Yleisöä oli paikalla tavallista vähemmän. Raikas kevätsää pakotti kuntoiljat ja muut paikalle eksyneet kiiruhtamaan eteenpäin. Katsomon rakentamista voitaneen vielä lykätä.
Kilpailijoiden käsien ja jalkojen
tärinät eivät johtuneet pelkästään kylmästä. Joillakin jännitys ja keskittyminen näkyi raajojen hytinänä joillakin poskien pullisteluna, huulen purentana tai hengen pidättämisenä. Jotkut eivät meinaa pysyä paikoillaan hetkeäkään vaan huojuvat joka mutkassa täydellisesti autoonsa samaistuneena. En usko, että kovin monella oli mielessä työasiat ajajakorokkeella. Tätä oli todella hauska seurata.
Muutamat refleksinomaiset nopeat
huudahdukset ajajakorokkeella (koskien nostotapahtuman laatua) johtivat huomautukseen. Kukaan ei varmaan tosissaan pahastunut noista adrenaliinikuohun kirvoitamista sanoista. Käytös oli muuten erittäin siistiä ja reilua. Nostotkin olivat erittäin hyviä ja kaikki tekivät aidosti parhaansa eikä löysäilyä esiintynyt. Tämän paremmin ei nostoja ole missään hoidettu! Tosin kaksi nostovuoron laiminlyöntiä on edelleen tuomariston seuraamusharkinnassa.
Rata kesti erinomaisesti kisan. Kisakilometrejä kertyi porukalla yhteensä 672 ja päälle vielä harjoitukset ja lämmittelyt. Savipinta oli niin kova, että paikoin siitä löytyi renkaan kumin jälkiä. Profiili ei ollut erityisen vaikea, mutta haasteita siitä silti löytyi ja se palkitsi oikean ajolinjan löytäjän. Mielenkiintoisin oli varmaan se pitkä loiva oikea kaarre, joka oli sisäreunasta laatoitettu ja väärinpäin kallistettu ja lopussa oli viellä nousu kapeaan, vinoon nyppylään. Huh!
Aikataulu piti hienosti mutta ei ollut silti liian löysä. Kuskit ja nostajat olivat ajoissa paikalla, joten homma pyöri täsmällisesti. Kuulutuksia yritettiin lisätä roimasti ja kisaakin seurata tarkasti. Tästä olisi hyvä saada palautetta että miten siinä onnistuttiin. Kuuluiko kuskeille, mekkareille ja ylesölle ja miten tarkkaa tiedotusta ja kisaseurantaa halutaan?.
Onnea Janille voitosta! Samaan osoitteessen saattaa mennä vielä joku päivä kaksoisvoittokin. Niin oli kovassa vauhdissa Lady in Pink. Ari Heinosen kierrosajat nostivat jännitystä laskentakopissa. Ohjelma oli säädetty 40 s. minimiläppiin ja vauhti kiihtyi uhkaavasti kohti raja-arvoa. Eroa jäi enää pari sekunttia.
Uusia kuskeja olisi voinut olla enemmän. Turku Openin ainutlaatuinen ajokaavio antaa mahdollisuuden kaikille kuskeille ajaa paljon ja kaiken tasoisten vastustajien kanssa; ja mikäs sen parempaa reeniä onkaan Ja kun ei ratkota Suomen mestaruuksia, sopii joukkoon tulla kenen vaan. Ensi kerralla sitten.