RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: -Mika- - 20.06.10 - klo: 00.15
-
Tässä tulokset:
M8 SM Salo 19.6.2010
Lopputulokset
1 Tomi Salonen 12 10m22.584
2 Joseph Quagraine 12 10m36.242
3 Mikko Heikkilä 4 7m54.289
4 Mikko Mäkinen 3 2m45.683
5 Juha Sartesuo 2 1m40.623
6 Arto Heinonen 2 1m40.819
7 Heikki Valtonen 2 1m48.260
8 Harri Peltomaa 1 1m03.728
9 Pekka Kuronen 1 1m13.240
10 Ari Heinonen 0 NO TIME
11 Markku Honkanen 0 NO TIME
12 August Poutiainen 0 NO TIME
13 Marko Eklund 13 10m45.758
14 Matti Jokelainen 11 10m08.015
15 Harri Valli 1 1m09.889
16 Matti Niinistö 1 1m13.737
17 Teemu Leino 0 NO TIME
18 Petri Mylläri 0 NO TIME
19 Tomi Björkman 0 NO TIME
20 Simo Ahoniemi 0 NO TIME
21 Matias Kuusinen 0 NO TIME
22 Jarno Siltanen 0 NO TIME
23 Tuomas Lintula 0 NO TIME
24 Tommi Alho 0 NO TIME
25 Sami Huhta 12 10m35.972
26 Mikko Laitinen 12 10m43.268
27 Timo Nurmi 12 10m48.905
28 Tuomas Thusberg 12 10m50.776
29 Jani Hovi 11 9m26.483
30 Tomi Jermalainen 11 10m11.345
31 Reijo Mattila 11 10m13.071
32 Jarno Halonen 11 10m30.707
33 Max Mört 11 11m03.986
34 Henry Kanerva 10 9m31.864
35 Petri Nirkkonen 9 10m42.153
36 Matti Vireä 9 10m47.316
37 Jani Parjanen 0 NO TIME
38 Niko Vuorenmaa 0 NO TIME
39 Henri Valtonen 0 NO TIME
40 Kai Jämsä 0 NO TIME
41 Janne Löfgren 9 9m48.575
42 Mika Uutela 9 10m30.086
43 Sten Nordman 8 7m55.739
44 Jussi Torkkola 8 9m50.050
45 Riku Akkanen 6 6m36.927
46 Sami Leppälä 0 NO TIME
Alkuerien tulokset:
M8 SM Salo 19.6.2010
1 Ari Heinonen
2 Petri Mylläri
3 Teemu Leino
4 Joseph Quagraine
5 Arto Heinonen
6 Simo Ahoniemi
7 Markku Honkanen
8 Jarno Siltanen
9 Tomi Salonen
10 Tommi Alho
11 Tomi Björkman
12 Harri Valli
13 Matias Kuusinen
14 August Poutiainen
15 Tuomas Lintula
16 Harri Peltomaa
17 Juha Sartesuo
18 Mikko Mäkinen
19 Jani Parjanen
20 Matti Vireä
21 Marko Eklund
22 Pekka Kuronen
23 Heikki Valtonen
24 Matti Niinistö
25 Jani Hovi
26 Reijo Mattila
27 Matti Jokelainen
28 Mikko Heikkilä
29 Mikko Laitinen
30 Tuomas Thusberg
31 Henry Kanerva
32 Niko Vuorenmaa
33 Sami Leppälä
34 Kai Jämsä
35 Tomi Jermalainen
36 Sten Nordman
37 Henri Valtonen
38 Max Mört
39 Sami Huhta
40 Mika Uutela
41 Timo Nurmi
42 Petri Nirkkonen
43 Riku Akkanen
44 Jarno Halonen
45 Janne Löfgren
46 Jussi Torkkola
-
Joitain otoksia semi B:stä. Sori kuvien laatu, jotain pientä tihuutti :)
PS. Kiitos Artsi, Hoke, Jose...Kohti uusia haasteita....http://jut.kuvat.fi/kuvat/Salo+19.6.-10/ (http://jut.kuvat.fi/kuvat/Salo+19.6.-10/)
-
Olihan aikamoiset kisat. Aamupäivä ja alkuerät meni mukavasti auringonpaisteessa, mutta sitten se luvattu ja odotettu sade alkoi. Finaalit olikin enemmän tai vähemmän arpomista ja laitteiden rikkomista, mutta tällä kertaa lopputulosten valossa se oli minun kohdalla positiivista. Viimeisessä finaalissa sain kasaan kokonaisen kierroksen, ennenkuin sähköt meni pimeeksi, mutta sekin riitti 9. sijaan.
Tuli nähtyä kisassa sekin erikoisuus, että rc-auton voi ajaa puuhun. Ei siis puuta päin, vaan siten, että auto jää roikkumaan puun oksaan.
Tämä päivä meneekin sitten mukavasti vermeitten puhdistamisessa ja tuhojen tarkistelussa.
(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/Kurakisanseuraukset.jpg)
-
kisat meni hyvin alkueriin asti kun rupes sataa vettä ja oli sit siinä ku rata oli märkä ja autot paino neljä kiloo :cheesy:
-
Joo määkin lopetin alkuerien jälkeen kun en halua ajaa vedessä. Sitä ihmettelen et miks ihmiset ajaa väkisin, esim ne joilla ei ole SM sarjan pisteillä mitään merkitystä? ihan huvikseen rikkovat vehkeitä? eihän se ole edes hauskaa ajaa siellä.. ..tai no on se joskus. Sit "ajetaan koko rahan edestä, kun on tänne asti tultu" <- miks? eiks kannattais minimoida tappiot ja mennä kunnossa olevan auton kanssa kotiin miettimään seuraavia kisoja. Ja sit pääsee heti maanantaina treenaa eikä tartte ruuvata sitä autoo.
-
Mä ihmettelen eniten miks joillekin ne SM pisteet on noin tärkeitä että pitää mennä rikkomaan vehkeet ja pakottamaan nostajat aivan naurettaviin olosuhteisiin.
