Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu  (Luettu 38800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #90 : 12.02.11 - klo: 20.46 »
Ne ketkä rengas asioista päättä niin koittakaa saada semmoinen rengas mikä on edullinen mutta laadukas... Tällä hetkellä on kallis ja todella huono laatuinen...
-Henry Mort

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #91 : 12.02.11 - klo: 21.35 »
Ne ketkä rengas asioista päättä niin koittakaa saada semmoinen rengas mikä on edullinen mutta laadukas... Tällä hetkellä on kallis ja todella huono laatuinen...

Ihan hyvä se laatu on, liimailu vaan hanurista myyrissä ku on niin paljo pitoo, ei sitä muualla tarvii yhtä paljo liimata.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #92 : 12.02.11 - klo: 21.43 »
Ne ketkä rengas asioista päättä niin koittakaa saada semmoinen rengas mikä on edullinen mutta laadukas... Tällä hetkellä on kallis ja todella huono laatuinen...

Ihan hyvä se laatu on, liimailu vaan hanurista myyrissä ku on niin paljo pitoo, ei sitä muualla tarvii yhtä paljo liimata.

Niitä edullisia ja laadukkaita renkaita on vähän vaikea valita jossei niitä ole tarjolla.   :roll:

Ja renkaiden liimaaminen jokaisen erän välissä pitäisi tulla jo selkärangasta automaattisesti... (kyllä ne irtoaa muuallakin kuin myyrissä)
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #93 : 12.02.11 - klo: 21.45 »
Entäs vanteiden soikeus, kun setistä on kaikki heittäviä..?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #94 : 13.02.11 - klo: 11.30 »
Entäs vanteiden soikeus, kun setistä on kaikki heittäviä..?

Vanteet todellakin niin kieroja että vois lähettää finnairille :grin: Ja pieni osuma niin samantien vannehalki nimimerkillä 3 sarjaa mennyt roskiin vanteen halkeamisen takia.... Olemme ajaneet kilpailevalla merkillä renkaat loppuun ja ovat vanteet vieläkin ehjät ja suorat.... Se on kiva säätää auto vimpan päälle ja sit saa renkaat mitkä vipattaa niin että jos autossa olis kuski kyydissä niin lähtis tekarit suusta  :azn: :azn: Kyllä mä sen liimaamisen vielä ymmärrän
« Viimeksi muokattu: 13.02.11 - klo: 11.34 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #95 : 13.02.11 - klo: 11.40 »
Jokatoinen vanne on kieltämättä todella kiero.
Oikein pitää hätkähtää kun sattuu suora vanne kohdalle... Tosin senkin ilahduksen latistaa muistikuva siitä miten vanne on kuitenkin kohta halki...
Näytä vanteelle rataa ja se jo murenee...

Okei okei... Välillä taas huomaa että vaikka kuinka kolistelee ja autosta osat lentää niin vanne onkin edelleen ehjä.


Mutta se että noi vanteet on kieroja, vielä menee...
Se KUUTIO rengas mikä mulla vastikään oli, ei mene jakeluun.
Monelle sen näytin ja jokainen varmaan totes että olin liimannu insertin tai tai tai tai.... No mutta kun ei.
Kumi oli vanteella täysin päin sitä itseään...  Ajaessa vähän pompotteli ekan minuutin kunnes lämpes pyöreeks.


Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #96 : 13.02.11 - klo: 11.53 »
Seuraavaan FTT kisaan haluan 4kpl suorilla vanteilla olevia renkaita eli varautukaa avaamaan vähän useampi pussukka... Ei asiakkaan tarvitse ostaa viallisia rengas sarjoja.. palautan jokaisen renkaan missä on vino vanne..
-Henry Mort

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #97 : 13.02.11 - klo: 12.28 »
Seuraavaan FTT kisaan haluan 4kpl suorilla vanteilla olevia renkaita eli varautukaa avaamaan vähän useampi pussukka... Ei asiakkaan tarvitse ostaa viallisia rengas sarjoja.. palautan jokaisen renkaan missä on vino vanne..

Kaikki saa samaa tavaraa, jos aiot tuommoista vaatia niin kannattanee jäädä kotiin tai tulla toimitsijaksi tiskin toiselle puolelle :) Virissä ymmärrän että soikee vanne voi olla ongelmaksi, mutta en usko että stanussa jää kiinni siitä heittääkkö vanne vähän sivuu vai ei.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #98 : 13.02.11 - klo: 13.22 »
Seuraavaan FTT kisaan haluan 4kpl suorilla vanteilla olevia renkaita eli varautukaa avaamaan vähän useampi pussukka... Ei asiakkaan tarvitse ostaa viallisia rengas sarjoja.. palautan jokaisen renkaan missä on vino vanne..

Kaikki saa samaa tavaraa, jos aiot tuommoista vaatia niin kannattanee jäädä kotiin tai tulla toimitsijaksi tiskin toiselle puolelle :) Virissä ymmärrän että soikee vanne voi olla ongelmaksi, mutta en usko että stanussa jää kiinni siitä heittääkkö vanne vähän sivuu vai ei.

Ei kyse olekaan siitä missä luokassa ajetaan tai mitä tehdään.. Ei luulisi tänä päivänä olevan vaikeeta tehdä suoria vanteita... Mä en ymmärrä tätä tyyliä... Myydään luókatonta Pa..... ja vielä ylihintaa ... Jos tyyli jatkuu laatu huononee entisestään.. Sitten istutaan kotona ja vingutaan Mä toin asian esille ja haluan ensikaudelle muutosta tai jopa loppukaudelle... Jos ostat 1/1 autoosi vanteet ja yksi on kiero tyydytkö siihen ja ajelet autolla mikä menee kuin joku hyppykeppi ?? Rahalle pitää saada vastinetta... Jos rengas on 9 € kalliimpi / sarja kuin esim joku muu niin luulisi sen tuovan hieman laatua lisää eikä toistepäin ..
-Henry Mort

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #99 : 13.02.11 - klo: 14.09 »
Ei kyse olekaan siitä missä luokassa ajetaan tai mitä tehdään.. Ei luulisi tänä päivänä olevan vaikeeta tehdä suoria vanteita... Mä en ymmärrä tätä tyyliä... Myydään luókatonta Pa..... ja vielä ylihintaa ... Jos tyyli jatkuu laatu huononee entisestään.. Sitten istutaan kotona ja vingutaan Mä toin asian esille ja haluan ensikaudelle muutosta tai jopa loppukaudelle... Jos ostat 1/1 autoosi vanteet ja yksi on kiero tyydytkö siihen ja ajelet autolla mikä menee kuin joku hyppykeppi ?? Rahalle pitää saada vastinetta... Jos rengas on 9 € kalliimpi / sarja kuin esim joku muu niin luulisi sen tuovan hieman laatua lisää eikä toistepäin ..

Jos nyt ottaisit vähän takapakkia ja kattoisit asiaa hiukan kauempaa kuin oman varikkopöydän näkökulmasta.

Minun tietääkseni oli kaksi rengasta tarjottuna FTT renkaaksi. RCM:n puolesta schumin sorex+revlite24+jb sininen ja power Racingin toimesta LRP:n CPX. Muita renkaita ei ollut kukaan tarjonnut, joten muita renkaita ei voi valita renkaaksi.

Miksi ei ollut enemmän renkaita tarjottuna? Listaan lyhyesti tähän tärkeimmät kriteerit renkaalle:

1) tasalaatu

tämä voidaan ainostaan taata siten että ostetaan joko erä renkaita kerralla tai rengastehdas tekee yhden ison satsin ja myy samasta erästä renkaita Suomen maahantuojalle. Mitäs ongelmia tässä on sitten? Vaikka mitä, tehtaat eivät suostu tekemään isoa erää ja sit pitää sitä varastossa ja myy siitä hiljalleen.

Ja vaikka näin toimittaisiin mikä takaa sen että ne renkaat oikeesti tulevat samasta erästä, siinä vaiheessa kun tulee iso tilaus ja varasto on tyhjä niin kyllä se Suomelle varattu varasto menee myyntiin ja tehdään uutta rengasta tilalle ja ollaan hyshys. Lopputulos vaikea toteuttaa ja ei kumminkaan järkevästi toimi.

Toinen vaihtoehto on se että Suomen maahantuoja laittaa 10-15k rahaa kiinni renkaisiin ja pitää niitä omassa varastossa, montako yritystä Suomessa on joilla on tämmöiset rahat? Minulle ei oikeastaan tuu yhtään mieleen.

muut vaihtoehdot, joilla tasalaatuisuus taataan jollakin asteella on se että valitaan rengas jonka laatuvaihtelut erien välillä ovat minimaaliset. Näin on tänä vuonna menetely ja koska vanteet ei tuu samoista eristä niin laatu heittelee... elämä on.

2) riittävä pito
Suomessa on suurimalla osalla sisäradoilla ns. heikko pito. Renkaat ovat eri määrän pitäviä ja Sorex nyt on sitä pitävämpää sorttia. Vaikka iso osa Suomen harrastajista ajaa myyrissä, se ei tarkoita sitä että päätökset pitäisi tehdä pelkästään ajattelemalla heitä. Suomessa on muitakin paikkakuntia kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa.

3) hinta
Jakeluketjut toimivat näin: Tehdas->maahantuoja->jälleenmyyjä->loppuasiakas. Tuote vaihtaa siis omistajaa 3x ennenkuin harrastaja ostaa sen. Se tarkoittaa sitä kaikkia 3 hintaa pitää tutkia ja niiden pitäisi olla toimivat, jotta hinnoittelu puoli olisi kohillaan. Jos esim jälleenmyyjä saa heikon katteen se tarkoittaa sitä että renkaan saatavuus on huono ja harrastajat itkevät että tuotetta ei saa mistään. Tämä myös johtaa siihen että seurat eivät myöskään saa lisätienestiä kilpailujen järjestämisestä.

Hyvin hinnoiteltu rengas toimii siis koko ketjun läpi sopivasti siten ettei kukaan saa liikaa ja kukaan ei saa liian vähän.

4) renkaan laatu ja kestävyys
Eli renkaan pitää olla riittävän laadukas että sillä voidaan ajaa kilpaa SM-tasolla. Esim rengas ei saa olla liian painava tai reuna liian korkea. Vanteen pitäisi myös olla riittävän kestävä ja mieluiten myös suora. Liimauksien tulisi kestää ja mieluiten siten että kumi irtoaa vanteesta ei siten että kumi halkeaa. Olisi toki myös suotavaa että insertit kestäisivät, vyöt ei katkeile ja kulutuspintaa olisi riittävästi.


Kuten huomaat se että vanne on vähän kiero kun rengasta valitaan on oikeasti ihan yks hailee, se ei ole mitenkään se painavin asia tai iso juttu. Kriteereitä on niin monta ja vaihtoehtoja vähän, joten rengasvalinnassa ollaan pohdittu kumpi rengas täyttää kriteerit paremmin. Tänä vuonna se oli Sorex.

Miten sitten ensi vuonna? Miten voitaisiin tilannetta parantaa?

Tässä konkreettinen ehdotus minkä kuulin radalla eilen:

AKK rahoittaa renkaiden hankinnan kauden alussa. Miten tämä toimisi?
1) maahantuoja tuo renkaat maahan, eli kaikki renkaat mitä kauden aikana tarvitaan.
2) AKK maksaa renkaat maahantuojalle, tästä maahantuoja saa kertakorvauksena kohtuullisen korvausen työstä ja maahantuonnin järjestämisestä.
3) maahantuoja jakelee renkaita kauden aikana jälleenmyyjille ja kilpailunjärjestäjille ja varmistaa että renkaita on saatavilla jokaiseen kilpailuun.
4) jos ennakkoon lasketut renkaat ovat kortilla voi maahantuoja tuoda lisää renkaita muista eristä millä porukka voi ajaa treeniä, mutta varaa ensimmäisestä erästä olevat renkaat kilpailuihin.

Vaihtoehtoinen tapa on että AKK lainaa rahaa maahantuojalle ja saa lainaamilleen rahoille järkevän tuoton.

Loppukevennykseksi olisi hienoa jos herra Mört voisi välillä kertoa jotain positiivista.

Itse en ole ollut mukana valitsemassa renkaita, joten en tiedä miksi Sorex valittiin CPX:n yli. Ehkä joku joka on ollut mukana valitsemassa rengasta haluaa tähän kommentoida?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #100 : 13.02.11 - klo: 14.19 »
Muuhun en ota kantaa mutta kyllä ne CPX:än vanteetkin halkeilee kun aikansa mällää :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #101 : 13.02.11 - klo: 14.24 »
Talvelle oli vielä kolmaskin vaihtoehto tarjolla (Take-Offin CS-27 + Corally vanne + JB insertti). Nyt valittu rengas oli toisiksi halvin ja kellolla ja vaa'alla mitaten laadukkain. LRP:n ja Sorexin vanteet heitti saman verran. Corallyn vanteet oli selvästi suorempia, mutta sen setin hinta oli sitten vielä nyt valittua settiä 20 % kalliimpi.

Kieroista vanteista on mennyt palautetta tehtaan suuntaan. Schumacherin revlite vanteet ovat menneinä vuosina olleet laadukkaita ja suoria. En sitten tiedä, mitä nyt on käynyt...

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #102 : 13.02.11 - klo: 14.39 »
Kun näistä renkaista nyt puhutaan, niin tässä omat, vähäiset kokemukset; käytössä kaksi sarjaa Sorexeja, toiset GM:n vanteella, toiset Schumin vanteilla. GM:illä ajettu pari kuukauden treenit ja kahdet kisat, kaikki vanteet ehjiä. Schumeilla ajettu muutama akku treeniä ja yhdet kisat, kaksi vannetta halki.

Kai ne kaikki saa rikki, mutta eiköhän niitä laitoja tullut paukuteltua hieman enemmän silloin kun aloitti tämän turistitouhun. Ja samat kokemukset Schumin vanteista myös krossarissa, murenee alle todella nopeasti.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #103 : 13.02.11 - klo: 14.44 »
Tuo vanha tuttu "GM:n Sorex" olisi ollut hyvä vaihtoehto renkaaksi, mutta sitä ei kauppiaat halunneet tarjota. Ilmeisesti hyvin epävarman saatavuuden takia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #104 : 13.02.11 - klo: 17.39 »
Kieroista vanteista on mennyt palautetta tehtaan suuntaan. Schumacherin revlite vanteet ovat menneinä vuosina olleet laadukkaita ja suoria. En sitten tiedä, mitä nyt on käynyt...

Tämä hyvä.
Nimenomaan näen keskustelun avauksen fiksuksi juuri tämän takia niin saadaan ainakin näkymään se kuinka paljon porukka vanteista valittaa ja sitäkautta vielä enemmän ja painavampaa "vaatimusta" tehtaan suuntaan.

Viime rengas satsi oli siitä hyvä että kolme vannetta oli aikalailla suoria.
Yksi vanteista senverran kiero sisälaidastaan että "naputtaa" ylälinkin ruuviin... Vaikka ruuvi ei edes ole lähellä.

Muutenhan renkaat tuntuu hyviltä... vielä kun vanteet sais edes suorempina.
Halkeilua on nähty kieltämättä välillä niin herkästä ettei sellaisesta tarttis vielä haljeta.
Tosin... monesti on myös laitaan vedetty niin että osia on saanut lakaista pitkin suoranpätkää, mutta vanne onkin ihmeen kaupalla pysynyt ehjänä.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #105 : 13.02.11 - klo: 18.18 »
Kieroista vanteista on mennyt palautetta tehtaan suuntaan. Schumacherin revlite vanteet ovat menneinä vuosina olleet laadukkaita ja suoria. En sitten tiedä, mitä nyt on käynyt...

Tämä hyvä.
Nimenomaan näen keskustelun avauksen fiksuksi juuri tämän takia niin saadaan ainakin näkymään se kuinka paljon porukka vanteista valittaa ja sitäkautta vielä enemmän ja painavampaa "vaatimusta" tehtaan suuntaan.

Viime rengas satsi oli siitä hyvä että kolme vannetta oli aikalailla suoria.
Yksi vanteista senverran kiero sisälaidastaan että "naputtaa" ylälinkin ruuviin... Vaikka ruuvi ei edes ole lähellä.

Muutenhan renkaat tuntuu hyviltä... vielä kun vanteet sais edes suorempina.
Halkeilua on nähty kieltämättä välillä niin herkästä ettei sellaisesta tarttis vielä haljeta.
Tosin... monesti on myös laitaan vedetty niin että osia on saanut lakaista pitkin suoranpätkää, mutta vanne onkin ihmeen kaupalla pysynyt ehjänä.

Tätä minä juuri hain jos ei kukaan valita..... Niin ajetaan kieroilla ja huonoilla renkailla... Tänä päivänä ei luulis olevan vaikea tehdä suoria vanteita ja niin kuin joku tuolla jo kommentoi crossi vanteista mitkä oli kyseisen merkin niissä oli sama ongelma... Ja Axel kyllä minä annan positiivista palautetta jos sille on tarvetta.... Rengas on hyvä :azn: vanteet luokattoman huonot  :embarrassed: Jos tehdas korjaa vanteen laadun Fine !!!!  Ehkä olen jyrkkä kommenteissa mutta puhun asiasta :azn:
-Henry Mort

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #106 : 16.02.11 - klo: 17.16 »
Kiitti palauttesta. Toivomme myös suoraa palautetta muiltakin kuin kilpailun järjestäjiltä, jotta saamme vietyä viestiä eteenpäin ja jotta tehtaalla voidaan "tarttua" näihin kiinni.

Olen ollut yhteydessä tehtaan edustajaan viimeksi eilen ja tässä vastausta heiltä tuohon vanneasiaan:

RCM: "How about the tyre issue, what kind of guidelines should we give to nex race's organisazion? Do you have some kind of tolerance wich is acceptable in those wheels? "

Schumacher: "We are looking into this, we are running some tests on our wheels and will let you know when we get the outcome of our tests. We are however a little confused because we use these as control tyres for most of Europe including the UK and we have not had a complaint of this nature before. Our UK team use these every week and say they do not have a problem.

I will let you know the feedback from our test when I have it. This should be at some point tomorrow!"

Kuinka kieroja vanteita Kuusankosken kisoissa kilpailijoilla oli? Eli jos saisimme näistä sähköpostia / YV:ä, niin voisimme koota tuloksia nippuun tehdasta varten. He todellakin haluavat pitää laadun korkealla tasolla ja siksi palaute on heille tärkeää.

Jos siis sinulla on ollut edellisissä kisoissa ongelmia renkaiden kanssa, niin lähettele meille viesti, jossa mainitset seuraavat asiat:

*Kilpailijan nimi
*Luokka
*Mitä vikaa mielestäsi renkaissa oli ja kuinka monessa renkaassa tätä esiintyi?
*Jos on antaa jotain tarkempia faktoja (esim. kuinka monta millimetriä vanteessa oli heittoa ja oliko se sivuttais- vai pystysuuntaista), niin se olisi hyvä.

Kiitti palautteesta!

Matti / www.RCM.fi (info at rcm.fi)

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #107 : 16.02.11 - klo: 18.19 »
"Hi Matti,

Our engineers have finished the test on the wheels and have agreed an acceptable tolerance of 0.5mm in both directions.

It is agreed that we will exchange any wheel that is outside of the tolerance.

Our engineering manager has introduced a new quality control process to ensure that we will not sell wheels outside of this tolerance.

I hope that this is of help.

Harvey / Schumacher"

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #108 : 16.02.11 - klo: 21.07 »
Minulla oli yhdessä treenirenkaassa patti sisäreunassa. Kun leikkasin renkaan auki niin insertin ja renkaan välistä löytyi pituussuuntainen 15mm pitkä suikale valujätettä. Toista samanlaista ei ole tullut vastaan.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #109 : 22.02.11 - klo: 16.24 »
Kun on syntynyt keskustelua stopparien oikeudenmukaisuudesta, niin miten olisi: kun kilpailija saa rangaistuksen, joka ilmoitetaan kilpailijalle, otetaan kierros ylös. Erän jälkeen katsotaan kuinka paljon kärsinyt osapuoli menetti aikaa kyseisellä kierroksella ja lisätään siihen sekuntteja riippuen teon törkeydestä ja siinä sitten olisi rangaistus tehdystä rikkeestä.
Eli, ajan auton B perään kierroksella X, joka lentää katsomoon. Minulle annetaan siitä rangaistusilmoitus ajon aikana. Erän jälkeen katsotaan, että kierroksella X peräänajettu auto B menetti töppäilyni takia yhdeksän sekunttia. Tuomaristo päättä mätkäistä 11s rangaistuksen joka lisätään aikaani. Tietysti tuomaristo voi päättä myös siten, että peräänajettu on syyllinen ja jättää minut rankaisematta.
Miltä kuullostaa? Rangaistuksen kovuus ei siten olisi yhden tuomarin päätettävissä vaan siinä olisi mukana kaikki, mahdollisesti kilpailijoista lähtien.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #110 : 22.02.11 - klo: 16.34 »
Kun on syntynyt keskustelua stopparien oikeudenmukaisuudesta, niin miten olisi: kun kilpailija saa rangaistuksen, joka ilmoitetaan kilpailijalle, otetaan kierros ylös. Erän jälkeen katsotaan kuinka paljon kärsinyt osapuoli menetti aikaa kyseisellä kierroksella ja lisätään siihen sekuntteja riippuen teon törkeydestä ja siinä sitten olisi rangaistus tehdystä rikkeestä.
Eli, ajan auton B perään kierroksella X, joka lentää katsomoon. Minulle annetaan siitä rangaistusilmoitus ajon aikana. Erän jälkeen katsotaan, että kierroksella X peräänajettu auto B menetti töppäilyni takia yhdeksän sekunttia. Tuomaristo päättä mätkäistä 11s rangaistuksen joka lisätään aikaani. Tietysti tuomaristo voi päättä myös siten, että peräänajettu on syyllinen ja jättää minut rankaisematta.
Miltä kuullostaa? Rangaistuksen kovuus ei siten olisi yhden tuomarin päätettävissä vaan siinä olisi mukana kaikki, mahdollisesti kilpailijoista lähtien.

Isoissa autoissa  jälkikäteen annettavat rangaistukset ovat toimineet erittäin huonosti ja tehneet hommasta erittäin sekavaa, tokkopa ne näissä pienimmissäkään toimisi.

Ja kun vielä erien välissä on usein erittäin vähän aikaa, ei tuomaristo ehdi välttämättä käsitellä näitä rikkeitä ja sitten kohta on jonossa X-määrä rikkeitä joita ei kukaan oikein varmuudella enää muista.  Myös tulostaululle laitetut tulokset eivät välttämättä enää pidä paikkaansa kun jälkikäteen lisäillään tai ei lisäillä aikasakkoja eli sekaannus lisääntyy.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
FTT -renkaat
« Vastaus #111 : 25.02.11 - klo: 22.27 »
Tervehdys!

Rengaskeskustelu käy välillä kuumana täällä foorumilla, joten haluan maahantuojana tuoda aiempien kommenttieni lisäksi esiin faktoja Schumacher / Sorex -renkaista Vantaan FTT-kisojen perusteella:

Vanteiden suoruus:
Kisoissa todettiin kaikista myydyistä renkaista/vanteista kieroiksi 2/468, prosentteina 0,43. 99,57% vanteista oli siis suoria.

Vanteiden kestävyys:
Kisarenkaista kisojen aikana vaihdettiin 2 kpl (syystä tai toisesta) rikkoutuneen vanteen takia. Tämä prosentti on siis sama 0,43 kuin vanteissakin.

Annamme tehtaan suuntaan palautetta tarvittaessa, jotta tätäkään "hukkaprosenttia" ei esiintyisi kisarenkaissa. Toivomme edelleen palautetta renkaista käyttäjiltä, jotta voimme viedä viestiä eteenpäin. Kiitos.

Matti / RCM

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #112 : 25.02.11 - klo: 23.35 »
Me ei FTT:tä ajeta pojan kanssa mutta kaksi sarjaa on ostettu virallisia renkaita. Näistä molemmissa sarjoissa esiintynyt enemmän ja vähemmän vanteen vipotusta. En ole mitannut paljonko heittää mutta useamman kymmenesosa millin, vastaavaa ei ole esiintynyt GM:än vanteilla, ne ovat suoria uutena ja paljon ajettuina, eip vipota eikä halkea vaikka miten mällää.

Toinen on vanteen kestävyys, kahdesta sarjasta, eli kahdeksasta vanteesta on neljä vannetta on vielä ehjänä, tosin vipoitus ja rikkoontuminen ei ole käynyt yksiin joten nyt on neljä ehjää/vipottavaa vannetta. Peruskoulun lyhyen matematiikan johdosta en ala prosentteja laskemaan, mutta jos kansantajuisesti sanotaan, niin GM:än vanteiden kanssa on huomattavasti vähemmän ongelmia kuin virallisten kisarenkaiden vanteiden kanssa. GM:ät ei vipoita eikä halkea läheskään samalla tavalla mitä virallisten kisakumien kanssa on käynyt. Samaa raporttia on kuultu pitkin talvea useammalta kuljettajalta joten tämä ei ole pelkästään omaa tilitystä.

Shumin vanteista on kokemusta krossin puolelta ja mun näkemys on se että laatu on täysin samalla tasolla  touring puolella, toimii hetken aikaa, jos sitäkään. Eli uutta pyörää alle kun vanteet ei kestä tai vipottaa uutena. Kumma juttu kun Tamiyan, Durangon ja Prolinen vanteet kestää jopa krossissa mutta kun vanteessa lukee Shumacher niin kestävyys loppuu samantien, olis alla krossi tai touring vanne.

Aika käsittämätöntä että nykyisellä teknologialla ei osata valmistaa sellaisia vanteita jotka kestää muidenkin kuin huippukisaajien käyttöä, jos sitäkään. Asiakaspalaute on tärkeää tuotekehityksen kannalta ja siitä pitää ottaa opikseen, tuli se huipputasolta tai kylätason kuskeilta. Muistan viime talven kun Ulappatorilta tuli paljon palautetta ettei Shumin vanteet kestä krossissa, muistaakseni maahantuoja välitti valmistajan vastauksen ettei vanteiden rikkoontuminen ole heille kovin tuttu ongelma ja heidän mukaan vanteet on kestäviä?

Onko ongelma Suomen RC kuskien osaamattomuudessa ja laatutietoisuudessa vai onko ongelma vanteiden valmistajalla? Olemmeko me niin paljon vaativampia asiakkaita kuin britit, vai kuvittelemmeko että vanteiden pitää kestää yhtä kauan kuin vanteelle valmiiksi liimattu rengas?

Jälkimarkkinointi, se jos mikä, on hyvin tärkeää ja sillä joko rakennetaan tulevaisuutta tai luodaan menneisyyttä. Hyvät asiat on itsestään selvyyksiä ja kuka niitä muistelee kun kaikki menee kuten kässäriin on kirjotettu? Huonot asiat jäävät mieleen ja niistä mielikuvista on vaikea päästä eroon, muuten kuin parantamalla laatua ja vakuuttamalla asiakkaat, muutenkin kuin prosenttiluvuilla.

Niin kauan kun tuoringissa mitataan autojen säätöjä millin kymmenyksillä, yhtä kauan pitää vanteiden/renkaiden vastata sitä laatutasoa. Kun kyse on kilpa-autoilusta ja kilpailuun satsataan tuhansia euroja, on hienot autot ja vielä hienommat mittalaitteet millä säädetään autot sadasosien tarkkuudella kohdalleen jokaiseen hiittiin. Oli kyse todellisista tai kuvitteellisista vaikutuksista, jos kilpailukaluston muu laatu on kohdallaan ja vanteet/renkaat on mitä on, heikoin lenkki alkaa syömään pohjaa pois koko paletilta.

