RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Tumppi - 28.10.03 - klo: 15.33
-
Tiedoksi ensi vuoden sääntömuutoksia, koskien TJ/TS–10 luokkia !
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia 1.1.2004 lähtien. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
EFRA 2003 hyväksytyt korit TJ/TS-10
-> http://www.efra.se/el_tc_bodies.pdf
2003-07-20 EFRA Touring Car Bodyshells List
All Touring car bodies shall be accurate 1/10th scale representations of full size touring cars. 2 and 4 door versions, as raced in International 2Lt Touring Series, are allowed. No GT or sports car bodies allowed.
The listed bodyshells have been approved for use in EFRA Touring Car Events and must run to the 115mm minimum roof height. The list will be updated for any new bodyshells that meet the above criteria.
Andy's #3300: Dodge Stratus
GM #93430: Alfa Romeo156 #93422: Dodge Stratus
Hot Bodies
#10709: Alfa Romeo 156
#10707: Audi A4
#10715: Dodge Stratus
HPI #7411: Alfa Romeo 156 #7093: Audi A4 #7316: Dodge Stratus #7356: Ford Mondeo #7407: Honda Accord ( 98 )
Losi Dodge Stratus Honda Accord
Protoform #1419: Alfa Romeo 156 #1436: BMW 3-Series #1427: Dodge Stratus #1420: Ford Mondeo #1421: Honda Accord #1416: Nissan Primera #1429: Vauxhall Vectra #1413: Volvo S40
Yokomo #ZR-YSB: Dodge Stratus Type A #ZR-TAB: Toyota Altezza
#ZR-TCB: Toyota Chaser
EFRA 2003 hyväksytyt akut TJ/TS-10
-> http://www.efra.se/news/download/2003_1_EFRABatteryList.PDF
Rechargeable Batteries
The following rechargeable batteries will be eligible for use in EFRA events from 1st April 2003.
Manufacturer - Type / Range – Description - Date of Approval
Gold Peak GP330SCHR Orange/Purple/Green Heatshrink with ‘3300’ in Green/Yellow. ‘GP NiMH’ in Black. Made in China. 31.12.02
Gold Peak GP330SCHC Orange/Green Heatshrink with ‘3300’ in Orange/White and ‘GP NiMH’ in Black. Made in China. 31.12.02
Powers International R3300 Blue Heatshrink with ‘Powers’ in White, ‘R’ in Red, ‘3300’ in Yellow. ‘3300 mAh 1.2V NiMH’ in White. Made in China. 31.12.02
Sanyo RC3300HV Black Heatshrink with ‘Sanyo’ & ‘3300’ in White. ‘High Capacity NiMH’ in Orange.
Made in Japan. 31.12.02
Yokomo Z3300HVR Blue Heatshrink with ‘Yokomo’ in Black, ‘3300’ in Silver, ‘ZAP-2’ in Red. 1.2V
3300mAh. Made in China. 31.12.02
Gold Peak GP300SCHR Green/Yellow/Orange Heatshrink with ‘3000’ in Orange/White and ‘GP NiMH’
in Black. Made in China. 31.12.02
Panasonic HHR300SCU Gold Heatshrink with ‘3000’ in Orange/Red, ‘Panasonic’ in White, ‘Ultra Metal’ in Black, ‘High Voltage Ni-MH’ in Yellow. 31.12.01
Sanyo RC3000HV Blue/Green Heatshrink with ‘3000’ in Yellow. High voltage, High Capacity. Made
in Japan. 31.12.01
Panasonic HHR300SCP Blue Heatshrink with ‘NiMH’ in White and ‘3000’ in Orange. Made in Japan.
31.12.00
Panasonic HHR300SCZ Grey Heatshrink with 'NiMH' in White, '3000' in Orange and ‘Stock Metal Hydride’ in Blue. Made in Japan. 31.12.00
Powers Max 3000 Red Heatshrink with ‘Powers’ in White, ‘Max’ in Blue and ‘3000’ in Gold. 31.12.00
Powers GT-3000 R Blue Heatshrink with ‘Powers’ in White, ‘GT’ in Black and ‘3000’ in Yellow. Made in China. 31.12.00
Sanyo RC2000 NiCd. Silver/Grey Heatshrink with ‘2000’ in Orange, or Brown/Silver Heatshrink with ‘2000’ in Black, or Green/White Heatshrink with ‘2000’ in Yellow. 31.12.00
Sanyo RC2400 NiCd.White/Yellow/Red/Purple Heatshrink with ‘2400’ in Yellow. 31.12.00
Sanyo RC3000 Yellow/Green Heatshrink with ‘3000’ in Yellow.
31.12.00
N.B. No new types of rechargeable battery will be homologated after 31 st December each year, e.g. a new type of rechargeable battery goes on sale in August 2003. Subject to the battery meeting the requirements, then it will appear on the homologation list published on 1st January 2004 and will be eligible for use in EFRA sanctioned events from 1st April 2004.
All of the cells on the above list will be allowed at the 1/12th European Championships to be held at
Montbrison in France from 7th to 9th March 2003.
Oli myös juttua, että jos niitä vanhoja vanhoja akkuja löytynee, niin tulemme kyllä nekin sallimaan....
Virallinen tiedote asiasta on jo lähtenyt....
-> http://www.akk-motorsport.fi
ja tuolta viralliselta webbisaitilta sen voi myös lukea
-
Tarkoittaako, että ensi vuoden alusta NiCd 1700/2000/2400 -akut eivät ole sallittuja? Ei voi olla niin.
-
Katsotaan ne linkit VesaK! Kyllä Sanyon 2000 ja 2400 akut ovat vielä kuranttia kamaa, mutta 1700 puuttuu jo listasta.
-
Ei olekkaan aivan niin. Jos katsot tuota linkkiä EFRAN sivuille, niin sekä 2000, että 2400 kennot on sallittuja. Tumpilta oli vain jäänyt tuosta tekstiosasta ne puuttumaan. Korjaus kuulemma tulossa.
-
Jesse näköjään kerkis ensin. :)
Koriasioihin tuolla on kuitenkin huomattavaa vaikutusta. Vähintäänkin talvikauden ajan kiellettyjen korien listalle joutuvat kisoissa nähdyistä koreista ainakin seuraavat:
- Protoform Stratus 2.0
- Protoform Alfa 2.0
- Protoform Nissan Altima
-
Lisäksi Yokomon kolmesta Stratuksesta vain yksi on listalla, eikä uutta suosittua Chevroninmodelsin koria ole myöskään mainittu. Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...
-
Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...
Tekisi mieli mainita jotakin tiedottamisesta, mutta ymmärrettävästi jätän mainitsematta.
Koskahan muuten virallinen tieto tulee, koska täältähän ei kenenkään voi odottaa poimivan tietoja. Toivottavasti kuitenkin ennen kuin säännöt astuvat voimaan :wink:
-
Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
Edit: 21.11-03
Suomessa 2004 luokitukset tulevat voimaan:
TS 10 1.5.2004 ja
TJ 10 1.1.2005
näihin päivämääriin asti voimassa 2003 luokitukset!
Näin sen nyt ymmärrän!
-
Ou nou. Itse tulkitsen siten, että kaikkia koskevat 1.1.2004 alkaen ne säännöt, jotka Tumppi on ylös kopioinut.
Uusiin vuoden 2004 sääntöihin, kun ne on aikanaan julkaistu, TS-luokka siirtyy 1.5.2004. Tällä hetkellä niitä ei vielä ole. Lienevät kuitenkin ainoastaan lisäyksiä tämän hetken sääntöihin korien ja akkujen osalta.
-
Joo kyllä asia on niin, että ko. luokitus astuu voimaan 1.1.2004 ja TJ luokkaa koskien käytetään koko 2004 vuosi siis EFRAn 2003 luokituksia ja TS osalta tämä listaa muuttuu meillä 1.5.2004.
-
Mikä on kone/kori sääntö C-12 luokassa ensi vuonna?
Toivottavasti ainakaan korisääntö ei noudata EFRA:n vastaavaa.... :(
-
Mikä on kone/kori sääntö C-12 luokassa ensi vuonna?
Toivottavasti ainakaan korisääntö ei noudata EFRA:n vastaavaa.... :(
tulihan niihinkin muutoksia.....
-
Eli 12 lankaset on koneina? Hyvä niin.
Onko matto-SM (C-12) sarja mahdollinen, jos kisajärjestäjiä olisi 3-4?
-
Eli 12 lankaset on koneina? Hyvä niin.
Onko matto-SM (C-12) sarja mahdollinen, jos kisajärjestäjiä olisi 3-4?
eipä tuohon matto-SM sarjan järjestämiseen ehkä ole enää mahdollisuuksia.... en ole varma, tiedän ensi lauantain jälkeen enemmän.... ehkä jos niin samat viikonloput kuin TJ/TS ?? selvittelen...
-
Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...
Tekisi mieli mainita jotakin tiedottamisesta, mutta ymmärrettävästi jätän mainitsematta.
Koskahan muuten virallinen tieto tulee, koska täältähän ei kenenkään voi odottaa poimivan tietoja. Toivottavasti kuitenkin ennen kuin säännöt astuvat voimaan :wink:
Homma pelaa niin, että LR tekee esitykset ja AKK:n hallitus päättää. Kun päätökset on olemassa niistä tiedotetaan, ensin jopa "viidakkorummuin" ja sitten odotellaan virallista tiedotetta, joka siis tulee 31.10.2003. En ole saanut tietoa, onko hallitus ko. asioita päättänyt hyväksyä vai ei ? Oletan että se on ne hyväksytysti päättänyt, koska sen virallisilla webbisivuilla asia on näin kerrottu.
-
Tai toisaalta... kisojen määrä kasvaisi aika suureksi... Ehkä kerta SM on parempi C-12 luokassa.... :)
-
Onkos niin että GP3300 SP2 kennot on laittomia? Nehän on hieman erivärisiä...
-
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."
Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.
-
Onkos niin että GP3300 SP2 kennot on laittomia? Nehän on hieman erivärisiä...
Entä Reedy X-cell?
-
Onkos niin että GP3300 SP2 kennot on laittomia? Nehän on hieman erivärisiä...
Entä Reedy X-cell?
Reedyn akut on yokomon sukissa, eli noi siniset yokomon zap-2:t.
-
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."
Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.
Kysymys ei ole ihan aiheeton, ja kyllä siihen voisi odottaa vastattavan.
Kun SM/NM-sarjaan osallistuvat 100-120 kilpailijaa joutuu hankkimaan itselleen yhden kiteen lisää, niin siinä pyörähtää jo muutama eurokin: 100x30=3000.
Pahimmillaan jokunen saattaa jättää osallistumatta sen vuoksi, että ei ole tullut hommattua neljättä kidettä.
Nimim. Suosittelen lämpimästi kiteetöntä radiota
-
Ja esitämpä samaan syssyyn toisen kysymyksen: Mitkä ovat TP-10 luokan kori määritykset, samat kun sähkössä?
-
Ja esitämpä samaan syssyyn toisen kysymyksen: Mitkä ovat TP-10 luokan kori määritykset, samat kun sähkössä?
EFRA ei toistaiseksi ole homologisoinut koreja joten ne ovat täysin mielivaltaiset
-
Eipä nykyäänkään tuota kolmea kideparia ole vaadittu kisoissa, saatika sitten tulevaisuudessa neljää. Käsittämätön sääntö kuitenkin, jota varmastikaan ei tulla noudattamaan käytännössä.
Tuo stanuluokkien tuleminen yhden kauden perässä esim. akkujen suhteen on ihan tervettä.
-
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."
Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.
Kysymys ei ole ihan aiheeton, ja kyllä siihen voisi odottaa vastattavan.
Kun SM/NM-sarjaan osallistuvat 100-120 kilpailijaa joutuu hankkimaan itselleen yhden kiteen lisää, niin siinä pyörähtää jo muutama eurokin: 100x30=3000.
Pahimmillaan jokunen saattaa jättää osallistumatta sen vuoksi, että ei ole tullut hommattua neljättä kidettä.
Nimim. Suosittelen lämpimästi kiteetöntä radiota
Itse asiassa sain ½ päivän sisällä vastauksen, lajiryhmän jäseneltä puhelimitse. Viimeksi tänään keskustelin asiasta enemmänkin.
Kyseessä ei ole virhe, vaan 4 kidettä tulee olla jatkossa, ja niiden pitää olla lailliset (=pienoisautoiluun sallitulla kanavavälillä).
Miksi 4? No siksi että kun kanavaväli pienenee-->kiteiden määrä pienenee-->samojen kiteiden määrä kasvaa= tarvitaan lisää kiteitä/kuljettaja jotta erät saadaan aikaan.
Vaikea se itsekin oli ymmärtää aluksi, lähinnä rahallisen kantin takia.
Tähän voi joku korjata/lisätä jos jotain meni väärin tai on siis sitä lisättävää...
-
Mikä on kone/kori sääntö C-12 luokassa ensi vuonna?
Toivottavasti ainakaan korisääntö ei noudata EFRA:n vastaavaa.... :(
tulihan niihinkin muutoksia.....
Ups... eli C-12 luokassa on ensi vuonna myös EFRAn koriluokitukset käytössä sekä ei käämirajoitusta.
alla EFRAn uudet asiat koskien C-12 luokkaa....
C-12: hajuttomat pitoaineet (CorallyTC2, LRP Tracktion, Orion Foam TQ + muut mahd. Section Chairmanin hyväks.), "Spec Motor" 6-kennon lisäluokkaan, LMP (LeMansProto) korit hyväksytään, minimipainot personal trans kanssa 812g/4-cell ja 906g/6-cell.
-
Kyseessä ei ole virhe, vaan 4 kidettä tulee olla jatkossa, ja niiden pitää olla lailliset (=pienoisautoiluun sallitulla kanavavälillä).
Miksi 4? No siksi että kun kanavaväli pienenee-->kiteiden määrä pienenee-->samojen kiteiden määrä kasvaa= tarvitaan lisää kiteitä/kuljettaja jotta erät saadaan aikaan.
Tulen ajamaan ensi kaudella kolmella kiteellä ja taajuuksilla 27.xxx.
Koska mulla on radion valmistajalta mustaa valkoisella asiasta ja Viestintäviraston suullinen hyväksyminen (useita puheluita asiaan liittyen) ko. radion ja kiteiden käyttöön (liittyen aikanaan siihen CE-tarrapelleilyyn), katson että mulla on täysin laillinen radio ja taajuudet käytössä.
Jos se ei AKK:lle kelpaa, niin olkoon sitten; menetitte taas yhden kisakuskin. En henkilökohtaisella tasolla voi mitenkään hyväksyä sitä että Viestintävirastolle asia on ok, mutta AKK:lle ei. Maalaisjärjellä kuvittelisi että AKK toimii radioiden suhteen Viestintäviraston ohjeiden mukaan. Mutta ei ilmeisesti..
Joo, tulipa taas vuodatettua, sori :wink:
-
Sillu:
Hokasit nyt väärin.....
Ei ollu kyse radioiden laillisuudesta, vaan kiteiden laillisuudesta, ja että kanavavälin täytyy olla tietty. Siksi mm. "laittomia kiteitä" eli tiheämmällä kanavavälillä olevia kiteitä ei hyväksytä.
Eikä tästäkään oikeestaan ollu kyse, vaan.... :)
Siitä että jokaisella tulee olla 4 kidettä ilmoittautumisessa, jotta erälistojen tekeminen helpottuu, koska taajuuksia on siis käytössä vähemmän "laittomien" poistuttua käytöstä....
Sulla on lailliset kiteet, tiedän...... ;)
-
Tulen ajamaan ensi kaudella kolmella kiteellä...
Tuskin tulet.
Minkä takia sinun ei pitäisi hommata neljättä kidettä, jos kaikkien muiden se pitää hommata? Säännöt on kaikille samat. Reilu peli.
-
No ei ole ennen kolmeakaan kidettä omistettu ja hyvin on pärjätty. Eiköhän se ole käytännössä lähinnä kilpailunjärjestäjien asia päättää tämmöisistä viime kädessä.
-
Pärjätty on varmasti, mutta ei hyvin ... ainakaan kilpailun järjestäjän kannalta. Ja jos oikein ruvetaan saivartelemaan, niin kilpailijat jotka eivät hanki neljättä kidettä saavat epäreilun kilpailuedun koska voivat käyttää kiteen hankintaan kuluvat taloudelliset resurssit johonkin kaluston suorituskykyä parantavaan kohteeseen tai toimintaan, kuten esim. testirenkaisiin. ;)
Mielestäni on hyvin typerää tehdä sellaisia sääntöjä, joita ei ole tarkoitus noudattaa. Jos säännön ideana oli se, että edes jotkut kisaajat hommaavat neljännen kiteen niin tämä on mielestäni huono homma.
Kukaan järjestäjä tuskin viitsii tässä maassa hylätä ilmoittautumisia puutteellisten kiteiden vuoksi. Käytäntö tullee kuitenkin olemaan seuraava (ainakin meidän kisoissa). Kuskit jaetaan eriin katsomatta kiteitä, jos kiteet eivät sovi, niin sellaisille kuljettajille, jotka eivät ole neljää laillista kidettä ilmoittaneet määrää järjestäjä kiteen. Jos määrättyä kidettä ei löydy, ei radalle ole asiaa.
-
Joo, itse en henkilökohtaisesti pidä tuota kide asiaa ongelmana koska olen omistanut 4 kideparia jo useamman vuoden. Yhtä käyttänyt enimmäkseen treeni käytössä ja loppuja kisoissa.
Edit: hups, se treeni kide onkin ns. yli kide... eli kaupan kautta :oops:
-
Mitkäs kiteet nyt sitten on sallittuja. Muistan että jokin lista olisi joskus julkaistu, mutta on tainnut kadota netin syövereihin.
Mikähän on syy korisäännön tiukentamiseen... Ennestään aika tarkasti sallitut korit rajannut sääntö on nyt sitten reilusti tarkempi, mutta miksiköhän. Pitääkö jotkut koria niin merkittävänä säätökohteena että hankkivat niitä useamman.
-
Sallittuja taajuuksia ei ole muutettu, mutta säännöksiä on vain alettu noudattaa. Lista löytyy sääntökirjasta ja myöskin sääntökirjan nettiversiosta.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Kohta 3.3.2
-
Kukaan järjestäjä tuskin viitsii tässä maassa hylätä ilmoittautumisia puutteellisten kiteiden vuoksi. Käytäntö tullee kuitenkin olemaan seuraava (ainakin meidän kisoissa). Kuskit jaetaan eriin katsomatta kiteitä, jos kiteet eivät sovi, niin sellaisille kuljettajille, jotka eivät ole neljää laillista kidettä ilmoittaneet määrää järjestäjä kiteen. Jos määrättyä kidettä ei löydy, ei radalle ole asiaa.
... taikka alkueräpaikka automaattisesti viimeisestä honkkelierästä, jos taajuudet sopivat. Finaalieräpaikka tulosten perusteella vain, jos taajuudet sopivat. Muuten siitäerästä Ö-suunnassa, josta taajuuspaikka löytyy. Kantapääkasvatusta siis :mrgreen:
En ole milloinkaan erälistoja tehnyt, ja olen väärä heppu arvioimaan 4. kiteen merkityksellisyyttä. Mutta silti tuntuu, että tähdellisempiäkin sääntömuutosaiheita löytyisi.
-
EFRA ei toistaiseksi ole homologisoinut koreja joten ne ovat täysin mielivaltaiset
Elikä periaattessa saa ajaa millä tahans mittoihin sopivalla korilla?
-
Tulen ajamaan ensi kaudella kolmella kiteellä...
Tuskin tulet.
Minkä takia sinun ei pitäisi hommata neljättä kidettä, jos kaikkien muiden se pitää hommata? Säännöt on kaikille samat. Reilu peli.
Tulen. Koska tuo on mun mielestä liiottelua että neljät kiteet pitää olla. Enpä muista kisoja ettei kolmella olis pärjätty.
Sitäpaitsi A) Ajan 27:oilla. 40:llä voisin neljän kiteen vaatimuksen vielä ymmärtää, mutta 27:oilla ajaa niin vähän kuskeja että jos kaikilla heillä on kolmet kiteet niin riittävät kyllä.
Sitäpaitsi B) Kerro mulle mistä saa ostaa 27FM kiteitä niin voinen -ehkä- harkita yhden parin ostamista.
Sitäpaitsi C) Jos kolme on liian vähän, niin voinhan aina jättää ajamatta.
-
Sitäpaitsi B) Kerro mulle mistä saa ostaa 27FM kiteitä niin voinen -ehkä- harkita yhden parin ostamista.
RC-piste ky
-
Eipä yksi pari kiteitä taida kovin suurta lisää kisa budjettiin tuoda, tosin kyllähän se tuo lisää "taakkaa" aloittelijalle.
-
Tulen. Koska tuo on mun mielestä liiottelua että neljät kiteet pitää olla. Enpä muista kisoja ettei kolmella olis pärjätty.
Ei kuullosta hirveän tervehenkiseltä, että jos jonkun mielestä jokin sääntö tuntuu liioitetulta, niin hänen ei sitä tarvitsisi noudattaa.
Sen verran on tullut eriä tehtyä, että monta kertaa ainoana pelastuksena ovat olleet ne kilpailijat, jotka ovat hyvää hyvyyttään ilmoittaneet enemmän kuin minimimäärän kiteitä. Muussa tapauksessa on jouduttu vaihtamaan kavereita hitaampiin eriin kuin he muuten olisivat kuuluneet, mikä ei ole hyvä asia.
Vaikka en ole innoissani siitä, että joudun ostamaan uuden kideparin, niin hyödyt heijastuvat myös takaisin. Nyt on huomattavasti useammin mahdollista tehdä erät siten, ettei peräkkäisissä erissä käytetä samoja kiteitä. Tällöin mm. vapaaharjoitusvuorojen vaihtumiset sujuvat huomattavasti sujuvammin.
-
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."
Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.
Eihän tuossa vaadita, tarkalleenottaen, yhtään kidettä!
Kunhan vain neljä taajuutta löytyy!
Hankkii vain kiteettömän ohjaimen! :D (VesaK. neuvoo.....)
-
Nyt on GP:ltä tullut uusi akku markkinoille, punainen GP3300SP. Eli kyseistä akkua saisi ilmeisesti käyttää vuoden loppuun asti, kosoka EFRA säädökset eivät vielä meitä koske. Sitten koska vuodenvaihteen jälkeen mennään EFRA 2003 listan mukaan niin sitä ei saisi käyttää. 1.5 2004 lähtien sitten TS-10 saisi ottaa sen käyttöön koska se ilmeisesti tulee uudele listalle. Stanussa sitten sama homma vuotta myöhemmin.
Toivottavasti olen oikein tulkinnut. Nyt siis laitetaan uusien sääntöjen idea puntariin. Saa nähdä sitten vuoden päästä, oliko sääntömuutos hyvä, huono, helpottava vai hankaloittava.
Huono puoli on ainakin se, että nyt ei tiedä mitä akkuja pitäisi hankkia. Uusia parempia, joilla ei saa ajaa alkukaudesta vai vanhoja alehintaisia, jotka sitten voi myydä vaikka stanuluokkaan.
Kunhan spekuloin, kun se on niin kivaa...
-
Tuohan alkaa kuulostaa mielenkiintoiselta. Toivotaan nyt sitten kun alkaa olla aika päivittää akkukantaa uudemmaksi, jotta ne alan kauppiaat opastavat meidät oikeiden akkujen lähteelle.
Meinaan vaan että on hyvä tietää ajaako ensikaudella uuden säännön mukaisilla akuilla?
Vaihtoehtohan on ostaa taasen käytettyjä tiimikuskeilta.
Kunhan kommentoin...
-
Nyt on GP:ltä tullut uusi akku markkinoille, punainen GP3300SP. Eli kyseistä akkua saisi ilmeisesti käyttää vuoden loppuun asti, kosoka EFRA säädökset eivät vielä meitä koske. Sitten koska vuodenvaihteen jälkeen mennään EFRA 2003 listan mukaan niin sitä ei saisi käyttää. 1.5 2004 lähtien sitten TS-10 saisi ottaa sen käyttöön koska se ilmeisesti tulee uudele listalle. Stanussa sitten sama homma vuotta myöhemmin.
Toivottavasti olen oikein tulkinnut. Nyt siis laitetaan uusien sääntöjen idea puntariin. Saa nähdä sitten vuoden päästä, oliko sääntömuutos hyvä, huono, helpottava vai hankaloittava.
Huono puoli on ainakin se, että nyt ei tiedä mitä akkuja pitäisi hankkia. Uusia parempia, joilla ei saa ajaa alkukaudesta vai vanhoja alehintaisia, jotka sitten voi myydä vaikka stanuluokkaan.
Kunhan spekuloin, kun se on niin kivaa...
Tarkoitatko nyt niitä GP-akkuja jotka on muuten samoja kuin vanhat eli niissä on se vihreä raita toisella puolen kennoa mutta keltaista sen vastakkaisella puolella ei ole vaan kenno on muuten punainen. Näitähän on saanut jo viime kesästä asti ja munkin kisa-akut on niitä ja varmaan aika monella muullakin kisakuskilla, joten olisi aika mielenkiintoista jos niillä ei saa ajaa vuodenvaihteen jälkeen. Kalliit 10 kertaa ajetut akut treeniakuiksi?
rcZone juttu viime kesältä...
http://www.rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=389
-
En tarkoita:
http://www.team-orion.ch/news/images/orion-gp3300sp.jpg
-
Ihan samannäkösiä kuin viimekesäiset... H******n kikkailua taas...
-
En tarkoita:
http://www.team-orion.ch/news/images/orion-gp3300sp.jpg
Todennäköisesti menee ihan saman GP speksin alle
-
Eli kyseessä onkin ilmeisesti Orionille tehty uusi kutistesukka, kun taas muut valikoijat saavat samaa kennoa vanhassa sukassa. Tämä ei nyt helpota asiaa ollenkaan...
Lukeeko tuossa siis 3300SCHR ollekaan? Ilmeisesti tuota ei kuitenkaan ole listassa?
http://www.efra.se/news/download/2003_1_EFRABatteryList.PDF
Ei ole helppoa näidenkään asioiden tulkinta, kun kennot ja ulkoasu (kutistesukat) vaihtuvat milloin lystää toisistaan riippumatta ja vielä sama kenno hankittuna eri kautta on eri näköinen.
Yleinen kanta on siis se, että kenno on sama kuin ennenkin ja sillä ajetaan, mutta listalla sitä ei ole.... :roll:
-
Noissa on ilmeisesti se ero noihin viime kesäisiin kennoihin se että on tullut tuo pieni SP teksti tuohon. Onko joku nähnyt livenä tuollaista kennoa jossa on SP teksti? Ainakin viime kesän kennoissa on tuo 3300SCHR...
-
Ei voi muuta sanoa, kuin että jo on taas liikaa kuskeja kisoissa, kun pitää alkaa karsimaan laittomien akkujen perusteella....
Eihän vanhemmalla kutistesukalla edes myydä noita kennoja enää!!
Ja muutamat firmat kuten Yokomo ja SMC saavat kennonsa myyntiin vanhalla sukalla mutta sisältönä on uusi kennotyyppi.
Mitä HEL****TIN järkeä tässä nyt taas on, kysyn vaan?!
-
Eikö siellä Batterin Bäässä lue jotain numeroita, mistä voi iän lukea.... Onhan toi vähän sekavaa. Esim Reedy X-cell on kiellettyjen listalla.
Tietty niitähän voi tilata vaikka 5 vuotta wanhoilla sukilla jos haluaa.
Olis kiva ajaa kisaa sukilla joiss lukee 2000 Mah NiCad.
-
Jos ei tuosta myöhemminkään tolkkua saa niin luulen että porukat rupee ajaan mieluummin a-8 ja clubi kisoja eikä kukaan nipota akkuasioista... :roll:
Just my 0,1 €
-
Sanoisin että sekä akku- että korisäännön noudattaminen tulee olemaan lähinnä kilpailunjärjestäjästä kiinni. Miten voi varmistaa että väki tosiaan ajaa sallituilla kamoilla?
-
Esim Reedy X-cell on kiellettyjen listalla.
Miten niin? Reedyn akut on Yokomon Zap-2 sukissa, jotka on kyllä ton listan mukaan sallittu...
-
Tätä topiccia seuraillessa ei ole oikein jäänyt hyvää makua.
Neljäs kidetajuus aiheutti ja aiheuttaa paljon tyytymättömyyttä. Toisaalta myös tyytyväisyyttä. Tämä muutos tipahti jälleen kuin tyhjästä, ja perusteet sille pitäisi kuulla niiltä, jotka ovat sen tehneet. Sellaiset perusteet, jotka huomioivat hyödyt vs. kustannukset: helpommat erälistojen laatimiset vs. 140 kisaajaa x 30€ = 4.200€.
Korikauppiaat ja -maalarit tietävät, että uutta sisäkautta varten hankittuja, mutta nyt laittomiksi luokiteltavia koreja on maassa pilvin pimein. Olen tavannut aktiivikisaajia, jotka ketovat, että koreja on hyllyssä useita, mutta yksikään niistä ei ole laillinen 1.1.2004.
Akkukennojen osalta tilanne on vähintään sekava.
Kaksi viimeksimainittua muutosta ovat suoran EFRA:n säännöistä, eikä niihin siten ole välittömästi mahdollisuutta vaikuttaa. On hyvä, että meidän sääntömme harmonisoidaan EFRA:n mukaisiksi, mutta tällaiset voimaantulot pitäisi ehdottomasti tiedottaa vähän aikaisemmin kuin 2 kuukautta etukäteen. Puoli vuotta on minimi.
Jos tieto on ollut olemassa, kuten joku sanoi, on tiedottaminen siitä epäonnistunut katastrofaalisesti. Kaikille, jotka itse maksavat kalustonsa, kysymys on isosta asiasta.
Tekisi mieli sanoa, mikä on tunnusomaista taitamattomalle päätöksenteolle ja vallankäytölle, mutta en kuitenkaan sano.
Nimim. Turpiin tulee taas, mutta tulkoon.
-
Tätä topiccia seuraillessa ei ole oikein jäänyt hyvää makua.
Neljäs kidetajuus aiheutti ja aiheuttaa paljon tyytymättömyyttä. Toisaalta myös tyytyväisyyttä. Tämä muutos tipahti jälleen kuin tyhjästä, ja perusteet sille pitäisi kuulla niiltä, jotka ovat sen tehneet. Sellaiset perusteet, jotka huomioivat hyödyt vs. kustannukset: helpommat erälistojen laatimiset vs. 140 kisaajaa x 30€ = 4.200€.
Juttu ei ole niinkään tuulesta temmattu, vaan nyt on alettu vihdoin noudattamaan viestintäviraston määräystä pienoisautoiluun tarkoitetun kaistavälin suhteen. Se on vaan määräys ns. ylemmältä taholta, jota on noudatettava. Asiasta EI VOI syyttää/osoittaa tikulla lajiryhmää.
Se mikä tässä on tyhmää ollut, on se että maahantuojat ovat myyneet kiteitä, joita ei saisi käyttää. Oma vika on tietty jos niitä on ostanut (olen itsekin syyllistynyt siihen), mutta mutta...
Se siitä, määräys on määräys ja sillä selvä.
-
Team Orionin mainostama GP3300SP on Efra laillinen ja näin myös Suomessa sallittu. Sama kenno ja sukka kuin kesälläkin käytetyissä akuissa. GP on lisännyt SP logon kennon kylkeen merkiksi että kyseiset kennot kuuluvat uuteen tuotantoon joka on entisiä parempi.
-
Koriasiasta olen myös hieman ihmeissäni, koska tietääkseni Stratus 1 korin valmistus on tarkoitus lopettaa mm. siksi koska sillä ei juurikaan ajeta missään sen jälkeen kun Stratus 2 ja Alfa 2 korit ovat korvanneet sen. Nuo korithan ovat sallittuja lähes jokapaikassa paitsi Efran säännöissä. Ymmärtääkseni myös nuo korit ovat tulossa Efra sallittujen listalle(en ymmärrä miksei esim alfa 2 ole jo siellä?) joten ne olisivat Suomessa kiellettyjä vain kevätkauden... joku asiasta tietävähän voisi ehkä valaista jos nämä kuulopuheet ovat vääriä?
Mitä kiteisiin tulee niin eihän se ylivoimaista ole pitää 4-5 yhteistä kidettä esim. toista luokkaa kisaavan kanssa. Näin hätä tilanteessa löytyy se 4 kidettä, mutta keskimäärin vain yksi on käytössä... järjestäjähän yleensä ottaa huomioon jos jotain tiettyä kidettä pyytää ykkösvaihtoehdoksi ilmoittautuessa...
-
Asiasta EI VOI syyttää/osoittaa tikulla lajiryhmää.
En syytä lajiryhmää, vaan odotan, että sääntömuutoksiin esitetään perustelut, ja että niistä tiedotetaan kohtuullinen aika etukäteen. Tämän tason asioille kaksi kuukautta ei ole kohtuullinen aika.
Olit näköjään esittänyt perusteet neljännelle taajuudelle jo aiemminkin. Hyvä niin, vaikka se tehtävä kyllä kuuluisi sääntömuutoksen tekijöille.
-
Ja taas on nippu uusia saantoja tulut esittelyyn tanne foorumiin. Ja jarjestelmallisesti porukka rupeaa ampumaan niita alas,kuten aina ennenkin.
Toi kidejuttu on mun mielesta turhanpaivaista jankuttamista. Uuden kideparin hankkiminen helpottaa jokaisen elamaa tuntuvasti. Pahin hassakkahan ei yleensa ole kisoissa, enaa nykyaan, vaan kisaa edeltavissa tuomiopaivan harjoituksissa, missa autoja on radalla vahintaan riittavasti, eika kukaan valvo kuria ja jarjestysta.
Kori ja akkuasia taasen... hyvia juttuja, mutta liian nopealla varoitusajalla. Mielestani voitaisiin unohtaa saannon voimaantuleminen 1.1.2004 ja aloittaa uusien rajoitusten kayttaminen vasta 1.5.2004 eli niin etta kaverit kerkiaisivat kuluttamaan vanhan laittomaksi muuttuvan kaluston pois kevatkaudella ja hankkia sitten kesaksi laillista tavaraa tilalle.
Mulla on kotona uusi maalaamaton Stratus 2 kori, ja aion ajaa silla koko kevatkauden. Niissa tapahtumissa, missa nain sallitaan tehda. Muut tapahtumat jaavat sitten valiin, ei voi mitaan.
-
Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...
Tekisi mieli mainita jotakin tiedottamisesta, mutta ymmärrettävästi jätän mainitsematta.
Koskahan muuten virallinen tieto tulee, koska täältähän ei kenenkään voi odottaa poimivan tietoja. Toivottavasti kuitenkin ennen kuin säännöt astuvat voimaan :wink:
Homma pelaa niin, että LR tekee esitykset ja AKK:n hallitus päättää. Kun päätökset on olemassa niistä tiedotetaan, ensin jopa "viidakkorummuin" ja sitten odotellaan virallista tiedotetta, joka siis tulee 31.10.2003. En ole saanut tietoa, onko hallitus ko. asioita päättänyt hyväksyä vai ei ? Oletan että se on ne hyväksytysti päättänyt, koska sen virallisilla webbisivuilla asia on näin kerrottu.
Olisiko mahdollista LR:n "tiedottaa" ennakkoon, vaikka tällä epävirallisella kanavalla, siitä mitä LR. aikoo esittää AKK:n hallitukselle?
Silloin jäisi nämä jälkispekuloinnit pois, ja ne voitaisiin käydä ennakkoon!
Silloin virallinen esitys kilpailijoiden taholta, ehdittäisiin tehdä ennen LR:n ja AKK:n kokouksia.
Eli, ei tulisi viimehetken sääntömuutos-esityksiä! (vrt. CAi/rengassääntö/muutosesitys)
Itsellä tämä tuli lähinnä mieleen akkujen ja korien osalta!
Niitähän itsekullakin on "pilvin pimein" jo valmiina! ( kaupoissakin myymättä ??? )
Kidemuutoshan on "vain" pieni lisä, koskien vain niitä, joilla ei vielä ole jo neljää! Tiimillämme on ollut neljä, tai useampi kide, harjoitusten takia jo aiemminkin!
Siitä tulikin mieleen: Mr Ollinmäkihän sitä meillekin painotti, menneenä kesänä. "Kiteitä ei koskaan ole liikaa!"
Lainaus edelliseltä:
Kori ja akkuasia taasen... hyvia juttuja, mutta liian nopealla varoitusajalla. Mielestani voitaisiin unohtaa saannon voimaantuleminen 1.1.2004 ja aloittaa uusien rajoitusten kayttaminen vasta 1.5.2004 eli niin etta kaverit kerkiaisivat kuluttamaan vanhan laittomaksi muuttuvan kaluston pois kevatkaudella ja hankkia sitten kesaksi laillista tavaraa tilalle.
Jatkan itse:
Ennakkoon tiedottamattomuutta ei voi perustella sillä, että ei tiedettäisi mikä on kansan tahto sittenkään!
En tarkoita että LR kysyisi joka "pilkun paikkaa", vaan niinkuin Mr Ollinmäki sen hyvin pelkisti!
Ne, ketkä käyvät ulkomailla kilpailemassa, joutuvat joka tapauksessa "varautumaan" kaikkeen mahdolliseen!
Hyvin näyttävät silti pärjäävän!
-
Voisi olla hyvä keskustella siitä, kannattaako tätä sääntöä ylipäätään ottaa käyttöön missään vaiheessa.
En oikein ymmärrä mihin säännöllä pyritään.
Sääntö tekisi osan jo hankitusta kalustosta laittomaksi. Akut ja korit eivät ole samanlaista kulutustavaraa kuin renkaat tai hiilet, eli niitä ei parissa kuukaudessa ajeta treeneissä loppuun.
Todennäköisesti sallittujen kamojen listaa tullaan päivittämään jatkuvasti, eli kaikki uudet kennot ja korit ovat ennenpitkää sallittuja. Jos näin käy, sääntö ainoastaan hidastaa varsinkin akkujen kehitystä.
-
Akkusääntöhän on pelkästään hyvästä. Jos muistellaan muutaman vuoden takaista tilannettä, niin yhden kauden aikana markkinoille tuli useita uusia kennotyyppejä. Nyt tilanne on jäädytetty aina vuodeksi kerrallaan, joten kilpailu on tasaisempaa ja kisaajan kukkarolle halvempaa.
-
Voisi olla hyvä keskustella siitä, kannattaako tätä sääntöä ylipäätään ottaa käyttöön missään vaiheessa.
En oikein ymmärrä mihin säännöllä pyritään.
Sääntö tekisi osan jo hankitusta kalustosta laittomaksi. Akut ja korit eivät ole samanlaista kulutustavaraa kuin renkaat tai hiilet, eli niitä ei parissa kuukaudessa ajeta treeneissä loppuun.
Todennäköisesti sallittujen kamojen listaa tullaan päivittämään jatkuvasti, eli kaikki uudet kennot ja korit ovat ennenpitkää sallittuja. Jos näin käy, sääntö ainoastaan hidastaa varsinkin akkujen kehitystä.
Olet oikeassa, mielipiteitä ja keskustelua sääntöjen tarkoituksenmukaisuudesta pitäisi aina olla. Vaikka keskustelu ei välittömästi johtaisikaan mihinkään, yleinen mielipide tulee kyllä huomioiduksi ennemmin tai myöhemmin. Ja kun sääntöjen osalta mennään oikein pahasti metsään, päättäjien on hyvä saada siitä konkreettinen tieto, vaikka arvovaltansa siitä vähän kärsisikin.
Tässä tapauksessa olemme tulossa eurooppalaisen säännöstön piiriin, ja se on hyvä asia. Kilpailutoiminta on yhä enemmän kansainvälistä, ja isot kilpailut keräävät yhä useamman suomalaisenkin osallistujan. Silloin on tärkeätä, että me kilpailemme omissa kisoissamme samojen sääntöjen mukaan.
Korien ja akkujen osalta taitaa olla kuten Toke kirjoitti: hyväksyttyjen mallien listaaminen ja listojen ylläpito on mielekkyydessään vähän siinä ja siinä. Mutta sen linjan ovat EFRA:ssa ottaneet, eikä meidän tarvitse kuin seurata.
Mutta töppäys oli se, että siirtyminen EFRA-sääntöihin tapahtuu olemattomalla siirtymäajalla. Se oli varsin amatöörimäinen suoritus, joka aiheuttaa aivan tarpeettomasti harmia harrastajakisaajille.
Olen samaa mieltä kuin Mr Ollinmäki: fiksuinta olisi siirtää säännön voimaanastuminen 1.5.2004, jolloin voidaan puhua järkevästä tiedottamisesta ja siirtymäajasta.
-
http://www.akk-motorsport.fi
Allekirjoittanut laittoi eilen, "tukun" kysymyksiä, ylläolevaan osoitteeseen! Siellä kohta: KYSY
Suurin osa koski niinpaljon henk. koht. asioita, joten ei niistä enempää.
Mutta yksi osa koski, nyt meneillään olevaa keskustelua!
Joten allekirjoittaneen osalta totean, huomattavasti rauhallisempi on mieli, kuin mitä alkuperäinen teksti antaisi ymmärtää!
En nyt neuvo, että kaikki ryntäävät erikseen kysymään näitä!
Totean vain:
-palvelu oli todella ripeää
-siihen osallistui monta eri henkilöä
-vastaukset niin ymmärrettäviä, että jopa allekirjoittanutkin ymmärsi ne
En nyt ruve "suomentamaan", saamiani vastauksia, koska on erittäin suuri vaara, että allekirjoittaneen kautta se vain "mutkistuu!"
En panisi pahakseni, vaikka ao. taho sen tekisi!
Ellei sitten Tumpin kirjoituksen loppuosa sitä tarkoita!
-------------------------------------------------------------------------------------
Oli myös juttua, että jos niitä vanhoja vanhoja akkuja löytynee, niin tulemme kyllä nekin sallimaan....
Virallinen tiedote asiasta on jo lähtenyt....
-> http://www.akk-motorsport.fi
-
***************
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
***************
...Eli suomennettuna tuleeko korisaanto voimaan 1.1.2004 ja muuttuu 1.5.2004 vai tuleeko se kokonaisuudessaan voimaan vasta 1.5.2004???
-
***************
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
***************
...Eli suomennettuna tuleeko korisaanto voimaan 1.1.2004 ja muuttuu 1.5.2004 vai tuleeko se kokonaisuudessaan voimaan vasta 1.5.2004???
Vuoden vaihteessa tulee voimaan EFRAn voimassa olevat luokitukset, kutsutaan sitten vaikka EFRA 2003 luokituksiksi. Ja ne ovat voimassa siis 1.1.2004 lähtien sekä TJ-10 että TS-10 luokissa.
Sekä akku että korivalmistajilla on aikaa hakea uutta luokitusta omille tuotteillensa EFRAn "luokkayhteyshenkilöltä" tämän vuoden loppuun asti. Ja kun ja jos tulee uusia luokituksia, niin EFRA ottaa ne käyttöön 1.4.2004 lähtien, meillä ne otetaan käyttöön 1.5.2004 ja koskien ainoastaan TS-10 luokkaa.
-
Mielenkiintoista asiaa GP:n akuista. Erityisesti keskustelu "SP" kennoista ja mlyhentyneestä kennon pituudesta.
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?s=&threadid=28036
-
Toisen käden tietona kuulin, että kilpailijaa, joka erehtyy käyttämään akkutyyppiä tai koria, jota ei ole mainittu EFRA:n listalla, tullaan rankaisemaan varsin raskaasti, kilpailukielloilla.
Samoin liikkuu käsitys, että kilpailun toimitsijaa, joka ei jätä rankaisematta tällaista kilpailijaa, tullaan itseään rankaisemaan.
Tosielämä voi joskus olla tarua ihmeellisempää, mutta miten lienee tässä tapauksessa? Voisitko Tumppi kertoa, miten asia on?
-
Toisen käden tietona kuulin, että kilpailijaa, joka erehtyy käyttämään akkutyyppiä tai koria, jota ei ole mainittu EFRA:n listalla, tullaan rankaisemaan varsin raskaasti, kilpailukielloilla.
Samoin liikkuu käsitys, että kilpailun toimitsijaa, joka ei jätä rankaisematta tällaista kilpailijaa, tullaan itseään rankaisemaan.
Tosielämä voi joskus olla tarua ihmeellisempää, mutta miten lienee tässä tapauksessa? Voisitko Tumppi kertoa, miten asia on?
Jotain outoa ? Tuskinpa vain. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä noudatetaan ja silloin kun ja jos tekniikkasääntöjä rikotaan tavalla tai toisella niin seurauksena on yleensä aina x*kk kilpailukielto. Tämä tulee myös kilpailujen toimitsijoiden ottaa huomioon, sillä henk.koht. olen kyllästynyt siihen, että kisojen jälkeen saan puhelinsoittoja tai sähköpostia ja siellä kerrotaan yhtä ja toista kun kilpailuissa tuomaristo ei ole tiettyjä asioita huomioinut.
Nyt kun ensi vuonna ajetaan SM -sarjaa, niin panokset ovat vielä kovemmat, kuin kansallisessa sarjassa ja olenkin ko. asioista muistuttanut valvojia yms...
Ennen kuin voidaan esim. kilpailukieltoja antaa, niin kilpailupaikalla täytyy olla ko. asioista tarkat selonteot ja ko. kilpailijaa pitää kuulla syistä ja seurauksista kilpailupaikalla, ennen kuin yhtään mitään tapahtuu....
Eräästä tapauksesta mun olisi pitänyt lajiryhmässä ottaa eräs asia esille ja antaa kilpailukieltoa kilpailijalle, vaikka ko. asioista ei ollut minkäänlaista merkintää tuomariston eikä valvojien raportissa, eikä kukaan ollut tehnyt protesteja.... joten jostain syystä en sitten asiaa ottanut käsittelyyn....
-
Onko siis tarkoitus alkaa rangaista kilpailun toimitsijoita, jotka ovat jättäneet rankaisematta sääntörikkomukseen syyllistynyttä kilpailijaa?
Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?
Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.
-
1. Onko siis tarkoitus alkaa rangaista kilpailun toimitsijoita, jotka ovat jättäneet rankaisematta sääntörikkomukseen syyllistynyttä kilpailijaa?
2. Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?
Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.
1. Jos näin on, niin siinä tapauksessa kyllä. Tosin toteen tulee näyttää että näin on käynyt, pelkkä puhelinsoitto tms. ei riitä...
Vaan jos se menee kilpailupaikalla ns. "läpi sormien", niin kyllä jonkun tulee (= kilpailijan, tai hänen "huoltajansa") tehdä asiasta protesti ja jos senkään jälkeen tuomaristo ei asiassa taivu, niin eiköhän vetoomus AKK:lle ole sitten se viimeinen keino joka turvaa kilpailijan oikeusturvan, mikäli sitä on kilpailupaikalla loukattu. Vaikka vetoomus "hieman" maksaakin, niin selvästä tapauksestahan se on helppo tehdä "?" koska tietää saavansa rahat takaisin.
2. Kyllä tuo menee ilman muuta järjestäjän piikkiin, jos sellaisen ilmoittautumisen hyväksyy. Valvoja varmaankin paikan päällä tilanteen korjaa, kun on tuomariston ensimmäinen kokous ja tarvittavat asiapaperit tarkistetaan. Tilanteen niin vaatiessa voidaan ko. kilpailijaa vaatia paikan päällä ilmoittamaan puuttuvat taajuudet jos niitä ei löydy, "voidaan" (2.1) kilpailijan osanotto estää ko. kilpailuun. Nuhteet ja puumerkintä tulee joka tapauksessa valvojan raporttiin puutteellisten ilmoittautumisten hyväksymisestä, järjestäjän piikkiin.
(2.1) tuo vain äärimmäisessä tapauksessa.
Mutta joka tapauksessa jokainen kipailija tietää ja tuntee säännöt ja niiden mukaan pitää toimia, myös järjestäjien.
-
Luulen itse pysyvani mukana kun saantoja tulee lisaa ja joka paikasta tiukennetaan koko ajan...
... tulin vaan ajatelleeksi sita kun ja jos joku uusi kaveri tanapaivana haluaisi lahtea ajamaan oikeisiin kilpailuihin kilpaa ensimmaista kertaa, on kynnys aika korkealla..
Vuonna 88, kun lahdimme Ollin kanssa Kyoshon ultimoilla ajamaan Vuosaaren SR2-10 kisoihin, oli vain ne renkaat, jotka auton mukana oli tullut, yksi moottori, se joka tuli auton mukana ja kaksi akkua, joista toinen oli oma ja toinen oli lainattu kerhon autosta. Kori ja siipi olivat tietenkin ne mitka autossa oli kiinni valmiiksi.
Kiteita oli vain yksi kummallakin, kerhon autosta lainasimme kaksi lisaa, joten yhteensa meilla oli nelja eri taajuutta, joista ilmoitimme molemmille tarvittavat kolme.
Lisenssin saattoi ostaa kisakohtaisesti paikan paalla ja lisenssi+osallistumismaksu yhteensa oli noin 60mk.
Silloin oli helpompaa..
-
Luulen itse pysyvani mukana kun saantoja tulee lisaa ja joka paikasta tiukennetaan koko ajan...
... tulin vaan ajatelleeksi sita kun ja jos joku uusi kaveri tanapaivana haluaisi lahtea ajamaan oikeisiin kilpailuihin kilpaa ensimmaista kertaa, on kynnys aika korkealla...
Olen huolestunut samasta asiasta. Alotuspakettiin taitaa yleensä tulla yksi kidepari radion mukana. Lisäkiteet tietää lisäkustannuksia. Järjestäjätkään eivät enää uskalla katsoa läpi sormien alottelijan vajaata kalustoa (ei ole 4 kidettä), sillä ainahahan joku voi protestoida....
Nouseekohan kisajärjestäjienkin kynnys..
Mielestäni kisajärjestäjälläkin pitäisi olla mahdollisuus joustoihin ellei se häiritse tai loukkaa muita kilpailijoita.
-
Onneksi on kerhokisoja, joissa ei ole niin tarkkaa, jos kone, kori tai renkaat eivät ole juuri oikeat ekassa kisassa.
-
Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?.
Tilanne on nyt se, että SM-sarjaan ei tulla hyväksymään puutteellisia ilmoittautumisia. Eli jos neljää kidettä ei löydy, niin ilmoittautumista ei hyväksytä. Toivottavasti tästä ei synny mitään ongelmaa ja kaikki ilmoittauttavat suosiolla sääntöjen määräävän määrän kiteitä.
-
Eli siis: Kertokaa mulle selvästi ja yksinkertaiseti: koskevatko nämä säännöt myös TJ-10 luokkaa kuusankosken avauskisasta lähtien, vai mistä, hä? Ja alussa sanottin että TJ luokaa koskee koko vuoden vaha sääntö, mutta otsikossa on TJ/TS-10 akku/kori luokitukset jne?
-
Vuoden vaihteen jälkeen tulee uusi sääntö voimaan molemmissa luokissa.
Kesäkaudeksi TS-10 siirtyy uudempaan luokitukseen, mutta TJ-10 jatkaa samalla luokituksella koko kauden.