RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Mr Cale - 14.12.07 - klo: 12.36
-
FinTrack Tour 2008 - Ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12
1 Osakilpailut ja yhteyshenkilöt
FinTrack Tour 2008 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesä- osakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.
1.1 FinTrack Tour talviosakilpailut
FTT I 26.-27.1. Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Olli Andersson
FTT II 23.-24.2. Etelä-pohjanmaan Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Veli Haapaharju, haapaharju (a) netikka.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen
FTT III 15.-16.3. Oulun urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa (a) v-dezign.net
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi
FTT IV 19.-20.4. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja Olli Andersson
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailut
FTT V 17.5. Vantaan autourheilijat
Yhteyshenkilö: Jarkko Kuusinen, jarkko.kuusinen (a) fountainpark.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jari Salminen
FTT VI 7.6. Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, tl-teippi (a) saunalahti.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Tony Raikas
FTT VII 5.7. Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen
FTT VIII 16.8. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi
1.3 FinTrack Tour –yhteyshenkilö
Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
2 Ajettavat luokat
TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus –sarja alle 18–vuotiaille.
C-12 avoin Suomen Mestaruus -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2008 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä kielletty.
3 Ilmoittautuminen
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
Mikäli uusi ilmoittautumismaksujärjestelmä valmistuu, siirrytään kaudella mahdollisesti ilmoittautumisten ennakkomaksuun.
4 Kilpailuformaatti
Kilpailu aloitetaan klo 8:00
• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
4.1 Talvella
Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.
Sisällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.
4.2 Kesällä
FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjan kohdassa 3.6.2.
4.3 Lähetystapa
Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisella järjestyksellä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 Kilpailunumerot
Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.
Osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu/fintraktour/ löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki
Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.
6 Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.
C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.
6.1 Lisäykset ja korjaukset sääntökirjan tietoihin
Tourinluokkien renkaat
Talvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI “Sorex 28R glued on JB wheels with JB foam inserts”. Kilpailuissa sallituissa rengasseteissä on oltava tehtaalla liimatut “FinTrack Tour” -tarrat vanteen sisäpuolella.
Maahantuoja: RC Piste Ky
Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
- kuivalla LRP VTEC 27R 24 mm (tuotenumero #65052)
- märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)
Valmiiksi liimattujen rengassettien vanteiden muokkaaminen kielletty (renkaan pinnan hiominen sallittu).
Painorajat
TSM-10 –luokassa painoraja EFRAn sääntöjen mukaan min. 1400 g (TSP-10 ja TSS-10 min. 1425 g). C-12 luokassa min. 800 g. Painot sisältävät ponderin.
Korilistat
Korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.
Touring siivet
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen ja jänteineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään. Jänteellä ei ole erillistä maksimimittaa.
TSS- ja TSP-10 -moottorit
Tarkennus sääntöihin: Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä.
6.2 Renkaiden merkkaus
Touring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti:
TSM-10: 8 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)
TSP-10: 4 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)
TSS-10: 4 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)
6.3 Ympäristö
Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Jos kilpailussa käytetään lainattavia “personal transpondereita” on suositeltavaa informoida kilpailijoita siitä etukäteen.
7.1 Lopputulokset
Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle.
8 Tuomarointi
Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.
8.1 Ratatuomarit
Ratatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla lisenssi. Jokaisessa erässä (myös finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.
8.2 Tuomarointisuositukset
Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.
10 Sarjapisteet
Touring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa.
Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset C-12 ja TSM-10 luokan osalta Ralf Pettersonille email: ralf (a) pettersson.as. Kaikkien luokkien tulokset toimitetaan sarja yhteyshenkilölle.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2007/FTT2007pistejako.JPG)
11 Kilpailijoiden eriinjako
Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10) kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana.
Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2007/FTT2007finaalijako.JPG)
Liitteet
Liite 1 - Kilpailijanumerolista
Liite 2 - Harjattomat sähkömoottorit
Liite 3 - 1/12 korilista
Liite 4 - EFRA 1/10 korilista
***
Edit 15.12.: FTT VII Päivämäärä korjattu
Edit 11.1.: FTT VI Yhteyshenkilö muutettu
Edit 14.1.: Kohtaan 6.1. lisätty Touring-luokkien siiven kokomääritelmä
Edit 18.3.: FTT VI sähköpostiosoite muutettu ja lisätty tuomariston puheenjohtajia
Edit 3.4.: Lajiryhmän päätöksellä lisätty tarkennus TSS- ja TSP-10 -moottorisääntöön (kohta 6.1)
-
FTT 2008 - Ohjeisto Liite 1
Kilpailijanumerot
Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2008 ohjeistosta.
Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.
TSM-10
1 Levänen Juho RiiUA
2 Ahoniemi Simo HyUA
3 Trzaska Sebastian JyvSRK
4 Kutvonen Viljami UAU
5 Andersson Christer MMRc
6 Rytsy Teemu LMM
7 Lehto Kalle KyPak
8 Koivula Pekka TamUA
9 Salminen Ari RiiUA
10 Leino Teemu UAU
11 Minkkinen Joni LMM
12 Kuusinen Matias UAU
13 Teponoja Miko TamUA
14 Helin Pauli TamUA
15 Kyykkä Ari-Pekka EPUA
16 Yli Vesa OUA
17 Lukkari Harri MMRc
18 Södergård Kenneth VUA
19 Salminen Marko RiiUA
20 Kauppinen Teppo UAU
21 Vehniäinen Panu ÄkiUA
22 Hölttä Matti UAU
23 Laptev Ivan RUS
24 Holsti Joonas UAU
25 Mairue Tomi SRC
26 Mäkinen Veini JärvSRK
27 Salmela Sami UAU
28 Ahoniemi Sakke HyUA
29 Mänty Mika OUA
30 Heinonen Ari UAU
31 Fager Carl-Magnus UAU
32 Quagraine Joseph UAU
33 Salmén Henry LahUA
34 Iivonen Matti KyPak
35 Koskivuo Juho UAU
36 Pulli Jomi KyPak
37 Naumov Alexandr RUS
38 Dudnik Alexey RUS
39 Kupari Tero LohUA
40 Pihl Olev EST
41 Luman Priit EST
42 Mötshärg Hans EST
43 Laurila Otto RiiUA
44 Huhtala Jukka-Pekka EPUA
45 Hautanen Lauri EPUA
46 Rintamäki Tatu EPUA
47 Vuokila Atte OUA
48 Vähäkangas Oskari OUA
49 Hiltunen Joni TUA
50 Kutter Aare EST
51 Mäkelin Iina KyPak
52 Kähkönen Jesse SRC
53 Nyrhinen Juha EPUA
54 Hovi Jani HyUA
55 Niinivirta Toni MMRc
TSP-10
1 Salmén Henry LahUA
2 Jokinen Santeri KyPak
3 Konoila Jyri UAU
4 Koskinen Risto TamUA
5 Valtanen Janne OUA
6 Södergård Björn VUA
7 Neirola Jussi EPUA
8 Hiltunen Joni TUA
9 Wikstén Tommi UAU
10 Tsistovski Mihail LahUA
11 Nyrhinen Juha EPUA
12 Häkämies Jukka LohUA
13 Keränen Timo LahUA
14 Lindeman Tero LMM
15 Lehto Jyrki ATAK/UA
16 Lappi Ari MMRc
17 Haapsaari Sami TUA
18 Heinonen Arto UAU
19 Kulkas Juho UAU
20 Mäkelin Iina KyPak
21 Mustonen Jarkko UAU
22 Bloigu Risto OUA
23 Karvanen Teemu SaiKart
24 Mäki Kalle TUA
25 Huhtala Jukka-Pekka EPUA
26 Vähäkuopus Marko OUA
27 Penttinen Jukka LahUA
28 Pulli Jomi KyPak
29 Latvio Toni RiiUA
30 Korvenmaa Matti MikUA
31 Haapaharju Kim EPUA
32 Vehmaa Sami UAU
33 Ahola Henri KyPak
34 Iivonen Matti KyPak
35 Jansson Kai KyPak
36 Pikaloff Janne TUA
37 Martynenko Boris RUS
38 Hellbom Mikael EPUA
39 Hautanen Lauri EPUA
40 Laakso Touko TamUA
41 Suoniemi Tero TamUA
42 Vuorenmaa Niko RiiUA
43 Pernu Toni UAU
44 Jokinen Juha TamUA
45 Koivisto Ilpo UAU
46 Huhmarsalo Jaakko VUA
47 Laaksonen Tomi MMRc
48 Lindvall Niko UAU
49 Kaasinen Aleksi UAU
50 Kaasinen Harri UAU
51 Lehtojärvi Jethro TUA
52 Salmela Sami UAU
53 Aulin Lauri ATAK/UA
54 Mänty Mika OUA
55 Kalves Tom TamUA
56 Kiiski Janne RiiUA
57 Eklund Marko TamUA
58 Mäkinen Mikko VMF
59 Rahko Toni LohUA
60 Laurila Miika OUA
61 Takkinen Sami LahUA
62 Karpov Vitaly RUS
63 Peltomaa Harri TamUA
64 Myöhänen Tomi UAU
65 Seppälä Markku UAU
66 Naumov Alexandr RUS
67 Egorov Alexandr RUS
68 Hovi Jani HyUA
69 Seppälä Jani OUA
70 Anttonen Mika OUA
71 Nordman Sten Keimola FK-K
72 Harmokivi Satu LahUA
73 Penttinen Jukka LahUA
TSS-10
1 Laurila Otto RiiUA
2 Laurila Miika OUA
3 Möller Mikko UAU
4 Lindvall Niko UAU
5 Kaasinen Aleksi UAU
6 Luukkonen Eetu MMRc
7 Niinivirta Toni MMRc
8 Kerola Jukka OUA
9 Suni Joni MMRc
10 Salmela Karri UAU
11 Kauppinen Petteri RiiUA
12 Oksanen Jami SRC
13 Rönnqvist Ville MMRc
14 Kiiski Janne RiiUA
15 Latvanen Markus EPUA
16 Himanen Tommi MikUA
17 Aulin Lauri ATAK/UA
18 Taimioja Veli-Pekka KyPAK
19 Kallio Jesse SaiKart
20 Oksanen Joonas LahUA
21 Aito Vertti UAU
22 Kesseli Samuli RiiUA
23 Lahtinen Joona KyPAK
24 Mairue Sami SRC
25 Karsikko Jukka OUA
26 Savolainen Anssi TUA
27 Pohjalainen Jani SaiKart
28 Kuttel Aare EST
29 Kauna Tanel EST
30 Salo Lassi RiiUA
31 Valander Joel RiiUA
32 Konoila Ville UAU
33 Pitkä Nikke RiiUA
34 Mustonen Jere OUA
35 Poutiainen August TUA
36 Louhi Jaakko TUA
37 Sampo Tommi Jkl srk
C-12
1 Saarinen Teemu HyUA
2 Ahoniemi Simo HyUA
3 Yli Vesa OUA
4 Raikas Tony KyPAK
5 Kauppinen Teppo UAU
6 Kutvonen Viljami UAU
7 Fager Carl-Magnus UAU
8 Salminen Ari RiiUA
9 Siltanen Jarno Jkl srk
10 Putkonen Niko TamUA
11 Hovi Jani HyUA
12 Kuusinen Matias UAU
13 Mielonen Joni LMM
14 Ahoniemi Sakke HyUA
15 Kähkönen Jesse SRC
16 Bloigu Risto OUA
17 Mänty Mika OUA
18 Harmokivi Satu LahUA
19 Vähäkuopus Marko OUA
20 Silvasti Mika JärvSRK
21 Mäkinen Veini JärvSRK
22 Kyykkä Ari-Pekka EPUA
23 Lappi Ari MMRc
24 Heikkilä Pekka MäntsMK
25 Korvenmaa Matti MikUA
26 Mustonen Jarkko UAU
27 Rönnqvist Risto MMRc
28 Iivonen Matti KyPAK
29 Salmén Henry LahUA
30 Valtanen Janne OUA
31 Tammela Simo OUA
32 Kaukovalta Miika JärvSRK
33 Reittilä Pekka JärvSRK
34 Laptev Ivan RUS
35 Minkkinen Joni LMM
36 Salmela Sami UAU
37 Penttinen Jukka LahUA
38 Heinonen Arto UAU
39 Holsti Joonas UAU
40 Mäkinen Mikko VMF
41 Munck Sami TamUA
42 Tsistovski Mihail LahUA
43 Heinonen Ari UAU
44 Vehniäinen Panu ÄkiUA
45 Laurila Miika OUA
46 Vähäkangas Oskari OUA
47 Vuokila Atte OUA
* luokissaan uudet kuljettajat kursivoituina
-
FTT 2008 - Ohjeisto Liite 2
Harjattomat sähkömoottorit
EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2007 K. Lehto
HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:
Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:
a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.
b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.
c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:
- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.
Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.
- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C
d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36.02mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34.00mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 - 25.4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.
Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19.30mm ja enimmäispituus 21.00mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12.50mm ja enintään 16.00mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0.35 +/- 0.05mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.
Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.
Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0.125 tuumaa (3.175mm). Ainoastaan yksiosaiset Neodyymi- tai Ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23.00mm ja enintään 27.00mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15.50 mm.
e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi leimattuna.
-
FTT 2008 Ohjeisto Liite 3
1:12 korilista
Andys
#8217 Sauber Mercedes
Associated
#3169 - Jaguar GTP
#3171 - Corvette GTP
#3174 - Nissan GTP
Bolink
Nissan NPT90
Ferrari WSC
Buds Nissan NPT90
Nissan NPT90
#2018- Porsche 962
CEFX
#14501 DBA4 (Reynard 02S)
Corally
#78100 - Nissan GTP (Long)
#78105 - Nissan GTP (Short)
#78110 - Ferrari WSC (Hot)
#78115 - Nissan GTP (Hot)
# ??? - Sauber Mercedes
CRC Calandra
#4160 - C-60 Courage Evo-3 LMP
Hot Bodies
#12202 - Ferrari WSC
#12201 - Nissan GTP
#???? - Toyota GT1
Parma
Nissan NPT90
#10210 Zytec 04s
Protoform
Courage C-41 WSC
#1603 - Nissan P-35
#1607 - LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609 - Speed 12 GTP ( Bentley )
Yokomo
MS-2
-
FTT 2008 Ohjeisto - Liite 4
EFRA 1:10 korilista
Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella. Kesäkaudella TSM-10 -luokassa sallitaan uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.
East Coast Bodies Tune
4006 Euro-R
4007 M-Speed 6
4008 IS 250
4009 Evolution-X
4010 320 SI
Frewer
FR29N Dodge Stratus
GM
93430 Alfa Romeo
HPI
7316 Dodge Stratus
7381 Vauxhall Astra
Parma International
10124 MG X-20
10089 Alfa Romeo 156
4011 M-Type Mazda 6
Protoform
1427 Dodge Stratus
1429 Vauxhall Vectra
1460 Alfa Romeo 156 2,0
1463 Vauxhall Astra BTCC
1467 MG ZS
1449 Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476 Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465 Mazda 6 (190mm) Protoform
4012 Mazda Speed
Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo
Titan
T600260002 Alfa Romeo 156
Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser
Rayspeed
RS-26 Honda Accord
-
ihan pikku huomio noista sarjapisteistä:
talukko on käsittääkseni ihan looginen siinä mielessä, että piste-erot kahden peräkkäisen sijoituksen välilä joko supistuvat tai pysyvät samana. mutta kun noita pisteytyksiä tein WJ-sarjaan, niin huomasin siellä yhden pikkuisen epäkohdan; ero 9. ja 10. välillä on kolme pistettä (60 - 57), 10. ja 11. välillä kaksi pistettä (57 - 55) ja taas 11. ja 12. välillä kolme pistettä (55 - 52) ja sitten taas mennään sillä kahden pisteen erolla eteenpäin. eli mikä tässä on ajatuksena? muistanko oikein, että oliko se B-finaalin voitto sen yhden lisäpisteen arvoinen vai kuinka? jos oli, niin nykyään tuntuu siltä, että A-finaalia ei ajeta läheskään kaikissa sarjoissa 10 kuskilla, joten siitä B-finaalin kolmospaikasta ei välttämättä tarvitse sitä yhtä lisäpistettä, mikäli A-finaali ajetaan 8 kuskilla.
jos tässä taas on jotain muuta taustalla, niin sitten ajatukseni menivät aivan mönkään...
-
niin, kuinkas tämä edellä mainitsemani pisteytys nyt onkaan?
-
Pääsi unohtumaan tämä. Pahoittelut.
Tuo pistelasku on ajalta ennen minua. Mutta ajatuksena on kuulemma ollut juuri tuo mainitsemasi bonus B-finaalin voittajalle (tai miinus kaikille sitä huonommille sijoille jääneille :wink: ).
Pistelasku on määritelty sääntökirjassa viralliseksi SM- ja muissa sarjakilpailuissa käytettäväksi, joten sen muuttaminen vielä tulevaksi kaudeksi voi olla byrokraattisesti hankalaa. Mutta tuo olisi kyllä syytä "korjata".
-
Kysympä tässä nyt kun tuolla Raision kisoissa tuli esille, eli onko tuo sääntö (touring) siiven osalta edelleen niinkuin joskus aikoinaan on ajateltu. Jos olisi nelikulmion muotoinen putki sisämitoiltaan 25x40mm niin siiven on mahduttava siitä läpi?
Tässä kun nyt luin nämä sääntökirjan kohdat niin onko tämä nyt yksiselitteinen? Toisinsanoen miten mitataan siipijänne, suoraan ylhäältäpäin vai pisin mahdollinen matka (ts. ristiin kulmasta kulmaan)?
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen ja jänteineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään. Jänteellä ei ole erillistä maksimimittaa.
- siipijänteen pituus max 40 mm
- siiven leveys max 190 mm
- siiven sivulevy max 40x25 mm
- siiven takaylitys max 10 mm
-
Sääntökirjaan oli lipsahtanut vanha sääntö parin vuoden takaa. Siipisääntö ei ole muuttunut viime vuodesta ja tuo mainitsemasi tulkinta on aivan oikea. Siiven tulee mennä kokonaisuudessaan noihin mittoihin, eikä jänteen pituutta mitata erikseen.
Tuosta jänteen mittaustavasta olikin aikanaan paljon epäselvyyksiä, joten ihan hyvä, että siitä päästiin eroon :wink:.
-
Lajiryhmän päätöksellä on 3.4. lisätty tarkennus sääntöihin, koskien TSS- ja TSP-10 -moottoreita (kohta 6.1)
"Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä."
-
Kysymys akkua asiaan. Onko alla olevan (Efra)listan mukaiset akut sallittu jo seuraavassa FinnTrack kilpailussa, vai vasta kesäkaudella.
http://www.efra.se/pages/homologation/pdfs/2008%20EFRA%20Cell%20List%2002%20pdf1.pdf
-
Uuden listan mukaiset kennot on sallittuja kaikissa luokissa 1.5. alkaen.
-
Kiitos vastauksesta. Ihan selvennöksen vuoksi, sallitut akut 30.4 asti löytyy ilmeisesti alla olevasta listasta.
http://www.efra.se/news/download/2007_EFRACellList-1TFWithPhShEnds2.pdf
-
Kyllä. Ja itseasiassa kaikki vanhemmatkin EFRAn listat on vielä voimassa. Vanhojen listojen mukaisilla kennoilla saa ajaa vielä (ainakin) tämän vuoden loppuun asti.
-
Mitenkäs, kun kesä kausi alkaa.
Onko erillinen sadekelin auto sallittu?
-
Kyllä on.
Sadekelin autoa saa käyttää samaan tapaan kuin sadekelin renkaitakin. Eli kun kilpailun johtaja ilmoittaa erän märäksi on sadekelin auton käyttäminen sallittua. Kuten sadekelin renkaatkin, merkitään tuon sadekelin auton runko.
Mikään pakkohan ei toki ole käyttää sadekelin autoa vaan voi ajaa kuten tähänkin asti samalla kuivan kelin autolla myös märät lähdöt.
Toki eihän kesän kisoissa varmaan vettä tule :wink: