Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - petka

Sivuja: [1] 2 3
1
Onko stanukoneiden tehojen ihmettelyn taustalla jonkinlainen halu palata vanhoihin hiilikoneisiin? Alue-8 kisojen aikavertailu ei kerro koko totuutta koneiden välisistä eroista. Kapinoiden aikojen tarkastelu antaa jo enemmän tietoa siitä mihin ollaan menossa eli isolla radalla stanu on noin sekunnin hitaampi kuin TSM. Viime vuonna vastaava ero kuusankoskella oli 1,5 sekuntia 1/3 pidemmällä radalla. Mikähän oli ero 2006 kapinoissa?

Stanu on siis nopeutunut jonkin verran, mutta pelkkiä aikoja tuijottamalla ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä. Nykyisellään stanu näyttää olevan hyvä ja helppo ajettava ja kuskien mielestä varmasti kivempi kuin vanhat hiilikoneet. Alue-8 kisoissa stanuerät ovat olleet erittäin siistejä. Mielestäni vähemmän kolarointia ja höntyilyä kuin aikaisempina vuosina etenkin B- ja C-finaaleissa. Nykyiseen harjattomaan siirtyminen vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

2
Niinpä. Riksun kisan eräharjoittelu oli kymmenen minuuttia etuajassa eikä siitä ilmoitettu kenellekään etukäteen. Näihin vois saada tarkkuutta. Jos ilmoitetaan, että alkaa kello 9.00, niin silloin sen myös pitäisi alkaa. Ei myöhemmin eikä etenkään aikaisemmin.

3
Leikki sikseen Jerzi. Tietenkin on ehdoton nollaraja. Kisoissa ja tällä foorumilla on junnuja, jotka saattavat saada sen käsityken, että joku tosiaan juo tuolla kilpailuissa.

4
Tulokset / Kuusankosken jälkilöylyt
« : 21.01.07 - klo: 22.00 »
Kiitokset Kuusankosken väelle hienosti järjestetyistä kisoista.

Erittäin rankka, mutta loppujen lopuksi mukava kisa takana. Tiimimme epävirallinen tavoite tosin jäi toteutumatta, muuttaa Alue-8 C-finaalin voitto Finntrackin voitoksi, mutta tuloksena kuitenkin hieno ensimmäinen palkintopallisijoitus (3.).

Tiimi saapui kilpailupaikalle väsyneenä ja tämä näkyi mekaanikon otteissa. Mekaanikko nimettiin ensin euroopan huonoimmaiksi ja vähän mhyöhemmin maailman huonoimmaksi, eikä syyttä. Ensin mekaanikko juotti minuuttia ennen 1. alkuerän lähtöä isorattaan käyttökelvolttomaksi ja 3. alkuerässä tuli keskeytys kakkospaikalta unohtuneen moottorin kiinnityksen takia.

Onneksi kuski oli jotakuinkin vireessä ja vauhti osoittaitui hyväksi heti alusta lähtien.

Onnittelut Otolle hienosta ajosta ja selvästä voitosta. Miika Laurilalle kiitokset herrasmiesmäisestä ajosta sekä onittelut hvyästä sijoituksesta.
Kiitokset vielä team Kuusiselle lyijypainojen lainasta ja team Kaasiselle prikkojen lainasta.

Perinteiset:

++Rata
++Keittolounas
++Varikko
++Kuski
+Kuulutukset

---Mekaanikko

5
Matin ilmoittama setuppi on hyvä. Täällä samaan setuppiin vielä hieman lisäselvennystä. http://www.teamxray.com/teamxray/news/newsdesc.php?news_id=703&kategoria=703&Xnet_Session=a1d0170d72930c0e175d4f3961278c04

6
Tulokset / A8 RACE Mäntsälä kutsu
« : 06.12.06 - klo: 23.41 »
Ihmettelen samaa asiaa Stonden kanssa. Meidän tiimi käy hyvin esimerkistä. Olemme TSS-sarjassa viidentenä ja ajaneet pahasti alakanttiin. Lähtölistassa meidät on rankattu kahdeksanneksi?

Ongelmana on siis se, että lähtölistat on nyt tehty mutu meiningillä eikä tietoon perustuen ja se jättää tasan kaksi vaihtoehtoa: Itkeä täällä foorumilla tai tyytyä kohtaloonsa. Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon, koska tiedän, että olen oikeassa ja haluan muutoksen asiaan. Eli erälistat sarjasijoituksen mukaisiksi tai sitten perustelut miksi ajetaan näin.

7
Tulokset / A8 RACE Mäntsälä kutsu
« : 06.12.06 - klo: 16.22 »
Joo, Jarkko on nopee.

8
Kilpailijoiden kanava / Stanu-luokkaan hiiletön?
« : 05.12.06 - klo: 19.51 »
Tiimimme on ajanut SS4300 moottorilla jonkin verran ja se kulkee kyllä selvästi paremmin kuin stanu. Tällä kaudella moottoreiden ero on ollut best lapissa tasan -0,2s harjattoman hyväksi torpassa (8,98 vs 9,18 )

Kannatamme ehdottomasti harjatonta stanuun, mutta kun tällä hetkellä on oma lehmä ojassa, niin kannatamme sitä vasta kesästä alkaen. Muutoin satsaukset moottoreihin ja vähäiseen testaukseen menisivät hukkaan.

Niin kuin Vesa yllä kommentoi, niin akut tulevat kuitenkin näyttelemään tärkeää osaa stanuluokssa ja kustannussäästöä harjattomiin siirtymisestä tulee oikestaan vain hiilten osalta.

Muutos on kuitenkin niin suuri askel helppouden suuntaan, että ennemmin tai myöhemmin se on tehtävä. Olisiko kesäsarja jo hiiletön?

9
Tulokset / Jens Memorial 2006 is now open
« : 29.11.06 - klo: 09.47 »
Tuossa sitä vasta on todellista team spirittiä ja maaotteluhenkeä. Tarraidea on toimiva tulevaisuudessakin.

Tsemppiä kaikille kisoihin.

10
Tulokset / Kapinakeskustelua + tulokset
« : 23.10.06 - klo: 10.47 »
Kiitoksia kisajärjestäjille. Mainiot kilpailut pizzoineen kaikkineen. Ainostaan tiimimme työskentely saa miinusta. Sorruimme kokemattomuuteen ja osaamattomuuteen.

Auto saatiin kisan kuluessa ihan kohtuullisiin säätöihin, mutta nopari/mootoriyhdistelmä oli sekä kuskille että mekaanikolle liikaa. Noparina Novakin GTB ja moottorina Velociti 3.5R.

Koko kilpailut ajettiin väärällä välityksellä 10,75, joka johti noparin ylikuumenemiseen ja keskeytyksiin kaikissa finaaleissa. Lisäksi autosta tuli melko erikoinen ajettava eli siihen tuli kuin turboviive. Auto aloitti kiihtymisen hitaasti, jonka jälkeen se lähti hyvin yllättäen kuin tykin suusta ja näin mutkat menivät helposti pitkiksi. Katsotaan muuttuuko käyttäytyminen treeneissä kun laitamme välityksen kohdalleen. Muuten uusi moottori oli mielenkiintoinen tuttavuus, tehoa oli keskinkertaisillakin akulla todella paljon.

Toinen merkittävä huomio olivat oudot häiriöt, jotka johtuivat siitä, että nopari oli liian lähellä vastaria (noin 3mm), ongelma korjaantui kun vastari (sanwa rx-311) siirrettiin riittävän etäälle (servon päälle). Tästä syystä keskeytys kahdesti.

Ajoiko jokuu muu samalla moottorilla? Kokemuksia?

Oppia ikä kaikki. Hauskaa oli ja kuski tykkäsi tehokkaalla autolla ajamisesta ongelmista huolimatta.

11
Tulokset / M-8 Juniorisarjan pisteet
« : 14.09.06 - klo: 07.49 »
Viimeisestä osakilpailusta ei jaettu kenellekään 72 pistettä?

12
Yleinen keskustelu / Stanuluokka?
« : 13.09.06 - klo: 11.55 »
Vertti ajaa stanussa.

13
Tulokset / M-8 Juniorisarjan uudistaminen
« : 11.09.06 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"

Juniorisäännöt:

Juniorisarjaan voi osallistua:
- jos ei ole 1.1.2006 täyttänyt 16V, alle 16V eivät seuraavat poikkeukset koske

on yli 16V (yläikärajaa ei ole) mutta
- ei ole aikaisemmin Juniorisarjassa sijoittunut kolmen parhaan joukkoon
- ei ole radio-ohjattavien pienoisautojen kilpailuissa ollut SM osakilpailun finaalissa
- ei ole M-8 sarjan kokonaistuloksissa sijoittunut 10 parhaan joukkoon
- ei ole EFRA lisenssiä


Mielestäni ylläolevat säännöt ja tämän kauden kilpailuformaatti pätevät oikein hyvin vai olenko tulkinnut väärin? Eli junnusarjaan saavat osallistua kaikki alle 16 vuotiaat ja ne yli 16 vuotiaat, jotka mahtuvat ylläolevan sarjasäännön sisään. EFRA-sääntö voidaan vaikka poistaa, jos se koetaan ongelmaksi.

Erityisen tärkeää on, että juniorit ja yleinen luokka ajavat samassa kilpailussa ja samana päivänä. Tällä varmistetaan osaamisen siirtyminen junioreille. Ei niin kuin touringissa on tehty, että junnut ajavat C-12 luokan kanssa, jolloin se osaaminen ja kulttuuri jäävät siirtymättä nuoremmille.

14
Tulokset / Alue 8 kerhokisakutsu
« : 11.09.06 - klo: 10.20 »
Lainaus käyttäjältä: "camshaft6"
Kertokaapas mihin luokkaan kannattaisi osallistua talven kerhokisoissa, löytyy lrp sphere ja 3star .tsm luokka vaikuttaa liian prolta ja tss taas on ilmeisesti suunnattu alle 18v ,eikä ikä ihan riitä pappaluokkaan(26v).Ikinä en ole kilpaillut ,mutta onko mahdollista päästä tuohon yli 28v luokkaan ja mitkä
 moottorit pitää olla missäkin luokassa .PS pari kaveria on kanssani samassa
tilanteessa.
Kiitos etukäteen.


Mielestäni tässä on hyvä tapaus, jossa alue8 hengen mukaisesti voitaisiin joustaa säännöissä tuon pappaluokan ikärajan kanssa.

Kavereilla olisi huomattavasti helpompi mennä ajamaan pappaluokkaa nykyisellä kalustollaan ilman mitään lisähankintoja. Stanuun ei nimittäin riitä pelkästään se moottori vaan lisäksi tarvitaan hiiliä ja sorvi ja näiden käytön opettelua. Lisäksi on helpompaa ajaa junnuna pappaluokassa kuin pappana junnuluokassa.

15
Tulokset / Laukaan tulokset ja jälkipulinat
« : 24.07.06 - klo: 08.56 »
Onneksi olkoon Matiakselle myös kesäsarjan ja koko sarjan voitosta. Hienoa työtä alusta lopppuun.

16
Yleinen keskustelu / Sanwa M11 pimeänä
« : 11.06.06 - klo: 18.46 »
Ongelma ratkaistu helpoimmalla muttei ehkä fiksuimmalla tavalla eli ohitin sulakkeen juotoksella. Radio toimii taas, mutta nyt on tietysti vaarana rikkoa jotain muuta ehkä tuo lähetinmoduli on eniten vaarassa. Vanhan sulakkeen irrottaminen ja uuden juottaminen paikalleen vaikutti melko haastavalta tehtävältä, joten tähän ratkaisuun päädyin. Jos joku on juottanut tuollaisia pieniä osia, niin olisi mukava jos voisi kertoa prosessista.

17
Yleinen keskustelu / Sanwa M11 pimeänä
« : 08.06.06 - klo: 10.15 »
Ongelmaan löytyi mahdollinen ratkaisu. Sanwan M11 ja M8 radioissa on sisäinen sulake, joka palaa oikosulun tai virtapiikin sattuessa. Vaarana on tällöin myös lähettimen modulin vahingoittuminen.

Ongelman voi korjata lähettämällä radio Airtronicsin/Sanwan tehtaalle tai vaihtamalla sulake itse. Sulake sijaitsee ohjaimen kahvan sisällä eli kahva on purettava ja kaivettava pieni valkoinen sulake esiin, joka pitää vaihtaa. Sulake on ympyröity kuvassa punaisella. Saapahan nähdä kuinka vaihtoyrityksessä käy?

18
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 07.06.06 - klo: 08.39 »
Tiimimme ensimmäiset crossikisat takana ja täytyy sanoa, että hauskaa oli vaikka kilpailu sujuikin alavireisesti.

Ensimmäisessä alkuerässä polttoaine loppui 4:n kierroksen kohdalla, toisessa alkuerässä keskeytys mekkausvirheen takia ja samasta syystä emme päässeet ollenkaan kolmanteen alkuerään. Huomasime kuitenkin, että nopeus riittää ja odotukset noususta  olivatkin olemassa, kunnes jälleen keskeytys neljän kierroksen jälkeen kakkospaikalta 1/8-finalliissa ja jälleen mekkausvirheen takia.

No, Saloon tullaan kisapaikalle auto valmiiksi kasattuna ja säädettynä ja iloisella ilmeellä ajamaan.

19
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 03.06.06 - klo: 13.35 »
Diffiboxi löytyi, kun oikein etsittiin kissojen ja koirien kanssa.:P Kiitokset kaikille asianosaisille.

20
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 02.06.06 - klo: 22.29 »
Se korvake, johon etuiskarin tuki tulee kiinni on poikki. Taitaa olla edestäpäin katsottuna se vasemman puoleinen pala. edit:

21
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 02.06.06 - klo: 17.51 »
Uskaltaakohan hän edes tulla paikanpäälle? :evil:

22
Tulokset / KILPAILUKUTSU: HOBAO CUP 2, LAVANKO 4.6
« : 02.06.06 - klo: 14.29 »
Tiimillämme on kisat vaarassa jäädä väliin puutteellisten tai oikeastaan olemattomien varaosatoimitusten takia (aivan käsittämätöntä :evil: ). Niimpä kysyn täällä, jos jollakin olisi pk-seudulla ylimääräinen hobaon hyper7 diffiboxi. Jos tälläinen löytyy niin olisin erittäin kiitollinen yhteydenotosta.

t.
Petteri Kauppala
045-6386849
tai yv
tai pete@aitonet.com

23
Yleinen keskustelu / Sanwa M11 pimeänä
« : 01.06.06 - klo: 11.08 »
Avasin modulin ja näytti hyvältä, mutta eihän sitä varmaan päälle päin näe vaan pitää testata. edit: Kokeilin M8:in modulilla, mutta ei toiminut.

24
Yleinen keskustelu / Sanwa M11 pimeänä
« : 01.06.06 - klo: 10.22 »
Tälläinen ogelma tuli eteen, kun onnistuin kytkemään lähettimen akun väärin päin (mahdolista vain tietynlaisella liittimellä :oops: ). Olisiko kenelläkään tietoa onko laitteessa mahdollisesti sulaketta tms. oikouslkusuojaa tai mitkä ovat mahdolliset vauriot tapahtuneesta? Manuaalista en löytänyt enkä pikaisesti netistäkään.

25
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 19.05.06 - klo: 12.50 »
Radalle pitäisi laittaa myös kidetaulu,  jotta ikäviltä sekaannuksilta vältyttäisiin. Keskiviikkona oli jo hieman vaikeuksia etsiä vapaita taajuuksia vaikka paikalla oli vain parikymmentä autoa. Taulu toimii varmasti.

26
Spektrumeita alkaa olla M8-luokassa melko paljon ja siellä kolmeen kidepariin siirtyminen tulee varmaankin nopeammin kuin touringissa.

Tiimimme ei käyttänyt touringissa talvikaudella spektrumia siinä esiintyvien pienten ongelmien vuoksi, mutta M8 luokassa aiomme ottaa gigahetzit käyttön jo senkin takia, että ainakin Lavangon radalla vallitsee melkoinen kaaos kiteiden käyttäjien kesken.

Sitten on pakko vielä hieman provosoitua.

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
Spektrum ei päivitettynäkään palaa meillä tourinkiin.

Siinä lopussahan se avainsana tulikin... väärä luokka ajakaa ne suohon


Ihmeellistä asenteellisuutta. Taustalla ikäänkuin kummittelee sellainen asia, että todelliset ajomiehet löytyy crossipuolelta ja vain crossi on hauskaa. :shock:

27
Tulokset / LAUKAAN TULOKSET JA PULINAT
« : 25.04.06 - klo: 11.05 »
Päällimmäiseksi fiilikseksi jäi, että hyvät kisat. Stanun finaalissa käytiin ylivoimaisesti parhaat kilpailut tällä kaudella. Rata näytti soveltuvan kilvanajoon mainiosti, tekninen, haastava ja pitkä rata, johon sopi kymmenen kuljettajaa helposti. Tulospalvelu toimi erittäin ripeästi ja tykki oli hyvä lisä.

28
Kilpailijoiden kanava / M-8 SM sarjasäännöt
« : 19.04.06 - klo: 10.47 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"


Minä taas puolan nuoria nostajia (siinä iässäkin on rajansa tietysti) koska ne ovat niin vikkeliä (usein miten) mutta voivat tietysti pelkääkin tuota ääntä pitävää autoa.

18v on rajana ensi vuonna nostopaikalle :wink:  --->ihme sääntö.

Miten jos tuo sama sääntä on tuolla turistipuolella, siellähän ei silloin kukaan nosta kuin nostajat loppuvat kesken.

Jerzi


Kyllä varmastikin melkein kaikki juniorinostajat olisivat miehiä paikallaan, mutta joukossa saattaa olla uneliaita tai haaveilevia murkkuja. Muistuu elevästi mieleen, kuinka Jerzi ja Hoke silloin kerran Rajatorpassa kilvan kehuivat junnuja. Mitenkäs kun tälläinen nuorimies sattuu nostajaksi?

29
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 12.04.06 - klo: 15.48 »
Vertailun vuoksi TSM:n data.

http://www.nanigate.fi/demo/tilastot2r.html

30
Keskustelua kaupankäynnistä / Hintakeskustelut tänne!
« : 12.04.06 - klo: 14.23 »
Lainaus eräästä toisesta topicista:
Lainaus käyttäjältä: "A///tech"

Sillä kun maksamme hieman enemmän kyoshon tuotteista täällä suomen maalla ruokimme sitä mitä joku aikaisemmin kommentoi että "itse aijon mennä helsinki motor show:n katsomaan valmiiksi kasattua lazeria" jos emme osta suomesta, eivät myöskään he panosta suomeen, ruokimme samalla myös sitä että kauppiaat pysyvät pystyssä ja pääsemme tuotteita nykyään aika monessa kaupingissa ympäri suomea hypistelemään. Juuri siitä syystä että olemme ruokkineet suomen liikkeitä viime vuosina, on ala kasvanut suuresti suomessa viimeisen vuoden aikana. On tullut lisää uusia liikeitä, mikä tekee nimenomaan sitä tervettä kilpailua, Liikkeet ovat laajentaneet (Hobbbylinna, Atala Rc ja Sabe). Kilpailusta kun puhe tuli niin terveeksi kilpailuksi kutsuisin sitä kun kaikki ovat samalla viivalla eli alv% sama ja maan väestö sama, eli harrastajia saman verran. Suomessakin kannattaa otta huomioon se että kaikki eivät täälläkään toimi samalla tyylillä, eli osa kauppiaista ovat nettikauppiaita joilla ei ole toimi-tiloja joten ei työntekijöitä ym. kuluja, mutta silloin yleensä toimituskaan ei onnistu samaan tapaan emmekä voi käydä siellä tutustumassa tuotteisiin. Silloin siis hinnan saa pienien kulujen takia matalemmaksi mutta palvelua ei varmasti saa samalle tasolle.


Niinpä niin. Totta ainakin toinen puoli. On varmasti kaikille aivan selvää, että kannattaa tukea paikallisia kauppiata, mutta kohtuus kaikessa. Hinnathan ovat suomessa tulleet monessa asiassa sille tasolle, että ei kannata lähteä maailmalta edes etsimään halvemmalla.

Toisaalta vieläkin on mahdollista törmätä kauppiaiden erilaisiin vedätyksiin. Jos ostamme kaikki ylihintaisetkin tavarat kotimaasta, niin on aivan varma, että hinnat eivät ainakaan laske. Sitä paitsi se ei todellakaan ole pelkästään asiakkaasta kiinni minkä hintaista tavaraa täällä tarjotaan eikä  Kaikilla muilla aloilla tavaran jälleenmyyjillä on ainakin jonkinlainen neuvotteluasema hintojen suhteen.

Otetaanpa tästä elävä esimerkki:

Asson mattoauto:

RC12L4 Sabe 306€
RC12L4 PrecisionRC Hong Kong  $175 +rahti $40 +tulli $10 +alv $50  = $275 /1,20= 229€

Suomalaisen kaupan (Sabe) listahinta on jotain ihan käsittämätöntä. Miten voi olla mahdollista, että sama auto maksaa toisessa kaupassa 77€ enemmän kuin, että tilaa sen auton yksittäiskappaleena itselleen Hong Kongista superpikalähetyksenä.

Selityksiä on muutama: Listahinnasta saa kyllä alennusta, jos tajuaa pyytää, mutta kiltit ja tyhmät maksavat täyden hinnan, suomalainen firma on vain ahne ja ottaa katetta 200€, suomalainen firma on laittanut listoilleen kaikki mahdolliset tuotteet, joita ei tietenkään ole varastossa, vaan kyseinen tuote tilataan PrecisionRc:ltä Hong Kongista, kun joku on sortunut sen tilaamaan heiltä.

Ja sitten vielä myytti niistä eri suuruisista arvonlisäveroista ja Suomen markkinoiden pienuudesta. Jos ostat autopaketin Saksasta hintaan 400€ sis. alv 16%, niin myyjälle jää 344€ ja Suomessa 327€ ja myyjä tilittää valtiolle vain netto alv:t. Valmistajat taasen myyvät kaikki valmistamansa tuotteet tukkureille samaan hintaan. Suomalaiset kauppiaat voivat tehdä esim. yhteistilauksen saksalaisen tai ruotsalaisen liikkeen kanssa, jos eivät muutoin saa tuotteita samaan hintaan.

Suomessa kyllä pystytään täsmälleen samoihin hintoihin kuin mitä maailmalla on, jos on halua. Hyvänä esimerkkinä ovat touringautokitit, jotka maksavat juuri sen saman tai vähemmänkin kuin mitä maailmalla.

Tarkoitus oli siis sanoa, että tuetaan kotimaisia kauppiaita mahdollisuuksien mukaan, mutta yritetään olla myös tietoisia siitä mitä maailmalla tapahtuu, jotta kilpailu alalla pysyisi terveenä.

Sivuja: [1] 2 3