Mikä tässä tilanteessa on se mihin pitää jatkossa panostaa? Historiaa on helppo tehdä, niin positiivista kuin negatiivista, tulevaisuuden tekeminen on hieman monimutkaisempaa?

*Jos on antaa jotain tarkempia faktoja (esim. kuinka monta millimetriä vanteessa oli heittoa ja oliko se sivuttais- vai pystysuuntaista), niin se olisi hyvä.

Eli, jos touring renkaissa/vanteissa esiintyy alle millimetrin vipotuksia niin kaikki on kunnossa, ei muuta kun ravistelemaan seuraavaan erään ja ihmettelemään kestääkö vanteet vai ei :smiley:

EDIT: muutama kirjoitusvirhe korjattu.



« Viimeksi muokattu: 26.02.11 - klo: 07.36 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FTT -renkaat
« Vastaus #113 : 25.02.11 - klo: 23.46 »
Vantaan FTT-kisojen perusteella:

Vanteiden suoruus:
Kisoissa todettiin kaikista myydyistä renkaista/vanteista kieroiksi 2/468, prosentteina 0,43. 99,57% vanteista oli siis suoria.

Vanteiden kestävyys:
Kisarenkaista kisojen aikana vaihdettiin 2 kpl (syystä tai toisesta) rikkoutuneen vanteen takia. Tämä prosentti on siis sama 0,43 kuin vanteissakin.

Miten te tällaisiin lukemiin olette päätyneet?
Oletteko ottaneet huomioon ainoastaan siis renkaista valittaneiden renkaat tuohon prosenttilukuun? Jos näin, niin ei ole kovinkaan tilastomatemaattisesti luotettavia julkaisuja...
Itse en ole mihinkään suuntaan reklamoinut, vaikka Vantaan FTT -kisoista ostamani vanteet kieroja olivatkin.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT -renkaat
« Vastaus #114 : 26.02.11 - klo: 01.00 »
Tervehdys!

Rengaskeskustelu käy välillä kuumana täällä foorumilla, joten haluan maahantuojana tuoda aiempien kommenttieni lisäksi esiin faktoja Schumacher / Sorex -renkaista Vantaan FTT-kisojen perusteella:

Vanteiden suoruus:
Kisoissa todettiin kaikista myydyistä renkaista/vanteista kieroiksi 2/468, prosentteina 0,43. 99,57% vanteista oli siis suoria.

Vanteiden kestävyys:
Kisarenkaista kisojen aikana vaihdettiin 2 kpl (syystä tai toisesta) rikkoutuneen vanteen takia. Tämä prosentti on siis sama 0,43 kuin vanteissakin.

Annamme tehtaan suuntaan palautetta tarvittaessa, jotta tätäkään "hukkaprosenttia" ei esiintyisi kisarenkaissa. Toivomme edelleen palautetta renkaista käyttäjiltä, jotta voimme viedä viestiä eteenpäin. Kiitos.

Matti / RCM

Jos mun renkaat on testattu/tarkastettu, niin käynti optikolla voi auttaa ja minua kovasti kiinnostaisi se, miten totesitte kisoissa myytyjen renkaiden suoruuden? Noitten renkaiden kieroutta ei meinaan tarvitse mitata heittokellolla mutta pyörimään se pitää saada. Huvikseen testasin (sorvi/heittokello) myös ajamattomat renkaat ja samaa kuraa nekin. Vaihtaako maahantuoja nuo renkaat uusiin, koska niissä on rahaa kiinni 60 € (2 sarjaa) ja niillä pitäisi vielä ajaakkin? Eli täällä on siis "hukkaprosentti" 75 %, koska kaksi rengasta mahtui tuohon millin sisään mikä on kuitenkin aika iso toleranssi noinkin tärkeille auton osille. 
Toivon todellakin, että ensi kaudelle rengas vaihtuu joksikin muuksi, koska halvemmalla saa parempaakin.

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #115 : 26.02.11 - klo: 12.06 »
Vantaan FTT:n renkaista: "Dynaaminen camper" 1-2 astetta riippuen renkaan asennosta kaikissa renkaissa, 2 haljennutta vannetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT -renkaat
« Vastaus #116 : 26.02.11 - klo: 12.46 »
Tervehdys!
Rengaskeskustelu käy välillä kuumana täällä foorumilla, joten haluan maahantuojana tuoda aiempien kommenttieni lisäksi esiin faktoja Schumacher / Sorex -renkaista Vantaan FTT-kisojen perusteella:

Vanteiden suoruus:
Kisoissa todettiin kaikista myydyistä renkaista/vanteista kieroiksi 2/468, prosentteina 0,43. 99,57% vanteista oli siis suoria.

Vanteiden kestävyys:
Kisarenkaista kisojen aikana vaihdettiin 2 kpl (syystä tai toisesta) rikkoutuneen vanteen takia. Tämä prosentti on siis sama 0,43 kuin vanteissakin.

Annamme tehtaan suuntaan palautetta tarvittaessa, jotta tätäkään "hukkaprosenttia" ei esiintyisi kisarenkaissa. Toivomme edelleen palautetta renkaista käyttäjiltä, jotta voimme viedä viestiä eteenpäin. Kiitos.
Matti / RCM

Maahantuojan tuossa ilmoittamat prosentit perustuvat kisan rengasmyynnin tapahtumiin - valituksen perusteella vaihdettujen renkaiden osuus kaikista myydyistä renkaista meni noin.

Toinen asia on sitten se mitä renkaiden ja vanteiden kanssa kaikenkaikkiaan kisan aikana koettiin ja siitä muutamat ovat jo kommentoineet.

Yksi oma havaintoni oli, etten ole koskaan nähnyt vanteista lähtevän sellaisia palasia irti kuin mitä minulle tultiin näyttämään. Pahimmillaan inserttiä oli näkyvissä noin 1 neliösentin verran ja se oli A-finalistin autossa ollut rengas eli tasolla ei ole merkitystä.

Ilmeisesti käytetty muovi vaan on laadultaan huonosti tälliä kestävää ja lohkeaa helposti. Se on nyt nähty jo sen verran monta kertaa, että asian kieltäminen tai vähätteleminen tehtään puolelta on minusta asiakkaan aliarvioimista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #117 : 26.02.11 - klo: 12.47 »
Sitten yleisemmällä tasolla virallisen renkaan kommentointia.

FTT-kisarenkaan valinta vuosittain ei todellakaan ole valitsijoilleen helppo tehtävä. Tarjokkaita on parhaimmillaankin vähän ja päätöstä voi lajiryhmä tehdä vain niistä, joita maahantuojat ovat esittäneet tarjolle.

Maahantuojalla on hyvin tärkeä rooli. Koska lajiryhmä voi valita vain tarjotuista rengas+vanne+insertti yhdistelmistä, olisi sarjan kannalta tärkeää, että tarjolle tuotaisiin vain testattuja ja hyväksi meidän oloissa havaittuja kokonaisuuksia. Esimerkiksi nyt meillä on hyväksi tiedetyt rengas ja insertti, mutta vanne aiheuttaa hankaluuksia liian monille.

Osa kokonaisuudesta on itse tuote, mutta yhtälailla merkittävä on hinnoittelu ja kuluttajan kannalta toimiva jakelupolitiikka.

Maahantuojan tulee nähdä roolinsa maahantuojana oikein ja jakeluun liittyvien ehtojen pitää olla järkevät myös muiden vähittäiskauppiaiden kannalta. FTT-renkaisiin liittyvän bisneksen tulisi olla osa normaalia alan vähittäiskauppaa. Maahantuojien suhtautuminen ei saa olla sen tyylinen, että rengassopimus on yhdelle maahantuojalle kerrallaan tuleva pieni "lottovoitto".

Tästä on ehditty nähdä hyviä ja vähemmän hyviä esimerkkejä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FTT -renkaat
« Vastaus #118 : 26.02.11 - klo: 13.39 »
Vanteiden suoruus:
Kisoissa todettiin kaikista myydyistä renkaista/vanteista kieroiksi 2/468, prosentteina 0,43. 99,57% vanteista oli siis suoria.

Vanteiden kestävyys:
Kisarenkaista kisojen aikana vaihdettiin 2 kpl (syystä tai toisesta) rikkoutuneen vanteen takia. Tämä prosentti on siis sama 0,43 kuin vanteissakin.


Tämä on jo kyllä tämän talven paras vitsi.

Mun renkaista 100 % oli kieroja.
Sekä tämänkertainen rengassarja sattui olemaan taas sitä maanantai aamun muovilaatua.
Kolme vannetta halki ihan kunnolla, enkä kyllä tällä kisasarjalla pahemmin reunustojakaan kolistellut.

Mutta jos ei porukka anna palautetta renkaista niin ei sitä nyt noin vaan voi julistaa että koko kisoissa vain kaksi rengasta oli kieroja.
Aika paksua, enkä saa nauruani loppumaan... en varmaan ennenkuin tänään menen radalle ja katson autossani olevia renkaita... Ei naurata enää.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu
« Vastaus #119 : 26.02.11 - klo: 18.19 »
Jep, katselin noita tallessa olevia renkaita ja kahdesta sarjasta voisi sanoa että yksi vanne on "suorahko"..

Pari ei ole vielä halki mistään, muut enemmän tai vähemmän poikki sisäreunasta ulospäin.

Prosentteja en osaa laskea
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu