Jos nyt kantaa otan Classicin tarpeellisuutteen:
1. Se on vasta-alkajien luokaksi suunniteltu; kyllä se innostus kuolee varmasti,jos lähtee comppiin suoraan .. vastassa kun on luokan "melkokokenutta" konkareita ja varsinkin nyt, kun uusien sääntöjen myötä autojen säädettävyys on monipuolistunut eli tarvitsee jo todella osata ja ymmärtää auton käyttäytymistä.
2. Se on helppo luokka, mitään mullistavaa ei sallita, ja vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole... tarkoittaa siis hop-up osia ja koria esim.
3. Kerhokisat-organisaatio on luotu nimenomaan "harrastaja-tason" tarpeita vastaamaan eli kynnys pitää olla niin matalalla kuin mahdollista, ja voisiko se olla tämän alempana? Hmm... Mistäs löydät vastaavan luokan, jolla on perusedellytykset kunnossa;autoja ja osia saatavissa kotimaasta sekä organisaation,joka huolehtii ja vie asiaa eteenpäin? Häh?
Paperilla tämä siis näyttää järkevältä ,mutta missä kisailijat...... hyvä kysymys.... kerhotoimintahan se on aina ollut se juttu josta kaikki lähtee.... sieltä ne alottelijat tulee/saadaan ja sieltä niitä pitää saada aloittamaan... ja SE luokka on Classic esimerkiksi.
No mitä vois tehdä, no panostaa kerhotoimintaan ja lajin näkyvyyteen ja .....
Sääntöjä muuttaisin hieman: hiilikoneet pois ja harjaton combo tilalle, joka on suurinpiirtein vauhdillisesti samaa luokkaa kuin hiilikone eli reenata vois molemmilla ja kisata sitten tasaväkisesti harjattomalla.Mitä enemmän ajoa >> sen enemmän oppia,tietoa ja kokemusta... hiilikoneella maximi ajoaika 6-8 min./ajokerta+jäähdytystauko, hiilettömällä koko akullinen (n.15-25min) ilman jäähdyttelyjä(todettiin Endurance-kisassa)
Pitää muistaa , että harjaton kone on jo alle vuoden harrastamisen jälkeen PALJON halvempi kuin harjallinen, puhutammakaan helppoudesta ... säädinkustannushan tulee tietty kuitenkin päälle...
Mutta kuten sanoin Ei varmasti ole kustannuskysymys kun pääsee nauttimaan ajosta huomattavasti enemmän,joka on vasta-alkajalle se ehkä tärkein juttu alussa.
Barbie "emmää mitään tiiä ku oon niin vähän aikaa harrastanut.."