Kirjoittaja Aihe: Laukaan tulokset ja jälkipelit  (Luettu 12657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arska

  • Jäsen
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #30 : 19.04.04 - klo: 22.00 »
Olipahan hienot kilpailut ja onneksi tuli koettua kisapaikka ainaskin kerran, mikäli kilpailupaikka tulevaisuudessa vaihtuu.
Tuli taas todistettua kuinka suuri merkitys on kuulutuksella kilpailun kulkuun, hieno suoritus Sepolta.

Onnittelut voittajille (sarjan ja kilpailun, tosin Christer oli itsekäs ja vei molemmat omassa luokassa :D )

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #31 : 20.04.04 - klo: 08.27 »
Kisat tosiaan meni hyvin finaalin toiselle minuutille asti kunnes muutama radiohäiriö hieman pääsi sekoittamaan ajoa.
Uusi autokin toimi mainiosti vaikka ensimmäisen akullisen pääsin  ajamaan vasta perjantaina.

Yksi iso miinus kuitenkin pitää antaa. Ajajakokouksessa neuvottiin antamaan puolet suklaapatukasta huoltajalle, mutta Jaakko söi koko patukan itse.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa jjmm

  • Jäsen
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #32 : 20.04.04 - klo: 08.42 »
Juu, hienot kilpailut on takana ja ehdottomasti kauden parhaat. Ainoa vika oli radiohäiriöt, joita minulla oli muutamassa erässä.

+lämpotila
+Sepon kuulutukset
+radan profiili

-oma ajo

Kiitos Laukaalaisille hienoista kilpailuista!
Team Xray X12 2023

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #33 : 20.04.04 - klo: 09.29 »
Onnittelut voittajille, ja kaikille osanottajille allaolevaan liittyen!

Päätin kysyä tämän topicin alla, tietääkö kukaan, mistä johtuvat lukuisat radiohäiriöt juuri ko. kisapaikassa?

Toivon vastaajiksi ainoastaan henkilöitä, joilla on "oikeata tietoa", tai "perusteltua epäilyä" syyksi!

Eli onko asiaan edes mahdollista vaikuttaa?

Itse en "langattomasta" viestiyhteydestä tiedä muuta, kuin että silloin tällöin on huomautettu sen olevan "liian kovaa"! (?) :shock:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #34 : 20.04.04 - klo: 10.14 »
Meillä ei ollut nyt häiriöitä.
Syyksi luulisin kostean ilman, joka pölyisen vastarin tms. kanssa ei ol hyvä yhdistelmä.
Joku on epäillyt kupolin muotoa, että se toisi haja heijastuksia....tai jotain
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

sk

  • Vieras
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #35 : 20.04.04 - klo: 10.17 »
Häiriöistä en sen enempää itse tiedä, mutta taajuudet meidän viestikalustolla ei ole lähelläkään rc taajuuksia.
Kätyössä olevat vhf puhelimet ovat motorola merkkisiä ja taajuudet alkaen 147 MHz ja siitä ylös päin. Kysyin juuri mahdollisesta häiriön aiheuttamis riskistä, ja sen kerrottiin olevan mahdollinen ainoastaan, jos tangenttia painetaan antennien ollessa hyvin lähekkäin lähes kiinni toisissaan.
Tämä tieto on peräisin mieheltä jolta olemme puhelimet ostaneet, joka myös on neste rallin viestinnästä vastaava, virveverkon kehittäjänä tunnettu, ja myös huoltaa ko. radio laitteita.
Jotta tuskin mutu pohjalta on liikenteessä.
Mutta kertokoon joku selvemmin, joka ymmärtää radio aalloista pikkasen enemmän.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #36 : 20.04.04 - klo: 10.45 »
En ole mikään asiantuntija varsinaisesti, mutta joskus opiskellut aikoinaan radiotekniikkaa. Itselläni ei ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä kisoissa, jos nyt ei lasketa yhtä liian lähellä toista ollutta taajuutta vapaissa harjoituksissa, mutta sekin korjaantui heti kun vaihdoin kiteen.

Kupolin muodolla voi hyvinkin olla vaikutusta asiaan, mutta tosin se ei ole varmaankaan ainut syy, ennemminkin voidaan puhua kupolin muodon sekä muutaman muun tekijän yhteisvaikutuksesta. Kupolin ollessä pyöreä sen pitäisi käsittääkseni heijastaa hyvin signaalia takaisinpäin radalle, vähän samaan tyyliin kuin satelliittilautanen, tosin tietystikin heikommalla teholla. Jos nyt lähden asiaa spekuloimaan, niin ongelmana ei varsinaisesti ole mielestäni kupoli, vaan katsomon reuna, eli siis se mistä kuljettajat autoja ajavat, sekä sitten kupolin keskellä oleva kompleksi jonka katolla mm. Kippari kioski sijaitsee.

Kun signaali heijastuu takaisin kupolista tietysttä kulmassa, niin tämä ajokoroke sekä sitten se keskellä oleva kompleksi saattavat olla kupolista heijastuvan signaalin ja ajoneuvon tiellä ja näin ollen häiriöitä saattaa syntyä. Se miksi ongelmia ei ole kaikilla ja joillainkin vain satunnaisesti, niin uskoisin sen johtuvan kunkin tyylistä pitää ohjainta kädessä. Ohjainhan lähettää signaalia antennin kautta kuten varmasti kaikki tietävät, mutta se kuinka signaalin teho jakautuu ympärillä olevalle alueelle on täysin riippuvainen antennin asennosta. Esimerkkinä tästä voisin antaa sen, että huomasin joidenkin kuskien pitävän radiota enemmän taikka vähemmän "olalla", eli siis antennin olevan enemmän kallistuneena vaakatasoon kuin muilla, näillä kuskeilla ainakin teoriassa pitäisi ilmentyä enemmän häiriöitä.

Kuten alussa totesinkin, niin en ole asiantuntija ja tämän nyt kirjoitin omien muistikuvien mukaan siitä mitä joskus aikoinaan radioista koulussa opin. Voi olla että olen täysin väärässä, joten varmastikin täältä löytyy joku asiantunteva joka osaa tästä asiasta paremmin kommentoida.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #37 : 20.04.04 - klo: 10.58 »
sk:lle, ja muillekin tiedoksi!
Viestiyhteyksillä tarkoitin omaa ääntäni, ja sen "väitettyä" ajoittaista "kovuutta"!  :wink:

Tuli ihan järkeenkäypiä ehdotuksia syyksi! Meillä on puhtautta pidetty aina arvossa, eikä häiriöitä ole esiintynyt.

Lisänä alkoi kiinnostaa, kummissa oli häiriöitä enemmän 27 / 40 , AM / FM  ?
Jos oikein muistan, 27:llä on kiteissä suurempi "väli" !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #38 : 20.04.04 - klo: 11.57 »
Hienot kisat ja tiukkaa vääntöä loppuun asti.

Radiohäiriöistä on ollut paljon keskustelua Laukaan kisoissa. Kisapaikka aiheuttaa kalustolle omat vaatimuksensa joista yksi tärkeimpiä on, että laitteet on puhtaat pölystä ja muusta moskasta. Pöly ja kosteus vastaanottimessa, noparissa, radiossa ja liittimissä on myrkkyä hituvirtavehkeissä.
Toinen keskustelua aiheuttanut seikka on kupolin muoto. Sillä on merkitystä. Jossain kohdassa ajettaessa on häiriöitä kun taas toisessa paikassa ei ole, eli jonkinlaisia "heijastumisia" siis tulee. Metrin muutos ajopaikkaan saattaa, huom saattaa,  poistaa häiriöt. On kokeiltu juttu ja monasti auttanut.
Se, onko vastaanotin PPM, PCM tai jokin muu vaikuttaa. Häiriöherkässä paikassa on modulaatiolla merkitystä sillä toiset modulaatioasteet ovat häiriöherkempiä kuin toiset, esin PPM:llä PCM:llä on selvä ero PCM:n eduksi. :shock:
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Radiohäiriöt
« Vastaus #39 : 20.04.04 - klo: 17.19 »
Radiohäiröt ilmeisesti kiusasi monia, itselläni ei ollut kun näppihäiriöitä jossain katsomon ja ratin välissä.
Alkuerien lähtöön järjestäytymisessä ilmeni kerran pientä nykimistä, muutoin radiot toimi hyvin. Käytin Futaban radiota, 40MHz FM alueella ja LRP:n vastaria jossa on melko lyhyt antennijohto.

