Huh, olipas urakka lukea kaikki läpi. Mielipiteitä:
Kaksi luokkaa: porukkaa on kuitenkin sen verran vähän ja matkat muka pitkiä (ainakin Etelä-Suomesta Ouluun vaikkei se toisinpäin niin pitkä ole...).
Sellaisen pointin tuossa huomasin Genesiksen omistajana että auto kuuluisi muuten Big Monster luokkaan, mutta koska en halua kestävyyden nimissä lukita keskidiffiä, kuuluisi auto Outlaw luokkaa, jolloin siitä pitäisi vaihtaa kone pienempään ja keventää lähes kilo! Halpaa? Juuei.
Ei kait se keskidiffi nyt kestävyyteen vaikuta?
Ja jos ajatellaan toisinpäin että se sallittaisiin, niin se pitäisi sallia myös kaikkille muille = kallista.
Niin myös muita kohtaan joilla ei olisi varaa / mahdollistuutta ostaa se olisi epäoikeuden mukaista heitä kohtaan.
Tuo Big Monster Truck kohta tehtiinkin yleensäkkin pääasiassa sitä varten että esim CEN:in Genesikset saataisiin myös mukaan (Joten "CEN:iläisten olisi kohtuullista tulla myös "vastaan" tuossa keskidiffi kysymyksessä)?
Keskidiffin lukitseminen rasittaa voimansiirtoa enemmän joissain tilanteissa. Mulla on hyvin vähän kokemusta, mutta kuulotietoa on useastakin tapauksesta.
Ei turhan tiukkoja sääntöjä. Ne karsii jossain määrin kuitenkin osallistujia. Maastoajossa se auto ei nyt kuitenkaan aivan älyttömästi merkkaa (tai auton säädö, koneen tehot yms) vaan kuski on aika isossa roolissa. Vähän vapautta säätöihin. Törsää kalliisiin osiin ja koneisiin ken haluaa. Renkaat on toki hyvä rajoittaa koska niillä on iso merkitys!
Nyt ei muuta muistu mieleen...
Totta, ongelman "ydin" tuntuu juontavan siitä että radat ovat vielä puhtaita krossiratoja, sekä siitä pelko että "kaverilla" on isompi kone ja pääsee ehkä suoralla karkuun.
Mutkaisella ja tarpeeksi röykkyisellä radallahan ei tuosta "ylimääräisistä" moottorin kuutiosenttimetreistä ole paljon apua vaan auton alustalla on suurempi merkitys, eri asia on radan nopeat osuudet (Joita voitaisiin hidastaa shikaaneilla esim).
EDIT. Outlaw luokan maksimipaino on nostettu vastaamaan CEN Genesiksen mukaan saamisesksi.
Ei siitä tehosta suurta hyötyä krossissa ole ennenkuin ajotaitoa on rittäävästi, oli kuinka lentokenttäbaana hyvänsä. Siä vaan ei kaikki ymmärrä ennen kuin sen itse toteaa.
Mutta en ymmärrä miksi ajattaa kahta luokkaa joissa koneiden koot käytännössä samat... Outlaw ja BIg Monster voitaisiin ihan hyvin ajaa yhtenä luokkana sallien keskidiffi ja muutenkin vähän vapaammilla säännöillä näin aluksi, jotta nähtäisiin harrastajien määrä ja kaluston jakautuminen.
BTW: Punnitsin Gensun tyhjällä tankilla BowTie renkailla, eikä se painanut kuin 6,8kg!