Moi,
Kivaa oli kisailla Tikkurilassa. Kisapäivä sujui mukavasti. Alkoi vaan siinä päivän mittaan väsyttää melko paljon.
Se näkyi finaalien ajossa. Alkoi tulla ikäviä 26-28s kierroksia.
Siihen olen kyllä tyytyväinen, että autoni toimi erittäin hyvin. Tällä kertaa jätin ruuvaamisen kokonaan muille.
Ainut muutos tällä kertaa oli yksien linkkien paikan vaihto finaaleihin.
Netissä olleen videon perusteella olin jo tykästynyt rataan. Se on erittäin jouheva ja koko ajan tapahtuu jotain eikä tartte odotella seuraavaa mutkaa. Parhaimmat kohdat olivat kolmoisloikan alastulosta shikaani-pikkupomppu -yhdistelmään ja seuraava kiihdytys. Toinen hauska kohta oli pääsuoran kiristyvän kaarteen loppuosa ja neulansilmästä hypyn kiihdytykseen. Niissä pääsi runttaamaan kunnolla.
Eräreenissä käytin reilusti aikaa korokkeella kiertämiseen, jotta löysin hyvän näkyvyyden ja katselukulmat vaikeisiin kohtiin - kuten kulmapöytään ja kolmoishyppyihin. Lisäksi yritin saada näkyvyyttä mainitsemaani pikkupompun jälkeiseen kiihdytykseen.
Heh heh... eka akullinen radalla oli kyllä varsinaista seilaamista. Olis hauska, jos siitä löytyisi videota. Sit vois tsekata miten pari ekaa kierrosta meni pitkin köysiä. Yritin vain opetella mihin suuntaan rata kääntyy saada askelmerkit kiihdytyksiin ja jarrutuksiin kohdalle ja saada hypyt osumaan ländeihin. Kun hypyt onnistuivat parin kierroksen jälkeen, niin yritin saada suoravauhdin maksimoitua ja pysyä sisämutkassa. Kun sain pari ehjää kierrosta alle, niin lähdin runttaamaan autoa nopeampaa ja nopeampaa kunnes rytmi alkoi löytyä. 14 kierroksen aikana sain puristettua 19.1s kierrosajan ilman oikaisuja. Päivän aikana pystyin parantamaan vaivaiset 0,3s. Yleensä päivän aikana lähtee kierrosajasta noin sekunti aamun aikaan verrattuna. Kirjoitin tällaisen pitkän selostuksen, jos joku voi saada tästä vinkkejä uuden radan opetteluun. Minulla on ollut ajatuksena, että kolmessa kierroksessa pitää uusi rata oppia kun keskittyy hyvin.
HOKE kirjoitteli:
"Nokialla näin joo että porukka treenaili jopa sapuskatauolla.
En kyllä ymmärrä miksi.
Turhaa renkaiden kuluttamista ja on mahdollista kajauttaa auto rikki siinä sekamelskassa kun sielä ajelee sekaisin täysin eritasoisia kuskeja.
Turha treeni koska ei kuitenkaan saa ajettua mitään järkevää."
Tämä on ehkä hauskin kommentti jonka olen Hokelta lukenut. Kiitos näistä sutkautuksista. Niin, joidenkin mielestä treenaaminen voi olla turhaa renkaiden kuluttamista.
Aamun "vapaasta" reenaamisesta olen sitä mieltä, että sen voisi sallia esim. klo 8 alkaen - ei aiemmin. Aamuvirkut saisivat silloin virkeydelleen tekemistä. Iltavirkkuna itse ajaisin ehtoolla ja sitten unen aikana rata on opittu. Näin olen joskus tehnytkin, mutta se käy kalliimmaksi. (Nääkin on tällaisia yksilökohtaisia preferenssejä. Joku sopii toiselle ja joku toinen toiselle.) En kumminkaan kannata vapaareenissä paperilistaa, johon merkataan nimi listaan. Tästä on niin huonoja kokemuksia jo 90 luvulta, että en pääsisi reenaamaan ollenkaan. (Silloin kaverit laittoivat kerralla kolme nimeä listaan. Itse tulin paikalle 8:15 eikä vapaita aikoja enää ollut. Vapaa reeni alkoi klo 8:00.) Kannatan mieluummin vaikka organisoituja eräkohtaisia vapaaehtoisia 3min settejä pari kappaletta, vaikkapa tuosta klo 8 alkaen. Kolmessa minuutissa ajaa sen 7-10 kierrosta väsymättä. Sen jälkeen olisi mahdollisuus rentoutua, mahdollisesti nopeasti ruuvata autoa ja vaihtaa tuore akku paikalle. Tiedän, että moni haluaa ajaa koko akun kerralla. Itse ajan mieluummin lyhyempiä pätkiä (esim 3-5 kierrosta) ja säädän autoa sen jälkeen. Olen kuullut monesti kettuilua tästä "säätö"tyylistäni, mutta olen huomannut, että se sopii minulle parhaiten. Tehkööt muut mitä haluavat, koska se sopii heille paremmin. Viestini on siis, että jokaisen pitää löytää oma tyylinsä.
Organisoitu vapaaehtoinen reeni aamulla palvelee paremmin muualta tulleita, jotka eivät tiedä mitään radan pidosta. Radan profiili on toivottavasti jo opittu tuossa kolmessa kierroksessa.
Joo, sori Nicke kun tuli ajettua teikäläistä pahki. Kun painoin kaasua, niin olit ilmeisesti vielä tolpan takana piileskelemässä. Olinhan itse keskellä ajolinjaa, niin kiire oli pois siitä.
Minulla oli kisan jälkeen mahdollisuus kokeilla Nicken autoa. Oli sillä kyllä vaikea ajaa, mutta on se nopea. Sulla on kyllä todella tarkka kaasusormi. Niin ja onnittelut voitosta.
Sori kun tuli näin pitkä kirjoitus. Toivottavasti jaksoitte lukea ja saitte jotain irti.
t. Kai