Kirjoittaja Aihe: Sähköautoa hankkimassa  (Luettu 7999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kode

  • Tulokas
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« : 25.08.06 - klo: 13.27 »
Morjens!

Olen tässä pari päivää selaillut rc-foorumeita, koska olisin hankkimassa jonkunlaisen monsteri-tyylisen sähköauton.
Tämä tulisi ihan harrastukseksi ja pihalla suditteluun (ehkä olisi mahdollista mökin pellolle myös rakentaa jonkunlaista rataa).
Mitään aikaisempaa autoa en omista, ehkä joskus pikkupoikana jollain Nikolla ajelin.

Muutamia mielenkiintoisia vaihtoehtoja löysin.
Hot Bodies E-Zilla, Traxxas E-Maxx ja Kyosho Twin Force Spirit.

E-Zillasta en kovin paljon löytänyt juttua suomalaisilta foorumeilta.
Auto on kyllä veikeän näköinen ja tuntuisi liikkuvan kivasti, mitä nyt yhden videon perusteella voi todeta.
Miten lie varaosien saatavuus ko. autoon?

Traxxas E-Maxxista ei taida olla tällä hetkellä missään mitään pakettitarjousta? Eli näistä vaihtoehdoista tämä tulisi maksamaan eniten.
Varaosien saanti tähän ilmeisesti on helppoa ja vaihtoehtoja löytyy.

Kyoshon Twin Force Spirittiä on ilmeisesti vielä Tietonikkareilla pakettina.
Näyttäisi tulevan 8,4 V:n akkujen kanssa. Tuossa uudessa mallissa näyttäisi olevan uudet moottorit (evo-malli), liekkö tehokkaammat verrattuna E-Zillaan ja E-Maxxiin.
Mutta foorumeita selatessa sain sellaisen käsityksen, että Kyoshon varaosat ovat kalliita.

Näissä kaikissa voi ilmeisesti vakio-osien kanssa käyttää 2 kpl 8,4 V:n akkuja?

Mitähän asioita tässä nyt vielä pitäisi ottaa huomioon?

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #1 : 25.08.06 - klo: 14.20 »
Twini on oikeesta auton tekniikasta mallinnus, joten virheitä senkin puolesta löytyy mutta muuten on loistoauto. E-maxx on muoti-ilmiö rc-maailmassa joten varma vaihtoehto sekin.. ehkä hieman tylsähkö, mutta ei se auton arvoa laske. E-zillaan en trailerin perusteella ostais.

E-maxxin ja twinin väliltä itse valitsisin. Twini sai paremmat arvostelut rccaractionissa, mutta niukasti. Twini pomppii paljon maastossa, mutta vähänkään tasasemmalla se on ajettavuudeltaan e-maxxia parempi. Pitää kuitenkin muistaa että omat patentit on sallittuja, joten ei kannata tyytyä vakioasetuksiin kummassakaan tapauksessa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #2 : 25.08.06 - klo: 14.35 »
E-Maxx tai Zilla.

Kyoshoon en koskis tikullakaan. Karmeet hinnat ja tuo auto on surkea ajettava muualla kuin asvaltilla. Alusta tekniikka on vanhaa eikä toimi kunnolla, mutta autohan onkin "aidoimman" näköinen.

E-Maxiin saa vara osia helpoiten. Viriosiakin löytyy ehkä jopa eniten mitä rc-autoon on ikinä tehty. Ja Traxxas auto on kestävä.

Ainakin Maxissa voi käyttää vakiona suoraan 2x 7-kennoisia akkuja. Tulee mukavasti tehoakin lisää.

E-Zillasta ei mulla tietoa.
Axial SCX 10 TR

Poissa Paras90

  • MikUA
    • Profiili
    • webpoint.fi
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #3 : 25.08.06 - klo: 15.10 »
Kyllä minäkin E-Maxxille pojot annan, tietenkin kun sellaisen omistan. :lol: Mutta siis mitään vikaa en voi tuosta autosta sanoa, muita autoja en ole nähnytkään, mutta itse siis valitsin E-Maxxin.
Tehoa autossa on riittävästi! Auto kulkee hyvin maastossa ja missä tahansa muuallakin. En siis rupea perustelemaan muita autoja kun en niistä tiedä.
Tamiya TRF417x | Sanwa M11 2.4GHz | Team Durango DEX410

Poissa Kode

  • Tulokas
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #4 : 25.08.06 - klo: 15.51 »
Saattaisi tuo E-Maxx kyllä olla hyvä valinta, kun siihen saa suomestakin osia todella hyvin.

8,4 V:n akkuja ei taida oikein suoraan olla myynnissä, eli ne varmaan kannattaa kasailla itse irtokennoista.

Olisikohan tällaiset GP 3300 Ni-Mh 1.2 V Sub-C akkukennot hinta/laatu-suhteeltaan hyviä?
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=685

Minkähänlainen laturi tuommoisille kannattaa hommata?
Jos laturilla saisi 9,6 V:n akkuakin ladattua, niin sehän kävisi samalla akkuporakoneen akun (9,6 V, NiCd) lataukseen kun siitä korkkasi laturi. :)

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #5 : 25.08.06 - klo: 17.18 »
Suosittelen Twiniä lämpimästi, sillä sen lisäksi että se muistuttaa oikeaa
 mallinnusta, niin se on helposti huollettavissa, eikä sen sisään jää kiviä,
 heikkaa ym.. läheskään niin paljon kuin E-maxxiin.

 Lainaten muiden kirjoituksia, e-maxx on todellakin vain muoti ilmiö, ei
 siinä etteikö olisi hyvä auto, mutta Twini on todellakin parempi!

 Kyoshon varaosien hinnat on jostain kerbiilin pers... revittyjä ja ne
 pyytää ihan älyttömiö osistaan, mutta se jääkin ainoaksi miinukseksi
 twinissä, muuten erittäin hyvät ajo-ominaisuudet omaava monsteri
 on loistava ja se todellakin KESTÄÄ!!!!

 Sellasta menoo oli viime ajelu montulla, että harva auto ois jo  
 purskahtanut itkuun alkutaipaleella!

 Jotkut ovat vain saaneet Kysohon autoista täysin VÄÄRÄN kuvan,
 sillä todellisuudessa kyosholla on monia menestyksekkäitä autoja, kun
 jotkut ovat saaneet päähänsä että pureten alpha on surkea.

 Verrataanpa Traxxasin autoja, mikä on traxxasin ylivoimaisesti suosituin
 auto? Se ei ole e-maxx puhumattakaan poltiksista tai Rustlerista

 -> Stampede on suosituin todistetusti.


 Joten riippuen missä ajat ja mitä vaadit autoltasi, on Twini erittäin
 kova auto ja suosittelen sitä!

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #6 : 25.08.06 - klo: 17.31 »
Lainaus käyttäjältä: "-SS-"
Suosittelen Twiniä lämpimästi, sillä sen lisäksi että se muistuttaa oikeaa
 mallinnusta, niin se on helposti huollettavissa
Mitäs hyötyä rc autolle on siitä että se muistuttaa oikean auton mallinnusta, ei mitään koska rc autot on AIVAN erilailla käyttäytyviä laitteita kuin 1:1 autot. Niin ja kun vertaa kyöstin ultima st ja asso b4 niin ultima on ihan paperii, hajoo joka pikku töytäsystä vaikka b4 kestää älytöntä rääkkii.
joo o

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #7 : 25.08.06 - klo: 17.39 »
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Niin ja kun vertaa kyöstin ultima st ja asso b4 niin ultima on ihan paperii, hajoo joka pikku töytäsystä vaikka b4 kestää älytöntä rääkkii.
Käsittääkseni puhe ei ollut Ultimasta vaan Twinistä,vai mitä?
Turha verrata kahta täysin eri luokan autoa.

 :roll:

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #8 : 25.08.06 - klo: 17.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Kyoshoon en koskis tikullakaan. Karmeet hinnat ja tuo auto on surkea ajettava muualla kuin asvaltilla. Alusta tekniikka on vanhaa eikä toimi kunnolla, mutta autohan onkin "aidoimman" näköinen.

E-Maxiin saa vara osia helpoiten. Viriosiakin löytyy ehkä jopa eniten mitä rc-autoon on ikinä tehty. Ja Traxxas auto on kestävä.

Ainakin Maxissa voi käyttää vakiona suoraan 2x 7-kennoisia akkuja. Tulee mukavasti tehoakin lisää.


Mun tietääkseni Kyoshon hinnat on laskeneet.. anyway, kyllä määkin e-maxxin ostasin, mutta en silti lähtis perustelemaan ostosta sen kestävyydellä. Kyoshon Twin Force on vähintäänkin yhtä kestävä. Mulla on Twini ja e-maxxia oon nähny paljon tutun ajamana.

Molemmat on huippukestäviä ajetellen, että molemmissa on 95% muovipalikkaa vakiona. E-maxxin halvat varaosat + mielettömät viritysmahdollisuudet kertovat auton suosiosta ja miksi huonokuntonen auto olisi suosittu? Ja kaikki monsteriautoihin suunnitellut ns. "kovemman luokan" harjattomat on pääasiassa e-maxxilla testattuja.

Akkujen sopivuuserona taitaa olla se, et twiniin saa suoraan vaikka 8,4v akun, kun taas e-maxxiin pitää hieman patentoida akun sopivuutta, tai ostaa kokonaan uusi telinesysteemi/alustamuotoilu.

juge2: Kyllähän sääkin varmaan mielummin ajat pyörillä kulkevaa vehjettä, kun laineilla lipuvaa venettä, vai? Mielipideasiat on jokaisen omia aivojen hienosäätöjä, joilla pyritään tekemään harrastuksesta mielekkäämpi. Miksi joku kerää myrkkykäärmeitä, joihin ei voi edes koskea? Ehkä jotkut haluavat oikean auton tekniikan rc autoonsa mielummin, vaikka se ei päältäpäin näkyisikään.

Poissa Kode

  • Tulokas
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #9 : 25.08.06 - klo: 18.04 »
RC Sabesta minulle kerrottiin, että E-Maxxiin ei kannata laittaa 7-kennoisia akkuja, koska moottorit eivät sitä kestä.

Onko näin, että vakiomoottorit eivät sitten hyvin kestä tuommoista jännitettä?

Onko nuissa moottorit muuten sarjassa vai rinnakkain?
Eli ovatko moottorit 14,4V:lla vai 7,2V:lla toimivia?

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #10 : 25.08.06 - klo: 19.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Kode"
RC Sabesta minulle kerrottiin, että E-Maxxiin ei kannata laittaa 7-kennoisia akkuja, koska moottorit eivät sitä kestä.Onko nuissa moottorit muuten sarjassa vai rinnakkain?
Eli ovatko moottorit 14,4V:lla vai 7,2V:lla toimivia?


Rinnankytkentä ainakin twinissa.. Tai vastaava koska molemmille moottoreille menee 7,2v virta, joten molemmat akut puolittavat virran moottoreille eli 3,6v akusta molempiin moottoreihin. Vakiomotit on yleensä aika heikkoa lystiä. Mun twinissa palo vakio ekan ajon jälkeen ja ajelin 2lla 7,2:lla.

Suosittelisin panostaa kerralla harjattomaan, vaikka BK:n 12020/20xl pakettiin, jonka itse omistan. Tässä vielä linkki http://www.medasec.com/do?action=group&id=57 (ylin setti). Maksaahan se, mutta varmasti Suomen markkinoiden kovin monsterisetti. Toinen hyvä valinta on BK 9920 / 20L0x -paketti, joka on astetta heikommalla säätimellä. Hyvin suosittu setti jenkeissä (jopa 12020 settiä suositumpi). 12020 nopari on kyllä aivan ylitehokas pihasuditteluun, ellei halua romua. Minä itse kaipaan romua videoita varten ja pitäähän harrastuksissa jotain hauskaakin olla. Mielummin romua ja nopeutta isolla autolla, kuin tylsää ympärirataa kaahaamista pienillä nitrovinguttimilla.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #11 : 25.08.06 - klo: 19.56 »
E-Maxx toimii 14.4V jännitteellä 6 kennolla ja 7 kennolla sit 16.8V.
Tuota ihmettelen mitä ovat Sabesta sanoneet ettei kestäis, koska valmistaja jopa neuvoo miten kannattaa lisä kennot laittaa ja itselläkin aikoinaan kesti ilman mitään ongelmia 7 kennoisilla akuilla.
Ja ainakin Maxxin koneet kestää ja yllättävän hyvin niistä puhtiakin löytyy.

Lisäksi autossa on 2-vaihdetta, jonka voi vaihtaa manuaalisesti vauhdista ohjaimesta. Tämä ominaisuus ainakin itseä miellytti suuresti.
Radio on myös paljon parempi kuin Kyoshon ohjain.

Niistä GP 3300 kennoista saa ihan hyvät ja edulliset akut.

Myös Twini on 14.4V jännitteellä toimiva. Ei siis 7.2V niinkuin SlidSlide väittää.

Tuo 14.4V vaativa tekniikka on taas huono juttu näissä, koska virikoneita on todella vähän ja nopareita vaan muutama eri malli.

Osta Maxx tai E-Zilla jos haluat auton olevan ajettava ja Twini jos haluat maksaa itsesi kipeäksi joka puolelta vain kohtalaisesta autosta.

Ennenkaikkea kannattaa kiinnittää huomiota varaosien saatavuuten/nopeuteen, koska mitä hyötyä autosta on jos se seisoo hyllyssä monta viikkoa osia odotellen.
Axial SCX 10 TR

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #12 : 25.08.06 - klo: 19.56 »
"kuin tylsää ympärirataa kaahaamista pienillä nitrovinguttimilla."

Turhaa yrität, Hoke on Indonesiassa kiertämässä rataa nitrovinguttimilla.

Jatkakaa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #13 : 25.08.06 - klo: 20.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
ös Twini on 14.4V jännitteellä toimiva. Ei siis 7.2V niinkuin SlidSlide väittää.

Tuo 14.4V vaativa tekniikka on taas huono juttu näissä, koska virikoneita on todella vähän ja nopareita vaan muutama eri malli.

Osta Maxx tai E-Zilla jos haluat auton olevan ajettava ja Twini jos haluat maksaa itsesi kipeäksi joka puolelta vain kohtalaisesta autosta.


Tuota noin.. enkös sanonut että molemmista akuista 3,6v molempiin motteihin?.. kyllä sanoin, eli 4x 3,6 = 14,4 ellen nyt ihan väärin pitkänmatikan taustalla laske. "Molemmille moottoreille 7,2v virta" siis yhteensä 14,4v jännite. Duster1 voisi keskittyä luetunymmärtämiseen ja yhdyssanojen opetteluun, ennemmin kun arvostelemaan twinia. Ja puhutko tosissasi et twini on kallis? Samanhintanen kun e-maxx ja minäpä vielä sain omani 251e, eli en Duster1 väittäis asioita joista ei ole 100% varmuutta. Sinä et selvästikkään ole edes nähnyt twin forcea ja elät vain stereotypisissä fantasioissas.

Sami L, en sanonut hokea kiusatakseni. Se tietää jo kuinka inhoon sitä, enkä todellakaan halua saada sitä tänne aukoo.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #14 : 25.08.06 - klo: 21.03 »
Niin, eli Twini ei todellakaan ole keskitason auto, vaan huomattavasti
 parempi, mitä "jotkut" nyt ovat päähänsä saaneet, ettei muka olisi hyvä.

 Itse vaihdoin 250GB ulkoisen kovalevyn lähes UUTEEN Twini settiin, joten
 puhutaan hinnallisesti siitä, että maksoin kovosta 160e joten twinistä
 myös sen verran! Joten itsekään en todellakaan juuri mitään ole autosta
 maksanut.

 Teksti kannattaa suositteluni mukaan lukea tarkasti, jotta säästytään näiltä
 turhilta epäkohdilta, joita vain joskus pääsee tulemaan.

 Twini on tasokas, kestävä ja monipuolinen Monsu, joka omasta mielestäni
 huom. ( oma mielipiteeni ) päihittää E-maxxin mennen tullen, toisaalta
 on myös totta että Kyoshon kiskurihinnat pilaavat kaiken, kun taas
 traxxasin hinnat ovat kohdillaan.

 Silti uskon twinini mahtiin!! Eli todellakin älkää aliarvioika sitä, te jotka
 ette autoa omista!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #15 : 25.08.06 - klo: 21.21 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Lainaus käyttäjältä: "Kode"

Rinnankytkentä ainakin twinissa.. Tai vastaava koska molemmille moottoreille menee 7,2v virta, joten molemmat akut puolittavat virran moottoreille eli 3,6v akusta molempiin moottoreihin. Vakiomotit on yleensä aika heikkoa lystiä. Mun twinissa palo vakio ekan ajon jälkeen ja ajelin 2lla 7,2:lla.


No on sulla ainakin mennyt matikka hukkaan :mrgreen:

Siis mitä ihmettä sä kirjoittelet, että molemmille moottoreille menee 7.2V, mutta sit ei menekään???
Rinnan kytkettäessä akun jännite ei puolitu. Ei se akku osaa mitään virtoja puolittaa ja jakaa.
Ihme laskukaavoja käytät, kun kerrotaan neljällä 3.6V mitä jännitettä ei ole edes olemassa noissa akuissa.

Tämäkin teksti on sulta lainattua:
Tuota noin.. enkös sanonut että molemmista akuista 3,6v molempiin motteihin?.. kyllä sanoin, eli 4x 3,6

Molemmista akuista menee 7.2V molemmille moottoreille eli koneelle menee 14.4V eikä 7.2V. Mittaa vaikka mittarilla se koneelle tuleva jännite, jos et muuten usko.

Tässä perustietoa SlidSlidelle.
Rinnankytkentä: http://users.utu.fi/sakull/ULT13/itseop/Sahko-opin%20perusteet/sld031.htm eli jännite pysyy samana, mutta virtä määrä lisääntyy

Sarjaankytkentä: http://users.utu.fi/sakull/ULT13/itseop/Sahko-opin%20perusteet/sld030.htm eli jännite tuplaantuu, mutta virta pysyy samana

Esim. 2 x 7.2V 3000mAh akkua on sarjassa 14.4V ja virran määrä on tuo 3000mAh ja rinnankytkettynä edelleen 7.2V, mutta virtaa irtoaisi 6000mAh.

Näitten autojen virrat on siis SARJAANkytketty.

Kyllä tiedän, että samaa tarkoitit, mutta opettele kirjoittamaan niin että ihmisetkin ymmärtää ja jos ei onnistu niin elä kirjoittele ollenkaan.

Ja edelleen mun mielipide on, että Twini on huonoin vaihtoehto noista kolmesta.
Axial SCX 10 TR

Poissa tommilk

  • Jäsen
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #16 : 25.08.06 - klo: 21.22 »
Usko Kode vanhan neuvo: Ota vaan E-Maxx!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #17 : 25.08.06 - klo: 21.50 »
Nyt puhut vähän, mutta asiaa :)
Axial SCX 10 TR

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #18 : 25.08.06 - klo: 22.07 »
Sanoo herra joka ei edes quotea osaa käyttää :lol: .

Elikkä tietenkin twinissä toimii 14,8v eli sarjaankytkentäperiaatteella. Ilmaisin sen väärin aikasemmin. Mutta kun otan toisen moottorin pois, meneekö kaikki 14,8v ainoaan moottoriin :) . Ei kyllä mene, vaan siihen menee silloin 7,2v, muutenhan moottori kärähtäisi hetkessä.. Eli moottoreihin jakautuva virta puolittuu noparissa. Tällöin tosin luulisi sarjaankytkennän toimivan. No ehkä sanoin jonkun väärin, mutta hyvä että dusteri korjas.

Mun mielestä ei edes kannata kuunnella dusterin tai tommilkin kaltasia herroja, jotka ei osaa edes perustella väittämäänsä kunnolla. "Twini kallis, heikko, pomppiva lerssi", "e-maxx hyvä kun mulla on se". Ja mitä äidinkieleen tulee, opettele sinä käyttämään pilkkuja ja yhdyssanoja ennen kun alotat kirjottelee. Itse teen tahallisia pilkkuvirheitä jättämällä osan pilkuista pois, koska inhoon lukee tekstiä, jossa lauseessa saattaa olla 5pilkkua.

EDIT: Eli siis 4x 3,6v on oikein laskettu. Lopputulos on sama 2x 3,6v molemmille moottoreille, eli sarjaankytkentä yhteensä 14,4v. 1llä akulla muistaakseni molemmat moottorit toimivat, joten virta on molempiin 3,6v, koska se toimii 1llä akulla ainoastaan rinnankytkennässä. Laskin koko kaavion rinnankytkentä periaatteella, josta voi päätellä samasta sarjaankytkennän, eli 7,2v + 7,2v = 14,4v , joka on vakio 2lla moottorilla ja akulla. Ellet ymmärtänyt, niin älä syytä siitä mua vaan ittees koska oot sillon tyhmä.

Poissa Tegu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/tegu/RC/index.shtml
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #19 : 25.08.06 - klo: 22.18 »
Riita poikki ja linkin artikkelia lukemaan:
Kyosho Twin Force Vs. Traxxas E-Maxx
http://www.rccaraction.com/articles/twinforcevsemaxx_1.asp
Kyosho Lazer ZX-R ja Traxxas Stampede.
Kotisivuni Päivitetty: 31.10.2006

Poissa tommilk

  • Jäsen
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #20 : 25.08.06 - klo: 22.26 »
Riittäneekö perusteeksi, että aikanaan noita Kyoshon vermeitä on tähänkin taloon ostettu useampia kappaleita ja yritetty niitä päivittää hirvittävän hintaisilla optionosilla edes vähänkin toimiviksi, kunnes todettu asia kannattamattomaksi ja hankittu suoraan se vähän kalliimpi ja toimivampi merkki. Tulee huomattavasti mielekkäämmäksi ja halvemmaksi harrastaminen, kun näin menetellään.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #21 : 26.08.06 - klo: 02.03 »
Onkos twinia? En määkään muuta kyoshoa suosi. Itseasiassa twinissä en edes pidä mitään kyoshomerkkejä ja puskurin kyoshomerkin eteen oon vetäny tarran... So what? Valmistajalla on yksi hyvä auto jonka itse olen todennut. Toi artikkeli todellakin kannattaa lukea ennen kun tekee päätöksen.

Poissa Paras90

  • MikUA
    • Profiili
    • webpoint.fi
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #22 : 26.08.06 - klo: 08.54 »
Kyllähä minäkin tuon artikkelin luin ja valitsin silti Maxxin... Se on iha jokaisen päätettävissä minkä ostaa. Nyt porukka on sanonu omat tarinansa ja mielipiteensä autosta, mut nyt on ostajan päätettävissä kumman valitsee. (vai valitsee kumpaakaa)
Tamiya TRF417x | Sanwa M11 2.4GHz | Team Durango DEX410

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #23 : 26.08.06 - klo: 09.02 »
E-Maxiin ainakin tarvitsee aina kaksi akkua kiinni, koska auto ei toimi ollenkaan pelkästään yhdellä. Huonoa siis näissä, että akkuja tarttee melkeimpä vähintään sen 4 kpl ja näin ollen on akkujen latauskin hidasta puuhaa, jos ei jostain löydä 2 akkua lataavaa laturia.
Axial SCX 10 TR

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #24 : 26.08.06 - klo: 11.38 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
"asiantuntemusta"


Ihan ensiksi:
Virran yksikkö on ampeeri, tunnus I
Jännitteen yksikkö on voltti, tunnus U

Tuosta kun lähdet korjaamaan tekstejäsi, niin päästäänkin seuraavaksi selkeisiin mahdottomuuksiin. Ja onkin parempi antaa muiden jatkaa neuvomista, eikös?

 - Hount

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #25 : 26.08.06 - klo: 16.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
"asiantuntemusta"


Ihan ensiksi:
Virran yksikkö on ampeeri, tunnus I
Jännitteen yksikkö on voltti, tunnus U

Tuosta kun lähdet korjaamaan tekstejäsi, niin päästäänkin seuraavaksi selkeisiin mahdottomuuksiin. Ja onkin parempi antaa muiden jatkaa neuvomista, eikös?

 - Hount


Jep, kyl mä pitkän fysiikan pohjalla osaan. En vaan aina ajattele kun kirjotan. Yritän tulevaisuudessa välttää suuret asiavirheet, mutta se riittää kun kaikki ymmärtää. Jos sanon että "virta puolittuu", kyllähän sekin puolittuu, vaikkakin voltteja tarkoitin. Näkökanta on vaan hieman outo jos puhuu virran puolittumisesta.

Akuista sen verran, et käytin ite twinissa omaa rinnankytkentäsyteemiä, joten ei twinissakaan yhdellä akulla toimi normaalisti.

Poissa Kode

  • Tulokas
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #26 : 28.08.06 - klo: 16.38 »
Päädyin E-Maxxiin, kun siitäkin löytyi sopiva paketti.
En kyllä yhtään epäile etteikö nuo muutkin autot olisi hyviä.

"Pakettiin sisältyy auton ja radion lisäksi 2kpl 7,2V/3000mAh NiMh ajoakkuja, Chargetronic 12/220V computer pika/hidaslaturi, 8kpl 1,2V akkukennoja lähettimeen, latausteline lähettimen akuille ja latauskaapelit."

Osiakin kun tuntuu saavan joka lähtöön ja jos auto on suosittu niin saattaa vaikka löytää siihen käytettyäkin osaa. ;)

Akut varmaan eivät mitään huippuja ole. Pitää varmaan jossain vaiheessa kasata toiset akut kennoista.

Poissa Kode

  • Tulokas
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #27 : 28.08.06 - klo: 17.28 »
Niin ja kiitoksia vain kaikille vinkeistä!

Poissa SLem

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #28 : 28.08.06 - klo: 21.32 »
T-Forcessahan on ajo-ominasuudet justiin niinkun oikeissa monstereissa: samanlailla pomppii :D. Ja on muuten tosi kestävä.
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Elikkä tietenkin twinissä toimii 14,8v eli sarjaankytkentäperiaatteella. Ilmaisin sen väärin aikasemmin. Mutta kun otan toisen moottorin pois, meneekö kaikki 14,8v ainoaan moottoriin :) . Ei kyllä mene, vaan siihen menee silloin 7,2v, muutenhan moottori kärähtäisi hetkessä.
MUAH! :lol:
Kyllä siinä molempiin moottoreihin menee se 14,4v.
Akut on sarjaan- ja moottorit rinnankytketty, ainakin jos on piuhat kytketty oikein.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Sähköautoa hankkimassa
« Vastaus #29 : 29.08.06 - klo: 23.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Kode"
RC Sabesta minulle kerrottiin, että E-Maxxiin ei kannata laittaa 7-kennoisia akkuja, koska moottorit eivät sitä kestä.


Tuotanoin, en tiedä kuka Sabelaisista asiaa on kommentoinut, mutta silti kevyt tarkennus.. Uudet E-Maxxit näyttävät olevan speksattu 14 kennolle (16,8V) kun taas vanhat eivät.

Tiedän tapauksia jossa E-Maxxia on hetkittäisesti ajettu jopa 16 kennolla, en voi myyjänä taata säätimen tai moottorien tätä kestävän. Moottoreiden elinikä varmastikin lyhenee kun niitä ajetaan ylijännitteellä, hiilien kipinöinti ja moottorien kuumeneminen pitää tästä huolen. Itse en kylläkään pitäisi kriittisenä moottorien virrankestoa, vaan säätimen..
Voidaan ynnäillä asiaa vaikka näin:

Traxxas speksaa säätimen kestävän 150A hetkellistä virtaa 14,4V jännitteellä. Tämä tekee teoreettiseksi teholukemaksi (jännite * virta) 2160W. Mikäli jännitettä lisätään 16,8 volttiin, on sama teoreettinen teholukema 2520W. Luvut ovat varmastikin kaukana akselitehoista, mutta oleellista on se, että ylijännittellä mennään 15% yli speksatun maksimitehon.
Mikäli tähän vielä lisätään esim. pari huonosti pyörivää laakeria lisäämään vierintävastusta, kuuma kesäpäivä ja pitkä rääkki esim. parilla 4200mAh akkuparilla, on rasitus säätimelle melko valtava. Vastaavasti pari piikkiä pienemmillä pinioneilla todennäköisesti saataisiin matalampi piikkivirta kiihdyttäessä, jolloin kasvanut jännite kompensoituisi..

Enihuu, pointtina tässä siis se, että ylijännitteellä ajamista suunnitellessa pitää miettiä hieman mitä on tekemässä ja käytännössä silloin mennään omalla riskillä; takuu ei kata sitä mitä tuotteen speksit eivät lupaa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT