Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - l150040

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51]
1501
Sähköautot / Aloittaminen aina hankalaa
« : 12.12.02 - klo: 21.03 »
Ei noi hiilettömät moottorit ja noparit ihan halpoja ole, mutta ei ne sen enempää maksa kuin kisa säädin ja kisakone yhteensä. Esim. Novakin hiilettömän moottorin ja sen ohjaimen taitaa saada alle 300 Euron maailmalta. Suomen hintaa en uskalla arvata.

Eli siitä vain kokeilemaan  :D

1502
Sähköautot / TL-01 kuluu
« : 12.12.02 - klo: 07.59 »
Oman kokemukseni mukaan RC-autojen kuulalaakerit saa halvimmalla juuri RC-kaupoista. Varsinaisesti laakereita myyvästä kaupasta kyllä voi löytää oikeaa kokoa, mutta hinta voi olla kaksinkertainen. Johtuu varmaankin siitä, että nämä laakerikaupat myyvät mm. SKF:n laakereita, jotka ovat ehdottoman laadukkaita. Poikkeuksia tietenkin voi esiintyä.

1503
Sähköautot / "Power Puch-Up" konkka?
« : 11.12.02 - klo: 14.16 »
Nykyään Novak käyttää 4700 uF konkkaa. Valitettavasti en osaa sanoa muista arvoista mitään. Konkan pitää todennäköisesti olla erittäin pieni impedanssinen ja erittäin nopeataajuinen (jännitearvo on varmaankin selvä kaikille).

Täydellä kaasulla konkalla ei ole vaikutusta suorituskykyyn, mutta esim. puoliteholla kierroksia voi tulla jokunen prosentti lisää (jotain 5% tienoilla). Myös radiotaajuisen kohinan pitäisi vähentyä. Konkka siis tulee plus ja miinus napojen väliin yleensä nopeudensäätimen päähän. Se konkassa oleva raita tarkoittaa miinuspuolta.

1504
Sähköautot / Marui big bear
« : 10.12.02 - klo: 18.46 »
Maruit on noin karkeasti ottaen samassa kastissa Tamiyan ja Kyoshon vastaavien kanssa. Marui on teknisesti ihan hyvä ns. leluauto, eli on tarkoitettu lähinnä pihasuditteluun. Paremmista autoista löytyvät metalli ja kuituosat kuitenkin kestävät huomattavasti paremmin kuin noista leluautoista löytyvät muoviosat, jolloin varaosien jatkuvaan hankintaan kannattaa varautua. Vaikka tällä hetkellä Marui:ta saakin halvalla, en kuitenkaan lankeaisi siihen. Tuo Big Bear:kin on varmaankin yli kymmenen vuotta vanha automalli ja siihen ei ole saatavilla helposti varaosia. Ainakin kannattaa varautua metsästämään useampia autoja, jolloin yhtä autoa voi pitää ajokunnossa muiden kustannuksella. Valitettavasti yleensä autoista kuluu ne samat kulutusosat, jolloin pian sinulla on kasa vajaita Big Bear:eja.

Ennemmin katselisin sellaista merkkiä, johon on Suomessa riittävä edustus, jolloin varaosien saanti on varmempaa. Jos paikkakunnallasi on RC-liike, luonnollisestikkin helpoin ratkaisu on valita heidän valikoimastaan löytyvä automerkki. Yleisesti ottaen Kyosholla on Suomessa hyvä edustus, eli varaosia on saatavilla melko helposti varsinkin hieman tuoreampiin malleihin. Eli mitä vanhempi auto on malliltaan, sitä todennäköisemmin varaosia ei löydy ainakaan hyllystä.

Pitkällä tähtäimellä hieman laadukkaampi auto tulee varmasti kokonaisedullisemmaksi. Eli, vaikka hankintahinta olisikin hieman korkeampi, vähäisempi varaosien ostamisen tarve kompensoi lopulta hankintahinnan. Lisäksi ajonautinto on ihan eri tasolla ja harrastukseen ei kyllästy niin nopeasti, kun ei tarvitse pitää viikkojenkin ajotaukoja rikkinäisten välineiden takia.

1505
Sähköautot / Aloittaminen aina hankalaa
« : 10.12.02 - klo: 15.32 »
Tietenkin aluksi pitäisi päättää ostaako uutta vai käytettyä. Yleensä käytetty huippulaite maksaa vähemmän kuin uusi keskinkertainen laite. Esim. 100 Eurolla saa muutaman vuoden vanhoja huippunopeudensäätimiä ja 50-70 Eurolla saa huippuservoja. Luultavasti tuleva elinkaari on uuden keskinkertaisen ja käytetyn huippulaitteen kohdalla sama. Kannattaa melkein ostella huippukuskeilta huippulaitteita, jolloin ei harrastus ainakaan laitteiden puolesta kärsi. Nämä ovat yleensä vähintäänkin hyvin pidettyjä ja vähän käytettyjä.

Yleissääntönä minä noudattaisin aluksi kultaista keskitietä. Eli valitsisin hyväksi havaittuja riittävän hyviä varusteita. Esim. valitsisin sen Team version. Suorituskyvyssä ja kestävyydessä Factory Teamiin verrattuna ei ole kovinkaan suurta eroa, mutta lompakko ohenee huomattavasti vähemmän.

Samoin luulenpa, että pärjäät melko pitkälle esim. Novak Atom/Dually:lla tai jollakin vastaavalla. Hyvä valinta voisi olla RC-Pisteen myymä GM V12, joka täyttää melkein jokaisen tarpeet ja on hinnaltaan vähintäänkin edullinen (150 Euroa).

Servoon kannattaa panostaa jo aluksi, jottei ajonautinto kärsi. Servon tulee olla riittävän nopea (esim. < 0,10 sek.) ja mielellään metallirattainen (kestävyys).

Radiossa kannattaa panostaa ehdottomasti FM-versioon, jolloin esim. häiriöitä on vähemmän. Jos samalla radiolla on tarkoitus ohjata useampia laitteita, kannattaa valita malli useammalla muistipaikalla, jolloin eri laitteiden säädöt säilyy muistissa. Eli valitaan esim. Hitec Lynx 3D.

Siinä olen samaa mieltä, että laturin kohdalla ei kannata kovinkaan paljon säästellä. Hyvät ja kelvolliset laturit maksavat vähintään 100 Euroa. Tässä hyvä valinta voisi olla Medasec:in myymä Space Charger (Pro), joka on huomattavasti mainitsemaasi laturia halvempi, mutta ominaisuudet piisaa kuitenkin melko pitkälle.

1506
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 13.06 »
Ainakin jos pakittaa hieman mainitusta käppyröitä esittävästä linkistä sivulle http://www.flydma.com/batteries , näkee hieman lisää tietoa. Hinnaltaan 2600 näyttää olevan tuolla halvempi kuin 3000. Siitä ei ole hajuakaan miten niitä saisi Suomeen asti kokeiltavaksi. Mielenkiintoista on myös Speckseistä löytyvä tieto sisäisestä impedanssista 2600: 4 milliohmia ja 3000 5 milliohmia. Soveltuu siis hyvin erittäin suurille virroille.

1507
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 11.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:


Typohan tuo oli. Siitä puuttuu yksi nolla. Sen pitäisi olla siis 0,04 V.  :oops: ero on kuitenkin mielestäni ihan merkittävä. Jos esim. 3000HV antaa 1,10 V kuormitettuna, tuo mainittu kenno antaisi 1,14 V.

Olen joskus nähnyt paremmankin testin kyseisten kennojen välillä, mutten löytänyt parempaa esitystä kuin alla olevan linkin. Eiköhän asia tule kuitenkin siitäkin selville.

http://www.flydma.com/batteries/performance_charts.html#2600Ni&3000HV

1508
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 09.22 »
Ei SCR:n historia aivan 90-luvun alkuun ole loppunut. Minullakin oli vielä jokin aika sitten melko tuore Sanyo CP-2400SCR kennoista koottu pötköakku. Eli vieläkin voi noista "sport-packeistä" löytyä noita SCR-kennoja. Nämä kennotyypit on vain päässeet unohtumaan RC-puolelle suunniteltujen kennotyyppien myötä.

SCE:tä taitaa olla nykyään ainakin 1800, 1900 ja  2300 mAh mallia SC-koossa. Samoin SCR:iä on useita eri tyyppejä.

Sanyolla on varmastikin erilaisia kennotyyppejä ainakin satoja, joista RC-piirissä käytetään vain muutamaa (lähinnä RC-alkuisia). Eli noita SCE ja SCR-tyyppejä on edelleen valmistuksessa ja myytävänä.

Otetaan pieni esimerkki. Kukaan ei ole varmaankaan kuullut sellaisesta kennosta kuin Sanyo HR-SC 2600 Ni-MH, vaikka tämän kennon 40 A purkujännite pysyy koko purun ajan huomattavasti RC3000HV kennoa korkeampana (noin 0,4 V ). Tämä ei luonnollisestikkaan koske aivan loppua kapasiteetin takia. Soveltuvuutta muuten RC-autokäyttöön en osaa sanoa. Pitäisi varmaankin kokeilla.

1509
Sähköautot / Edullinen sähköauto aloittelijalle
« : 10.12.02 - klo: 08.47 »
Jos haun kohteena on koko paketti tuolla 200 Eurolla, valinnan varaa ei juurikaan ole. Mieleeni tulee ainoastaan Kyoshon Mini-Z (180 Euroa) ja Maruin sarjat (150 Euroa).  Kumpikaan noista ei kuitenkaan täytä kriteereitä. Mini-Z on liian pieni ja Maruit taitaa olla vain krosseja.

Jos myös käytetyt kelpaa, alkaa tuolla 200 Eurolla saamaan jo jotain. valikoima, kunto ja pakettien kokoonpano on vain niin kirjava, ettei lyhyesti oikein voi sanoa mitään.

Yleensä kannattaa varmistua siitä, että merkillä on hyvä edustus Suomessa, jolloin varaosia ja tukea on saatavilla helposti ja nopeasti. Mikään ei ole sen turhauttavampaa, kuin odotella kuukausi tolkulla harvinaisempaan merkkiin osia jostain ulkomailta. Lisäksi kun osa on todennäköisesti väärä, alkaa harrastuksen järkevyys epäilyttämään todella. Toinen hyvä valintakriteeri on se, että lähipiiristä löytyy useita samanlaisia autoja, jolloin mm. ongelmien selvittäminen on helpompaa.

Hyviä touring-automerkkejä Suomen olosuhteisiin (hyvä edustus Suomessa) on esim. Asso, Corally ja Yokomo. Näissä merkeissä huono puoli on siinä, että pelkkä auto maksaa jo yli tuon 200 Euroa ja paketteja alkaa saamaan vasta yli 400 Euron. Toisaalta näissä autoissa riittää varmasti harrastettavaa myös tulevaisuudessa. Eli nuo noin 200 Euron autot on "päivitettävissä" kilpa-autoiksi ja on sellaisenaankin vähintäänkin hyviä.

1510
Sähköautot / Kysymys "Moottori Guruille"
« : 03.12.02 - klo: 08.55 »
Vaikka en olekaan mikään moottoriguru, niin kommentoin kuitenkin. Yllä tulikin melkein kaikki asiat jo käsiteltyä.

Seitsemänkierroksinen moottori on niin kireä, että siihen ei taida oikein löytyäkään liian kireitä jousia, mutta kireämpi jousi lisää myös kitkaa. Periaatteessa jäykillä jousilla saavutetaan lisää vääntöä kierrosten kustannuksella. Vastaavasti löysemmillä jousilla saavutetaan suurempi kierrosluku väännön kustannuksella. Miinuspuolella voisi kokeilla hieman löysempää jousta kuin pluspuolella.

Plussa puolella kannattaa käyttää mahdollisimman kovia ja hopeapitoisia hiiliä, mikä tulikin jo sanottua. Hopeahiili kuluttaa kollektoria kovuutensa takia enemmän (lisää huoltoa), mutta sillä ei tainnut olla merkitystä. Miinuspuolella voisi kokeilla hiili/grafiittipitoisempaa hiiltä, joka voitelee kollektoria. Tällä voi saavuttaa hieman lisää kierroksia. Lisää kierroksia saa myös "serrated" -hiilillä. Vastaavsti tasaisilla hiilillä saa enemmän voimaa.

Luonnollisestikin on selvää, että kollektori on pidettävä puhtaana. Eli sitä on sorvattava ja ajettava sisään usein. Myöskin hiiliä on putsattava ja vaihdettava melko usein. Lisäksi magneettien uudelleen magnetointia voi harkita, jos moottori on hiemankin vanhempi.

Oikean yhdistelmän löytämiseen ei taida auttaa kuin kokeileminen käytännössä tai dynossa, koska jokainen moottori on yksilö, joten kaikkiin moottoreihin ei ole samoja parhaita asetuksia ja komponentteja. Ajoitusta ei myöskään voi sanoa suoralta kädeltä. Suuntaviivana voisi sanoa, että ajoitus pitää olla suuri, mutta siinäkin on löydettävissä jokin moottorikohtainen optimiarvo. Siis liika-ajoitus heikentää myöskin suorituskykyä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja asiavirheitä ei jäänyt.

1511
Sähköautot / Sähkökrossareiden servoista.
« : 30.11.02 - klo: 09.06 »
Sähkökrossarissa vääntöominaisuudella ei ole juurikaan merkitystä. Hieman pienemmilläkin väännöillä pärjää. Satsaisin kuitenkin servoon sen verta, että saa melko nopean ja metallirattaisen servon. Tällöin ajonautinto ei kärsi liian hitaasta ja epätäsmällisestä servosta. Lisäksi, yleensä ei tarvitse murehtia servon hajoamisesta.

Kokemukseni mukaan hyviä merkkejä ovat Ko Propo, Futaba ja Keil. Viimeisin ei ole kovinkaan yleinen, mutta siinä on mielestäni hinta suhteessa ominaisuuksiin nähden erinomainen. Esim Keil PS-4001 (Power-Racing: 75 Euroa) tai jopa hieman huokeampi PS-2001 (49 Euroa) voisi olla hyvä valinta sähkökrossariin.  Näistä malleista minulla ei ole kylläkään kokemusta, mutta Keil PS-5001 on toiminut ainakin minulla täysin. On olemassa varmasti myös muita hyviä servomerkkejä, joista minulla ei ole kuitenkaan kokemusta. Esimerkiksi Sanwa/Airtronics on kuulemma hyvä servomerkki.

1512
Sähköautot / Tarpeet turisti-stanuun.
« : 19.11.02 - klo: 19.57 »
Myös minun mielestäni harrastus kannattaa aloittaa kunnon välineillä. Toisaalta harvalla on heti aluksi varaa maksaa yli tuhatta euroa, jotta pääsee aloittamaan harrastuksen todellisilla huippulaitteilla. Tämän takia kannattaakin yrittää metsästää käytettynä näitä huippulaitteita tai hyviä keskihintaisia laitteita.
 
Esim. servon kohdalla tämä voisi tarkoittaa sitä, että unohdetaan heti ns. vakioservot ja ostetaan joku metallirattainen ja keskihintainen servo, jos ei sitä käytettyä huippuservoa löydy ensihätään. Tämä keskihintainen servo kestää todennäköisesti saman kuin se kalliimpi huippuservokin, mutta on suorituskyvyltään hieman vaatimattomampi. Aina kannattaa kuitenkin kuunnella todellisten tietäjien neuvoja, koska kalliimmallakin voi saada täyden romun.

Samaa logiikkaa kannattaa mielestäni käyttää myös muissa hankinnoissa. Laadusta kannattaa aina maksaa, mutta kannattaa aina muistaa, että viimeiset sadasosat kierrosajoissa maksaa aina eniten. Esim. Assojen tapauksessa, Factory Team ja Team versioiden hintaero on aika suuri suhteessa siihen paljonko suorituskyvyssä ja kestävyydessä on eroa.

1513
Sähköautot / Tarpeet turisti-stanuun.
« : 18.11.02 - klo: 15.40 »
Mielestäni RC-Pisteen myymissä Mtroniks:in säätimissä on erittäin hyvä hinta-laatu-suhde. Itselläni on ollut jo useampia ja mitään ongelmia ei ole ollut. Toisaalta LRP antaa säätimilleen elinikäisen takuun. Jos haluaa erittäin hyvän ja suorituskykyynsä nähden erittäin hyvän säätimen harkitsisin RC-Pisteen myymää GM V12 -säädintä.

Jos haluaa hieman monipuolisempaa ohjainta kuin mainittu Hitec Lynx, hyvä vaihtoehto voisi olla Lynx 3D, joka on muistaakseni selvästi huokeampi kuin Sanwa M8. Näitä saa ainakin Atala RC:stä. Toinen vaihtoehto voisi olla Futaba 3PDF (Hobby People).

Servoksi valitsisin keskihintaisen, metallirattaisen ja melko nopean. Esim. Hitec HS525MG (RC-Piste) tai Keil PS-4001 (Power Racing) voisi olla hyvä valinta.

Hyvään laturiin, jossa on kunnon säätömahdollisuudet, kannattaa mielestäni panostaa jo heti alkuvaiheessa. Yksi hyvä ja keskihintainen valinta voisi olla CS-electronic Space Charger (Medasec)

1514
Sähköautot / se "paras" kalusto
« : 18.11.02 - klo: 10.00 »
Tässä olisi muutama muu suositus edellisisstä poiketen lähinnä krossiin (1/10 EP). Tietenkin valinnat riippuu käyttökohteesta.

Nopari: Novak Cyclone C2 (GT7:sta ei ole vielä kokemusta)

Akut: Panasonicin UMH

Servo: Ko Propo PDS-2143 FET

Vastari: JR R-200

Radiot: JR R-1, harvinainen, mutta erittäin hyvä

1515
Sähköautot / Hyvä ja halpa Ni-mh laturi
« : 15.11.02 - klo: 20.14 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
mä ainakin meinaan osta digimatikin sit kun ostan ellei mitään kivaa löydy käytettynä... :roll:


Digimatikissa on muistaakseni se huono puoli, että se lataa luotettavasti korkeintaan 2400 mAh akkuja, jos malliin ei ole nyt lähiaikoina tullut muutoksia.

Jos etsii halpaa ja kohtuullista laturia, melkein suosittelisin LRP:n halvempia noin 70 euron latureita. En muista nyt nimeä, mutta Micro Chargerista seuraava kalliimpi.

1516
Sähköautot / Hyvä ja halpa Ni-mh laturi
« : 15.11.02 - klo: 08.27 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
kertoisko joku viisas mulle että mitä järkee siinä on kun rc-piste myy aps 200 laturia ja digimaticcia samaan hintaan. digimatik on parempi, miks joku ostaa aps 200:sen luulis tuon takia sen myynnin olla nollassa. digimatik -vs- aps 200:

-digimatik, säädettävä lataus virta 0,5-5,5a - aps 200 kiinteä 3a latausvirta
-digimatik, latauksen aloitus soft start menetelmällä
-digimatik, 4-8 kennoa - aps 200 6-7 kennoa


Suurin ero on siinä, että APC 200 on DC-laturi (verkkovirtalaturi) ja digimatic AC-laturi. Eli APC 200 maksaa saman verran koska siihen kuuluu sisäinen muuntaja, jotka ei näillä virroilla ole kovinkaan halpa. Digimatikkiin tarvitaan erillinen ulkoinen virtalähde, jos ei halua käyttää lataamiseen esim. auton akkua.

1517
Sähköautot / Hyvä ja halpa Ni-mh laturi
« : 12.11.02 - klo: 11.02 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Ja lähinnä vanhemmissa latureissa arvo oli liian suuri vanhoille (ensimmäisille) NiMh-akuille. Nykyiset HV:t sun muut taas ladataan aivan samoilla asetuksilla, kuin vanhat NiCd:it.
¨

Kaikki on suhteellista. Minä olen ladannut vanhoja 2000 mAh Sanyon NiCd akkuja jopa 20 mV delta peak -arvolla, jolloin akku saavuttaa hieman yli 40 asteen lämpötilan. Sopivan lämpötilan Sanyon 3000HV akut saavuttaa puolestaan 4 mV delta peak -arvolla. Jos siis pamauttaisin 20 mV arvon 3000HV:n latauksessa, epäilen akun ylilatautuvan. Toisaalta esim. Sanyon 3300HV suositellaan ladattavaksi 20 mV delta peak -arvolla. Eli jokaiselle kennotyypille ja -merkille on etsittävä sopiva arvo, jolla täysin latautunut akku saavuttaa ihanteellisen hieman yli 40 asteen lämpötilan. Tämä on tietenkin mahdollista vain latureilla, joissa on säädettävä delta peak -arvo ja mieluusti myös lämpötila-anturi.

On luonnollisestikin selvää, että NiCd-akkuja voidaan ladata pienemmmällä delta peak -arvolla, mutta tällöin akku jää todennäköisesti hieman alilatautuneeksi ja antaa helpommin valepiikkejä varsinkin latauksen alussa. Onko tällä sitten suurempaa merkitystä varsinkin pihasudettajille? Epäilen, että ei ole.  Puoli minuttia ajoajassa ei kovinkaan merkittävä asia ja valepiikin jälkeen voi akun laittaa latautumaan helposti. Halvimmissa latureissa on yleensä käytetty tätä ajatusta. Eli delta peak -arvo on riittävän pieni, jotta mikään akku ei ylilataudu.

Olen kuullut ja nähnyt todellisten kisaajien käyttävän varsinkin matolla huomattavasti suurempiakin arvoja esim. Sanyon 3000HV akkujen lataamiseen. Esimerkiksi käytetään 8 A virtaa ja 120 mV delta peak -arvoa, jolloin akku saavuttaa jopa 55 asteen lämpötilan. Tällöin akut voivat antaa uuden karheana hieman lisää potkua. Tällainen shokkikäsittely kuitenkin lyhentää akkujen elinikää huomattavasti, joten mielestäni on parempi pysyä pienemmissä arvoissa (esim. 5 A, 4 mV ja 45 astetta) ja säilyttää akun suorituskyky mahdollisimman pitkään.

1518
Sähköautot / Hyvä ja halpa Ni-mh laturi
« : 12.11.02 - klo: 08.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Repe"
Ainakin Delta Peak (mikä se nyt oli?) katkaisu ei toimi koska Ni-Mh akku ei pudota jännitettä tulleessaan täyteen niin paljon kuin NiCd jos pudottaa ollenkaan.


Delta peak -laturi toimii myös NiMh -akkujen kanssa, kunhan Delta Peak:in arvo on asetettu riittävän alhaiseksi. Vanhemmissa latureissa arvo oli liian suuri NiMh -akuille, jolloin ylilataus on todennäköistä.

Laturia valitessa kannattaa myös varmistaa kuinka suurikapasiteettisille (mAh) akuille laturi on suunniteltu. Esim. jotkut laturit eivät pysty lataamaan ongelmitta nykyisiä 3000 mAh akkuja.

1519
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 02.11.02 - klo: 11.03 »
Jos tarkoitat tuolla akulla jotain alle 30 euroa maksavaa, enpä allekirjoittaisi väitettä "hiipumattomasta". Nuo ja muutkin halpa-akut ovat käytännössä aina huonoja antamaan suuria virtoja ja hiipuvat melko tasaisesti. Noita akkuja voi käyttää lähinnä vakiomoottorin kanssa pihaleikeissä. Jos autossa on vähänkään tehokkaampi moottori (vähemmän kierroksia), ei akku pysty antamaan tarpeeksi suurta virtaa. Eli halvalla ei saa hyvää. Kunnon akut maksavat uutena ainakin 50 Euroa kpl (tarkoitan 6 kennon pakettia). Mielestäni enemmän saa vastinetta rahoilleen ostamalla joltain kisakuskilta vähän ajettuja ja hyvin hoidettuja kisa-akkuja.

Ajoaikaa on erittäin vaikea mennä sanomaan, koska siihen vaikuttaa niin moni seikka esim. kaasun käyttö, akun kapasiteetti, moottori, auton kitkat, auton paino, alusta jne.

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51]