Myöskään perjantain treeneissä ei ilmennyt mitään radiohäiriöitä vaikka taajuuksilla oli tungosta enemmän kun riittävästi.

Itse kupoli ei taida paljoa radiotaajuuksia heijastaa ellei siinä ole metallia joka heijastaisi.

Laukaan kisasta:

 + about kaikki mitä kisaan järjestelyihin liittyy.

 - Tarvis oppii ajaa...

Poissa Make

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcnetti.wmhost.com/
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #40 : 21.04.04 - klo: 19.47 »
Kuvia kupolista löytyy Rc-netistä.

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #41 : 28.04.04 - klo: 17.18 »
Plussat ja miinukset minulta:


+Kuulutukset
+Rata (yleisesti)
+Meininki
+Oma ajo
+Kipparin ruoka

-vastapallokohta (varsinkin harkoissa kun paljon autoja radalla)
AE/Destiny/TLR

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #42 : 04.05.04 - klo: 23.01 »
Vastaanotin tänään AKK-Motorsportilta minulle osoitetun kirjeen, jossa kerrotaan pienoisautoilun lajiryhmän käsittelevän Laukaan SM:sta kilpailun järjestäjän toimittamaa kirjettä, jossa viitataan epäurheilijamaiseen käytökseeni kyseisen kilpailun tiimoilta. Minulla on mahdollisuus toimittaa kokouksen käyttöön kirjallinen selvitys AKK:n toimistoon.

Jep. Näiltä veijareilta voi näköjään odottaa mitä tahansa. Olin kuvitellut, että täysin sivulliselle juniorilleni annettu hämmästyttävä kosto-stoppari, jolla yksi hänen eristään pilattiin, olisi tyydyttänyt pahimman lapsellisen kostonhimon.
Mutta ei näköjään. No, jatketaan sitten.

En vielä tiedä, viitsinkö antaa mitään selvitystä. Koska en ihan tarkkaan tiedä, mitä "epäurheilijamaisella käytöksellä" on tarkoitettu. Sitäkö, että nimitin kotiinpäinvetoa kotiinpäinvedoksi?

Niin tai näin, saatanpa edellyttää asian julkista käsittelyä, ja mahdollisen "tuomion" perustelua julkisesti. Että voitaisiin puhua asioista oikeilla nimillä koko kansan nähden.

Tulen myös edelleen nimittämään hyviä kisoja hyviksi kisoiksi ja hyvin tehtyjä juttuja hyvin tehdyiksi jutuiksi, huonosti hoidettuja juttuja huonosti hoidetuiksi jutuiksi, epäonnistuneita sääntöjä epäonnistuneiksi säännöiksi, ja kotiinpäinvetoa kotiinpäinvedoksi. Siitä tavasta on vaikeata päästä irti, vaikka se ei lajin kulttuuriin kuuluisikaan.

Ja sinne Laukaalle terveisiä: voitte olla tyytyväisiä itseenne. Olen hirveän järkyttynyt, peloissani ja nöyryytetty  :mrgreen:

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #43 : 07.05.04 - klo: 16.33 »
"Kostostoppareita" sai muutkin, sitäpaitsi sellaisia ei ole olemassakaan, ja jos on niin ollaan metsässä ja pahasti. Tätä foorumia lukee muutkin kuin muutama harkintakyvytän kirjoittelija joka ei pysy asiassa vaan kirjoittelee mitä itsestään tuntuu ja unohtaa muiden panoksen asiaan. Suoraan sanoen se vi...
Minkälainen kuva tulee hienosta pienoisautoiluharrastuksesta kaverille joka etsii tietoa ja vinkkejä harrastukseensa sekä suunnitelee jopa kilpailujen aloittamista ja sitten lueskelee tällaisia juttuja... noinkohan aloittaa. Joskus asiat on puitava pohjia myöten pelin puhdistamiseksi.  UGH...olen puhunut. :(
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #44 : 12.05.04 - klo: 13.15 »
Monet ovat kyselleet, missä mennään AKK-jupakan osalta. Kerron väliaikatietoja, koska tapauksella alkaa olla piirteitä, jotka on vastaisen varalle hyvä tietää.
Ne jotka pitävät tätä tarpeettomana, tai joita tämä häiritsee, voivat vaikka jättää lukematta. Loukkaavaksi tarkoitettuja kommentteja en tarvitse, mutta asiakeskustelua toivon.

Sain 4.5.04 lyhyen kirjeen muodossa AKK:lta selvityspyynnön ”epäurheilijamaisesta käytöksestäni”. Kirje ei millään tavalla yksilöinyt, mihin minun pitäisi antaa selvitys (kuten tapahtumat, sanat, teot, kirjoitukset, missä ja milloin).
Otin siksi sähköpostilla yhteyden kirjeen lähettäjään AKK:ssa. Kahdesti kysyttyäni sain tietooni irrallisia otteita Laukaan kilpailun järjestäjän lähettämästä valituskirjeestä. Näissä otteissa laskin yhteensä 12 syytöstä minua vastaan, joista yhtäkään ei ollut sanallakaan perusteltu tai yksilöity. Ainoastaan yleisiä syytöksiä, jotka lisäksi ovat perättömiä ja jopa totuudenvastaisia (tämä luonnollisesti oma näkemykseni). Niihin siis piti antaa selvitys, tietämättä, mihin syytöksillä viitattiin ja millä perusteella.

Suomen oikeusjärjestelmä toteuttaa länsimaista periaatetta, jonka mukaan henkilö on missä tahansa asiassa syytön, ellei toisin todisteta. Yksilöllä ei siis ole todistusvelvoitetta syyttömyydestään, vaan näyttövelvollisuus syyllisyydestä on syytöksen esittäneellä.
Tässä tapauksessa asia näyttää menevän täsmälleen päinvastoin: ylimalkaisia perustelemattomia syytöksiä on heitetty, ja minulta on pyydetty niistä selvitys. Ilman että saan edes nähdä syytöskirjettä ja sen liitteitä. En tiedä, miltä maailmankolkalta tämä käytäntö on peräisin, mutta ainakin läntisestä ilmansuunnasta sellaista saa hakea kaukaa.

Tästä huolimatta olen tehnyt oman selontekoni asiasta, ja lähettänyt sen pyydetyssä ajassa AKK:lle. Ennen sen lähettämistä olin vielä yhteydessä Laukaan kilpailun johtoon ja ehdotin sovintoa, että asiasta ei kehittyisi vielä suurempi sirkus. Syytökset esittänyt osapuoli ei kuitenkaan ollut halukas sopimiseen, joten nyt sitten jäädään mielenkiinnolla seuraamaan, mitä tapahtuu.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Laukaan tulokset ja jälkipelit
« Vastaus #45 : 16.05.04 - klo: 10.40 »
Väliaikatieto.
Sain tietää, että lajiryhmä on kokouksessaan perehtynyt asiaan, ja tehnyt siitä esityksensä, joka lähetetään AKK:n hallituksen käsiteltäväksi. Ymmärtääkseni tämä merkitsee sitä, että lajiryhmä on päättänyt esittää minulle rangaistusta.
Hohhoijaa. Sirkus siis jatkukoon. Tekisi mieli sanoa jotakin sirkuksen henkilökunnan toimenkuvista, mutta enpä sano.

Olen saanut monilta arvostamiltani henkilöiltä yhteydenottoja puhelimitse, sähköpostitse, yksityisviestein, ja viimeksi eilen M8-kisoissa jutustellen. Kiitos teille kaikille! Tuntuu hyvältä nähdä, että en ole näkemyksineni yksin tässä turhassa tappelussa tuulimyllyä vastaan.

Palaan yksityiskohtiin, kun olen kotiutunut viikon reissulta, joka alkaa .... nyt.