Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - AkiM

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10
1
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 24.01.11 - klo: 18.50 »
Älä huoli, ihan normaali välys. Laita mikrometri takaisin jemmaan ja valmistaudu tulevan kesän kuraleikkeihin... Näitä vehkeitä on turha mittailla. Satkut ja kympit hävii "marginaaleihin"!!

2
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 24.01.11 - klo: 17.39 »

Minä haluaisin vielä tietää, että miksi vasemman takahubin akseli tappi on 4,93mm paksu ja oikea 4,98mm eli 0,05mm paksuuseroa?


Ruuvit (=hubin akselin tapit) ovat todennäköisesti valmistavaraa eli ei ole erikseen tähän tarkoitukseen valmistettu / koneistettu. Optimaali tilannehan olisi että nämäkin olisi sorvattu mittoihin mutta valmistuskustannukset tulee jossain vaiheessa vastaan. Autossahan on aika paljon muuta spesiaali osaa, jotka vaativat koneistusta tai erillisen muotin tuotantoon. Ruuvit on kohteessa jossa ei satkujen tarkkuuksia kuitenkaan tarvita, kunhan ei ole liian tiukka.

Jollei saa yöitään nukuttua kun tietää että siellä on se viiden satkun "heitto", ja tämä tulee vaikuttamaan suoritukseen, niin sopivaa "aftermarket" osaa varmasti löytyy. Ehkä optiona joskus JQ:ltakin  :wink:

3
Kilpailijoiden kanava / M8-rengaskeskustelu
« : 21.03.10 - klo: 07.09 »
Yksityppirengas? Korruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: PM kisat 2010
« : 02.11.09 - klo: 09.44 »
Elokuusta puhuttiin alustavasti. Eikö elokuulle nyt toiset PM kisat mahdu?

Syyskuussa savirata on mitä todennäköisesti mutarata....

5
Yöllä ei tullut tippaakaan vettä. Ttällä hetkellä täysi auringonpaiste ja pilvetön taivas!!

6
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 20.08.09 - klo: 06.15 »
Uskon kyllä vakaasti että tälle M-8e luokalle on selkeä kysyntä. Itseäni ainakaan polttiskoneiset härvelit eivät hankintamielessä kiinnosta. Kaikki koneen säätäminen ja  stumppaamiset mekkarin kaivelut yms. ei kiinnosta pätkääkään.

Tottumiskysymys. Monet polttiskoneisiin tottuneet vierastavat taas suuria virtoja, balanssereita ja akku- sekä laturiarsenaalia. Puhelinta ladataan, autoja tankataan  :grin:

Hyvä näin. Tämä kannustaa varmasti kisoja järjestäviä tahoja miettimään luokkan sisällyttämistä aluksi ainakin täytteenä johonkin kisaan.

Stilo, mielenkiinnosta; ajatko kisaa 1/10 krosseilla? Jos ajat, mitä veikkaat, jääkö tämä luokka kisakalenteristasi pois jos M8-e:stä tulee kilpailuluokka?

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 19.08.09 - klo: 21.48 »
Jokaiselle luokalle on tarvetta jos se poikkeaa riittävästi muista. Jos isommalla kalustolla krossaaminen kiinnostaa niin ei voi olla "vetolaitteesta kiinni". M8 on tarjolla... 

Vaikka Truggy on oma lajinsa ei sekään ole saanut tuulta siipien alle koska on kuitenkin aika lähellä Buggyjä. Eipä ole ollut myöskään ollut kysyntää tai tarvetta 1/10 polttiskrossi luokille vaikka vehkeitä on saatavilla.

Jepen ajatukselle kyllä tukea siitä että vajaa Truggy kisapäivä vaati pysyäkseen jotain muuta samalle päivälle. Open Buggy?

talvella winter jumps M8e sarja?

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 19.08.09 - klo: 10.01 »
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

10
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN SARJA SÄÄNNÖT+ KALENTERI
« : 28.07.09 - klo: 21.16 »
Taitaa olla hieman eroa mennä kahdeksaksi töihin joka aamu kun joku siitä vaivasta maksaa palkkaa. Kisajärjestäjille tarjotaan parhaassa tapauksessa lämmintä kättä, huonoimmassa haukut foorumilla..


Harrastaminen ja Ry toiminta on täysin vapaaehtoista mutta kun lupauksia tehdään niin ne muuttuu pakollisiksi.

11
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN SARJA SÄÄNNÖT+ KALENTERI
« : 27.07.09 - klo: 20.17 »
Oisko järjestävän organisaation pitänyt vähän aikasemmin tarkistaa kalenteria...


12
Hobao / Vs: HoBao Hyper 9
« : 24.07.09 - klo: 21.08 »
JConcepts kori on hieno, matala ja istuu hyvin. Huomatkaa myös uudet ISOIMMAT iskarit  :cheesy:
Hobao 17mm. Hyper7 auton iskari mahtuu kokonaan tämän iskarin sisään...






13
Mahtavat kisat. Erityiskiitos näiden kisojen puuhapetelle Jeppelle.

+RATA
  -aivan uskomatonta että lauantaina monsuuniin jälkeen ajattiin jo täysillä klo 11.
   kiitos niille jotka aamulla olivat aikasin rataa tyhjentämässä
  -vesi paras voitehista; sunnuntaina rata oli paras miesmuistiin
+Hyper9 uusi setup
   -lisää tarinaa: http://rc10.fi/index.php?topic=32066.150msg=349499
+keli (poislukien finaalin monsuunia)
   -sunnuntain aamun kirkas taivas kuivasi radan muutamassa tunnissa

-monsuuni
   -rata tulvi lauantai yönä

14
Hobao / Vs: HoBao Hyper 9
« : 13.07.09 - klo: 08.17 »
Uudet osat saapuivat torstaina ja pitkän asennusillan/yön jälkeen, odotettiin malttamattomana että päästään perjantaina testaamaan, ennnen lauantain TurkuOpen kisaa. Aamu kuitenkin meni märkää rataa korjatessa ja loppupäivä muissa puuhissa. Testaus jäi siis lauantai aamuun.

Tärkeimpinä päivitys/optio osina asensin:

4mm CNC pohjalevyn (jäykkä mutta yhtä kevyt kuin alkuperäinen 3mm levy)
CNC takarungonjäykkäri
uudet tukivarret
myös C-palat vaihdoin varmuuden vuoksi, koska nyt ja jatkossa kaikki muovit on tuttua "Hobao" muovia eli samaa mitä on käytetty jo Hyper7 autoissa

Jää mysteeriksi mikä on ollut järjenjuoksu vaihtaa hyväksi todettu muoviseos johonkin muuhun. Ehkä uudella muovilla haettiin jäykkyyttä? Testaukset tehtiin ehkä California auringossa, jossa lämpötilat +25C, jolloin muovi kestää.

Nyt auto vaikutti todella hyvältä ja luottavaisin mielin viikonlopun kisoihin. Ensimmäisen harjoittelu osoitti että auto ei ollut enää niin arvaamaton, mutta edelleen ajotyyliini yliohjaava ja perä liian liukas. Asia kerrallaan muutin auton geometriaa hyvinkin erillaiseksi alkuperäisestä setupista (mistä taas esim. Niko & Hoke tykkää), ja auto parani huomattavasti. Kierrosajoista lähti ~5sec pois ja tulos parani huomattavasti. Alkuerien 7. ja hyvällä mielin A finaaliin. Alkukahinoiden jälkeen heti 2. sija, mutta muutaman kierroksen jälkeen jouduin antamaan Joonakselle tilaa omien ajovirheiden vuoksi. Näin mentiin 12min asti, jolloin tuli valtava ukkoskuuro ja kisa keskeytetiin.

Sunnuntaina oli vuorossa Truggy, Turussa "suosittu" sähköcrossiluokka ja avoin M8 luokka. Päätin ottaa osaa M8:siin koska lauantain finaali jäi niin lyhyeksi. Sama setup. Päämääränä vaan hakea ajotuntumaa ja treenata autolla, jonka käyttäytyminen oli aivan eri luokkaa millä alkukaudella olen yrittänyt tahkoa... Varmistelevalla ajolla ja nopeella radalla 1. sija ja 41.23sec läppi. Parjasen rataennätys 40.9sec.

Seuraavaksi vuorossa Spider eteen ja Hobaon 17mm iskarit.

Ei voi muuta sanoa kun Great!! Thänks guys!!  :grin:

edit: siis C-palat

15
Jyrkkälä SU 01:00; pääsuoralla näkyvissä enemmän vettä kuin savea. Välialueet myös täynnä vettä. Tällä hetkellä ei enää sada, yö aikaa veden imeytyä ja ennuste lupaa aurinkoa heti aamusta alkaen. Oma veikkaus on kuitenkin että radalla ei halua kukaan ajaan ennen klo 11:00.

Lisätietoa aamulla...

16
Tulokset / Vs: M8 EM 2009 Itävalta
« : 03.07.09 - klo: 10.06 »
5% mahdollisuus että ei sada. Kannattaa silti ehkä pakata kumisaappaat mukaan  :shocked:

17
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - M8 SM2 Salo 27.06.2009
« : 29.06.09 - klo: 10.34 »
Nolosti kävi. Vauhti ei vaan riitä alkuerissä ja niimpä 1/8B 2. sijalta hakemaan nousupaikkaa.
Homma tuntu varmalta ja vitsilin varikolla että vehkeet menee myyntiin jos "tämän mokaan".

8min ajettu ja muutamasta torsteilusta huolimatta varma toinensija. Hommaa helpotti 10.5min tankkiväli ;)

Köröttelyä pitäen takaa tulevat turvallisen matkan päässä, kunnes turha varmistelu kostautui. Naurettava kippi liian tiukasta ajolinjasta ja nostajan "pelokkuus" mennä nostamaan auto vasta silloin kun muita ei ollut näköpiirissä, pudotti heti sijoituksen kuudenneksi.

Vati nurin ja homma selvä... kamojen putsausta myyntikuntoon.

Onnittelut nuorikolle palkintosijoista!!!

edit: ehkä vielä kuitenkin kokeillaan josko se varmuus ja vauhti tulis treenaamalla

18
joo menee viilamiseksi, mutta eikö siitä ollut alunperin myös kyse  :tongue:
Eli nitron ominaispaino on 1.13. Muut kuten mainitsit.

19
Eli muistia kaivellen toi fuilitankki.  Oliko niin, että 1 ml=1gr. Eli 125 ml vetoinen tankki, niin löpöä olisi 125 g ?
Kemian/fysiikantuneista aikaa n. 30v. :grin:


Kutakuinkin. Taitaa ominaispaino pyöriä siellä 1.1-1 paikkeilla.

20
Eikö tuo nyt ole yksinkertaista?

Jos joku käyttää niin vähän polttoainetta syövää konetta etä erän jälkeen on puoli tankkia soppaa niin käyttäkööt, kunhan auton paino sillä puolikkaalla tankilla on yli sallitun....

Ellei niin hylkäys, simppeliä häh?

Niinhän sitä luulis mutta kun se painoraja on 3200g tankki tyhjänä. Jos ja kun on sääntö niin pitää olla myös keinot ja selkeet sävelet miten sitä kontrolloidaan.

21

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*

Ja loppuun yhteenvetona...
Kuinka monella tämä alipainoisuus nyt ihan oikeesti olis ongelma????
Jos kauhavalla ainoastaan yksi auto oli karvan alle 3200g ja loput vähintäänkin karvan alle 3300g...


Tästähän alkuperäinen kysymykseni poikisikin, eli kun ajaa tietynmerkkisille moottoreilla on fuilia runsaasti jäljellä 5min erän jälkeen.  :wink:
Puntari näytti 3240g ja tankista yli puolet jäljellä. Eli rajatapaus.

Jos ja kun katsastus ottaa huomioon jäljellä olevan fuilin painon (~130-0g) huomioon silmämääräisesti, ja tarkistaa tyhjällä tankilla kaikki vähänkin lähellä olevat tapaukset tyhjäämällä tai pyytämällä tyhjäämään tankin, pitäisi homma olla kunnossa.

22
Joo, en ole veivaamassa ohjeistoa kuin kirjoituksissani. Ennen kautta olin muuttamassa painorajaa 3000 -> 3200 g, joka oli tietojeni mukaan efraraja. Sitä en pystynyt mistään varmistamaan varsinkaan, kun efran sivustolta ei löytynyt koko sääntökirjaa. Sehän on vieläkin suurelta osin "under construction" tai jotain vastaavaa. Olen kuullut tarinan, että 3000 g raja on aikanaan virheellisesti kopioitu ROARin painorajasta. Tuota rajaa ei ole vain jaksettu vuosien saatossa muuttaa.

Koko painoraja on ollut kuollut kirjain, koska yhtään oikeasti toimivaa kevyttä autoa ei ole ollut markkinoilla ennen tätä vuotta. Varsinkin jos hankit vähän titaania ja jyrsit metallia.

Ei kuitenkaan ole lajin harrastajien etu, että voittaja-autoon tarvitaan autosarjan lisäksi näitä ylimääräisiä kuluja. Valmistajat ja myyjät toki tykkäävät näistä lisäeuroista.

Onpa minua lähestytty myös rajan nostamisen suhteen. Että tälläisiäkin mielipiteitä löytyy.

Taidan kallistua sellaiselle kannalle, että ehdotan lajiryhmälle uutta rajaa sen jälkeen kun on käytettävissä 3200g metallinen kalibrointipunnus. Näen jo nimittäin seuraavan haasteen, joka on vaakojen kalibrointi. Olisin äärimmäisen onnellinen jos joku metallimies tuollaisen punnuksen tekisi.

Otan toimeksiannon vastaan. Löytyy sekä raskaita raaka-aineita että tarkkuusvaakoja.
Mutta ennen kuin pääsee sorvin ääreen:

Aikaisemmissa säännöissä minimipaino oli mainittu 3000g, tankki tyhjänä ja ilman ponderia. Tänä vuonna vastaavaa en löydä, ainostanaan: minimipaino 3200g. Tuukka selventäisitkö tätä?

Mutta myös pitää harkita ja päättää, miten käytännössä mittaus tehdään tankissa olevan polttoaineen suhteen. Olisiko yksinkertaisempaa punnita autot tankki täynnä ja nostaa vastaavasti painorajaa, kun se että tankkejä tyhjennetään erän jälkeen?

23
Huomenna tiistaina 26.05, klo 17:00 ois taas Cup (jäsenten välinen harjoituskilpailu).

Tervetuloa

24
Turun Urheiluautoilijat järjestää huomenna sunnnuntaina 03.05 tapahtuman Turkuhallin pihalla, jossa esittelemme nuorisolle suunnattuja autourheilumuotoja; pienoisautot, karting, ralli ja drifting.

www.turunua.net

p.s. seudun aktiivijäseniä kaivataan vielä paikalla auttamaan järjestelyissä.
Jos omistat M8 tai Minin niin kalustoa mukaan. Tarkoitus on järjestää ajonäytöksiä ainakin näillä luokilla.

25
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 29.04.09 - klo: 12.11 »
Lisenssin hankinnasta vielä hieman lisää.

Tällä valitulla systeemillä kun mennään, niin kisajärjestäjällä ei OIKEASTI ole oikeutta päästää kuskia mukaan ellei lisenssi ole kisa-aamuna voimassa.

Lisenssin hankinta kannattaa tehdä ajoissa. Älä siis jätä sitä viimeiseen viikkoon, koska silloin olet jo myöhässä.
Sori OT jatkuu... herkullinen paikka vaan kommentoida/kysyä:

Tähän tarvittaisiin vähän lisäselvitystä. Onko kilpailun järjestäjä velvollinen tarkistamaan kuljettajan lisenssin voimassaolon? Riittääkö kuitti lisenssin maksusta todisteeksi?

Hommahan toimisi jos kaikki ilmoittautumiset menisi kitin kautta, ja vain lisenssin omaava pääsisi ilmoittautumaan. Näinhän sen pitäisi mennä ja on varmaan suunniteltu menevän, mutta ainakin minun tietojeni mukaan kisaan voi ilmoittautua vaikka ei olisi voimassaolevaa lisenssiä...  :huh:

26
Tulokset / Vs: Astra Nitrocross 2009
« : 29.04.09 - klo: 08.15 »
Paskin näkemäni rata :shock:
Jerzi

Sanoo mies joka ajaa hyppyrit  :azn:

27
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 17.04.09 - klo: 18.02 »
Miksi keksiä taas uusi luokka kun Mini täyttää kaikki yo kriteerit jo nyt?

Kisaajiakin Mineissä on palttiarallaa 40kpl.....

Auto halvempi kuin edullinen jne.

Miksi ihmeessä tulee aina keksiä uutta uuden päälle?


Minulle se on aivan sama. Ajattelen vaan lajia!

Täysin samaa mieltä. Harrastajat ei pysy enää perässä ja porukka pirstoutuu liian pieniksi ryhmiksi.
Kohta joka ikisellä vermeelle löytyy oma luokka ja tähän kun sekoitetaan vielä maahantuojien ja myyjien instressit niin loppu on lähellä...

28
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 16.04.09 - klo: 17.03 »
Turussa ne varmaan meneeki viel tohon halpaan.  :afro:

Tais mennä sulta pointti ohi... tämä oli vinkki aikaisempiin kirjoituksiin talkooväen vähyyteen.

Kummasti porukkaa vaan ilmaantuu paikalle sen jälkeen kun rata on avattu. Avaamalla radan aikaisemmin talkoolaisille lisääntyy talkooväki kummasti.

29
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 16.04.09 - klo: 06.57 »
Jyrkkässä on toiminut hyvin 2h talkoita, 2h ajoa. Ennätysmäärä jengiä paikalla talkoissa.

30
Jeppe taisi ottaa sunnuntain korkeimman hypyn nimiinsä...etusuoralle tulevasta kallistetusta mutkasta suoraan pellolle, jotakuinkin kaasu pohjassa ;)

Joo lähti lapasesta, auto oli kuulemma pellolla ihan nelinkontein ja kävikin vielä, Tommi sano: "Oisit ajanut vaan pois", ei mun ois tarvinnu nostella. :mrgreen:

Kuulin jälestäpäin että AkiM oli kokeillu samaa temppua :p

Tosta se tuli, ja lensi kuusen korkeudella ja tonne se hävis. Tassut maassa...

Joo tosiaan yllätti uuden rampin "heittokyky" ja ysin lento-ominaisuudet.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10