2 ei startannu ollenkaan finaaliin (minä mukaanluettuna)...
Ari jäi ekalle kierrokselle ja 7 keskeytti viimeistään 4 kierroksen jälkeen.
Aivan naurettava keli ajaa kilpaa SM pisteistä.
Semi A oli ensimmäiset 5 minuuttia edes ajettavassa kunnossa... Sit alko vettä tulemaan vielä kovempaa ja finaalissa radalla oli todella isoja syviä lätäköitä.
Ei niin mitään tolkkua.
-
Tässä vielä epävirallinen SM-tilanne.
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ajb7GeppehuvdHY5U1pRem1pRS1jbEhqSTQ0U01xYlE&hl=en#gid=0 (https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ajb7GeppehuvdHY5U1pRem1pRS1jbEhqSTQ0U01xYlE&hl=en#gid=0)
Olihan ne mielenkiintoiset kisat.. :huh:
-Henkka
-
kuvia
http://tomije.kuvat.fi/kuvat/M8+salo+19.6.2010/
-
Hyviä kuvia jälkipeli väännöistä... Auto on taas mekattu kuntoon.... Olihan kisat... Keli oli vaikea mutta ei auta valittaa kun on jo p*skat housuissa :grin: :grin: Harmitti kun Salon pieni porukka oli vääntänyt radan todella hyvään kuntoon... Ja sitten tuli sade ja pilasi koko kisan.. No tätä on tämä suomen kesä... Ei muuta kuin nokka kohti uusia kisoja..
-
Melkeinpä vielä enemmän kuin tuota sateessa ajamista, ihmettelen sitä että porukka lähtee "varmoihin sadekisoihin" shortsit ja sandaalit -tyyppisellä varustuksella. Kun on jo peräkontti täynnä roinaa, niin ei siinä konkurssissa sadeasu ja kumpparit paljon tunnu. Nostamaan sinne radalle pääsee kuitenkin, vaikka päättäisikin ettei sateessa aja, ellei sitten nouse semistä ja jätä leikkiä kesken (=peliliike?), tai lähde kotiin kesken päivän.
Suuret kiitokset EA-Importin porukoille telttapaikasta, sille oli käyttöä. Kiitokset myös kisajärkkäreille, harmi että kelit oli mitä oli.
t: Ehjä ja puhdas auto + kuivat ja puhtaat vaatteet kotimatkalla, eikä vieläkään SM-tittelissä kiinni. :grin:
-
Auto purettu atomeiksi, syy ongelmiin oli vettynyt vastari, hieman fööniä ja elektroniikkacliineriä, niin johan taas pelaa, eli ei kalustotappioita muutamaa laakeria lukuunottamatta.
Mun mielestä tuohon keliasiaan pitää suhtautua siten, että aina on keli, joko hývä tai huono ja sen mukaan mennään. Ymmärrän tietysti niitä jotka ei halua laitteitaan liata, mutta se ei toisaalta ole syy/peruste sille että niitä moititaan jotka haluaa ajaa, nämähän kuitenkin oli kisat eikös niin? Finaalin alussa olisin ollut valmis jättämään homman siihen,´mutta kun tuomaristo/muut kuskit päätti, että ajetaan, niin sitten ajetaan. Tämä on kuitenkin ulkoilma"urheilua", joten Suomen suvessa saa valmistautua monenlaiseen keliin.
Mitä noihin pisteisiin tulee, niin mikä on määritelmä siitä kenelle ne on sitten "tärkeitä" ja kelle ei. Onko ne tärkeitä vain niille, joilla on mahdollisuus voittaa mestaruus? Olen asiasta eri mieltä, jokainen voi kilpailla omalla tasollaan ja kerätyt pisteet on yksi mittari omasta pärjäämisestä ja kehityksestä, jos ei muuhun niin omiin tilastoihin. Näissäkin jutuissa jokainen voi/saa tehdä omat päätökset, arvostetaan toisten päätöksiä yhtälailla?
-
Kiitos järjestäjille.
Plussat
+++Järjestelyt pelasi loistavasti.(teknisiä ongelmia saattaa joskus sattua.)
+++Ilmoille ei voi mitään ja kaikilla oli mahdollisuus varautua sateeseen, kiitos Hoken sää linkin.
+++PRCA:lta ensimäinen kuljettaja ikinä SM podiumille. Micsa Hienoa.
+++Onneksi olkoon voittajille hienosta suorituksesta.
+++Foreca ennusti sään suht tarkasti.
+++Xraystä ei hajonnut ensimmäistäkään laakeria eikä mitään muutakaan, vaikka vähän kastuikin.
+++Futaban vastarin sain toimiin tänään vaikka huonosta valmistautumisesta johtuen saikin vettä ja kisassa vähän oikutteli.
+++Vanha kone toimii vielä, vaikka tulppa menikin.
+++M8 autolla voi ajaa sateesta huolimatta. Ainakin kahdelta se onnistui hyvin.
Miinukset, oma valmistautuminen.
-
Eikös EM ja MM paikat jaeta niille jolla on eniten kerättyjä pisteitä :huh:
Vai meneekös se naama pärstän mukaan :huh:
Jerzi
-
Eikös EM ja MM paikat jaeta niille jolla on eniten kerättyjä pisteitä :huh:
Vai meneekös se naama pärstän mukaan :huh:
Jerzi
Kyllä paikat jaetaan osaltaan sm-pisteiden mukaan, toki on muitakin menestys kriteereitä.
Eikä niitä paikkoja jaeta pärstän mukaan.
Mitä haet jerzirccar1 tuolla kysymyksellä ?.
Viime MM/PM kisat ajettiin osaltaan sateessa ja EM-kisoissa satoi vain yöllä, joten rata oli aamun kuskeille märkä. Silti nuo kaikki mestaruudet on ratkottu. Salon SM-kisoissa on satanut ennenkin. Siis SM-pisteet toimii hyvin isompienkisojen valinta paikkana.
Sateessa pitää pystyä ajamaan isoissakin kisoissa.
No moista äänestystä en ole ennen kokenut, mutta sääntöjen mukaanhan nytkin ajettiin, Tuomarin päätöksellä.
-
http://www.youtube.com/watch?v=224X3_ysjy0
-
Niin hain vain sitä että kuin ylempänä puhutiin siitä että miten jollekkin voi olla ne pisteet niin tärkeät, no jos mielii ulkomaille ajamaan niin silloin pitää taistella loppuun asti, olkoon sade tai ei.
Jos tuo kisa ei hyväksytä SM taulukkoon miten silloin jaetaan nuo EM ja MM paikat :huh:
Ajatelkaas tätä, aikoinaan ajettiin kerrasta poikki, miten olis silloin kisakuskit startannut koska tuo SM kisa oli aika monesti tie ulkomaille myös :shock:
Jerzi
-
Ukin videolla rata näyttää edes kohtalaisen ajettavalta.
Siinä kun näkyy lähinnä vain suoran lätäköitä.
Jokaisen hyppyrin ja woopsin notko oli lätäköillä, moni mutkista täynnä vettä jne.
No videosta ehkä moni näkeekin miten autot vaan putoili ja ainoastaan kaksi autoa kiersi maaliin asti... kauankohan olisivat hekään kiertäneet jos finaali ei olis ollu noin lyhyt.
Kalliita minuutteja jokatapauksessa.
-
Jos valmistautuu niin yleensä pärjää oli keli mikä tahansa. Finaalissa oli 12 kuskia, ja 10 lähti ajamaan omasta tahdostaan. En näe mitään ongelmaa tässä.
-
Ukin videolla rata näyttää edes kohtalaisen ajettavalta.
Siinä kun näkyy lähinnä vain suoran lätäköitä.
Jokaisen hyppyrin ja woopsin notko oli lätäköillä, moni mutkista täynnä vettä jne.
No videosta ehkä moni näkeekin miten autot vaan putoili ja ainoastaan kaksi autoa kiersi maaliin asti... kauankohan olisivat hekään kiertäneet jos finaali ei olis ollu noin lyhyt.
Kalliita minuutteja jokatapauksessa.
Joo finaali oli ihan riittävän pitkä, paremmuuden selvittämiseen.
Kalliiksi minulla ei tullut kun ainut mikä loppujen lopuksi, meni oli tulppa.
Olisikin ihan hyvä tietää mitä oikeesti hajosi vai hajosiko mitään. Lähinnä finaali kuskeilta.
Tässä vähän kuultuja syitä miksi sateella ajo epäonnistui.
-minulta meni tulppa rikki. (Keskeytyksen syy vesi vastarissa)
-Peitsamolta meni muutema laakeri rikki. (todennäköinen keskeytyksen syy vesi vastarissa)
-Micsalta hajosi tulppa. Auton vaurioita en tiedä. (joka oli myös keskeytyksen syy)
-Artsilta karkas auto. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköinen syy vesi vastarissa)
-Harrilta pimeni vastari. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköinen syy vesi vastarissa)
-Heikillä meni tulppa. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköisesti keskeytyksen syy)
-Arilta en tiedä keskeytyksen syytä. Auton vaurioita en tiedä. (Henkiset kärsimykset)
-Juhalta en tiedä keskeytyksen syytä. Auton vaurioita en tiedä.
-Hoke ei startannut, Auton vaurioita en tiedä.
-August ei startannut, Auton vaurioita en tiedä.
-Josella ei ilmeisesti hajonnut mitään.
-Tomilla ei ilmeisesti hajonnut mitään.
Tuon perusteella lähes kaikki keskytykset johtui kuljettajasta tai mekaanikosta, ei siis varsinaisia auton vikoja ilmeisesti kenelläkään. Radioboksit autoissa on pääsääntöisesti täysin susia sadetta ajatellen. Itse en tehnyt mitään vastarin suojaamiseksi, enkä keskeytyksestä voikaan syyttää ketään muuta kuin itseäni. Tulpan suojaaminen vedeltä on suht helppo homma, kiireessä en ehtinyt tehdä sitäkään.
Vesisadetta ei voi kukaan syyttää, sateen takia kisan siirtäminen on lähes mahdotonta ennustukiin kun ei voi luottaa 100%:sti. Auton toiminnan takaamiseksi on vaan sadesuojat tehtävä, niin että auto toimii märälläkin.
Mailmanmestaruuskin ratkaistaan sateesta huolimatta ajamalla, niin miksi ei Suomenmestaruutta, vaikka 9 finaali kuskia olisi halunnut keskeyttää kisan ja jakaa pisteet ennen finaalia. Oli paljon myöhäistä edes miettiä kisan keskeyttämistä, koska kaikki oli sateessa jo ajanut, eikä sade näin ollen voinnut olla enään syy kilpailun keskeyttämiseen.
Seuraavaan SM-kisaan pitää jo varautua suojaamalla vastari, se kun ajetaan Lavangossa.
-
Jos valmistautuu niin yleensä pärjää oli keli mikä tahansa. Finaalissa oli 12 kuskia, ja 10 lähti ajamaan omasta tahdostaan. En näe mitään ongelmaa tässä.
Sitä "omasta tahdostaan" ajamiseen ryhtymistä taisi edeltää äänestys, jossa 9 äänesti ajamista vastaan ja 3 puolesta. Yksi tapa tulkita äänestystulosta olisi ollut jättää enemmistön kannan mukaisesti ajamatta.
Kelin huomioiden olisin äänestänyt itse niiden 9 mukana (jos olisin kuulunut äänestäjien joukkoon).
Jotain olosuhteiden sopivuudesta lajiin kertoo se, että puolet finalisteista ei päässyt edes kahta minuuttia.
-
On Mäkinen eri asia ajaa MM kisoissa sateella, kun siellä on aikaa erien välissä mekatata autoa 4-6 tuntia.
Kyllä satoi viime MM kisoissa ja joka lähdön jälkeen auto osiksi kaikki laakerit vaihtoon ja niin edelleen.
Mainittsemastasi viime Em kilpailussa harjoitusten 3 viimeistä erää jätettiin ajamatta ja siirettiin seuraavalle aamulle, sateen takia. Muistatko?
Eikä mun autosta hajonnut vastari. Se meni niin jumiin koko auto että en päässyt kun kaksi mutkaa.
Onko se valmistautumiasesta kiinni? mitä pitää tehdä toisin?
Tuuri ja lotto on eriasia kuin kilvanajo.
Kiitos Salon porukoille, rata oli todella hyvässä kunnossa ja kiva ajaa. niin kauan kuin oli kuivaa.
Onnea Saloselle taisi olla ensimmäinen voitto.
-
Harmi että hyvät skabat muuttui alkuerien jälkeen selviytymistaisteluksi. Puitteet, rata ja järjestelyt olivat kunnossa - kiitokset järjestäjille !
Kaikesta huolimatta oli kiva päästä kisaamaan polttiksilla pitkästä aikaa :grin:
-
Minä ainakin käärin vastarin paperiin, ja boksikin on hyvä niin ei ongelmia. Sadefiltterikin oli hyvä ratkaisu. Ajoin semin ja finaalin ongelmitta.....Jos vastari kastuu se on oma vika. Ei se lottoa ole.
-
Jos valmistautuu niin yleensä pärjää oli keli mikä tahansa. Finaalissa oli 12 kuskia, ja 10 lähti ajamaan omasta tahdostaan. En näe mitään ongelmaa tässä.
Ongelma ja ei...
Kyllä säkin näet/näit että rata on ihan naurettavassa kunnossa ja siinä KILPAA ajaminen lähinnä vitsi ja pelkkä selviytymistaistelu.
Kysyin sulta ennen finaalia että ajaisitko jos et sais sähköjä ja koneita jne ilmasiks...
Mitäs vastasitkaan??????
"EN"
Turha kenenkään on selittää miten rata oli ajokunnossa blaa blaa järjestelyt blää blää...
Jokaisen takaraivossa tasan varmasti kolkutti ajatus... onko järkeä.
Ihme on jos ei 100% kisojen kuskeista pysty selkäranka suorana sanomaan ettei mielellään tällaisia kisoja enää koskaan... Ei ratkota SM pisteitä tolla tavoin...
Ei ollut kilvanajoa nähnytkään...
Vertaa kärppämäki vs. salo... Kumpi oli kisaamista ja kumpi oli suoranainen vitsi????
Kunhan vaan haluutte puolustella omia halujanne ajaa kun pisteet oli noinkin tärkeet.
Myöntäisitte edes suoraan että naurettavaahan toi oli ja ihan korkeetasonen SM finaali kuitenkin piti olla.
Hyvä ettei meidän lajissa ole paljon katsojia.
Nehän olis nauraen lähteny kotiin.
"lisäys"
Koko viesti ei ollut millään tavoin mihinkään päin syyttävä jne.
Säännöissä ja ohjeistuksissa on tällähetkellä niin paljon porsaanreikiä ja puutteita että niitä tarvitsee korjata.
Esim vanha sääntö... pohjalevyä ei saa vaihtaa...
Noh... moniko tuntee piston omassatunnossa kun sanon että kyllä siellä monellakin kuskilla vaihtui koko auto päivän aikana kurakelin takia.
Parkferme alueelle vietäviä autoja on aika vaikea myöskin todeta juuri jatkoon päässeiden autoiksi...
Voihan sinne viedä jonkun kaverin auton ja laittaa vaikka saman numerotarran koriin.
Kannattaisko ottaa pohjan merkitsemis käytäntö SM kisoissa harkintaan???
Myös tuo kisojen keskeyttäminen jne tarvitsee saada sääntökirjaan jollain tavalla kunnolla.
Jotta siellä on kohta mihin pystytään vetoamaan ja taas jotta siellä on kohta mihin tuomaristo pystyy selkeästi myös vetoaamaan...
Ettei tule ainakaan sellaista tilannetta että yksi on vastuussa päätöksestä ja hänen niskassa on sitten porukka höyryämässä.
Toki se vaan on todella hankala keksiä miten asian saa sääntöihin että miten rata todetaan ajokelvottomaksi... missä kohtaa se raja menee...
"puolen neliön kokoinen lätäkkö tai useampia" :p
Tai jotain jokatapauksessa sellaista mikä on erittäin yksiselitteistä todeta.
-
On Mäkinen eri asia ajaa MM kisoissa sateella, kun siellä on aikaa erien välissä mekatata autoa 4-6 tuntia.
Tuomaristo olisi tässä kohtaa voinu kyllä tehdä sen päätöksen, että semi-A:n autot olis ollu mekattavissa, kun B ajaa, tais Arilla kuivaa savivelli laakereihin sopivasti ennen finaalia? Lisäksi aikataulun muuttaminen/sopiminen riittävän ajoissa ja selkeesti, jotta tietää mitä kerkee ja mitä ei.
Tottakai Kauhavalla oli kivempaa, ei kai siitä ole kenelläkään epäselvyyttä, tosin pisteet on loppupeleissä ihan saman arvoisia tuli ne sitten hauskan ja aurinkoisen kisan seurauksena tai hammasta vesisateessa pureskellen.
-
Se ei ollutkaan se ero mitä hain, vaan se että kauhavalla AJETTIIN kilpaa.
Ja hienosti ajettiinkin.
Salon finaalin yhteydessä ei voida puhua kilvanajosta sanallakaan.
Kuskit haluaa ajaa kilpaa eikä kalastaa pisteitä...
Ainakaan mikäli se on tuollaista selviytymistaistelua.
Ja joo... A semistejen autojen laakerit on kyllä hyvään kuntoon kuivuneet.
Omasta autosta menee jokainen laakeri vaihtoon...
Vaikka semin perään auto valeltiinkin WD:llä niin koko autosta ei kahta laakeria enempää löydy joita vois vielä käyttää.
Ihan hyvin se olis varmaan meikäläisenkin auto liikkunut jos olis pidempään ajanut putkeen... Semin jälkeen pitkä tauko ja laakerit alko vetämään jumiin.
Harmi kun en ole rakennellut toista autoa vesikelejä varten... Olis saanu finaaliin rullaavan härvelin.
Nyt tuli todettua semin jälkeen että tämä on tässä... Turha edes yrittää saada autoa ajokuntoon.
-
Meillä oli 1/4 finaalissa auton paino varmaan tuplaantunut maaliin tullessa... Kyllä täytyy sanoa että on Alphan kone järkyttävän kestävä... maaliin tullessa koneen lämmöt +195 astetta... Silti kone kävi koko erän maaliin asti. Nyt on auto putsattu ja taas Alpha kiekuu :grin: :grin: Eli meillä ei ollut mitään tuhoja.... Täytyy myöntää että ei ollut vielä tarpeeksi kokemusta sadekelin säädöistä.... Mutta ehkä sitten seuraavalla kerralla on enemmän tietoa..... Noo täytyy toivoo ettei tarvii enään tänä kesänä ajaa sateessa....
-
HOKE:
Minulle kaikista tärkeimmät kisat ovat MM ja EM kisat. Niissä ajaisin vaikka sataisi kaatamaalla, ja maksaisin kaiken itse.
Joillekkin, SM kisat ovat kaikista tärkeimmät (koska ei koskaan aja EM tai MM kisoja), ja ymmärrän hyvin että he ajoivat vaikka satoi vettä.
Tänä vuonna, poikkeuksellisesti SM kisatkin ovat todella tärkeät minulle, koska pääsen ajamaan koko sarjan, ja koska on ensimmäistä kertaa oma auto käytössä, joten todennäköisesti olisin ajanut vaikka maksaisin kaiken itse. Mutta vain tänä vuonna.
-
Meinaakos osa kuskeista et täl palsta rutinal valetaan lisävoimia kilpailujärjestäjille ja kilpailuorganisaatiolle.Voipi kisat käydä aikast vähiin...
-
Meinaakos osa kuskeista et täl palsta rutinal valetaan lisävoimia kilpailujärjestäjille ja kilpailuorganisaatiolle.Voipi kisat käydä aikast vähiin...
No eihän tässä ole järjestäjiä mollattu vaan säätä ja vesikelissä ajamista :huh:
Jerzi
-
Aivan.
Miksi aina kaikki pitää ottaa niin että valitettais kisajärkkäreistä tai vastaavaa???
Vai oliko sää kisajärkkäreiden vika???
Onko sääntöjen puutteet kisajärkkäreiden vika???
No ei.
Siks ihan paikanpäälläkin keskusteltiin asoista jotta ehkäpä saatais sääntöihin sellaiset tarkennukset ja kohdat että kisa voidaan keskeyttää kun rata on tuollaisessa kunnossa ym muita sääntöjen puutoksia/epäkohtia.
Jose... Mähän lähinnä sanoinkin sitä että ihmetyttää miten jotku selittää että rata oli kisakunnossa blaa blaa...
Kyllä mä tiedän että pisteitä pitää saada, varsinkin sun kohdalla sen tiedän.
Mut kyllä säkin varmasti voit todeta että rata ei ollut kisakunnossa eikä finaalissa kyllä mitään kilpaa ajettu.
Siellä rämmittiin selviytymistaistelua arpoen millon vettä pääsee sellaiseen paikkaan että meno lakkaa.
Edellisissä SM kisoissa ajettiin kilpaa pisteistä ja varmasti muistat minkälaiset fiilikset sinullakin oli sen jälkeen...
Nyt olis tuskin ollu hirveen voittaja fiilis tulla ykkösenä maaliin.
Ei mulla ainakaan olis ollu kovinkaan hieno voittaja fiilis...
-
Meikä kait jutuista päätellen luullu, että vähintään puolet M-8 luokan kuskeista Suomessa on sponssikuskeja :D
Vois kyllä kuvitella, että äänestyksellä finaalin voi jättää ajamatta ja alkuerien tulokset jää voimaan, jos enemmistö niin haluaa.
-
Harmi kun en ole rakennellut toista autoa vesikelejä varten... Olis saanu finaaliin rullaavan härvelin.
Nyt tuli todettua semin jälkeen että tämä on tässä... Turha edes yrittää saada autoa ajokuntoon.
Onko jäänyt Sääntökirja lukematta lisenssi ostoksilla?
1.13. MUITA MÄÄRÄYKSIÄ
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja
/ auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-
10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö
(sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailunjohtaja
ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä). Alkukatsastuksessa
merkittyä runkoa ei saa vaihtaa ilman
katsastuspäällikön lupaa.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf
-
Vois kyllä kuvitella, että äänestyksellä finaalin voi jättää ajamatta ja alkuerien tulokset jää voimaan, jos enemmistö niin haluaa.
Äänestyksen tuloksen pitää olla yksimielinen, silloin kun poiketaan "normikaavasta".
-
Vois kyllä kuvitella, että äänestyksellä finaalin voi jättää ajamatta ja alkuerien tulokset jää voimaan, jos enemmistö niin haluaa.
Äänestyksen tuloksen pitää olla yksimielinen, silloin kun poiketaan "normikaavasta".
...ja ainahan voi foorumilla äänestää :wink:.
Kilpailussa on kilpailunjohtaja joka tekee päätökset, jos kilpailijat alkavat tekemään päätöksiä niin lopputulos on aina jotain ihan muuta kuin "vakiintunutta käytäntöä".
-
Harmi kun en ole rakennellut toista autoa vesikelejä varten... Olis saanu finaaliin rullaavan härvelin.
Nyt tuli todettua semin jälkeen että tämä on tässä... Turha edes yrittää saada autoa ajokuntoon.
Onko jäänyt Sääntökirja lukematta lisenssi ostoksilla?
1.13. MUITA MÄÄRÄYKSIÄ
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja
/ auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-
10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö
(sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailunjohtaja
ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä). Alkukatsastuksessa
merkittyä runkoa ei saa vaihtaa ilman
katsastuspäällikön lupaa.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf
Ei ole jäänyt minulta lukematta.
Jo aikaa sitten on tullut luettua, tosin tuota auton vaihtoa en muistanut ollenkaan...
Monikohan muistaa/tietää edes koko asiasta.
Alkukatsastuksessa merkittyä runkoa... mjoo...
No tästä keskustelin kisojen jälkeen tuomariston kanssa.
Autoja kun ei ole merkattu SM kisoissa muistaakseni kertaakaan vuodesta -05 lähtien.
Myös se mitä sain kuulla porukalta että kaikki autot eivät olleet semejen jälkeen parkferme alueella... Ei ainakaan kaikki ne millä ajettiin itse finaali.
Tätä asiaa ei pystynyt mitenkään tarkistamaan ja juuri tästä asiasta tuomariston kanssa keskustelinkin... Säännöissä tai missälie kisajärjestäjille olevissa ohjeistuksissa on aukko, koska oli täysi mahdollisuus viedä vaikka kaverin auto parkferme alueelle ja mennä pistämään oma auto ajokuntoon.
Milläs katsastuspäällikkö pystyy toteamaan että nenän edessä olevat autot ovat juuri ne autot millä on semi ajettu ja millä meinataan finaalikaan ajaa.
Eli tuo merkkaushan pitäis ottaa käytännöksi jotta pystytään oikeasti toteamaan mikä auto katsastuksessa on. Sillon ei jää mitään epäkohtaa mistä kukaan voisi mennä nostamaan syyttävää sormea tuomaristoon päin.
Syyttelyhän ei koskaan johda mihinkään.
Eniveis... Näissä kisoissa nähtiin sekä kuskejen että tuomariston puolelta että säännöissä tai ohjeistuksessa... miksi sitä nyt sitten pitääkään kutsua... ylipäätään siinä minkä mukaan toimitaan, on selvästi korjattavaa/parannettavaa ja aukkojen paikkausta jotta vältytään siltä mitä nyt kisoissa tapahtui... kovaäänistä jauhamista.
-
...Milläs katsastuspäällikkö pystyy toteamaan että nenän edessä olevat autot ovat juuri ne autot millä on semi ajettu ja millä meinataan finaalikaan ajaa.
Eli tuo merkkaushan pitäis ottaa käytännöksi jotta pystytään oikeasti toteamaan mikä auto katsastuksessa on.
Rungon merkkaaminen on ainoa tolkullinen tapa valvoa autojen identiteettiä. Näin tapahtuu jokaisessa turistikisassa. Merkattu runko kertoo onko kyseessä sama runko jolla kisa aloitettiin ja tarrassa on myös kuskin identifioiva numero, jonka avulla tarvittaessa voi kurkata mitkä autot siellä park fermee'ssä könöttää (ei vain mitkä korit).
Pientä haastetta voi tosin tulla tarran lukemiseen ja luettavana pysymiseen, jos kuraa jne piisaa Salon kisan malliin. Teippimiehen muovitarra voisi pysyä luettavana läpi märemmänkin kisan.
-
Autourheilun yleisistä säännöistä, jotka pätevät myöskin pienoisautoiluun.
67. Tuomariston puheenjohtajan ja tuomariston
tehtävät
Heillä
ja kilpailunjohtajalla on oikeus, mikäli olosuhteet niin
vaativat, siirtää kilpailu tai peruuttaa jokin kilpailun osa
turvallisuuteen liittyvien painavien syiden perusteella.
70. Kilpailun johtajan tehtävät
Kilpailun johdolla on oikeus, mikäli olosuhteet tekevät
sen aiheelliseksi, peruuttaa, siirtää tai keskeyttää kilpailu
tai sen osa ja antaa lisämääräyksiä, jotka ovat tarpeellisia
kilpailun suorittamiseksi.
Sääntöihin ei tarvita muutosta, koska asiat säännöistä jo löytyvät.
-
Tuo sääntö on siitä ongelmallinen että se ei millään tavoin kerro milloin rata on ajokelvoton ja milloin ei.
Nyt esim kävi niin että rata oli korkeintaan parin kolmen jampan mielestä kelvollinen ajettavaksi...
Koko loppuporukan mielestä rata ei todellakaan ollut kilpailukunnossa.
Noh päätös kuului että ajetaan.
Finaalin jälkeen oli lauteilla porukkaa tekemässä vastalausetta jne jne.
Nähtiin jopa tunteiden kuumenemista siinä määrin että keskustelun volyymitaso nousi selvästi.
Eli sääntöihin tarvitsee jollain tapaa saada sellainen tarkennus että säännöt jo sanovat milloin kisa keskeytetään, ettei se päätös jää vain yhden tai kahden tuomarin harteille.
Jos he näkevät asian jollain tavoin, ja huomataan että päätös oli "väärä" niin sillonhan siellä on porukkaa kovaan ääneen tuomitsemassa koko päätöksen ja homma menee pahimmillaan jopa henkilökohtaiseksi.
Ei missään nimessä kiva asia tuomaristolle tehdä päätös joka lopulta osoittautuu vääräksi.
Mikäli säännöissä olis esimerkiksi sellainen merkintä että kun radalle muodostuu lätäköitä niin radalla ei ajeta....
Se olis erittäin yksinkertainen tuomaristonkin näyttää valittajille että onko radassa lätäköitä vai ei.
Sillon on kenenkään turha valittaa mistään, kun hommat eivät ole enää kenenkään mielipiteestä tai sen hetken näkemyksestä kiinni.
Helpotus ja selkeytys varsinkin kisajärjestäjille niin ei tarvitse nähdä edes kommentteja siitä miten kisajärjestäjiä ei oo liikaa ja ihme kun jaksavat järjestää kisoja...
Siksi säännöt on ettei itse ihmisten tarvitse kinastella mielipiteistä ja näkemyksistä... ettei kukaan voi tehdä päätöstä joka suuren enemmistön mukaan on täysin väärä.
Sääntö sanoo ajetaan tai ei...
Yksinkertaista eikä kenenkään tarvitse kiristää narua siitä mitä joku toinen on päättänyt.
Nyt nähtiin hyvä esimerkki A semissä kuinka rata oli hyvä ajaa vaikka märkä olikin.
Kunnes puolessa välissä alkoi satamaan vettä vielä kovempaa ja pienet lätäköt alkoi ilmestymään.
Sillon alko parit autot putoamaan vikoihin...
B semissä sitten tulikin vain pari autoa maaliin muiden keskeyttäessä vikoihin.
Eli raja kisakuntoisen radan suhteen alkaa olla hyvinkin siinä lätäköiden muodostumisen kohdilla.
Ja jos ei lätäköitä saada radalta poistettua esimerkiksi tuomariston päättämän tauon aikana niin on hyvin helppoa sääntöihin nojaten todeta että kisat pättyvät tähän, niitä siirretään tai mitälie.
-
Ilmeisen ikimuistoinen on tämä Salon kisa. Taitaa siellä ollut ennenkin sadekisoja...
Jertzin pisteidenkeruumurheeseen voi helposti vastata, että EM-kisoihin pääsee nykytavalla kaikki, jotka sinne haluavat. Siellä olisi myös ensi kuun AEM-kisoihin paikka auki. MM-kisoihin on sitten tunkua, mutta epäilen, että jos vesi pelottaa niin ei ole noihin kisoihin asiaa muutenkaan. Ulkoilmaurheilussa on vesi yksi elementti.
Karsastan sääntökirjan laatimista sellaiseksi, että "ihan kaikki vastaukset löytyvät sieltä". Jos vaikka Hoken ehdottamaa lätäkköä pidetään rajana, niin mikä on sitten lätäkkö? Laitetaanko sinne halkaisija, syvyys, määrä, sijainti, jne...? Eli aina löytyy spekuloitavaa.
Varmasti sen sijaan kannattaa ohjeistoon lisätä malli sadekisasta. Toiseksi kannattaa miettiä voisiko SM kisat olla varaukseltaan 2 päiväiset, jossa lauantai on se ajopäivä ja sunnuntai varapäivä. Esimerkiksi perjantaina klo 16.00 tehtäisiin siirtopäätös sunnuntaille, jos sääennusteet huonoa lupaavat. Tämä menettely kyllä taas tiputtaa niin kuskeja ja kuin järjestäjiä. Toisaalta kisojen urheilullisuus paranisi.
Auton vaihto (pohjalevy) on ymmärtääkseni haluttu rajoittaa, jotta ei päädytä tilanteeseen, jossa sponssikuskilla on heittää uutta autoa joka erään muiden putsatessaan sitä yhtä. On säälittävää jos ei suomikisoja saada pidettyä ilman pohjalevyjen merkintää. Jos ei sen vertaa olla herrasmiehiä, niin muistakaa varastaa jokaisesta kaupastakin jos ei myyjä nää.
Ja eikun ehdottamaan sääntöihin uutta tekstiä...
-
Ilmeisen ikimuistoinen on tämä Salon kisa. Taitaa siellä ollut ennenkin sadekisoja...
On ollut ja siitä olisikin pitänyt jo oppia.
Viimekerralla maaliin tuli yksi auto ja taisi lopussa vain kolme kiertää rataa.
Tälläkertaa keli oli vielä pahempi ja ainoastaan kaksi autoa pääsi pidempään kuin 4 kierrosta.
Itse olen autoa huoltanut yhden kymppiminuuttisen semin jälkeen tähän päivään asti.
Jokainen laakeri on niin jumissa että mikään ei pyöri.
Ja sitä se oli jo kotimatkalla.
Tukivarret ei liiku, koska kuraa on jopa saranatappejen välissä.
Saranatappia sai kiskoa tukivarresta vartin verran.
Laakereita sai irrottaa etudiffistä reilun tunnin...
Ihan siis suoraan sanottuna naurettava keli ajaa kilpaa.
Kyllähän nuo autot olis tuon veden kestäneet kun ei olis tarvinnu pitää autoja pitkään kuivumassa parkferme alueella.
Ja jos sääntöjen tarkaksi tekemistä karsastetaan niin sitten hyvin yksinkertaisesti...
Jos muodostuu lätäkkö... peli seis...
Mikä on lätäkkö??? = pläntti missä on vettä... = tavara mitä et saa haarukalla nostettua.
-
Eikös sadekelille vois olla sääntö kuten turistissakin että sais olla sadeauto, ettei tulis samaa ongelmaa kuin nyt.
Sade alkoi kesken kisan niin mekkausaika jäi niin lyhyeksi että kunnon sadesuojauksia ei ehtinyt tekeen. Ja ehkä siksi, keskeytyksiä tuli 10 kun joku suojaus oli kiireen takia puutteellinen.
Itseltänikin jäi vastari suojaamatta kiireen takia, kuten ilmeisen monella muullakin, osalla jäi muuten pesemättä ja auto niin jumissa ettei kulkenut.
Sadekelin autoon kun voisi valmiiksi tehdä paremman vastarin suojauksen, Vaihtaa eri alustan-ja kytkinjouset, säätää pyöränkulmat, suojata ilmanpuhdistin vedeltä, vaihtaa jo valmiiksi väljä moottori, tehdä koriin suojauksen isomman veden pääsystä sisään, suojata jäähdytyskansi niin että tulppa säilyy, valmiiksi voi myös laittaa sadekelinrenkaat, suojata laakerit, ynm. Noita kaikki oikeastaan pakollisia lisäyksiä, nyt ei millään ehtinyt tekeen.
No tuota lätäkkö sääntöä en lähtis edes suunnittelemaan pidemmälle sen mahdottomuuden takia. Siinä kun mahdollisuus keskeyttää kisa kun joltain kaatu juomapullo.
-
Sarjasääntöjen pienen silmäilyn jälkeen en löytänyt kohtaa jossa auton vaihtaminen kesken kisaa kiellettäisiin. Sähkötouringissa samalla autolla piti ennen ajaa koko kisa.
-
Sääntöjä löytyy 3 eri paikasta: Sarjasäännöt, autourheilun sääntökirja sekä efra sääntökirja. Efra 8.7.4 sääntö - vain yksi auto per kuski.
Vaihtoehtoja:
- jatketaan kuten nyt eli kisajohtaja päättää
- tehdään sääntö "sade", jolloin nousueräajat vaikka puolitetaan. Sateen määrittää kisajohto. Ylimääräinen aika käytetään mekkaamiseen. Eli aikataulu pidetään, mutta ensimmäinen puoli ajoajasta käytetään mekkaamiseen.
- käytetään kahta auto, joista toinen on sadeauto, jota saa käyttää kisajohtajan määritettyä sadeolosuhteen.
- lopetetaan kisa jos on lätäkköjä.
- jotain ihan muuta...
-
- tehdään sääntö "sade", jolloin nousueräajat vaikka puolitetaan. Sateen määrittää kisajohto. Ylimääräinen aika käytetään mekkaamiseen. Eli aikataulu pidetään, mutta ensimmäinen puoli ajoajasta käytetään mekkaamiseen.
- käytetään kahta auto, joista toinen on sadeauto, jota saa käyttää kisajohtajan määritettyä sadeolosuhteen.
Em. kaksi asiaa yhdessä toisivat nähdäkseni ratkaisun ongelmaan.
-
Lähinnä tuntuu että tässäkin tapauksessa unohdetaan kokonaan se minkä arvoisena mitäkin pidetään.
Kuinka moni kuski arvostaa näiden kisojen olosuhteissa ajettua voittoa???
Se nyt nähtiin kisapaikallakin kuinka vähän sitä arvostetaan...
Mutta silti tällaisia bingo iltoja pidetään jopa täysien SM pisteiden arvoisena.
Joku mättää pahasti jos kuskeista moni pakkaa tavarat ja lähtee kotiin... suurin osa äänestää kisojen keskeyttämistä tai edes jotain muuta ratkaisua kuin jatkamista.
Silti ajetaan vaikka 10 minuutin lottokierros ja se joka selvisi pisimpään, saa yhtä arvokkaat SM pisteet kuin kisoissa 45 minuuttia startista loppuun asti kilpaa ajaen.
On iso ero ajaa kilpaa ja nämä karkelot.
On myös todella uskomatonta että kun kuskit eivät halua ajaa tällaisissa keleissä, koska se ei ole kilvan ajoa, niin silti vuodesta toiseen tätä toistetaan eikä mitään tehdä asioiden muuttamiseksi.
Sittenkin jos jossain keskustellaan asioista niin yleisin asenne on vastaanpistävä ja muutama yrittää olla nokkela selittäessään että olihan rata KISAkunnossa... vaikka itsekin tietää että ei todellakaan ollut.
Painotan erittäin isosti tuota KILPAILU kunnossa olemista.
Kilpailuissa kuuluisi ajaa kilpaa eikä ratkoa paremmuutta arvalla.
Mikko...
Keskeytyksiä ei tullut ainoastaan tuon sadesuojauksen puutteesta...
Laakereita kun et esim pysty suojaamaan oikeastaan millään.
Ja kun sillä on selkeä ero pyöriikö laakerissa märkä mäski sisällä vai onko siellä pyörinyt kura sisällä, laakeri lähtee kuivumaan ja samalla ruostumaan... Ja kun pääset sen pitkän tauon jälkeen vihdoin ajamaan niin auto on täysin jumissa.
Näin kävi erittäin monelle semi A kuskille...
Oli vain yksinkertaisesti vettä laakerit täynnä ja ne lähtivät kuivumaan ja ruostumaan parkferme kopissa.
Autot kestää kyllä vaikka painepesuri kylvyn... Koska sen päälle auto kuivataan ja annetaan WD kylpy.
Mutta tuollaista kuravelliä ei kestä kun se ehtii kuivua ja aloittaa ruostumisen jo lyhyenkin tauon aikana.
Jokatapauksessa...
On uskomatonta että noin 98% kuskeista ja kisoissa paikanpäällä olleista ovat varmasti sitä mieltä että rata ei ollut kilpailukunnossa, mutta silti ajettiin....
Silti jaettiin täydet SM pisteet... ja tämä tapahtuu jopa vuodesta toiseen... ja tuskin tulee muuttumaankaan.
-
No tuota lätäkkö sääntöä en lähtis edes suunnittelemaan pidemmälle sen mahdottomuuden takia. Siinä kun mahdollisuus keskeyttää kisa kun joltain kaatu juomapullo.
Ajattelepas asiaa hieman tarkemmin.
Tuo kun ei pidä paikkaansa.
Lätäköitä syntyy ainoastaan kun maa on niin märkä ettei se pysty enää imemään kosteutta itseensä, tai sitten vettä tulee niin paljon että se ei vain tarpeeksi nopeasti ehdi poistumaan.
Kuivalla kelillä voit kaataa vaikka 20 litran tynnyrin keskelle rataa... Se katoaa siitä todella nopeasti.
Sen kun voi kisajärjestäjä käydä siitä poistamassa.
Mikäli radalle tapahtuu jotain eli rata on autoille vaarallinen niin kisajärjestäjän pitää mennä poistamaan kyseinen haitta radalta.
Esim iso lätäkkö, irronnut putki... tai jotain...
Nyt salossa sattui tulemaan vettä jo niin kauan ettei maaperä enää pystynyt imemään tulevaa vettä itseensä, eikä sitä kisajärjestäjät myöskään ymmärrettävästä syystä pystyneet poistamaan.
Se että joku kaataa limut maahan, vie kuivalla kelillä pari sekuntia kun lätäkkö on kadonnut...
Tai olkoot maa märkä ja kaadat siihen limpparis niin sen lätäkön siitä silti pois.
Eri asia on sillon kun tavaraa tulee... tulee... tulee...
Eikä sitä saada pois edes hetkeksi tai pitkän odotuksenkaan jälkeen.
Kuten taas aikaisemmin sanoin... Ihmettelen suuresti tätä kummallista jauhantaa, kun kuitenkin perus järjellä homma on aivan toisin... ja tiedän että sinäkin Mikko tiedät sen... kunhan vain huviksesi haluat vääntää. :afro: :afro: