

12
Vapaa keskustelu / No niin...
« : 22.02.04 - klo: 14.20 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
ai korista ? eipä niitä ihmeemmin pois saa. kokeile jotain autoihin tarkotettuu hiomatahnaa tai normaalia autovahaa. muista osista en sit tiiä..


hiomatahnalla kun erehdyt muovi osia hinkkaan niin saat takuuvarman hyvän sameen mattapinnan! Joskus pärätkän katyteisiin erehtynyt koittamaan...

13
Polttisautot / Polttoaineista?
« : 17.02.04 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Muuten tarviiko bensassa olla nitroa että auto käyy. Vai riittääkö pelkkä metanoli ja risiiniöljy. Mikä on seos eli paljon metanolia ja paljon risiiniöljyä


Kyl se tarvii nitroa ainakin 5%, muuten ei varmaan ees käynnisty :mrgreen:

Eikä ainakaan ajaa pysty.

Risiiniöljyn ja metanolin suhteita en tiedä.

Mitä muuten tolla metanolilla on virkaa tossa polttoaineessa?

Ku nitrohan tuo tehoa ja risiiniöljy voitelee, ni mitä toi metanoli tekee?


Nitro toimii sytykkeenä metanolille?


No nitron jujuhan on siinä, että se vapauttaa happea lisää palaessaan.  Moni varmaan on kuvitellut, että raaka nitro sytytettynä avoimessa astiassa "räjähtää silmille" näin ei kuitenkaan ole. Nitro palaa hillityllä vitivalkoisella liekillä avoimessa astiassa...

14
Polttisautot / ?
« : 14.12.03 - klo: 01.25 »
No ei sitä varsinaista toiminta periaatetta tunnu tietävän kukaan. Eli mitä siinä käytännössä tapahtuu?? Paine eroihin sen toiminta täytynee perustua kuitenkin... Kertokaa kuka tosissaan tietää miten se toimii olisin ihan aidosti kiinnostunut.

15
Vapaa keskustelu / Juu...
« : 13.12.03 - klo: 09.45 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
RC-Carista: Laita sopiva O-rengas luistikaasarille vetämään kaasaria kiinni jos sattuu radiohäiriö. Sekin auttaa...

Jousihommeli on soveltaen jo käytössä. Vanhat kuulakärkikynien jouset kunniaan!!! Niitä tarvitsee kolme jos meinaa vakioservon saada kääntymään :D!


Itselläni on 1kpl kykinkellon vastavoimajousia vetämässä servon laitaan.

16
Lainaus käyttäjältä: "todd"
hmm... Mutta sillonhan se servo ei jaksa edes vääntää kaasua kun koittaa ajaa... Ja jos jaksaa, niin sillonhan se jaksaa painaa kaasua sillonkin kun tulee radiohäiriö, jossa servo ei vain jää paikalleen vaan kääntyy koko ajan kaasua lisäten :wink:  :roll:


Ei sitä jousta olekkaan tarkoitus laittaa niin kireäksi ettei kaasua jaksa lisää kääntää. Vaan säätää jousen  kireyden niin, että kun painat kaasun pohjaan lähettimestä ja sitten katkaiset virran kääntyy kaasu tyhjäkäynnille. No se ei välttämättä pelasta suorannaisessa radiohäiriössä, mutta kaikessa muussa se sitten pelastaakin. Esim. akut loppuvat vastarista tai lähettimestä, kide irtoaa vastarista tai lähettimestä, virtajohto kakeaa, servon johto katkeaa jne.

17
Vapaa keskustelu / Niksi pirkka :)
« : 13.12.03 - klo: 00.28 »
Huomasin tuossa lukiessani, että aika monella on  autokarannut käsistä radio häiriön takia tai pikemminkin virran katkeamisen tai kiteen irtoamisen takia.

 No niin myös itselläni Inferno 7.5 karvalakkimalli, mutta opin tästä tai oivalsin tähän ratkaisun joka on toiminut jo hyvällä menestyksellä parikin kertaa. Asensin kevyen jousen kaasuservoon joka yksin kertaisesti kääntää kaasun pois mikäli virtakatkeaa vastarista tai yhteys katoaa NÄPPÄRÄÄ! Hinta korkeintaan 50 senttiä ja saatta pelastaa isoilta kolhuilta ja vahingoilta.

18
Polttisautot / Jaa mikä ihmeen puteli?
« : 13.12.03 - klo: 00.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"
Saa turbopullon, eli boost bottlen


En ole ikinä moisesta kuullut? Mikä sen merkitys on tai minkä kautta siittä saadaan hyöty eli siis miten helkkarissa se toimii..?

19
Polttisautot / Auton säädöistä?
« : 29.11.03 - klo: 11.28 »
Olisi kiva saada vähän tietoa 1/8 buggien säädöistä ja niiden vaikutuksista ajettavuuteen. Tarkoitan tässä kohtaa alustaa koskevia säätöjä esim. etu ja taka aurauskulmien vaikutusta, camberkulmien vaikutusta, tasauspyörästön viskon vaikutusta jne.

Tietenkin kokeilemallahan ne selviää, mutta on aikaa ja vaivaa vaativaa hommaa. Helpottais kun tietäisi millä tavoin mikäkin kulma vaikuttaa ajettavuuteen.

Etenkin mikä säätö auttaa auton parempaan kääntyvyyteen eli kun painan reilummin kaasua ja käännän samalla alakaa Inferno puskea.

20
Polttisautot / Kuulostaa tutulta
« : 13.11.03 - klo: 18.56 »
Itselläni kanssa aikoinaan samanlainen vehje, eikä päivääkään enempää kestänyt etteikö olisi jostain hajonnut. Samoja ongelmia kuin mainitsit...moottori pukki ihan pyllystä tein siihen sitten itse kokonaan uuden samoin kuin kytkinpalat aina jotenkin rikki tai suli...nekin rupesin sorvaileen itse niin rupesi kestämään. Ruuveja siittä ei kannata yhtään kiristää riittää et ne vääntää vain kiinni.

Oma tuomioni autosta oli se, että se oli jo alun pitäenkin suunniteltu aivan leluksi. Jos kiinnostaa ostaa multa se vanha raato varaosiksi niin ota yhteyttä myyn sen vaikka 60 eurolla.

21
Polttisautot / Tampereelta crossiradan pongasin ma!
« : 02.10.03 - klo: 14.59 »
Olen käyny tällä hetkellä ajeleen Tampereen Särkäniemen alaparkkipaikan vieressä olevalla maastopyöräilijöitten crossiradalla. Siellä harvemmin on ollut ketään, jos on ollut niin olen luvan kysynyt ajeluuni ja sen myös aina saanut. Mikäli siellä pari fillari hemmoo olisikin ollut, niin hyvin ollaan sovittu ei sillä polttiksella jalkoihin jää päin vastoin :P  Ainoa huono homma siinä on, että ei näe koko rataa. Mikäli sinne sais jonkun pienen tornin kyhättyä niin siinä olisi ihan hieno ajella. Käykää piruttaan vilkaseen paikka!

22
Polttisautot / No sehän riippuu...
« : 02.10.03 - klo: 14.51 »
Ei ne niin sanotut "räppäys" koneet kummosta kenttää tarvitsekkaan, jos ei lentonopeudet nouse hirveästi yli 100km/h. Kummasti sitä tilaa ruvetaan tarvitsemaan kun mennään koneisiin joiden huippunopeudet ovat yli 200km/h.  Yleensä lennokki koostaan hiukan riippuen vaatii laskeutumis matkakseen n. neljä kertaa pidemmän kiitotien kuin noustessaan.

Olin aikoinani Helsingin ilmatorjuntarykmentissä maalikoneen lennättäjä. Ne koneet oli mahdollista tuoda alas laukaisemalla ohjauslaitteesta laskuvarjo...siinähän tietenkin olisi ratkaisu ahtaille lennätys maastoille!   :wink:

23
Polttisautot / Infernoon hobaon osia?
« : 17.09.03 - klo: 08.16 »
Sanovat, että kyseisen automallin valmistajan palikat sopivat myös, infernoon MP 7.5 redysetti olisi siis kyseessä. Ajattelin jossain vaiheessa ostaa siihen järeemmän moottorin. Voimansiirtoa pitänee vähän parannella, jotta auto kestäisi. Olisko kellään tietoa minkä hintaset olisi etu, taka ja keski diffit hobaolta tähän autoon? Olisi hyvä tietää...?

24
Polttisautot / Inferno MP-7.5 sports READYSET
« : 15.09.03 - klo: 16.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"
Itselläni hajosi myös tuon sportin kone, koska takalaakeri meni jumiin. En suositele enää uuden mäntä/sylinteri sarjan ostoa, sillä kyoshon hinnoilla niillä saa uuden koneen. Itse suositelisin että ostaisit RB sport koneen, mutta tod näköisesti joudut vaihtaan samalla diffit. Vinkki: Hobaon diffit menee Infernoon.



Tattista vaan! :wink:  Olen itse aika tuore harrasta tällä autopuolella. Kun puhutaan diffistä, niin minä ymmärrän sen auton keskellä olevana nelivedon tasauspyörästönä. Olen ko oikeassa osassa? Minkäköhän hintanen kyseinen osa on Hobaolla ja keneltä saa tilattua? Kiitoksia vastauksista etukäteen...

25
Polttisautot / Inferno MP-7.5 sports READYSET
« : 15.09.03 - klo: 15.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
No se on osa tätä hommaa, tietty kandee kysyä kauppiaalta onko laakerin hajoaminen normaalia ja jos sais takuuseen kun noinkin uusi auto. Vinkkinä O.S. koneet eivät hajoa ..


Tiedän kyllä, että Ossin moottorit ovat ehdottomasti parhaimmistoa. Itselläni on pienois moottoreita elämäni aikana ollut varmaan yli 20 kpl pääasiassa lennokkien koneita. Tullu todettu, että luotettavimmat koneet on tullut Ossilta. Ainoana miinuksena pitäisin Ossin perus moottorimallien tehottomuutta, mutta ehkä se on osaksi syy niiden pitempään käyttö ikään.

26
Polttisautot / Inferno MP-7.5 sports READYSET
« : 15.09.03 - klo: 15.00 »
Tarkemmin tutkiessani kiertokangen alapään laakeria, niin huomasin se lohjenneen halki sekä siittä puuttuvan palasia. Ilmeisesti nämä palaset on kulkeutuessaan sylinteriin ovat aihettaneet sen hamsterin nakertamat jäljet kanteen ja männän päälle. Taidan selvitä pelkällä kiertonkangella tästä, sillä sylinteri putki vaikuttaa ihan naarmuttomalta kuten myös männä ulko reunat. Silti hivenen harmittaa...   :evil:

27
Polttisautot / Kyoshon varaosa hinnasto?
« : 15.09.03 - klo: 10.41 »
Onko kellään tietoa mistä sais vähän osviittaa varaosa hinnoista ennen kun tilailee mitään. gx21 kyoshon koneeseen kiertokanki sekä mäntä ja sylinteri hinnat kiinnostais...

28
Polttisautot / Inferno MP-7.5 sports READYSET
« : 15.09.03 - klo: 10.31 »
Itse tuli mokoma Inferno redysetti ostettua viime viikolla ja nyt levis moottori... Kiertokangen alapäänlaakerointi petti ja lastua irtosi kampikammiosta tämän seurauksena mäntä on päältä hamsterin syömän näköinen samoin kansi. Voitelun puutteesta tuskin on ollut kysymys, mutta epäilen vahvasti, että tulpan hekulanka on palanut ja tipahtanut sylinteriin. Sillä tulppa oli palanut ottaessani sen pois... ken tietää vaikka olisi ollut alunperin valmistus virhe moottorissa? Tuskin takuu kattaa tuollaista?? Auto ei ole kuin viikon ollut käytössä ja polttoainetta oli ajettu korkeintaan 2 litraa.

29
Polttisautot / Inferno MP-7.5 sports READYSET
« : 15.09.03 - klo: 10.30 »
Itse tuli mokoma Inferno redysetti ostettua viime viikolla ja nyt levis moottori... Kiertokangen alapäänlaakerointi petti ja lastua irtosi kampikammiosta tämän seurauksena mäntä on päältä hamsterin syömän näköinen samoin kansi. Voitelun puutteesta tuskin on ollut kysymys, mutta epäilen vahvasti, että tulpan hekulanka on palanut ja tipahtanut sylinteriin. Sillä tulppa oli palanut ottaessani sen pois... ken tietää vaikka olisi ollut alunperin valmistus virhe moottorissa? Tuskin takuu kattaa tuollaista?? Auto ei ole kuin viikon ollut käytössä ja polttoainetta oli ajettu korkeintaan 2 litraa.

30
Polttisautot / Tattista vaan...
« : 14.09.03 - klo: 11.33 »
Hetipiti liimaa löytyy jo omasta takaa...

Sivuja: [1] 2